Big Lift I

Hey, ik heb dezelfde powerbox... maar... zelfs 2dehands is het veel goedkoper om die powerbox (oranje kleur) van hobbyking met bijhorende schakelaar te pakken... zo heb je ook 2 becs, voldoende uitgangen en nog eens een in- en uitgang voor de aparte voeding voor de ontsteking van een motor die je remote kan uitschakelen.
Vanaf nu koop ik niets anders meer...

Daarenboven dacht ik dat als je 7.4V in die expert powerbox steekt er ook 7.4 uitkomt naar de servos...; of ben ik effe mis?
(of: je gaat toch geen bende loodzware AA-batterijtjes in de BL gooien?!)

Stijn,

Zou je misschien je tekst voortaan eerst willen doorlezen voor je deze plaatst?
Je belerende schrijfstijl vind ik niet prettig, dit is al de 2e keer dat ik je daarop aanspreek.

Bedankt voor je review van de HK Powerbox, maar die heb ik niet.
Jouw opmerking over het output voltage ga ik in de handleiding even opzoeken :)

Ik ga voor 2x 5 Cellen NiMH, hoewel Tandango ergens op het forum schreef dat 2x LiFE ook werkt.
(maar dat vinden mijn servo's niet leuk)

Het gewicht boeit me niet zo, want het landingsgestel word al een kilo lichter.

Powerbox is al een wat ouder type, de leds verwachten een NiMH of NiCAD voltage verloop.
De LiFE blijft heel lang een gelijk voltage afgeven en zakt daarna heel snel in als ze leeg raken.

LiFE nominaal spanning is 6.6V en 7.2V als ze vol zijn.
Mijn servo's accepteren 6V maximaal en 6.6V en 7.2V is te veel :)

Ik denk dat het DEZE accu's gaan worden.

Laatst bewerkt:
5 cellen NiMh heeft volgeladen een hogere spanning dan 2s LiFe.
2s LiFe zakt heel snel van 7,2 naar 6,6V en blijft daar op staan.
5 cellen Nimh is volgeladen 7,5V en zakt langzaam naar 6,0V (maar dan zijn ze helemaal leeg).
Ik denk dat je met LiFe veiliger zit dan met 5x NiMh. Ik zou je zelf aanraden een nieuwere Emcotec dualbat voorziening aan te schaffen. Of een Graupner PRX 5, is ook dual uitgevoerd.

Dat klopt helemaal wat Arjan zegt, zou er zelf voor Life gaan. Die spanning kakt sneller
in. Heb ze zelf ook in gebruik.

Zou je misschien je tekst voortaan eerst willen doorlezen voor je deze plaatst?
Je belerende schrijfstijl vind ik niet prettig, dit is al de 2e keer dat ik je daarop aanspreek.
Ik heb geen ambitie om hier een beetje ruzie te maken... maar ik merk heel droogjes op dat je de enige bent die niet echt goed om kan met een andere kijk/raad/... en hoofdzakelijk niet met dat ene zinnetje inzicht/commentaar...

Want voor de rest maak ik enkel (voor u) een interessant vergelijkende test waar je eventueel conclusies uit kan trekken en iets van kan opsteken.

Ik maakte trouwens onderstaande bedenking alvorens je nog maar het idee van AA-size-batterijtjes aanhaalt...
(of: je gaat toch geen bende loodzware AA-batterijtjes in de BL gooien?!)

En ja dus...

Ik denk dat het DEZE accu's worden

Dat betekent voor de powerbox alleen al een 500gram aan batterijtjes erbij ipv 2 keer een lipo van 100gram.
daarenboven is die powerbox ook nog een stukje zwaarder als het HK-model dat ik aanhaal: 120gram ipv een goeie 80gram ... das dan een totaal van een goeie 300gram dat je op 1 2 3 kan uitsparen... maarja... ieder blijft nog steeds z'n ding doen en trekt zelf conclusies...
Wil je hier niet naar kijken of lezen, kan je het nog steeds negeren. Ik kan dan maar gewoon hopen dat er iemand anders mee geholpen kan worden.

