Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Hey Egbert Ik zie dat jij ook zo'n tps/pph 29cc cilinderset erop hebt. Heb jij het bekende probleem nog niet van het krom trekken of scheuren van de cilinder? Ik heb 3 pph cilinders gescheurd en krom gehad. Ik vind namelijk dat jouw auto niet echt toeren maakt. Mijne jankte veel meer toen ze nog goed waren. Als je heel goed de koelribben bekijkt vooral waar je de bovenkop boutjes vast hebt gedraaid is je cilinder daar niet krom? Bij 2 zat er gewoon een haarscheur in de cilinderwand boven een onderstekop boutje en die scheurtjes lopen door in je inlaatspruitstuk kant.
Met deze problemen kwamen de blokjes ook niet meer echt op top toeren en en was moeilijk af te stellen.

Whaaahhh dat zijn de mindere berichten. Ik ben gelijk even wezen kijken in de garage maar alles is recht en kurk droog. Hij loopt ook heel netjes al zeg ik het zelf.

Ik heb een warmloper gehad door nat gras dat in het vliegwiel was gaan zitten waardoor hij geen koeling had. Ik merkte dat niet eens, maar ik zag een geschuurde cilinderwand. Ik heb toen gelijk de cilinder en zuiger vervangen.

Deze cilinder heeft nu zo'n 15 uur gelopen.

Ik heb echter een hardstalen as in de carburateur gezet en deze zandproof gemaakt.
De highspeed needle staat nog helemaal standaard op 1,5 slag open. Hoever kan deze open gedraaid worden? mag natuurlijk niet te arm staan.

Verder heb ik een Venom smarttemp zo ingesteld dat deze vanaf 135 graden celcius nog maar 60% servo-uitslag geeft. Ik moet zeggen dat de motor tijdens het rijden steeds rond de 150 graden celcius was. Wat je ziet is dus 60% gas...

Hoeveel graden mag de motor eigenlijk worden? (gemeten op de cilinder bij de uitlaat)

Verder heb ik een 18T pinion. Ik moet zeggen dat ij prima optrekt en op snelheid komt.

Hier even wat foto's dat het verhaal wat duidelijker is met die pph cilinders. Dit heb ik dus beleefd met deze set en wel 3x! Toen ik je filmpje zag moest ik hier direct aan denken vandaar. Ik ben hierna weer gewoon overgestapt naar zenoah 26cc.

IMG_4712.jpg

IMG_4708.jpg

IMG_4707.jpg

Dat ziet er inderdaad lelijk uit maar ik kan mij ook niet voorstellen dat die cilinder nog netjes liep afgezien van het lagere toerental.

Enig idee hoe heet een cilinder mag worden?

Ik heb nog 2 cilinders liggen hier want ik had 1 opgestuurd naar de leverancier. Maar ook alle 3 hadden heel snel een kras in de cilinder bij het zuigerveer slotje, het is moeilijk te zien op de foto maar het is gewoon één enkele kras precies op het zuigerveerslotje. Dit heb ik echter nooit bij een zenoah gehad.
Temperatuur meten is in principe niet te doen met een geforceerde koelingsmotor en heeft ook geen zin. Je moet het gevoel hebben dat hij goed loopt. Nitro hebben geen geforceerde koeling en die stel je af op temperatuur. Ik heb het zelf ook met de dx3s gedaan en mn zelf getunde zenoah werd zo'n 180 graden boven de uitlaatpoort. Die motor is nog als nieuw van binnen. Ook zegt PaSe tuning dat temperatuur meten volkomen onzinvol is. Ik heb daarna ook maar die sensoren eraf gehaald en gewoon weer een dx3r gekocht. En ben daar totaal niet meer mee bezig. Het gaat nu gewoon op gevoel en vooral horen.
Goede olie is veel belangrijker om je druk om te maken dan de temperatuur.

IMG_4710.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor carburateur heb je? Veel mensen hebben een wt813 maar weten niet dat de standaard afstellen 1 1/8 slag uit is en hebben hem vaak op 1,5 slagen uit staan.

