BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

'De Spil' is de koosnaam voor de Stadskraan die naast de Balder op de kade staat.
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.

Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Herstel:
Herplaatsen:
Plaatsen van 'Het Wiel':
Officiele opening, met wat mooie beelden van de Balder:

Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter

'De Spil' is de koosnaam voor de Stadskraan die naast de Balder op de kade staat.
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.

Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Herstel:
Herplaatsen:
Plaatsen van 'Het Wiel':
Officiele opening, met wat mooie beelden van de Balder:

Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter
Dat is wel wat anders dan een schip. ;)
Maar misschien wel des te interessanter als aanvulling bij de Balder.

Na de toch wel intensieve weken vooraf gaande aan de meeting "sHaring the City" waar ik mijn Balder toch wel een beetje representatief met de gespoten huidplaten wilde laten zien, had ik even tijd nodig om de energietank weer op te laden.

Aan de slag gegaan met de beide fornuizen. Het zijn degelijke plaatstalen fornuizen.
0759 Fornuizen.jpg

Links die in de kombuis staat en recht die in het vooronder.

De kombuis is echter in het stuurboord deel:
0760 Kombuis.jpg
Daarom was ik de nis al aan het beplanken en voorzien van een stukje vloer. Dat wordt dus het enigste stukje in dit constructie deel dan ingericht is.

Zo komt dit exemplaat in het vooronder te staan:
0761 Vooronder.jpg

Voor de opmerkzame kijker: het fornuis heeft 4 sjorogen om hem extra vast te kunnen zetten bij ruw weer. En een paar 'stoppekisten' zijn vervangen door exemplaten met een meer geaccepteerd kleurtje ........ ;)

Het zal nog even duren voordat ik beide fornuizen zwart ga spuiten. Eerst moet ik de beide kachelpijpen nog maken. In de kombuis zal dat niet zo'n groot probleem zijn. Vanuit het vooronder komt deze echter ook uit aan de stuurboord zijde ......... die zal dus ook deelbaar moeten worden ......... :rolleyes:

Om wat schoonmaakbeurten van de air-bruch te voorkomen ga ik nu eerst aan de slag met de Donkey Ketel:
0762 Donkey Kettle.jpg

Die moet ik bouwen vanaf deze tekening en oude foto. Wordt de volgende uitdaging ....... :)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back