Ik heb persoonlijk geen powerbox in de BL steken. En zou het om gewichtsbesparende redenen ook nooit doen. Tenzij eventueel met een spektrum ar9100 of iets in die trend.

Een lichte biglift zal veel gemoedelijker, aangenamer en makkelijker vliegen als eentje waar niet op gewicht is gekeken...
het opstijgen zal makkelijker en vlotter gaan, de landingen zachter en je zal de biglift helemaal kunnen uitmelken tot die met z'n 3voetjes braaf op het plein staat.

Ik denk niet dat veel mensen me in dat stukje "belerende tekst" gaan tegenspreken...

Heren,

Bedankt voor jullie informatie, daar vroeg ik ook om (zie post 220)
Ik ga dus het beste voor 2x 2S LiFE, nooit aan de eind spanning van 5 NiMH gedacht.

Een andere kopen is helaas geen optie momenteel :(

@ Stein, het is ook niet mijn bedoeling om ruzie te maken,
eerder om je te vragen of je het anders zou kunnen formuleren :)

Dit is wellicht een van mijn tekortkomingen, wanneer iemand mij op die manier aanspreekt
zet ik mijn hakken in het zand en ga ik er tegen in (weet Arjan ook, zie Taxi Cup II draadje).

Ik neem alle adviezen serieus, maar soms moet je ook je eigen fouten durven maken.
Gelukkig zijn jullie er dan om me weer bij de les te houden :D

Laatst bewerkt:
Ik vlieg mijn big lift met een 4 cellen 2000mah nihm accu gaat heel best hoor ;)
Je hebt wel flinke servo's maar die zullen vast al die stroom niet nemen omdat je die toch niet aanspreekt.

Ik gebruik op ieder roer een graupner 5 kg Mg servo analoog( totaal 5 stuks)

Ik vloog (.....) mijn Big Lift ook met één accu. Helaas ging die kapot tijdens het vliegen. Sander heeft dat gevolgd en de restanten gezien, ik begrijp zijn beslissing om voor een dual-systeem te gaan. Ik heb dat tegenwoordig ook :-)

Ik vloog (.....) mijn Big Lift ook met één accu. Helaas ging die kapot tijdens het vliegen. Sander heeft dat gevolgd en de restanten gezien, ik begrijp zijn beslissing om voor een dual-systeem te gaan. Ik heb dat tegenwoordig ook :-)

Daar heb je een punt!

Ik vervang dan ook om 1-2 jaar de accu's maar ook dan is het mogelijk....
Ik klopt het nu even af :D

we gaan nog even door

Net nog even een leuke discussie gevoerd over het powerbox gebeuren.
Hierbij heb ik de volgende info tot mij gekregen:

1. De powerbox is enkel geschikt voor 4 of 5 cellen NiCD/NiMH (staat zelfs ook nog een keer op de behuizing!)
(De ledjes zullen dan op je juiste manier de laadtoestand tonen en met LiFE klopt dat niet meer)

2. Het advies gekregen om bij NiMH dan voor 4 ipv 5 cellen te gaan, omdat de stroom kwadratisch toeneemt met de spanning. (servo's gaan sneller stuk omdat die spanning omgezet word in warmte)

3. De servo's zijn zeer ruim overbemeten qua stelkracht, dus 6V is niet nodig.

4. De D-7550MG kunnen 2A per stuk verbruiken en de D-5000MG 1A wanneer ze tegen gehouden worden,
dan kom je met een 5A BEC al niet uit. (Deze powerbox doet max. 40A, accu is eerder de limiet)

5. Liever Sub-C nemen dan penlites, omdat die de stromen niet kunnen leveren.
(je kan bijvoorbeeld nog 2/3 AA of 4/5 AA nemen indien gewicht echt een rol speelt)

5. Gewicht is inderdaad geen issue voor een BL, vroeger vloog men deze kisten met een 15CC en een liter brandstof (en wat weegt dat wel niet)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, het klinkt mij best logisch in de oren.

