berekening vermogen van een stoom machine

Het verhoogt je waardering voor die "ouwetjes" ook weer wat.

Haha, best wel.
Ik heb een reisje mee gevaren naar Ruhrort, voor een havenfestival, aan boord van een stoomsleper.
Heen reis ging 3 uur op 3 uur af. Met 2 man.
Terugreis had de 2de machinist echter wat last van zijn eigen humeur en vertikte het om nog wat te doen.
Heb toen vanaf Ruhrort tot Amsterdam alleen gestaan, goed eten en heeeel erg veel water drinken (was redelijk boven de 40°C beneden).
Kolen stoken in 1 ketel met 2 vuren. 250 kg per uur.
ketel op 10 (veilighgeid druk 10,4 bar) en 8,5 tot 9 op de kar.
Dan weet je na die dag echt wel wat scheppen is.

edit:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Helder verhaal, John. Het verhoogt je waardering voor die "ouwetjes" ook weer wat.

En de baas vond dat van zijn kant ook weer prettig, wand al die brandstof kwam via zijn beurs in de bunker. Een echte "win-win" situatie dus.

Ja maar vergeet de kolenpremie niet !!!
In die dagen was er premie te verdienen voor wie zuinig met kolen om kon gaan.
Dus een goed op elkaar ingespeelde leerling (de stoker) en machinist konden mooi bijverdienen als ze goed werk verrichten.
Dus ook voor hun was er eer aan te behalen om zuinig te rijden.

Ik heb al die wijsheid natuurlijk niet van mezelf he, met m`n 38 jaar was de stoom al voorbij toen ik het levenslicht zag.

Maar er zijn veel mooie boeken waar het machinistenleven van toen in wordt beschreven.
mooi voorbeeld is "woefelend over de heilige lijn".

Ik heb nooit als stoom machinist gevaren (compound en triple expansies zijn van ver, vér voor mijn tijd....)
maar volgens mij kun je niet een gemiddelde druk op een gemiddeld oppervlakte loslaten. Dat levert op zijn best een heel grove benadering op.

Want ook bij de grote diesels met 6 of meer gelijke cylinders rekenen we nog steeds met alle cylinders afzonderlijk, ook al zouden die theoretisch qua vermogen gelijk moeten zijn.

Het lijkt mij beter om aan de hand van de vullingsgraad de tussendruk te benaderen, en voor beide cylinders een aparte vermogensberekening te doen.

Maar je komt bij een stoommachine normaal gesproken inderdaad niet zonder indicateurdiagrammen uit. Dat herinner ik me nog wel van de theorie over indicateurtoestellen.

Groet, Bert

maar volgens mij kun je niet een gemiddelde druk op een gemiddeld oppervlakte loslaten. Dat levert op zijn best een heel grove benadering op.

Inderdaad, een heel grove benadering voor als je geen indicateurdiagrammen hebt. De gemiddelde kwadratische diameter kwam uit één van Harm z'n oude "stoomboeken". Het afschatten van de tussendruk zou al een hele verbetering zijn maar is ook een lastige zaak, dus het resultaat zoals het er nu staat geeft niets meer dan een hele ruwe schatting. Maar met alle rendementen die verder nog een rol spelen (en die ook allemaal in dit stadium natte vinger werk zijn) is het voor Harm denk ik voldoende om een een indruk te krijgen of hij in de goede richting zit.

Groet,

Ad

beste,

ik heb dit topic helemaal doorgelezen, en heb veel bijgeleerd, alleen begrijp ik niet waarom de expansiefactor bij een vullingsgraad van 100% = 0,65. Als je de cilinder vol stoom perst van bv 12 bar, dan kan die toch niet uitzetten? De hele cilinder zit vol dus hoe zou de stoom moeten uitzetten?

MvG

alleen begrijp ik niet waarom de expansiefactor bij een vullingsgraad van 100% = 0,65. Als je de cilinder vol stoom perst van bv 12 bar, dan kan die toch niet uitzetten? De hele cilinder zit vol dus hoe zou de stoom moeten uitzetten?

Het werd al gesteld dat je voor een 2-cilinder machine het vermogen eigenlijk alleen aan de hand van indicateurdiagrammen van beide cilinders kan bepalen. Wat hier wordt gepoogd is om toch een schatting te maken. Ik vermoed dat die 0,65 (die volgens jouw redenering 1 zou moeten zijn bij 100% vulling) ligt aan het feit dat de stoom ook bij een 100% vulling van de hoge druk cilinder toch met een lagere druk in de lage druk cilinder komt.

