Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Het weer nodigt nog niet echt uit om iets anders te gaan doen dus heb ik me maar bezig gehouden met het maken van het buitenboord trapje.

20240409 01 Buitenboord trap gemaakt.jpg


Groet, Jan.
 
Het voorste gedeelte van de voorpiek leiding gemaakt. Deze komt aan stuurboord langs de onderkant van de trunk en loopt door tot de algemene dienst pomp in de machinekamer. Aan de zijkant van de trunk komt boven deze leiding later nog de dekwas leiding. I.v.m. de afneembare trunk moet ik deze leiding in delen maken.

20240412 01.jpg


Prettig weekend, Jan.
 
Onderdelen waar ik het meest tegenop zag heb ik lang voor me uit kunnen schuiven maar uiteindelijk komen ze toch.
Om het goed in te kunnen klemmen heb ik voor de leidingsteunen aan de trunk U profiel gebruikt. Nadat de gaatjes geboord waren de binnenruimte opgevuld, weer ingeklemd en één zijkant eraf gefreesd. De 6 steunen met secondenlijm aan de trunk gelijmd. Aan de bovenste, de dekwasleiding, komen nog 4 afsluiters.

20240415 02 Leidingen aan trunk gemonteerd.jpg


Groet, Jan.
 
De laatste stukjes leiding gebogen en gemonteerd. Achteraf was het handiger geweest als ik het gedaan had voor het plaatsen van het bordes over de pompen.
De bochtjes zijn niet helemaal 100% maar ik heb inmiddels ook geleerd dat je tevreden moet zijn voordat je de neiging krijgt alles uit het dakraam te gooien.

20240417 01.jpg

20240417 02.jpg


Groet, Jan.
 
Als het voor jouw geen 100% is en jij bent toch tevreden, dan weet ik wel dat het gewoon perfect is….
En als je zoals ik het model gezien hebt, en weet hoe klein het op deze schaal eigenlijk is, dan is het resultaat echt fantastisch. Voor mij is het resultaat veel meer dan 100%…..
gr. Jan
 
Neem aan dat je die leidingen nog gaat schilderen Jan. Dan vallen die "onvolkomenheden" veel minder op. Mij viel die dikke "Deutz" in de MK op. Schoenlepelwerk zo te zien. Typisch dat ze die kleine leidingen langs de trunk in het gangboord hebben gelegd. Op de Alioth lagen er een 4-tal midscheeps naast elkaar onder de zuigleiding. Stoom, condensaat, dekwas en elektriciteit. En dan over de afsluiters grote verzegelkisten. