Baja 5b topic part 2: (hier verder)

marderfreak123 zei:
Hangover zei:
Vandaag heb ik 3 keer de bout die het tandwiel op de clutchbell vastzet gebroken.Kan dit komen omdat de koppeling bijna op is en hij te veel klappen krijgt bij het aangrijpen.Het lijkt er ook op dat de bout door toderen afgebroken is.

ik rij met een 29cc en een dominatorpijp.
iemand die hem misschien kan helpen?? ipv doorgaan met iets anders???
ik vond het ook wel jammer... mijne deed het ook maar fftjes...
maar die van jou hielt er om de 10 seconden steeds mee op...

iemand???
ik wil namelijk vd week nog ff met hangover rijden.. maar als zij wagen het dan niet doet... :roll:
Een stukje terug al besproken (of misschien het verdwenen topic :?). Maar ik zal hem nog een keer beantwoorden zodat je er wat aan kunt doen. :wink: :thumbsup:

In de drie gevallen die ik heb gezien, was bij elk het binnenste lager van de clutch bell houder versleten. Haal dus de clutch bell los, gooi de twee lagers weg en vervang deze door nieuwe (HPI B089 12x24x6mm, zitten ook op de wielen dus een paar reserve is nooit weg :wink:). Plaats teven een paar vulringen (HPI Z897 12x18x0.2mm) aan de kant van de pinion zodat de horizontale speling van de clutch bell weg is. Controleer ook of de as op de clutch bell goed in het midden zit. Vroege clutch bells (met de gaten erin) willen nog wel eens slingeren.

En als je de clutch bell er toch af hebt, controleer dan gelijk je koppelingsschoenen of deze gelijkmatig versleten zijn. Is dit niet het geval, dan duidt dit op een probleem met het uitslaan van de schoenen waardoor je een onbalans krijgt op je koppeling en krukas met als uiteindelijk gevolg ook uitgelopen lagers in je motor (en natuurlijk je koppeling).

Als je alles gemonteerd heb, controleer dan even of de clutch bell in het midden ten opzichte van de koppeling zit. Zo niet, dan moet je de motor iets verdraaien door de drie bouten onderop los te draaien zodat de motor goed uitgelijnd is. Zet de bouten vervolgens weer vast. Dit is een nogal precies werkje omdat het om tienden van millimeters gaat. Je kunt niet echt veel verstellen maar het is net genoeg.

-edit-
Met 29cc én een Dominator heb je heel veel vermogen en een enorm koppel onderin. Des te meer van belang om alles goed af te stellen. Als ik jou was zou ik een Teflon koppeling nemen. Ondertussen zijn er diverse smaken teflon koppelingen die zo in de Baja passen. Ten eerste gaan die veel langer mee, ten tweede zijn de meeste verstelbaar zodat je het gewenste aangrijptoerental kunt wijzigen. Ze zijn dan wel een beetje (veel) duurder maar dat verdien je snel terug. Ik heb op alle motoren een Elcon Teflon koppeling zitten en die voldoet prima. Zowel onroad als offroad... Ik rij standaard CY 23cc met Dominator. 8)

@sleurhutje

De koppeling is gelijkmatig afgesleten maar bijna op,ik heb al een teflon koppeling liggen maar ik krijg de oude niet los(straks ff verder stoeien).
Ik zal zoiezo de lagers vervangen en de speling met ringen verhelpen.

Sleurhujte en volgens mij ook Barfl: Jullie rijden toch met paddle's van proline? Welke banden(maat) is dat, of heeft proline ze al zelf gemaakt, zodat je er geen gaatje meer in hoeft te maken.

Een belangrijke oorzaak voor het afbreken van de pinion-bouten is het te strak aandraaien. Gebruik mittelfest locktite en draai de bout handvast. Laat de locktite 24 uur drogen. Zorg ook voor een gedraaide clutchbel (turtle), geen standaard (gelaste) bel. Last but not least: gebruik 12.9 sterkte bouten.

Ik heb ook veel bouten gebroken, maar na bovenstaande aanpassingen, probleem verholpen.

Rienk Jan zei:
Sleurhujte en volgens mij ook Barfl: Jullie rijden toch met paddle's van proline? Welke banden(maat) is dat, of heeft proline ze al zelf gemaakt, zodat je er geen gaatje meer in hoeft te maken.
Gewoon een beetje huisvlijt met wat gaatjes prikken en de randen afknippen. :thumbsup: Proline is voor alsnog niet van plan om banden voor de Baja 5b te gaan produceren. De paddles die ik heb, zijn dus gewoon de paddles voor de Savage/T-Maxx. 8O

HeliEdje zei:
Een belangrijke oorzaak voor het afbreken van de pinion-bouten is het te strak aandraaien. Gebruik mittelfest locktite en draai de bout handvast. Laat de locktite 24 uur drogen. Zorg ook voor een gedraaide clutchbel (turtle), geen standaard (gelaste) bel. Last but not least: gebruik 12.9 sterkte bouten.

