Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Tjongejonge... dacht ik dit weekend lekker te gaan rijden, laten mijn nieuwe Proline Badlands banden mij toch aardig in de steek. Op hogere snelheid leken het wel racefietsbanden, zo erg vervormde ze.

Totaal geen grip meer in het zand, zelfs zo erg dat ik het moetst afleggen tegen een FG Baja :fuckyou2: (sorry Marcel, niets persoonlijks :rolling:)

Wat blijkt nu, de voering van de banden was nat geworden (ik heb een 4 seizoenen Baja dus wacht niet op mooi weer :-) )

De originele voering was helemaal vergruisd.
http://i29.tinypic.com/15q3szo.jpg <-- Heeeeel groot plaatje ;)

Had ik nou toch maar naar je geluisterd Sleurhutje en gelijk de originele van HPI gebruikt.

Dat heb ik nu alsnog gedaan en ook maar de binnenkant van de banden getaped met ducktape. Zo'n afgang wil ik niet nog eens mee maken ;-)
Zijn dat de ProLine inserts of nog oude gele van HPI? Ziet er eng uit. Als het de ProLine's zijn dan zal ik ze morgen van de plank af zo de container in schuiven. Die hoef ik niet als reserve. :nooo:

als ik het zo lees van de bougiekleur, is de kleur bepalend als de auto warm en op temp is, of kan ik het ook zien aan de kleur als de motor koud is. Ik heb de mijne net bekeken en de hij is grijs, mijn motor is koud. heeft vandaag niet gereden, zegt deze kleur nu ook iets en zo ja, is de kleur gooed?

Neen dit moet je altijd doen met warme(lees op bedrijfstemp) motor.
Nu zegt die kleur niets want yhij kan nog 30 seconden op stationair hebben gedraaid.
Doe eens wat ik zei in mn vorige post en kijk dan maar eens naar de kleur.
Groetjes

Dat van die bandeninserts is gewoon schandalig :(
inserts voor een offroad die niet tegen een beetje vocht kunnen???
man man man dat is zoals een grasmaaier waar je geen gras mag mee maaien.

Deze jongen is schandalig bezig zeg... bonus gekregen van de baas en het is al bijna weer weg..

Baja 5Bss was er al en ik heb de 29cc, 35mm, stuffed etc. besteld bij DDM.

En als klap op de vuurpijl een MCD Baja 1000 pro met een 30.5 motortje. :cool:

Zo heb deze weekend weer mijn hoofdtandwiel van de clutchbelt geknapt. Dus ik bedoel dat het boutje het weer heeft begeven. Nu zijn deze die ik heb met een treksterkte van 8.8 maar kan hier in de buurt nergens met een treksterkte van 12 krijgen. Weten jullie waar deze te krijgen zijn. Het is hopeloos zo.

Zo heb deze weekend weer mijn hoofdtandwiel van de clutchbelt geknapt. Dus ik bedoel dat het boutje het weer heeft begeven. Nu zijn deze die ik heb met een treksterkte van 8.8 maar kan hier in de buurt nergens met een treksterkte van 12 krijgen. Weten jullie waar deze te krijgen zijn. Het is hopeloos zo.
Gek genoeg heb ik nog nooit zo'n boutje gebroken. Het enige dat belangrijk is, is dat je geen speling in de as hebt. Dit kun je doen door twee ringetjes Z897 tussen het tandwiel en de clutchbell te doen en het boutje goed aan te draaien (niet te strak want dan krijg je haarscheurtjes die snel zullen resulteren in het afbreken van het boutje). Ik heb diverse pinions versleten en rij nog altijd met mijn eerste boutje rond. De nieuwe boutjes liggen in een bakje voor je-weet-maar-nooit.

Als je gebruik maakt van zo'n aluminium koelvinnetje, moet je die zo snel mogelijk er tussenuit halen. Het aluminium is zacht waardoor er al snel speling ontstaat. Het gevolg is dat je pinion gaat slingeren en het boutje breekt.

Gek genoeg heb ik nog nooit zo'n boutje gebroken. Het enige dat belangrijk is, is dat je geen speling in de as hebt. Dit kun je doen door twee ringetjes Z897 tussen het tandwiel en de clutchbell te doen en het boutje goed aan te draaien (niet te strak want dan krijg je haarscheurtjes die snel zullen resulteren in het afbreken van het boutje). Ik heb diverse pinions versleten en rij nog altijd met mijn eerste boutje rond. De nieuwe boutjes liggen in een bakje voor je-weet-maar-nooit.

Als je gebruik maakt van zo'n aluminium koelvinnetje, moet je die zo snel mogelijk er tussenuit halen. Het aluminium is zacht waardoor er al snel speling ontstaat. Het gevolg is dat je pinion gaat slingeren en het boutje breekt.

