Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Zozo,zoveel heb ik nog nooit stuk gehad..servotandwieltjes gelijk vervangen door ss metaal,aandrijfassen ook,draagarm,pure pech,en als je nog geld over hebt,gelijk alles vervangen wat stuk kan gaan(in de aandrijving,en ophanging..geen alu armen alleen!)
Suk6!!

Ik heb sinds twee week een rtr baja,

nu het volgende: 2 nieuwe dogbones, servo tandwielen kapot, koppeling versleten, draagarm gebroken.
Doe ik wat verkeerd, word een dure hobby zo, zijn dit dingen als je deze vervangd voor upgrades hier niet zo snel meer problemen mee krijgt?

zoals stalen tandwielen, hevy duty blabloablabal:confused::confused::confused:

Dit is echt niet normaal dat er zóveel stuk gaat.

Maak eens een filmpje van hoe je rijdt, kunnen we online cursus geven :rolling:

ik weet dat het snel is, maar dit zijn opzich tochwel dingen die een keer kapot gaan, en wat rijstijl betreft,ik heb met een auto van 800 piek ook geen zin om bij elke hobbel te kijken: oei kan ik dara over heen. maar de vraag als je deze dingen upgrade gaat het langer mee toch?

en wat doet een servo saver? is die voor de stuur servo?

:mrgreen:

Voor alle duidelijkheid: de Baja hing in het riet boven het water.. de banden waren niet dus niet nat geworden. ;)

die van mij heeft wel eens gezwommen :D.. alleen de spoiler en een stukje dak kwamen boven water uit..

moter en onvanger box stonden blank :S .. alles doet het weer en mn inserts zijn nog steeds heel :P

Torderen lukt niet. De as van de clutchbell valt immers in de pinion met de platte kant. Er zijn wel legio andere oorzaken te noemen die ten grondslag liggen aan het afbreken:
- Reeds genoemd, het boutje te hard aandraaien;
- Boutje niet ver genoeg ingedraaid waardoor de platte kant niet goed in de pinion valt;
- As van de clutchbell zit niet recht op het huis waardoor het huis (of de as) slingert (veel gezien probleem, na vervangen door bijv. een stalen race clutchbell geen problemen meer);
- Slecht lagers in de clutchbellhouder waardoor je pinion gaat slingeren;
- Slecht uitgelijnde motor waardoor de pinion scheef op de spur gear wordt gedrukt als de koppeling aangrijpt en kracht zet;
- Slecht afgesteld/verkeerd of niet gevuld differentieel waardoor snelheidsverschillen worden opgevangen door de aandrijflijn.

De remmen zijn zo beroerd dat dat geen problemen op gaat leveren. ;) Die grijpen niet op snelheid in één keer vast. ;)

Het zou idd niet moeten toderen,maar als je naar het boutje kijkt zie je dat hij het wel is.Ik heb het probleem zelfs gehad toen ik alles had vervangen.Daarbij heb ik ook meerdere hopups gebruikt(andere clutchbeel en tandwiel en een alu clutch houder)
Ik heb verschillende bouten geproeert en ze op veel manieren vastgezet,maar dat mocht niet baten.

ik weet dat het snel is, maar dit zijn opzich tochwel dingen die een keer kapot gaan, en wat rijstijl betreft,ik heb met een auto van 800 piek ook geen zin om bij elke hobbel te kijken: oei kan ik dara over heen. maar de vraag als je deze dingen upgrade gaat het langer mee toch?

en wat doet een servo saver? is die voor de stuur servo?

Dan heb je deze baja wel heel erg goedkoop op de kop kunnen tikken :D
Dus dan heb je omgerekend in euro's toch nog geld genoeg om de upgrades aan te kunnen schaffen ;)

Even zonder gekheid,de schade die jij hebt opgelopen is wel vervelend maar de koppeling is gewone slijtage en de draagarm is pure pech :(

De baja RTR is op zich een goede auto maar om wat standaard probleempjes te voorkomen zijn er eigenlijk wel wat upgrades nodig die je echt moet uitvoeren om wat langer plezier te hebben van je Baja.

