Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ik neem aan dat ik nu niet meer elke keer het filter moet verwijderen omdat ik alsnog mijn hpi filter van olie moet voorzien? als dat wél moet, dan ben ik niet blij. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat het two stage hpi filter nog gewoon moest blijven zitten?

Ik zag ergens nog in een post dat de koppeling gereinigd moet worden als je in zand gereden hebt. Deze is toch helemaal afgeschermd met een kuststof huis er omheen?

Ik ben verder erg tevreden over het spuitwerk (twee kleuren) en hoe de wagen er in totaal uitziet. Ik wilde wat fototjes plaatsen maar ik had nog geen rechten. Ik zal dit even bij de webmaster posten.
En de volgende antwoorden... ;)

Ja, het Outerwear Pre-Filter doe je om het standaard luchtfilter. Let erop dat de achterkant goed aansluit en dat de schuimfilters niet opgekreukeld raken bij het plaatsen van de Outerwear. Je kut dit goed controleren door met een felle zaklamp op het filter te schijnen waardoor je de foams kunt zien zitten.

De koppeling is open, de pinion en spur gear zijn afgedekt met een plastic kapje. Je kunt vuil (van de koppelingsschoenen) en zand eruit blazen met een compressor. Snuif hte stof van de koppelingsschoenen niet op, is niet echt gezond omdat het heel fijn stof is. 8O

Om foto's te plaatsen via het MBF moet je vriend zijn/worden. Doe je dat niet, dan zul je de plaatjes even op een externe site moeten zetten. Gratis diensten zijn bijvoorbeeld ImageShack of PhotoBucket. Zelf gebruik is soms TinyPic. Plaatjes van jaren geleden staan daar nog steeds gehost. De code voor het forum kun je zo knippen en plakken na het uploaden van een plaatje.

Duidelijk verhaal, bedankt.

Ik dacht trouwens dat een 26cc veel langer mee ging dan een nitro moter maar 30 uur vind ik niet veel?! wat moet er dan vervangen worden, de cilinder / zuiger of zo iets?

Duidelijk verhaal, bedankt.

Ik dacht trouwens dat een 26cc veel langer mee ging dan een nitro moter maar 30 uur vind ik niet veel?! wat moet er dan vervangen worden, de cilinder / zuiger of zo iets?
Niet 30 uur, 30 liter. ;) Da's dus meer dan 30 uur rijden tenzij je een enorm knappe uitlaat neemt (Dominator of JetPro). Die zuigen de uitlaatgassen weg en daardoor rijdt de auto gewoon duurder (maar dus wel veel sneller en vooral meer vermogen!).

Als je blokje op is, merk je dat in het niet meer halen van zijn top en verlies aan vermogen. Meestal heb je voor die tijd dat je krukaslagers lawaaiig worden en dus vervangen moeten worden. Wat ik ook bij één blok heb meegemaakt is dat de oliekeerringen van de krukas gingen lekken en de motor niet meer wilde starten (ook niet na vervangen van de carburateur, ontstekingsspoel en bougie).

Weet je, het blijft techniek dat soms (meestal bij ons groepje) tot het uiterste gedreven wordt. En dan gaat er nu eenmaal wat stuk of verslaat het. Dat is met bigscale dat is met nitro maar ook met elektro. Ik erger me dan ook een beetje als men zegt dat bigscale onderhoudsvrij is. Ik rij bigscale (Baja 5b dus), nitro (Savage met K4.6HO blok en Jato 3.3) en elektro (E-Savage, XRay T1M en TamTech GT-01) en bij alles gaat wat stuk. De kosten zijn in verhouding met wat je ermee doet. Snel rijden betekent snel (en veel) geld uitgeven. ;)

Na een x-aantal draaiuren of liters brandstof verstookt te hebben moet de zuigerveer vervangen worden, de kosten daarvan zijn relatief laag...