Ik heb er al van die shimmetjes tussen zitten om de speling er uit te halen. En heb een alu clutchbeltholder en geen koelvin. Maar toch breken de bouten. Maar zal ook wel een beetje aan me zelf liggen hoor als je ziet hoe ik er mee spring. En soms geef je dan even te veel gas bij een landing en daar gaat het dan mis. Maar als ik nu een bout plaats met een grotere treksterkte is het misschien verholpen.

Ik heb er al van die shimmetjes tussen zitten om de speling er uit te halen. En heb een alu clutchbeltholder en geen koelvin. Maar toch breken de bouten. Maar zal ook wel een beetje aan me zelf liggen hoor als je ziet hoe ik er mee spring. En soms geef je dan even te veel gas bij een landing en daar gaat het dan mis. Maar als ik nu een bout plaats met een grotere treksterkte is het misschien verholpen.
Tsja, ik weet niet of je veel achterlijker dan UF8u_Ls4hQQ[/media] of Gn5Gaf2l078[/media] doet (sorry voor het geluid ;)). Maar dan nog breken die boutjes niet (hooguit de koppen die van de dogbones afbreken 8O). :lol: Waarschijnlijk draai je het boutje dan te hard aan waardoor deze al eigenlijk haarscheurtjes vertoond. Dan heb je niet veel meer nodig om te breken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, ik weet niet of je veel achterlijker dan UF8u_Ls4hQQ[/media] of Gn5Gaf2l078[/media] doet (sorry voor het geluid ;)). Maar dan nog breken die boutjes niet (hooguit de koppen die van de dogbones afbreken 8O). :lol: Waarschijnlijk draai je het boutje dan te hard aan waardoor deze al eigenlijk haarscheurtjes vertoond. Dan heb je niet veel meer nodig om te breken.

Zal het deze keer niet zo vast draaien daar zal het dan aan liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@marmul

Ik heb dat probleem ook gehad en alles geprobeert wat Sleurhut al aangeeft(en meer).Het maakt ook niet uit hoe je rijdt of wat voor een motor je hebt,een aantal baja's heeft dit om 1 of andere reden.Ik denk ook dat dit gebeurt bij het hard remmen en niet door het gasgeven(dan schiet hij natuurlijk pas los).Het todeert gewoon ergens,maar waar en wat het is????opzich moet het boutje helemaal geen krachte verwerken en alleen het tandwiel op de clutchbell houden

Ik heb het gebeuren nu opgetapt naar M5 en nu blijft het heel.

@marmul

Ik heb dat probleem ook gehad en alles geprobeert wat Sleurhut al aangeeft(en meer).Het maakt ook niet uit hoe je rijdt of wat voor een motor je hebt,een aantal baja's heeft dit om 1 of andere reden.Ik denk ook dat dit gebeurt bij het hard remmen en niet door het gasgeven(dan schiet hij natuurlijk pas los).Het todeert gewoon ergens,maar waar en wat het is????opzich moet het boutje helemaal geen krachte verwerken en alleen het tandwiel op de clutchbell houden

Ik heb het gebeuren nu opgetapt naar M5 en nu blijft het heel.
Torderen lukt niet. De as van de clutchbell valt immers in de pinion met de platte kant. Er zijn wel legio andere oorzaken te noemen die ten grondslag liggen aan het afbreken:
- Reeds genoemd, het boutje te hard aandraaien;
- Boutje niet ver genoeg ingedraaid waardoor de platte kant niet goed in de pinion valt;
- As van de clutchbell zit niet recht op het huis waardoor het huis (of de as) slingert (veel gezien probleem, na vervangen door bijv. een stalen race clutchbell geen problemen meer);
- Slecht lagers in de clutchbellhouder waardoor je pinion gaat slingeren;
- Slecht uitgelijnde motor waardoor de pinion scheef op de spur gear wordt gedrukt als de koppeling aangrijpt en kracht zet;
- Slecht afgesteld/verkeerd of niet gevuld differentieel waardoor snelheidsverschillen worden opgevangen door de aandrijflijn.

De remmen zijn zo beroerd dat dat geen problemen op gaat leveren. ;) Die grijpen niet op snelheid in één keer vast. ;)

Hij zag er anders wel heel nat uit :yes::wink:

Dat kwam door de tranen in je ogen van het lachen. :D :mrgreen:

Ff zonder gekheid,zo nat is de Baja niet geworden...
En dat kleine beetje water wat ie heeft aangeraakt,duurde hooguit een paar seconden...van volgezogen inserts van de banden kan dus absoluut geen sprake zijn :nooo:
;)

Laatst bewerkt:
wat gaat er mis?

Ik heb sinds twee week een rtr baja,

nu het volgende: 2 nieuwe dogbones, servo tandwielen kapot, koppeling versleten, draagarm gebroken.
Doe ik wat verkeerd, word een dure hobby zo, zijn dit dingen als je deze vervangd voor upgrades hier niet zo snel meer problemen mee krijgt?

zoals stalen tandwielen, hevy duty blabloablabal:confused::confused::confused:

Back