Barstje in rotor blad

Vervangen ?

• Een barstje meer of minder ... maakt niets uit !

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    329
hoi,

ik zie dat het Quick-UK bladen zijn. ik denk dat het beter is om ze te vervangen. liever 40 euro uitgeven, als een crash of een rotorblad dat uit elkaar spat.

nando

bert, ik heb een tweezijdig gevoel bij je verhaal,

allereerst uiteraard geschokt door de verwonding, een oog kwijt is niet niks.
aan de andere kant geschokt door 6 man uitermate domheid.

als ik op de club iemand op zijn buik zie liggen bij zijn heli om bladspoor te controleren dan maakt ie wat mee.

gelukkig zien jullie wel in dat dat echt niet slim was, helaas wel aan de late kant.

To all

De bladen heb ik vorig jaar gratis gekregen bij een helikraft combo kit ... me dunkt zijn het de meest goedkope houten gelakte die je in taiwan kan vinden :P

ps ik ga er wel even van uit dat er niks gebeurd is met de bladen (boomstrike, slechte landing, iets erin met opspoolen of zoiets)

niets van hierboven ... het was gisteren wel maar 3 graden op het veld, zou dat er iets mee kunnen te maken hebben?

ach ja ... ik zal er voor de kerst maar nieuwe opzetten, iemand daar nog tips voor ? (rappie .30 met os32)

Y

Jongens ik vlieg geen heli
Mijn broer ook niet meer, hij heeft nog maar 1 oog.
Een loodveter in zijn oog ...

Deze zomer was er bij ons een clublid met een oude KALT Cyclone aan het hoveren met erop ook nog zo'n houten bladen met loodveter in.

Na het hoveren merkte iemand een rare vervorming in de bladen op

bleek dat stuk lood zo bijna los te zitten onder de folie ...

was wel even schrikken

:teacher: het gevaar is soms dichter dan je denkt, en over andermans materiaal weet jij niets en heb je weinig te zeggen ... doch het kan serieuze gevolgen hebben

Y

Ik heb vroeger schluter helikopters gehad en daar moest je het lood zelf in de bladen lijmen voordat de folie eroverheen ging, eigenlijk kon dat niet fout gaan tenzij je geen folie zou gebruiken. Nu zou ik dit soort bladen meteen wegmikken. Dit was in het houtenbladen tijdperk, vaak werd er om de bladen te balanceren gaatjes in de tips geboord om daar lood in te stoppen en weer dicht te lijmen, soms ook alleen gaatjes, dan kreeg je van die tsjilpende bladen. Ik ben helaas ook getuige geweest van een ernstig heliongeluk op onze club en heb gezien wat bladen kunnen aanrichten en wat een energie daar inzit. Rotorbladen mogen nooit bewerkt worden door mensen die daar niet voldoende kennis van hebben.

Rhelie zei:
Dit was in het houtenbladen tijdperk, vaak werd er om de bladen te balanceren gaatjes in de tips geboord om daar lood in te stoppen en weer dicht te lijmen
Wordt nog steeds gedaan hoor. Ik heb hier een vrij nieuw setje carbon bladen liggen waar dit ook gedaan is.

Behoorlijk vervelend zulke dingen als Bertus meegemaakt heeft... maar nogsteeds ben ik persoonlijk van mening dat een klein scheurtje in de gel coat achterop een blad (meeste bladen zijn daar gewoon HOL) niks geeft en geen problemen zal geven.
Tenzij je er hiervoor al een klapper mee gemaakt hebt, maar dit is niet het geval.

Niks aan het handje in dit geval, maar ik ben wel van mening dat je geen risico`s moet nemen. Niet met bladen die zo hard draaien.

Cheers,

Rich 8)

Ik heb ook vervangen gestemd (al een tijdje terug). Mijn mening is bij twijfel direct vervangen.

Al hoe wel wat Richard al zei, zit het echt dragende gedeelte altijd voorin. De achterlijst is puur voor de aerodynamica en draagt geen enkele kracht.

Maar Bertus verhaal zet natuurlijk dit helemaal opzij met een dikke punt er achter.