En waarom dan een powerbox;
a. omdat ik deze (spot)goedkoop kon krijgen
b. ik toch enige zekerheid wil omdat ook de kist van een ander eraan hangt
c. geen zin om een kist te verliezen aan een defecte ontvanger accu of bec
d. ik verzin vast nog wel een goed argument :mrgreen: hihi

Waarom eventueel GEEN powerbox;
x. Powerbox kan ook stuk
y. ?

Ik neig dan naar 8x Sub-C om die over twee pakketen te verdelen.
Prijstechnisch is dat ook nog eens heel aantrekkelijk en ze zijn afzonderlijk te matchen.
Tevens zijn ze te maken met balanceer kabel als je echt los wil gaan, maar misschien overdrijf ik nu ;)

Laatst bewerkt:
Sander je hebt een Powerbox, je hebt een goed advies gekregen....koop twee fatsoenlijke kant en klare 4 cellen Sub-C pakketjes en zet het er nou gewoon in man!
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar. Je geeft zelf al aan dat je niks anders wilt kopen dan je Powerbox dus dan is het toch prima zo?

Voordeel is wel dat je al het materiaal al hebt.
Nadeel is (hoe hard je het zou willen draaien en keren) het bijhorende gewicht.
Je maakt daarbij een vreemde vergelijking met een methanolmotor, maar die 15cc en liter brandstof kan je wel niet op die manier vergelijken hé... Bij jou komt er een gelijkaardig gewicht in elektro bij (zo'n koperen spoel in die motor weegt ook hé, en die lipos zijn ook geen lichte dingen hé :rolleyes: )

Dus m'n bedenking is gewoon dat het lichter "kan"... (maar inderdaad daarom niet "moet")

ik had in voorgaande post een minstens even veilige en zelfs lichtere oplossing aangegeven, maar dan kom je waarschijnlijk wel een stukje duurder uit. Namelijk iets in de trend van een spektrum ar9100 ontvanger, die geeft je de combinatie van zowat alles.
Aparte stroomcircuit voor de servos, gescheiden van de ontvanger, wel aansluiting van 2 verschillende ingaande stroombronnen(lipo), meerdere aansluitbare satelietontvangers enz...

Ik ben nu al zeker dat ik je niet zal overhalen ;) en das ook niet m'n bedoeling :-)

MAAR...

Kijk zeker na of de powerbox "veilig" is voor 2.4... ik heb dus (zoals eerder aangegeven) exact dezelfde powerbox, maar heb specifiek in het toestel waarin ik die gebruik nog een 35Mhz er aan gehangen... en ik kan me niet meer herinneren waarom :-)

Klopt, maar een beetje gewicht in een BL is niet zo'n probleem.
Accu: 1250 gram, motor: 790gr
Zoals ik eerder al schreef, gaat er ook nog een kilo landingsgestel af.
Dan kom 'tie op een kilo of 6, metr bijna 10Kg statische trekkracht :)

Ik vlieg al 3 jaar met graupner/frsky dus de spektrum gaat voor mij niet op.

Het kan inderdaad zijn dat er een update voor de powerbox nodig is,
2.4ghz Futaba 6014 ontvangers gaven wat problemen las ik ergens geloof ik.

Geinig detail, ze zijn zelfs nog tekoop

Plaatje:
Deutsch-PowerBox-4016-Expert.jpg

Genoeg nu, we gaan verder...

Laatst bewerkt:
Hier een 5cel nimh paketje of een lipo met regulator in..
De powerbox in de pilatus??

Ik vlieg mn biglift ook zonder powerbox
Net als mn andere toestellen...

Daar zat ik ook al aan te denken, kabels naar de servo's zijn in de Porter een stuk langer.

Tevens zit ik eraan te denken om de D-7550 servo's naar de Pilatus over te hevelen.
Er kunnen in de BL wel wat lichtere servo's, welk MG servo's ik dan neem ben ik nog niet helemaal over uit.

Het moet prijs technisch ook wel een beetje interessant blijven, die D-7550's kosten ook maar 18 euro.

Laatst bewerkt:
Back