Ik heb ook veel bouten gebroken, maar na bovenstaande aanpassingen, probleem verholpen.
Ik rag me helemaal suf maar heb nog nooit één boutje afgebroken op mijn Baa's. En ik gebruik geen druppel locktite en er rammelt nooit iets losen, niet te strak en niet te los. Gevoelskwestie. 8)

Rienk Jan zei:
Yep, Proline #1084. Alleen die in de link van jou zijn aan de prijzige kant. Neem deze dan.

Veel talkpoeder gebruiken, rubber zachter maken met een haarföhn en met z'n tweëen over de insert trekken (je komt een hand te kort om hem alleen er overheen te trekken).

baja5b_paddles_almost.jpg

En na zo'n 15 liter, inclusief scheuren over kiezels en grind, zien je paddles er zo uit.

baja5b_paddles_ripped_more.jpg

Maar ze geven veel meer grip dan die opstaande plaatjes van HPI (niet in de staat zoals hierboven :wink:). Deze paddles worden echt zakken die de troep naar achteren stuwen.

Rienk Jan zei:
Umhh, die link van jouw is een beetje aan de prijzige kant. Dat zijn er 2 en die van 'mij' 4 :wink:
:oops: Had ik toch langer op vakantie moeten gaan. :? :wink: Ik was vandaag ook veel te druk met het bouwen van mijn nieuwe Tamiya GT-01 Porsche Turbo 934 om de komende wintermaanden door te brengen. 8)

In die 2 gaten waar je normaal je koppeling op vast zet, kun je gewoon 2 langere bouten in draaien... en dan 1 voor 1 een klein beetje aandraaien... en dan * klik* en hij is los.

Hangover zei:
Me koppeling is echt helemaal weg.Maar ik krijg het laatste deel er niet af.Moet dit met een speciale trekker????

p8160010su1.jpg

p8160008rm6.jpg

Ik heb het gedaan met 2 steeksleutels, en dan ff kracht zetten.
Dan heb je hem er zo af :D

T.h.o.m.a.s. zei:
kan je er geen twee lange bouten in draaien en zo dat stuk eraf trekken ?
Dat is de juiste manier. Twee bouten tot tegen het huis draaien. Even kijken waar het "vlees" (aluminium) erachter het dikste is. Dan een halve slag doordraaien totdat de bout strak tegen het huis zit. Met een klein hamertje een tikje op de houder geven waardoor deze "schrikt" en van de konische as afspringt.

En ja, daar is speciaal gereedschap voor. Twee bouten in een houder waarbij je de houder met een bout in het midden vastzet op de as. De werking is dus precies hetzelfde.

Ik gebruik een zelf gemaakte trekker. Van een stukje afval metaal kun je zoeits makkelijk maken...

IMG_3985.jpg

Zo heb je ook direct iets om je vliegwiel te verwijderen.

Sleurhutje zei:
Barfly zei:
net terug van een 45 min bashen in de duinen hier en dit is het resultaat... :wink:

http://img160.imageshack.us/img160/4039/img4000kleincc5.jpg
Zo te zien is je pinion aardig versleten en heb je aan één kant wat platte tanden op de pinion. Ook kan het zijn dat je koppeling te heet wordt waardoor de tanden op je spur smelten. Heb je nog standaard koppelingsschoenen of een teflon koppeling? De teflon koppelingen worden veel minder warm.
hey sleur, net even terug uit vakantie se... ik zit met de elcon koppeling maar ben toen zwaar wezen bashen in zand, jumps genomen en tegelijk full gas er op om wheelies te kunnen trekken (en dat deed hij ook :-)) zit al nieuwtje op en racen maar

Er zijn nu ook stalen tandwielen/pinion sets op de markt. Ik heb een setje gekocht bij RCFUN, en gemonteerd. Er de hele Baja Cup mee gereden en nog twee tankjes ervoor, geen enkele slijtage meer.

Ik geloof alleen gehoord te hebben dat die dingen nu al weer uitverkocht zijn.
Let op: je moet een gematchte set kopen, het stalen spur past niet op je standaard pinion

Back