Heeft er hier toevallig nog een killswitch in de aanbieding?
Ook zoek ik nog een teflon koppeling van Elcon of lautenbacher.

Heeft er hier toevallig nog een killswitch in de aanbieding?
Ook zoek ik nog een teflon koppeling van Elcon of lautenbacher.

jawel , ik heb nog een killerbee killswitch nieuw in de verpakking.
geef maar even een PB als je intresse hebt

groetjes scott

Zijn er mensen die met een pitstop fusion 2009 clutch voor de baja rijden? Of rijd iedereen met een elcon clutch.
Weet iemand welke koppeling beter is?(of makkelijker)

Hej, ik heb een vraag,
Ik kan een hpi baja 5b compleet kopen, in een GEBRUIKTE staat voor 425 euro.

Zou ik dit doen? Omdat ik al heb gehoord dat je er geen vind van 650 euro..

Mvg, Sander.

Zijn er mensen die met een pitstop fusion 2009 clutch voor de baja rijden? Of rijd iedereen met een elcon clutch.
Weet iemand welke koppeling beter is?(of makkelijker)

Ik rijd al anderhalf jaar met een Elcon clutch naar volle tevredenheid. Die Pitstop kan ook goed zijn; ik heb hier geen ervaring mee.

Hej, ik heb een vraag,
Ik kan een hpi baja 5b compleet kopen, in een GEBRUIKTE staat voor 425 euro.

Zou ik dit doen? Omdat ik al heb gehoord dat je er geen vind van 650 euro..

Mvg, Sander.

Niets is onmogelijk maar een gezegde luidt: ALs iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het ook te mooi om waar te zijn. :teacher:

Natuurlijk kan het zijn dat deze weinig gebruikt is en dat de eigenaar er snel vanaf wil, maar er is ook een risico dat deze is afgeragd en dat de verkoper achteraf zegt dat de prijs daar ook naar was.

Vraag eens wat duidelijke foto's op. Als de auto goed onderhouden is zegt dat ook iets over de staat hiervan. Sowieso is de 5B SS meer degelijk dan de gewone 5B maar het grote verschil zit eigenlijk in het differentieel en de aandrijfassen. Die kun je weer goedkoop via Ebay vinden net als lagers voor wielen en de koppeling. (zijn dezelfde overigens)

Natuurlijk heb je ook nog kans dat de motor versleten is maar dat is deze toch wel na 25 tot 40 uur.

Succes in ieder geval en vraag maar raak op dit draadje! ;-)

Laatst bewerkt:
Hallo, op welke instelling rijden de meesten hier met de elcon koppeling? Had hem afgesteld als op de instructie van team fast eddy. Dus 1 1/4 in (dus op het moment dat je de veer voelt) Hij pakte niet echt lekker op, heb hem nu 1,5 slagen ingedraait en nu vliegt hij als een raket weg! Mischien weer iets te veel toeren omdat je veel wheelspin hebt meteen bij het wegrijden

De vraag is, hoe hebben jullie hem staan? 1,5 omwentelingen zou 8000 toeren moeten zijn.

die koppeling verloopt als ie goed warm wordt ,gaat ie steeds vroeger grijpen .
je moet hem gewoon volgens je eigen gevoel instellen al dat kommageneuk ben je echt niets mee . je weet tenslotte niet hoe de staat van de koppeling is bij een andere persoon .
dat je wielen spinnen is niet erg op 8000 toeren begint de motor veel vermogen te leveren

Heb gereden met die nieuwe afstelling en na goed warm te worden grijpt hij precies goed aan. (voor mij dan he)
Nog een vraag, is er wat te doen aan het uitbreken van de achterkant bij het uit de bocht komen op zand? Ik heb Plaatje 3 er tussen zitten voor de toe in (achter)
Als je heel beheerst gas geeft gaat het goed maar je hebt de auto heel vaak met de kont dwars staan. Ik heb er hostile MX banden op en die hebben een goede grip.

Back