Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Wat in de laatste regel staat is toch waar het allemaal om draait. :thumbsup: :cool:

En knappe foto's zijn er nooit genoeg, ook al lijken ze allemaal op elkaar. 8O ;)

Er zijn twee soorten pre-filters voor je luchtfilter. De oude hebben een elastiek dat erin genaait is. De nieuwe hebben een trekkoord van elastiek zodat je heel snel het filter erop schuift, het eleastiekje aantrekt, knoopje erin en klaar. Loshalen gaat dan net zo eenvoudig. Maar als je in gras rijdt dan komt er nauwlijk vuil door je filter. Ik zou dan zo elke 5 liter controleren. Rij je op droge stoffige ondergrond, dan uiteraard vaker controleren. Daar wordt je vanzelf wel handig in om de juiste inschatting te maken. ;)

En ja, onderin je motorblok zitten enorme gaten waardoor de lucht aangezogen wordt om je motorblok te koelen. Daardoor zuig je dus ook vuil en zooi op. Als je het kapje over de bougiedop loshaalt, de bougiedop verwijdert en je haalt de twee kruiskopschroeven en het inbusboutje los, kun je het afdekkapje van de cilinder opzij buigen en alle konijnenvoer met een pincet of punttang er tussenuit halen. Schrale troost misschien, je staat niet allen. :lol: ;)

baja5b_bajacup_grass.jpg

baja5b_birds_nest1.jpg

baja5b_outerwears_suck.jpg

* Deze meuk in dus van onder aangezogen en tegen het pre-filter aan de binnenkant geblazen. Dit is gebeurt bij een manegecross. :?

egbert , je kan het kunststof huis van het luchtfilter links en rechts om draaien dus op die manier kun je redelijk eenvoudig het outerwear filter erom krijgen door hem een stukje op je fiter te doen, dan draai je gewoon je huis bv. linksom zover als ie gaat en schuif je de outer een stukje op dan rechtsom enz. enz. en op die manier krijg je hem er vrij simpel op :cool:

als je hem erop hebt zitten kijk je zoals sleurhutje al zei even met een felle zaklantaarn of je schuimfilter nog goed en klaar is egbert ! ;) :D

en je word er iedere keer handiger in hoor !

Pffff..... wat een sprongen zeg, met mijn savage op een motorcross terrein haalde ik zo'n 3 meter hoog maar ik heb dan ook een arsenaal aan onderdelen liggen en die had ik ook nodig :-)

Nu mijn nieuwe Baja nog geen krasje heeft doet de gedachte van hoog springen al pijn! (zal met een weekje wel over zijn :-)

Gave foto's.

Nog even voor Kobus, met het draaien van het filterhuis heb ik de prefilter er ook opgekregen, maar door het elastiek ging het toch lastig amdat inderdaad het foam van het gewone filter sterk wordt ingedrukt en het wel goed moet zitten.

Zo'n trek koord waar sleurhut het over heeft zou natuurlijk veel beter gaan. Ik wist niet dat deze problemen bestonden, ik heb het net bij RCFUN gehaald. (Dank Boudewijn!)

Hoe vaak maken jullie het filter schoon en controleren de koppeling?

Hoe vaak maken jullie het filter schoon en controleren de koppeling?
Normaal 1x in de 3 à 4 weken. Maar als er veel stof tussendoor zit zoals een paar weken terug in de manege, dan direct na het rijden. Als het goed is het je een setje extra foams erbij gekregen. Altijd handig om mee te nemen als je ergens heen gaat en je vertrouwt je filter niet (of als deze nat is geworden door bijv. regen).

Ik heb ik twee Elcon koppelingen, één op de rijdende Baja en één op een extra blok (van de 3 extra 8O). Dus controleren hoeft niet echt, pas als de koppeling later begint op te pakken, moet je een Elcon iets bijstellen. Zoals gezegd, na een jaar nagenoeg wekelijks in het zand rondploegen (zie foto's) is er zo'n 1,5mm van de Elcon afgesleten. Met normale koppelingen doe je in het zand hooguit een middag.

En nog misschien iets om te proberen (zelf nog niet gedaan, maar misschien dat het werkt). Neem een strook papier en doe dien om het foam filter, schuif vervolgens de Outerwear over het papier. Als de Outerwear op zijn plaats zit, trek je de strook papier er tussenuit. :idea:

Duidelijk verhaal. Het papier zal ik eens proberen maar ik ben bang dat het niet zo goed werkt.
Hoe lang doe je trouwens over het verwisselen van een blokje? tijdens het bouwen werd dit namelijk al vrij snel geplaatst terwijl daarna pas de achterophanging, rolkooi, tandwielen ed. geplaatst werden. Die koppeling ziet er wel mooi uit, even bekeken bij rcfun.tv.

Zo, dit is het resultaat van 2 uurtjes rijden... ik ben hierna een uurtje bezig geweest met schoonmaken. Ik dacht dat mijn Savages een vuilnisbak waren maar zo'n Baja vangt ook het nodige op zeg!?

