Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Zucht... het is ook NOOIT goed, he?
Zoals het nu staat, lijkt de gearbox Zaterdag rond de middag (12 tot 14:30) geleverd te worden. Wat weer betekent dat de hele zaterdag qua planning min of meer in het water valt.

Nou ja, betekent wel dat ik nog anderhalve week verlof over heb om dat ding ingebouwd te krijgen.

En ook dat lijkt vandaag alweer in het water te vallen, PostNL zegt (vanmorgen 04:15) het pakje nog niet ontvangen te hebben vanuit de inklaring...

Kan ik wéér de hele dagplanning overhoop gooien.... Humpfh!

Bij Post NL kun je op hun website instellen waar je pakketjes bezorgd wil hebben.
Ik heb daar een pakketpunt ingesteld.
Zo kan ik zelf bepalen wanneer ik het in huis heb ipv dat je de hele dag thuis moet blijven.

Woutertje heeft in vandaag in het prachtige vaarwater van SMG IJmond, in de snikhete middag toch twee keer 30 minuten braaf zijn rondjes gedraaid, en zijn eerste 10 minuutjes gesleept (weliswaar met een hele lichte sleep, maar toch...). Ongeveer 150 ml verstookt.

Helaas is de gearbox er nog steeds niet.

Pokkebootje en Ravika Putri hebben ook ruwweg elk 2 x een half uurtje rondgetokkeld zonder problemen.

Laatst bewerkt:
Ben je toch lekker bezig geweest Bert. Woensdag weer aan het grote werk? Gr. Klaas.

Was er die dag ook.
En wie kwam ik tegen in Boluda kleding.........
20250621_114003.jpg

Mvg Ronald

Hoho... het petje is van Svitzer... :D

Was leuk jullie daar te treffen.
Jammer dat je al weer weg was voordat woutertje en pokkebootje te water gingen.

• Like
Reactions: k-k
Nou... vanuit het niets, vandaag opeens het bericht dat tussen nu en half één de gearbox bezorgd gaat worden, en dat bericht komt van PostNL.

En alsof de duivel er mee speelt: terwijl ik dit intik (ben om 11 uur aan deze post begonnen), stopt de bezorger voor de deur...

Dus....

20250623_111521[1].jpg

En oef, dat gaat nog niet echt heel erg eenvoudig worden...
Het tandwiel heeft een 5 mm asgat, maar.... HOE je dat ding vast moet zetten is me een raadsel, want what you see is what you get, het is alleen maar een tandwiel, er zit geen gat in voor een bevestigingsschroef o.i.d.
Er LIJKT een dunne bus in te zitten, wellicht is het een soort van perspassing of zo, maar zo ja, dan ken ik de techniek er achter niet.
Tweede probleem is dat de uitgaande as geen 5 mm is, maar vermoedelijk 8 (heb mijn schuifmaat zo snel effe niet bij de hand).

Maar er borrelen al wat ideetjes op in mijn hoofd.
Met wat geluk is de verbinding tussen motor en rondsel gewoon met een industriële Epoxy te verlijmen: Zo zit het pomptandwiel van de koelwaterpomp ook vast, en dat draait al weer de nodige uurtjes.
De uitgaande as van de gearbox kan met wat geluk afgedraaid worden, OF de koppeling uitgeboord...

We gaan kijken wat er kan, ben gematigd optimistisch. Met wat geluk wordt het niet heel erg moeilijk...
Met wat pech wordt het een drama, maar ik zou ik niet zijn als ik niet onmiddelijk de hulp inroep van mijn draaibaenkwondo Sensei, die in zijn spaandojo hele mooie spulletje en bulten kennis heeft.
Dus met een beetje mazzel is vanavond is het eerste probleem, het plaatsen van de koppeling op de uitgaande as al gefixt:
20250623_124624[1].jpg

Dan moet ook nog het tweede probleem, de perspassing van het rondsel op de astap van de adapterflens opgelost worden, EN die adapterflens moet nog wat meer afgedraaid worden om het rondsel diep genoeg in de gearbox te laten reiken
20250623_124655[1].jpg

uiteindelijk is het de bedoeling om achter de motor een "bulkhead" met slopgaten te plaatsen, waar de gearbox kops tegenaanschroeft.
Die bevestiging kan op zich vrij licht en flexibel gehouden worden, omdat het mooie van een planeetvertraging is, dat het ding geen dwarskrachten op de ingaande en uitgaande as kent: in principe is het hele tandwielstel "zelfcentrerend".