De voornaamste upgrades zijn toch wel :

Elcon of een ander merk teflon koppeling
Outerwears voor de trekstarter en luchtfilter
Aluminium clutchbell houder
Sterkere clutchbell ( bijv. die van turtle racing )
Achterasverbreders ter voorkoming van het doorslijten van je onderste achterdraagarmen door je wielen. ( merk: Vertigo )

Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust :grin: :wink:

succes..........

ja, die dingen heb ik opzich ook allemaal wel, zoals die outerwears. Vind die tandwielen van die servo super snel. als dat het is tenminste. heb hem nog niet uit elkaar, wilde net beginnen heb ik die maat imbus niet. heel frustrerend. Hoop niet dat mijn servo geheel naar de tering is

we zullen zien

Nou de servo niks mee aan de hand alleen de tandwielen kapot, volgende probleem: trilt mijn bovenste schroef uit mijn achterste schokdemper. Draad uit dat plastik stuk. Iemand ervaring mee? wat is het beste merk om dit deel in aluminium te kopen? en moet je dan ook het originele stalen stuk tussen je achterste schodempers vervangen, of past dit op elk merk?

bedankt maar weer,

Ben vanmiddag in het :zon: nog even aan het knutselen geweest op het meest begeerde sleutelbalkon van Nederland :grin:

De speling in de bovenste alu voordraagarmen even uitgeshimmed met kunststof ringetjes.
De standaard vulringetjes zijn ongeveer 1mm te smal waardoor er vrij veel speling op je voorwielen komt :sad: dit is nu teruggebracht naar minimaal :smile:

(sorry voor de slechte kwaliteit foto,vervelende autofocus op die dingen )

shim.jpg

Kwam op een :usa forum een handige aanpassing tegen om de rollcage zeer snel te kunnen verwijderen.
Altijd handig tijdens het schoonmaken en met het sleutelen :grin:

Het verwijderen van rollcage is door dit aangebrachte systeem echt een fluitje van een cent geworden.
Geen geklooi meer met de spoilermount en het losdraaien van de shockmount
om de volledige cage te kunnen verwijderen :wink:

above.jpg

* Benodigdheden voor deze aanpassing:

2 x Alu pijpje met een binnendiameter van 10 mm. ( buitendiameter 13mm )

1 x rolletje ducktape.

1 x Zaag om de rollcage op de helft door te kunnen zagen :eek: :yes:

* Uitvoering:

Zaag twee pijpjes alu van ongeveer 11.5 cm.

Zaag de rollcage op ongeveer 5 centimeter vanaf het dakje gemeten door.

Tape de rollcage aan de langst overgebleven zijde ( dus aan de achterzijde van de auto )
in met ongeveer 2 slagen ducktape om te zorgen dat het alu pijpje lekker strak over de pootjes heen klemt.

Wring nu met wat kracht de pijpjes over de pootjes van de rollcage.

Monteer de achterzijde van de rollcage op het chassis.

Steek de voorkant van de rollcage ( afgezaagde pootjes aan de kant van het dakje ) in de de pijpjes en klem de rollcage op het dakje vast.

En klaar is je snelwisselsysteem :thumbsup:

backabove.jpg

back.jpg

ja, die dingen heb ik opzich ook allemaal wel, zoals die outerwears. Vind die tandwielen van die servo super snel. als dat het is tenminste. heb hem nog niet uit elkaar, wilde net beginnen heb ik die maat imbus niet. heel frustrerend. Hoop niet dat mijn servo geheel naar de tering is

we zullen zien
Je kunt vrij makkelijk testen of het tandwiel stuk is. Als je servo losgekoppeld is van de stuurstangen, kun je de servo-arm helemaal links of rechts zetten. Als dit heel soepel gaat, is het tweede tandwiel (geteld vanaf de buitenas) met een kaal stukje. Zet de ontvanger aan en beweeg wat naar links of rechts terwijl je de servo-arm met je vinger verplaatst. Voel je dat deze ineens wel "pakt"? Dan mis je wat tandjes...