Elwin

Ja het was dom dat weet ik, maar het gaat toch altijd goed denk je dan.
Ook al zit de scheur achterin hij zit wel dicht bij de as en daar wordt er het hartst aan het blad getrokken.
Dus de krachten zijn in het midden het grootst, ook al is de snelheid daar laag.
Zo'n scheurtje kan groter worden.
Ik stel me tegenwoordig de vraag, is 40 euro me een oog waard.
Nee o vervangen.
Met een vliegtuig is het nog een beetje anders.
Maar met een heli, vind ik dat de rotor veel vaker in het verlengde van je ogen (en de rest van je lichaam natuurlijk)komt.

Ik stel me tegenwoordig de vraag, is 40 euro me een oog waard

Lijkt me niet echt een relevante vraag in deze context, het risico dat bij dit blad het lood eruitkomt zetten is net zo groot als wanneer hij een nieuw blad koopt en daarmee gaat vliegen.

Risico nemen hoort bij het helivliegen, onaanvaardbare risico`s moet je wel vermijden.... dit is imho geen onaanvaardbaar risico, ik zou daar nog rustig mee durven vliegen (met die crack in de toplaag op die plek)

Er zijn ook nog zat mensen die met houten bladen vliegen en die zijn in vergelijk veel "gevaarlijker"
Waarom vliegen we er dan mee?? ZE ZIJN GOEDKOPER..... het is een groot gedeelte van de hobby he, risico`s inschatten.

Als we het over veiligheid echt gaan hebben dan moet iedereen die met PPM in zn vliegtuigen/heli`s vliegt dit er direct uithalen en overstappen op PCM :roll:

Cheers,

Rich 8)

als ik op de club iemand op zijn buik zie liggen bij zijn heli om bladspoor te controleren dan maakt ie wat mee.

Hehe, volgens mij kijkt iedereen naar zijn bladspoor door de bladen te laten draaien op ooghoogte (inclusief jij Gerard), anders zie je het namelijk niet :D

Of je nu de heli voor je hovered op ooghoogte, of de heli op de grond staat en dat je zelf bukt (of op de grond gaat liggen) maakt helemaal niets uit.

Wat belangrijk is, is om afstand te houden van de heli. Hoe groter de afstand, hoe kleiner de kans is dat iets wat los komt je ook daadwerkelijk raakt. Het is dus naar mijn mening geen goed idee om de motor af te stellen door onder de draaiende bladen te kruipen (met je hand of wat dan ook).

@ Bertus, heel erg dat zoiets gebeurd. Ik denk echter dat we allemaal vaak veel grootspraak hebben over veiligheid, maar dat ieder van ons zijn portie domme dingen doet op momenten. Vaak heb je het nog eens niet in de gaten dat je iets doms doet, of gebeurt er niets en heb je geluk.

Ik denk wel dat veel mensen onvoldoende respect tonen voor de enorme kinetische energie die in die bladen zit (inclusief ik op MIJN domme momenten).

Ik bedoel niet dat je geen heli moet vliegen.
Maar simpel gezegd het is geen speel goed.
We moeten een heli met respect behandelen zeg maar.
Net wat je zegt op een grotere afstand staan, geeft meer veiligheid.
Ook al vlieg ik geen heli, ik vind het een prachtige techniek.
Maar over het ongeluk van mijn broer wil ik nu stoppen.
Het ging over een barstje. :wink:

jvsjvs zei:

Hehe, volgens mij kijkt iedereen naar zijn bladspoor door de bladen te laten draaien op ooghoogte (inclusief jij Gerard), anders zie je het namelijk niet :D

Of je nu de heli voor je hovered op ooghoogte, of de heli op de grond staat en dat je zelf bukt (of op de grond gaat liggen) maakt helemaal niets uit.
mee eens, maar ik lig er niet op mijn buik voor en stel dan ook nog even de naalden af als ie opgetoerd is, mocht ik dat wel ooit gaan doen, schud me dan effe wakker als je wil :D

jvsjvs zei:
Wat belangrijk is, is om afstand te houden van de heli. Hoe groter de afstand, hoe kleiner de kans is dat iets wat los komt je ook daadwerkelijk raakt. Het is dus naar mijn mening geen goed idee om de motor af te stellen door onder de draaiende bladen te kruipen (met je hand of wat dan ook).