Voor de smering ga ik gewoon kogellagervet gebruiken, dat mag geen probleem zijn.

IK ben optimistisch...

De stand van zaken:

20250623_222358[1].jpg

De koppeling zit op de gearbox. Die had wel iets verder gemogen, maar vermoedelijk zit er een braampje aan het draadgat, ondanks dat er een ruimer doorheen gehaald is na het boren, en ik had niet zo veel zin om op het aslager te hameren.

Het tandwiel is heetgestookt tot 100 graden, de vliegwieladapter gekoeld, en met LoXeal 85-21 ingesmeerd, maar ondanks het temperatuurverschil moest er toch behoorlijk geweld aan te pas komen om dat tandwiel op zijn plek te tikken.

Rest nog het afdraaien van de middelste "trap", maar daar is het nu wat laat voor (een draaibank maakt meer herrie dan je zo zou denken), dus dat komt morgenochtend wel.
Verder dan dat gaat het niet komen vóór de werkweek weer voorbij is, maar ik verwacht eigenlijk op of rond volgende week Zaterdag de boel ingebouwd en vaarklaar te hebben...

Binnen! Mooi! Heel mooi!

Een rondsel van Conrad heeft een zuigende passing. Die 5 mm asmaat hebben zijn over het algemeen zeer zuiver op de passing.
Heb 1x een rondsel gehad dat niet zuiver geboord was.
Het rondsel wordt met een inbus stift-tap, beste geborgd op een geslepen putje in de as.
Dat sleufje slijp je met je meest versleten snij schijfje van Dremel of Proxxon., zodat het wat meer een holletje krijgt.
Het kan ook permanent verlijmd worden. De verlijmen is met 3,5Kw aan F5B vermogen normaal gesproken niet te breken.
Stop geen kogellagervet in de boxje. Doe echt PFTE aangelengde smeer. Ik blijf bij dit advies.
(Wetende wat er nu echt in de tripods van mij auto-aandrijfaskoppeling moet worden gepropt, ipv origieel Fiat vet).
De dunne asjes van de planeetjes worden anders niet goed gesmeerd.

Had verkeerd gebruikt, meen lithium, op een box waar 1,5 kilowat aan F5B vermogen door moest.
Met 1 seconde was de pret voorbij. Asjes gebroken en vastgelast aan een van de planeten.
Dat was dik 100 euro verbrand aan hardware. Als een flitslampje over en uit.
Toch ook te matige kwaliteit box, planetenen niet gelagerd. Fabrikant te optimistisch.
Bij een Kotronik of Plettenberg hebben de planeten lagermateriaal.

Informeren doet lichtjes branden, in plaats van lagers.

DSCN7281.JPG

Je draait die toeren niet, maar de klappen van de motor worden wel doorgegeven.

Een F5B klapt ook aan op zeer hoog vermogen zonder gasregeling, loopt weliswaar zonder trilling.
Maar het koppel dat er bruusk doorheen wordt gejaagd is zeer pissig hoog. Van 0-100% in enkele milisec.

Heb je daar niet mee te maken. Wel de constante trillingen van de 4-pitter.

Conrad rondsel voor 5 mm as, links, de ander is voor een kleinere asmaat.
Linker heeft 18 tanden... nu geen zin in tellen...
Ernaast een MP-Jet voor kleinere asmaat, gearbox en is de lijm in mini tube bijgeleverd,
geen schroefje aan te pas.

IMG_6661.jpg IMG_6659.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Binnen! Mooi! Heel mooi!

Een rondsel van Conrad heeft een zuigende passing. Die wordt met een inbus stift-tap, beste geborgd op een geslepen putje in de as.
Dat sleufje slijp je met je meest versleten snij schijfje van Dremel of Proxxon., zodat he wat meer een holletje krijgt.

Stop geen kogellagervet in de boxje. Doe echt PFTE aangelengde smeer. Ik blijf bij dit advies.
}Wetende wat er in de tripods van mij auto moet worden gepropt.
De dunne asjes van de planeetjes worden anders niet goed gesmeerd.

