Dan ben ik nu aanbeland bij wat tijdens de hele bouw al in mijn hoofd speelde:
gaat het beplaten op de spanten een strakke romp opleveren?
Dankzij het eerder uitlijnen van de rijen platen:
kon ik de volgende 3 rijen vrij snel aanbrengen.
Ik had al 2 rijen aangebracht met 0,13 mm plaat:
Maar het dunne materiaal werkt tegen, vooral op de plekken waar de romp van hol naar bol loopt. De plaat moet ik dan aan 2 zijden bewerken, wat ongeveer gelijk is aan het forceren van koperen plaat:
Het dunne materiaal behoud zijn vorm niet maar gaat zijn eigen gang met een verdere vervorming. Bij het lijmen smelt ook de oppervlakte een beetje, wat in dit geval ook verdere vervorming in de hand werkt. Dat was al goed te zien bij de eerste 2 rijen waar de kromming van de vormen nog niet heel sterk was.
Daarom overgegaan naar 0,25 mm plaat. Dat was veel beter te vervormen.
Dan is dit het grove resultaat tot nu toe:
Nu nog in helder overstralend wit, maar met een beetje gedempt licht komen de contouren aardig tot uiting.
Op de platen heb ik de positie van de spanten afgetekend. Daar moeten verticale rijen klinknagels komen. Ik moet alleen nog even testen of ik eerst een grond laag spuit en dan de klinknagels plak. Wat de beste hechting van de klinknagel decals oplevert. De waterlijn moet ik namelijk af plakken om de overgang van zwart naar licht blauw te maken. Misschien blijven de potlood lijnen zichtbaar bij een dunne grondlaag.
De beplating aan de achterzijde heeft een specifieke verloop. Hier het origineel:
Moest haar wel even spiegel om de zichtbare stuurboord zijde met mijn bakboord zijde te kunnen vergelijken.
Een kleine toelichting op het vervolg:
De 6e rij moet ik nu heel precies op maat maken om de verschansing daar juist op aan te kunnen brengen:
De 6e rij (A) moet 1,6 mm boven het buitenste hoekijzer (B) van de watergang uit gaan steken. De plaat voor de verschansing (C) staat daar op, aan de binnenzijde van de 6e rij.
Over de gehele lengte lopen er dan 2 rijen klinknagels. Huidplaat A heeft een verbinding met hoekijzer B en verschansingplaat C zit vast aan de bovenzijde van huidplaat A. Aan de bovenzijde van de 6e huidplaat (A) wordt de verbinding met de onderzijde van de verschansingplaat afgedekt met een half ronde stootlijst.
Gr. Peter