Maar zodra Harm beschikbaar is zal hij dat zeker kunnen toelichten. Ik heb begrepen dat deze waarden voor Pm uit een oud studieboek over stoommachines komt.

Groet,

Ad Bakker

Bij een expansie machine wordt de poort waardoor de stoom wordt toegevoerd gesloten voordat de vollege slag is gemaakt. De rest van de slag maakt de machine door het expanderen van de stoom.
Een voldruk machine heeft stoomtoevoer tijdens de volledige slag.

Groeten, Jan.

expansiefactor

Wat ik kan lezen in het boek van dort/oegema is de nominale expansiefactor afhankelijk van de vullinggraad, het aantal (expansie) cilinders, en de verhouding(ben daar zelf nog niet achter wat ze daar mee bedoelen).

• vulling in HD in %----enkelvoudige expansie---compound 1 : 1.75---compound 1 : 2---triple expansie
  • 60---------------------0.4------------------------0.3-------------------0.25-----------0.28
  • 70---------------------0.5------------------------0.4-------------------0.35-----------0.32
  • 80---------------------0.7------------------------0.5-------------------0.45-----------0.36
  • 100--------------------0.95-----------------------0.65------------------0.6------------0.4

Wat je hier uit kan opmaken is bij een 1 cilinder machine met 100% vulling heb je een effective expansie-factor van 0.95.(heb je een druk van 10 bar dan heb jee een druk om de krach mee te berekenen van 10 x 0.95 is 9.5 bar.)
Neem voor het gemak aan dat dan de kracht is 0.95 x 1 = 0.95

bij een compound (1 ; 2) 100 % geeft dat 0.4 bij iedere cilinder heb je dan een rekendruk van 10 x 0.6 = 6 bar
Neem voor het gemak aan dat dan de kracht is 0.6 x 2 = 1.2

bij een triple 100 % geeft dat 0.6 bij iedere cilinder heb je dan een rekendruk van 10 x 0.4 = 4 bar
Neem voor het gemak aan dat dan de kracht is 0.4 x 3 = 1.2

Wat hierbij opvalt is dat met een vulling van 100% een compound hetzelfde levert als een triple
Gebruik je deze natte vinger bij een vulling van 60% geeft een 1 cil 0.4, compound 0.5 en triple 0.84

Dit geeft aan dat met minder vulling een triple meer vermogen geeft dan een compound met meer vulling.

Dat bij een vulling van 100% een factor 0.95 en geen 1.0 hoort ligt denk ik aan de altijd aanwezige schadelijke ruimtes in de cilinder (poorten tussen de schuifspiegel en de cilinderwand en de ruimte tussen zuiger en deksel)

Al met al heel verhaal, hoop dat dit duidelijk genoeg is,
correcties en aanvullingen zijn altijd welkom.

waarom de expansiefactor bij een vullingsgraad van 100% = 0,65. Als je de cilinder vol stoom perst van bv 12 bar, dan kan die toch niet uitzetten? De hele cilinder zit vol dus hoe zou de stoom moeten uitzetten?

Deze factor 0.65 geld voor een compound machine en is een rekenfactor om de gemiddelde reken-drukken te schatten in de hoge EN de lage druk cilinder.
De hoge druk cilinder kan dan wel een vulling van 100% hebben. vanaf de ketel gezien is er geen Lage druk cilinder.

Laatst bewerkt:
Bedankt baggeraar voor de verhelderende uitleg. Toen ik dit las werden er veel vragen hierover opgelost, maar er zijn er ook nog een paar bijgekomen :p.

Zoals die twee compounds, er staat daar een getal naast, is dat de verhouding van het volume van de ene cilinder t.o.v. het volume van de andere?

Ik zie dat tussen de twee compounds er wat verschil zit wat vast te maken heeft met de verschillende verhoudingen, maar bij de tripple expansie, speelt de verhoudingen van die 3 cilinders t.o.v. elkaar geen rol? Of is er een soort van "universele" verhouding bij deze machines?

Heel erg bedankt voor je hulp!!

MvG
R1p4u

Back