Had lithiumvet gebruik op een box waar 1,5 kilowat aan F5B vermogen door moest.
Met 1 seconde was de pret voorbij. Asjes gebroken en vastgelast aan een van de planeten.
Dat was dik 100 euro verbrand aan hardware. Als een flitslampje over en uit.
Toch ook te matige kwaliteit box, planetenen niet gelagerd. Fabrikant te optimistisch.
Bij een Kotronik of Plettenberg hebben de planeten lagermateriaal.

Bekijk bijlage 621923

Je draait die toeren niet, maar de klappen van de motor worden wel doorgegeven.

Een F5B klapt ook aan op zeer hoog vermogen zonder gasregeling, loopt weliswaar zonder trilling.
Maar het koppel dat er bruusk doorheen wordt gejaagd is zeer pissig hoog. Van 0-100% in enkele milisec.

Heb je daar niet mee te maken. Wel de constante trillingen van de 4-pitter.

Zal zo wat plaatjes zoeken van robuuste rondsels…

Gr Bas
Ik kan ook tandwielkast olie gebruiken...
Er gaat HOOGUIT in de orde van grootte van 100 Watt doorheen.
Ik ben er niet zo bang voor, als ik kijk wat voor smeermiddel in de fabriek aangebracht is, en wat blijkbaar "voldoende" zou moeten zijn...
Als ik kijk hoe de dogbonekoppeling de afgelopen 4 uur draaitijd heeft doorstaan (en die kreeg de volle mep van het motorkoppel op zéér kleine armlengte rechtsstreeks voor zijn kiezen toen het nog 1:1 aandrijving was) dan valt het echt reuze mee: Ik zag geen eens verkleuring van het vet.
Ten gevolge van de vertraging is het koppel wat de gearbox te verwerken krijgt alleen maar kleiner (huh? hoe kan dat nou, een vertraging verhoogt het koppel toch? Nee... het is de weerstand van de schroef die het koppel bepaalt, de schroef draait langzamer, daardoor wordt het gevraagde koppel is kleiner, en de boel KAN niet meer koppel leveren dan de schroef vraagt...).

Ik heb uiteraard die gearbox ook van binnen bekeken, en het zwarte deel van de kast is de ring met binnenvertanding. Die vertanding loopt over de volle breedte (plm 17 mm), maar de planeetring beloopt daar maar ongeveer 5 mm van, tamelijk "uit het midden".
Het materiaal lijkt mij gewoon staal of mischien zelfs ijzer (het is in ieder geval magnetisch) en er is ruimte genoeg om boven en onder een vul en aftapgat te boren. In het aftapgat een buisje wat 180 graden gebogen naar boven terugloopt, kan ik probleemloos die olie verversen zonder demontage.
Wat vloeibare pakking tussen die buitenring en de schilden, dan zou een 150 of 220 tandwielkast olie prima "binnen moeten blijven".
Tandwielkast olie heeft een beetje "wonder olie-achtige" eigenschappen, in die zin, het voelt zo aan tussen de vingers, en het vertoont ook dezelfde hardnekkigheid als je het met lappen van metaal probeert te vegen. Of het zo is, weet ik niet, maar ik heb altijd het gevoel gehad, dat een van de toevoegingen daadwerkelijk castor olie is.

Laatst bewerkt:
Bouwwijze is min of meer gelijk aan de Robbe Planeta Pro gearbox.
Hier een plaatje van 'het gevalletje...

DSC_1950.JPG

De flens voor de box is DIY met draai en boorwerk.
Gebruik makend van een Conrad rondsel. Ingeslepen as en inbus stift-tap, niet verlijmd (motor wissel gemakkelijker).

De lengte van de flens moest wel goed gemeten, afgestemd worden om het rondsel niet te doen vreten.
Deze opzet was gebouwd voor de Rascal 40... en houdt keurig vol al die jaren (10 jaar inmiddels, knetters... de tijd vliegt RC!)

Castor smeert... en beschermd tegen corrosie. Hitte zal er niet echt inkomen zoals bij brandstoffertjes.
'Proof of the pudding is in the eating' immers.

De rondselmontage oogt wel rank in je draaiwerk, maar de grootste krachten komen op de uitgaande as.
Die krijgt het schroefkoppel voor de kiezen.
Zulkse montage bij de Rascal-motor leunt dan ook op het motorschot...

