Barstje in rotor blad

Vervangen ?

• Een barstje meer of minder ... maakt niets uit !

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    329
Heren

Vandaag na een routine controle een krakje gevonden in 1 van mijn rotorbladen ( een NO BRAND, volgens mij houten gelakte "glass blades")

lijkt dit serieus ? hoe kan zoiets voorvallen ? moet ik de bladen nu vervangen ... een stuk blad verliezen in midflight lijkt me pure horror !

:murder:

krak.jpg

dank voor jullie advies

Yves

Weet niet aan welke kant deze schuur zit maar aan het einde van de bladen zit over het algemeen de loodveter. (dit kan zelfs de reden van de schuur zijn). Je wil niet dat deze loodveter er tijdens het vliegen uitvliegt.

ik zou geen risico nemen en stem dus weg er mee.

gr Remco

Niks aan de hand toch.....

Ik zou er gerust nog mee vliegen (als dat het enigste barstje is... )

Waarschijnlijk alleen een scheurtje in de gel coat.

Cheers,

Rich 8)

Remco, Rich

Het scheurtje zit waar het rode lijntje is getekend ... het lijkt op een oppervlakkige gel coating scheur ... dus niets ergs ... maar toch ....

krak2.jpg

Y

Hou er wel even rekening me dat je rotorbladen bij zo'n 1750 toeren een omtreksnelheid hebben van zo'n 560 km/h ik wil je niet ontmoedigen maar denk er maar is over na ???????
Groetjes John

die 570 km/h is alleen de tipsnelheid,John. bij de rotorkop is die snelheid veel lager, maar ik zou zelf niet weten wat ik zou doen met dat scheurtje, btw.

Het lijkt idd de toplaag, heb ik ook eens gehad met Vario bladen, het geeft niks maar toch zit het je niet lekker. Probeer ze dan te ruilen ? Heb ik toen ook gedaan en was geen probleem. Ik kreeg gewoon nieuwe !

voor die paar tientjes zou ik lekker gewoon nieuwe halen een crash kost meer ???????

jeutje... al 15 tegen gestemd. Zeg eens eerlijk, zou jij (degene die dus vervangen heeft gestemt) dik 70€ uitgeven als er een krasje op de coating zit?

Als de poll gezegd had "er zitten platgedrukte vliegjes op m'n rotorblad, vervangen?" dan was de uitslag waarschijnlijk hetzelfde geweest ;) :P

moeilijk te oordelen vanaf een foto, maar als het echt een lakbarstje is en het zijn houten gelakte bladen, tja dan zijn ze ook niet te duur om te vervangen.

structureel gezien denk ik dat het blad het prima houd, het zit vooraan het blad en zowat op de achterlijst, van sommige bladen is dat erg van heel zacht hout.
zat het op de leading edge, dan zonder pardon de kliko in

ps ik ga er wel even van uit dat er niks gebeurd is met de bladen (boomstrike, slechte landing, iets erin met opspoolen of zoiets)

Jongens ik vlieg geen heli
Mijn broer ook niet meer, hij heeft nog maar 1 oog.
Een loodveter in zijn oog.
Oke hij had hem verkeerd gelijmd, maar kijk aub uit met die dingen.
Met spijt komt zijn oog niet terug.
wat kan je die paar tientjes schelen je vergeef het jezelf nooit.
Ik stond erbij, en je vergeet het niet snel, dat kan ik je zeggen.

Teering, Bertus; dat verzin je niet.
Hoe ongelukkig kun je het treffen?!
Er kan natuurlijk elke dag veel mis gaan, maar het geeft stof tot nadenken.

Een loodveter in zijn oog.
Oke hij had hem verkeerd gelijmd, maar kijk aub uit met die dingen.

eigenlijk ben ik wel benieuwd WAT ie dan precies gedaan had, dit is natuurlijk een serieus geval.
ik heb wel ooit meer gelezen van mensen die rotorbladen repareerden na een crash, dat is uiteraard gekkenwerk.

Het is al een aantal jaren geleden.
Wij keken niet zo krap :oops:
Mijn broer had de loodfeters er zef ingelijmt.
Daar het niet in de beschrijving stond hoe.
Had hij het met 10 seconden lijm gedaan, de folie er netjes over gelijmt.
Hij heeft er zo aardig wat vluchten mee gedaan.
Totdat hij de motor niet goed vond draaien.
Hij lied hem volgas draaien, met een vlakke rotor of hoe noemen jullie dat.
Dan op de grond liggend de stelnaald verdraaien.
Op dat moment vliegt het stuk lood recht tegen zijn brille glas.
Het glas vangt gelukkig al wat kracht op.
Maar het lood klapt dubbeld de enen kant in zijn oog.
Oog dus weg en het bot achter zijn oog gebroken.
De andere kant naast zijn mond.
Deze was toen 3 cm groter.

Ik weet het het is dom we stonden er ook nog met 6 man omheen toen het gebeurde.
Ik bedoel maar kijk uit wat je doe.
Ik schijf dit expres niet om bang te maken.
Maar dat we met elkaar op blijven letten.
Hij had graag andere bladen gekocht maar dat is voor hem achteraf :cry:

shìt zeg, bertus...

ook nog onder de draaien rotorbladen kruipen... brrrr...

Toch doen we allemaal wel eens zulke gevaarlijke dingen denk ik. 99 keer gaat het goed. de gevaarlijke situaties krijg je meestal door "oh nog even snel.... "
En als je dus nog even snel iets wilt doen verkijk je je soms wel eens op de gevaren ervan.

Ik betrap mijzelf er ook wel eens op. (of ik wordt genadeloos afgestraft omdat ik "even snel" een contactdoosje wil verwisselen waar spanning op staat oid :lol: )

hmmmmmmmm geen fijn idee idd , maatje van me had ook eens zijn picollo hekrotorblad gelijmd met sec lijm ,ja ja zat een paar tellen later in de bar en moest er met een tang uitgetrokken worden , dus ik zou t niet riskeren ik heb al diverse keren mn hekbladen van mn rap 90 vernieuwd na gewoon ff de grond te raken, met die nhp`s weet je t ook nooit hoor ????????? zekerheid voor alles, en de hobbie kost toch al zat dus kan dat er ook wel bij ??????? toch ????????

Back