Afhankelijk van hoe je je motor behandeld (afstelling, onderhoudt etc.) zal na verloop van tijd een keer de zuiger/clinder vervangen mogen worden... Maar dan ben je al heel wat liters verder... Een complete cilinderset hoeft ook niet zoveel te kosten (om en nabij de 60 euro)...

Ja, HPI zegt dat je driekwartier op een tankje rijdt van 750CC. Dat is dan dus een uur per liter. De K4.6 blokjes die ik versleten heb ok mijn Savages leefden gemiddeld 70 uur. Hiermee reed ik af en toe flink in het zand, maar niet heel veel. Meestal op de weg of op gras.
Ik had eigenlijk verwacht dat een 26CC 2 takt door zijn lagere toeren toch wel 200 uur zou moeten kunnen rijden en dat je dan alleen de cilinder en zuiger moest vervangen. Dit zijn dus 'beginners dromen' waarom jullie waarschijnlijk erg moeten lachen :-)

Fotoooooootjes..............

Dank voor jullie reacties!Ik wilde wat fototjes plaatsen maar ik had nog geen rechten. Ik zal dit even bij de webmaster posten.

@ HEY EgbertOO7 ff gauw regelen kerel, want ik( + andere BAJA-OFIELEN!!!) kicken hier op,

WANT wat is ie mooi he de BAJA SS, gr.Dr.Dre. 1 van de BAJA-OFIEL !!!

Ziet er goed uit. :thumbsup:

De bougiedop moet net niet het plaatje raken. Controleer of je bougie er goed ingedraaid is, je motor niet te hoog staat (huis van vliegwiel zit direct op de motorplaat zonder busjes), je rollbar goed gemonteerd is, etc. Ik wete niet of je een NGK CRM7H bougie hebt, maar ik weet wel dat de Champion bougies iets langer zijn. ook zijn sommige bougiedoppen hoger dan andere. Zolang het maar niet knelt. :?

En als je volgende keer plaatjes direct op het forum wilt zetten, moet je de code voor bulletinboards kopieren. Die staat tussen blokhaken met IMG. De plaatjes zelf eindigen dan namelijk op .jpg en worden op het MBF direct getoond. ;)

829htuh.jpg

Zo dus :D

En dan het uiteindelijke resultaat....

Zo, dit is het resultaat van 2 uurtjes rijden... ik ben hierna een uurtje bezig geweest met schoonmaken. Ik dacht dat mijn Savages een vuilnisbak waren maar zo'n Baja vangt ook het nodige op zeg!?

81a13lf.jpg

6su0dmw.jpg

6z8sdg3.jpg

73pgras.jpg

8fmct1s.jpg

Zo, zoals jullie konden zien heb ik me even lekker kunnen uitleven. Ik hoop niet dat jullie het teveel foto's vonden?

Het motortje loopt als een trein. Start direct en loopt ook lekker uit als je hem uitschakelt.
Het eerste uurtje heb ik lekker rustig aan gedaan en daarna ben ik wat verder door gaan trekken. De afstelling heb ik niet veranderd en natuurlijk staat hij een beetjrijk maar het vermogen is al goed merkbaar.

Zoals al gezegd viel de rommel die binnenkomt me een beetje tegen, maar een compressor doet wonderen :-)

Waar ik alleen mee zit is dat er nog wat droog gras in de geforceerde koeler zit. Dit wordt bluikbaar via de onderkant naar binnen gegooid want ik heb een outwears filter op mijn trekstarter die perfect past. Volgens mij kan het geen kwaad dit te latten zitten zolang het maar niet ophoopt.

Verder zie ik een beetje op tegen het schoonmaken van het luchtfilter. Ik heb er een halfuur over gedaan om de Outwears filter erom te krijgen en om nu het hele zaakje er weer vanaf te halen vind ik ook weer zoiets.

Zijn er geen luchtfilters die kleiner zijn zodat dit wat makkelijker gaat?

Verder heb ik een hoop lol gehad vandaag. Wat rijdt dat gaaf zo'n bigscale. Dit had ik een jaartje eerder moeten weten maar aande andere kant, toen was er nog geen Baja 5B SS :-)

Back