Propkrachten afwendend op de dubbel kogelgelagerde Planeta as.
Vergelijkbaar met hoe je het straks gaat inbouwen.

DSC_1964.JPG

Maar weer mooi werk Bert!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
De rondselmontage oogt wel rank in je draaiwerk,
Waarom?

Het ENIGE wat die as te verwerken krijgt is koppel, geen dwars-axiale krachten. 5 mm is bewezen méér dan ruim voldoende om dat te kunnen verwerken in de directe aandrijving, en het koppel daar ter plaatse is alleen maar lager (met een factor 10, ruwweg) als die gearbox er achter zit: het schroefkoppel neemt af vanwege het lagere schroeftoerental, en het van de motor gevraagde koppel (wat door het schroefkoppel bepaald wordt) neemt af met de reductieverhouding.

Die 5 mm waar het rondsel op zit, die is onveranderd, daar hing voorheen direct de schroefas achter. Die is dus nog precies even sterk als dat ie altijd al was, en de krachten gaan alleen maar afnemen.

maar de grootste krachten komen op de uitgaande as.
Die krijgt het schroefkoppel voor de kiezen.
De uitgaande as krijgt ook uitsluitend koppel te verwerken, en hooguit als axiale kracht de wrijving in de dogbone, bij het verschuiven van de as voor spoedverstelling.

Qua uitlijning maak ik me voorlopig nog niet al te veel zorgen, planeetsetjes zouden dat vrij goed zelf moeten kunnen.
De bedoeling is om de gearbox in plaats van volledig star, "enigszins flexibel" aan een schot op te hangen.
Dat schot op zijn beurt weer middels slopgaten "verstelbaar" zodat ik het asgat van de uitgaande as precies in de verlengde hartlijn van de krukas kan brengen. De symetrische krachten IN het planetenstelsel zouden dan de box uit moeten lijnen.

Laatst bewerkt:
Maar je verbinding met de 4 pitter blijft wel star neem ik aan.
Nee... De gearbox komt geheel los te hangen van de aandrijfmotor. Hij "lagert" zichzelf op de tandwielen, en dat zou met het juiste vet of olie geen enkel probleem mogen zijn: met de juiste smering is er geen metaal op metaal contact, wat in deze specifieke situatie van een planetair tandwielstel automatisch betekent dat het ding zelf-centrerend is.

Kijk maar...

Ik hoef dus alleen maar de andere kant van de gearbox zodanig te ondersteunen dat de hartlijn van de uitgaande as samenvalt met de hartlijn van de krukas.

Hmmm… gedurfde opstelling.

Bij een aangesloten oplossing verlies je geen vet. Goede uitlijning in zulks voorkomt tevens jutter. Daarbij wetende dat hoge toerentallen worden gedraaid op de zaak. Rond de 2.000 rpm bij 22V. Of zelfs 3800.
Daarbij zijn dan ingaande en uitgaande as gelagerd, ofwel bij de motor, en in de gearbox. Waarbij de lagers eveneens van de smering mee genieten.
Hoewel een verlengde motoras, 5 mm dia, met een rondsel, is die gecentreerde as ondersteund door 2 lagers, stabiel in rotatie.

Ik heb een onrond rondsel van Conrad mogen ontvangen, en dat liep stroef.
Maar zelfs Kontronik heeft het gepresteerd om een kromme sateliet te leveren. Voldoende voor een hoop gebel en heissa! Duitsers maken immers geen fouten.

Ik zou in geen geval willen dat de box vast slaat. Dus zelf centrerend met argus.

Maar ga pas oordelen als je verder bent in de oplossingen, want je broed een technisch ei.
Eerst zien wat je tovert, voor ik ga mopperen! Haha… wat heet.

Ik moet snel eens komen kijken.
Volgende week ben ik weer even hard core automonteur. En is er ‘niks te bootjes’… zucht.

Gr Bas

Ik kan er altijd naast zitten uiteraard, maar ik heb zo het vermoeden, dat mijn "technische eieren" over het algemeen redelijk goed "uitbroeden".
We gaan het zien, maar ik maak me voorlopig geen zorgen.
De krachten en toerentallen staan hier in géén verhouding tot wat het allemaal zou moeten kunnen hebben...

Back