dat bedoel ik exact, je zal mij nooit betrappen op dichtbij mezelf vliegen, wat dat betreft heb ik gelukkig gezonde schrik van die 600mm stokken erop :wink:

Ik vind eerlijk gezegd de enquette een beetje verkeerd. :(
Het wordt zo gesteld : of het kan je geen barst schelen, of je koopt nieuwe bladen. Er zijn duidelijk mensen die een goed oordeel over dit barstje hebben maar kunnen geen stem uitbrengen omdat het juiste oordeel er niet bij staat 8O

Het wordt zo gesteld : of het kan je geen barst schelen, of je koopt nieuwe bladen. Er zijn duidelijk mensen die een goed oordeel over dit barstje hebben maar kunnen geen stem uitbrengen omdat het juiste oordeel er niet bij staat

rhelie .... het is simpel : ofwel vervang je, ofwel niet ! das toch simpel als platkoek :wink:

Maar nu iets anders ... ik wil dus de bladen vervangen, op mijn oude shuttle had ik nog funkeys steken ... hmm ... dat zijn echte carbons witgelakt en nog in zeer goede staat .... effe proberen ... nou ja !

die bladroot is veel te klein ! (bovenste shuttle, onderste raptor !)
ik kan nu wel die kleine shuttle vijs door de bladhouder van die raptor steken ... maar dat ziet er toch allemaal niet goed uit ... hoe komt dit ?

blade1.jpg

blade2.jpg

Y

Heren

Ik heb één funkey eens geinstalleerd ... het gaat wel maar het ziet er toch niet zo stevig uit als met de originele bout.

links zie je de funkey en rechts het oude blad .... merk de uitsparing op,
rechts goed gevuld en links iets minder

is dit nu werkbaar ? mag je hier uitsparing hebben ?

montage1.jpg

montage2.jpg

ik word er toch niet vrolijker van

Y

DAt is niet helemaal zoals het hoort nee,
Zoals het eruit ziet heeft de nieuwe schroef een kleinere diameter.
Daardoor is deze slecht (op één punt) afgesteund in de rotor, daar waar de cirkels raken.
Dat zorgt dus voor puntbelasting, en kan bij hoge belasting voor breuken zorgen.
Je begrijpt wel dat wanneer het gaatje en de schroef even groot zijn, deze laatste gelijkmatig is afgesteund, en dus het materiaal veel minder lokaal zal belasten.

Begrijp ik nu goed dat je de smallere diameter bout hebt gebruikt?

Als dat zo is ABSOLUUT NIET gaan vliegen.

In dit draadje zijn al eens de kinetische krachten genoemd. Jouw oorspronkelijke rotorblad boutjes zijn berekend op de krachten die vrijkomen.
De smallere boutjes niet (los van het feit dat er waarschijnlijk teveel speling in de bladhouder bevestiging zit).
Je wilt echt niet dat tijdens het vliegen er ineens een blad voorbij komt suizen omdat dit boutje gebroken is(laat staan wat er dan met de heli gebeurd).

Bij alles aan verandering aan helies wordt VEILIGHEID voor jezelf èn anderen met hoofdletters geschreven.

Groet,

Marc

Ik weet het ... de blade roots van die funkeys zijn te klein voor de raptor, ze zaten origineel op een shuttle die kleinere blade grips heeft :(

ik dacht er goedkoop af te komen ...

lekker niet :mad:

Y

ik wil dus de bladen vervangen

Stuur mij die oude bladen even op dan, k weet nog wel iemand die ik er gelukkig mee kan maken :wink:

Je MOET overigens gewoon de originele bouten kunnen gebruiken om de bladen te monteren, als je andere bouten gebruikt (vol draad bijv.) dan heb je kans dat deze breekt en je blad gelanceerd word.(niet prettig!)

Cheers,

Rich 8)

Back