Sleurhutje
Forum veteraan
Een stukje terug al besproken (of misschien het verdwenen topic :?). Maar ik zal hem nog een keer beantwoorden zodat je er wat aan kunt doen. :wink:marderfreak123 zei:iemand die hem misschien kan helpen?? ipv doorgaan met iets anders???Hangover zei:Vandaag heb ik 3 keer de bout die het tandwiel op de clutchbell vastzet gebroken.Kan dit komen omdat de koppeling bijna op is en hij te veel klappen krijgt bij het aangrijpen.Het lijkt er ook op dat de bout door toderen afgebroken is.
ik rij met een 29cc en een dominatorpijp.
ik vond het ook wel jammer... mijne deed het ook maar fftjes...
maar die van jou hielt er om de 10 seconden steeds mee op...
iemand???
ik wil namelijk vd week nog ff met hangover rijden.. maar als zij wagen het dan niet doet... :roll:

In de drie gevallen die ik heb gezien, was bij elk het binnenste lager van de clutch bell houder versleten. Haal dus de clutch bell los, gooi de twee lagers weg en vervang deze door nieuwe (HPI B089 12x24x6mm, zitten ook op de wielen dus een paar reserve is nooit weg :wink

En als je de clutch bell er toch af hebt, controleer dan gelijk je koppelingsschoenen of deze gelijkmatig versleten zijn. Is dit niet het geval, dan duidt dit op een probleem met het uitslaan van de schoenen waardoor je een onbalans krijgt op je koppeling en krukas met als uiteindelijk gevolg ook uitgelopen lagers in je motor (en natuurlijk je koppeling).
Als je alles gemonteerd heb, controleer dan even of de clutch bell in het midden ten opzichte van de koppeling zit. Zo niet, dan moet je de motor iets verdraaien door de drie bouten onderop los te draaien zodat de motor goed uitgelijnd is. Zet de bouten vervolgens weer vast. Dit is een nogal precies werkje omdat het om tienden van millimeters gaat. Je kunt niet echt veel verstellen maar het is net genoeg.
-edit-
Met 29cc én een Dominator heb je heel veel vermogen en een enorm koppel onderin. Des te meer van belang om alles goed af te stellen. Als ik jou was zou ik een Teflon koppeling nemen. Ondertussen zijn er diverse smaken teflon koppelingen die zo in de Baja passen. Ten eerste gaan die veel langer mee, ten tweede zijn de meeste verstelbaar zodat je het gewenste aangrijptoerental kunt wijzigen. Ze zijn dan wel een beetje (veel) duurder maar dat verdien je snel terug. Ik heb op alle motoren een Elcon Teflon koppeling zitten en die voldoet prima. Zowel onroad als offroad... Ik rij standaard CY 23cc met Dominator. 8)