81a13lf.jpg

6su0dmw.jpg

6z8sdg3.jpg

73pgras.jpg

8fmct1s.jpg

Hallo Egbert,

Mooie auto hoor, ziet er erg strak uit.

Je hebt hem ook al gelijk goed vies weten te krijgen, hahaha.

Wat een modderbak joh, leuk hè dat schoonmaken.

Veel plezier ermee en tot binnenkort, Marcel.

Mooie kleursteller joh!!,en dat vuil aan de binnenkant van je velg heb ik op E-Bay velgschrapers besteld,lijkt mij DE oplossing,alleen nog ff binnenkrijgen,en monteren..

mensen , ik bestel net wat voor mn savage bij rc fun . werd mn aandacht getrokken door de baja rtr[gebeurt steeds vaker] . hebben ze een baja , volgens de beschrijving een nieuwe 2008 uitvoering , met 29 cc een x can .http://www.rcfun.nl/product_info.php?products_id=39166 is dit splinternieuw ofzo , want ik dacht dat de rtr uitvoering een 23 cc 2.4 pk had . en hoe groot is t verschil tussen de uitvoering mbt onderdelen van een rtr en ss voor 2008 ??
mvg ferry

Deze onderdelen zijn door de zaak geinstalleerd. De Baja wordt stock geleverd met 23cc. De SS heeft een 26cc motor.

ok , dus dat is dan een standaart rtr , opengesleuteld en andere onderdelen erin , wordt ie dan niet kwetsbaar in andere onderdelen die meer voor hun kiezen krijgen ? of doen ze dan daar ook iets aan ? hoeveel werk is een ss in mekaar zetten ? zit er dan helemaal niets voorgemonteerd of zitten dingen als dif en bak al in mekaar ??
mvg ferry

Diff zit al in elkaar geloof ik. Wat bedoel je met bak? Er zit geen versnellingsbak in een Baja hoor (standaard in geen elke bigscale). Motor zit ook al in elkaar. Verder is het allemaal zelf bouwen.

Hoelang je bezig bent hangt sterk af van je eigen handigheid. Reken de eerste keer op meer dan 10 en minder dan 30 uur.

En ja, hij wordt kwetsbaarder door het hogere vermogen op je aandrijflijn.

Zelfs het differentieel is niet voorgemonteerd, helemaal niets is voorgemonteerd. Maar.. na 30 uur was ik flink wat blaren (van de 400 schroeven) en een heel voldaan gevoel verder! :-)

Sleutelen in woonkamer

Ik denk eraan op een SS te kopen. Ik knutsel altijd in de woonkamer met mijn electrowagens. Nu vraag ik mij af of de woonkamer niet erg gaat stinken naar benzine als ik regulier onderhoud pleeg aan de Baja (niet aan de motor). Misschien vreemde vraag, maar ik heb anders direct een probleem met moeders de vrouw. De grootte van de Baja maakt niet uit, de tafel is groot genoeg :->

Ik heb nog niet gemerkt dat er een benzine lucht komt, alles is goed afgesloten. Dat probleem zul je dus volgens mij niet hebben.

Hallo DT Rally,

Je kan beter met een benzine auto klussen in de huiskamer dan met een nitro auto hoor.

Benzine ruikt altijd nog een stuk beter dan nitro, daar krijg je pijn in je ogen van, hahaha.

Groetjes Marcel.

Hallo DT Rally,

Je kan beter met een benzine auto klussen in de huiskamer dan met een nitro auto hoor.

Benzine ruikt altijd nog een stuk beter dan nitro, daar krijg je pijn in je ogen van, hahaha.

Groetjes Marcel.
8O Een nitro wordt hier in huize Sleurhutje nog wel gedoogd, maar een benzinedampende Baja komt er echt niet in. Probleem is dat als je uit de kou komt, bij het opwarmen de luchtdruk in de tank toeneemt door het uitzetten van de lucht. Via het ontluchtingsgaatje ontsnapt er dus damp en die ga je gegarandeerd ruiken. En los daarvan heb je ook residu van uitlaatgassen in de uitlaat dus ook die ga je ruiken na verloop van tijd (aangebranded motorolielucht). ;)

Van uien snijden krijg je ook last van je ogen (hangt van merk en type uien af ;)). Dus da's geen excuus. :lol:

Eindelijk heb ik een oplossing voor me brekende koppelingsklok boutje(wel ff afkloppen).Eigenlijk heel simpel gewoon een maatje groter tappen,maar aangezien ik pas net een kolombor heb durfte ik het nu pas aan,met een gewone boor zit je namelijk altijd scheef aangezien het 100% recht moet zijn.Had al alle truukjes van het forum beprobeert(shimmen,boutje vast zetten op zijn locktide)en al verschillende nieuwe delen en hopups geprobeert.Als het nu nog niet goed is moet ik hem maar van m5 naar m6 tappen.

En Sleur,ik ben het helemaal met je eens,benzine stinkt veel erger dan nitro(die staan gewoon op me kamer waar me baja in een gesloten doos staat.

Back