Het strippen van de tandjes lukt alleen als je met een aardige snelheid bijvoorbeeld een stoeprandje meeneemt of hard op één voorwiel neer komt. Met de stalen tandwielen gebeurt dit minder snel. Echter is het laatste tandwiel nog steeds van plastic. :?

Nou de servo niks mee aan de hand alleen de tandwielen kapot, volgende probleem: trilt mijn bovenste schroef uit mijn achterste schokdemper. Draad uit dat plastik stuk. Iemand ervaring mee? wat is het beste merk om dit deel in aluminium te kopen? en moet je dan ook het originele stalen stuk tussen je achterste schodempers vervangen, of past dit op elk merk?

bedankt maar weer,
Even met een boormachine het gat doorboren en gewoon lange bouten nemen. Aan het andere eind ook een moertje en klaar. Gaat nooit meer los. ;)

ziet er TOPPIE uit GOZERT!!!!!!.

Ben vanmiddag in het :zon: nog even aan het knutselen geweest op het meest begeerde sleutelbalkon van Nederland :grin:

@ Heb je mooi gedaan gabber,hier hadden we het nog over bij speedworld,ziet er toppie

aus PIK enne je moet wel gauw komen met je sleurhut anders is je plekkie weg,gr.Dr.Dre.

bedankt sleurhutje,

Maar mocht ik dan toch nog even 80 eurie over hebben, van welk merk kun je dan het beste zo n aluminium deel kopen? ik heb namelijk gehoord dat integry niet bijzonder goed past.

en waar kopen jullie/jij je onderdelen?

bedankt sleurhutje,

Maar mocht ik dan toch nog even 80 eurie over hebben, van welk merk kun je dan het beste zo n aluminium deel kopen? ik heb namelijk gehoord dat integry niet bijzonder goed past.

en waar kopen jullie/jij je onderdelen?
Deze van Turtle Racing zijn lekker stevig. Ik heb een PhatDaddy van Turtle maar die overleefde niet een lekkere ragpartij. Ondertussen zit de rechtgebogen PhatDaddy tegen de standaard brug aan en dat lijkt overwoestbaar.

Waar je je onderdelen haalt? De lokale shop, eBay, Marktplaats, webwinkeltjes etc...

ja ok,

maar ik heb het draad uit die plastic shock tower, en die wil ik dan in aluminum halen. van de andere kant is het miss onzin omdat er idd zo een gat door kan en dan een langere bout erdoor. maar dit heb jij ook toch met die phat daddy en die turtle doe je dit toch ook? bout er geheel doorheen?

ja ok,

maar ik heb het draad uit die plastic shock tower, en die wil ik dan in aluminum halen. van de andere kant is het miss onzin omdat er idd zo een gat door kan en dan een langere bout erdoor. maar dit heb jij ook toch met die phat daddy en die turtle doe je dit toch ook? bout er geheel doorheen?
In principe gaan ze er niet doorheen, maar noodgedwongen om zezelfde reden als jij hebt wel. Overigens was dat bij mij pas na 10 maanden raggen pas noodzaak. 8O :?

ja ik weet ook niet wat er allemaal misgaat, maar de zwakke plekken van de baja krijg ik in het begin allemaal achter mekaar aan. dus ik hoop dat dit even het laatste is en nu even een tijdje gewoon scheuren word.
ben ook niet de aller voorzichtigste rijder, wil er ook mee springen en scheuren en raggen.

Waarom zou het niets voor in het zand zijn? MCD remmen zijn soortgelijk en voor de BAJA zijn deze sets beschikbaar als mechanisch dan wel Hydraulisch bij bijvoorbeeld DDM.

MAar voor dat geld geloof ik nooit dat je kwaliteit hebt eigenlijk.

Back