BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Net niet genoeg plankjes om het dek vol te leggen:
IMG_2476.jpeg

Nu eerst een paar dagen met de motor toeren. Volgens weekend nieuwe voorraad zagen.
Gr. Peter
 
Dankjewel, Dirk. Plankje voor plankje, komt er (bijna) vanzelf een geel dek.
Gr. Peter
Jammer dat je een post maar zo kort kan bewerken. Dat is op het SoS met nagenoeg dezelfde software onbeperkt.
…….. komt er (bijna) vanzelf een heel dek.
Gr. Peter
 
Zoals bijna altijd: de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Zo ook met de laatste planken en knabbel stroken. Maar uiteindelijk is daar een dek:
0675 Plank.jpg

Vooral het rekening houden met de dikte van de grijze voegstroken tussen elke verbinding.

Het is nog steeds te plaatsen en uit te nemen:
0676 Plank.jpg

Want dat is belangrijk bij de verdere afwerking. Het kan nog steeds onder de boorkolom voor alle gaatjes. En op de tafel alle pluggen plaatsen, schuren, schrapen etc etc. De afwerking kan beginnen ........
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Na wat kleine tegenslagen zoals het morsen van wat water waardoor er wat papieren naden opzwollen en een dichtwaaiende deur die sterker was dat mijn dek, uiteindelijk alle gaatjes kunnen boren:
0677 drill.jpg

Terug naar oude tijden met de ponskaarten ......;)

En toen na het schuren en polijsten: het wonder met de laagjes lijnolie :):
0678 Nibbling.jpg

Met wat uitvergrotingen van het knabbel- en verstek werk op voor- en achterdek.

Met het aangeschoven constructie deel:
0679 14-05.jpg

Het nadeel van een mooi vlak dek, het licht weerkaatst erop ......;)

Met een normale zichtafstand zijn de pluggen ook niet al te dominant:
0680 14-05.jpg

Zonder verschansing aan bakboord wat uit balans, maar dat komt aan de orde bij de volgende fase: het aanbrengen van de resterende huidplaten.

Nog iets van details:
0681 Ropes.jpg

Alle luiken zijn met de sjorlijn vastgezet, met uitzondering van die ene.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder om het binnenste te zien zo en dan een idee te krijgen hoe inventief men optimaal met ruimte omging. Heb je nog kunnen achterhalen hoe dat sjorren precies ging? Zeker bij vol ruim.
 
Dan ben ik nu aanbeland bij wat tijdens de hele bouw al in mijn hoofd speelde: gaat het beplaten op de spanten een strakke romp opleveren?

Dankzij het eerder uitlijnen van de rijen platen:
0501 Huidgang.jpg

kon ik de volgende 3 rijen vrij snel aanbrengen.

Ik had al 2 rijen aangebracht met 0,13 mm plaat:
0513 2e-rij.jpg

Maar het dunne materiaal werkt tegen, vooral op de plekken waar de romp van hol naar bol loopt. De plaat moet ik dan aan 2 zijden bewerken, wat ongeveer gelijk is aan het forceren van koperen plaat:
0682 Plates.jpg

Het dunne materiaal behoud zijn vorm niet maar gaat zijn eigen gang met een verdere vervorming. Bij het lijmen smelt ook de oppervlakte een beetje, wat in dit geval ook verdere vervorming in de hand werkt. Dat was al goed te zien bij de eerste 2 rijen waar de kromming van de vormen nog niet heel sterk was.
Daarom overgegaan naar 0,25 mm plaat. Dat was veel beter te vervormen.

Dan is dit het grove resultaat tot nu toe:
0683 Plates.jpg

Nu nog in helder overstralend wit, maar met een beetje gedempt licht komen de contouren aardig tot uiting.
0684 Plates.jpg

0685 Plates.jpg

Op de platen heb ik de positie van de spanten afgetekend. Daar moeten verticale rijen klinknagels komen. Ik moet alleen nog even testen of ik eerst een grond laag spuit en dan de klinknagels plak. Wat de beste hechting van de klinknagel decals oplevert. De waterlijn moet ik namelijk af plakken om de overgang van zwart naar licht blauw te maken. Misschien blijven de potlood lijnen zichtbaar bij een dunne grondlaag.

De beplating aan de achterzijde heeft een specifieke verloop. Hier het origineel:
0686 Plates.jpg

Moest haar wel even spiegel om de zichtbare stuurboord zijde met mijn bakboord zijde te kunnen vergelijken.

Een kleine toelichting op het vervolg:
De 6e rij moet ik nu heel precies op maat maken om de verschansing daar juist op aan te kunnen brengen:
0687 Plates.jpg

De 6e rij (A) moet 1,6 mm boven het buitenste hoekijzer (B) van de watergang uit gaan steken. De plaat voor de verschansing (C) staat daar op, aan de binnenzijde van de 6e rij.
Over de gehele lengte lopen er dan 2 rijen klinknagels. Huidplaat A heeft een verbinding met hoekijzer B en verschansingplaat C zit vast aan de bovenzijde van huidplaat A. Aan de bovenzijde van de 6e huidplaat (A) wordt de verbinding met de onderzijde van de verschansingplaat afgedekt met een half ronde stootlijst.
Gr. Peter
 
Ondanks dat je de plaatjes niet kan klemmen en in ronde vorm kunt brengen zoals je wilt op dat fragile frame, vind ik het knap uitgevoerd. Weinige doen je dit na.
 
Wauw, dit word werkelijk een schitterend stukje vakmanschap.
Is het de bedoeling dat de beplating tegen de romp aan blijft zitten of word dit afneembaar? Of laat je de andere helft open van de romp?
Zou toch jammer zijn als als dat mooie kunstwerk verborgen word achter eveneens prachtige beplating.
 
Back
Top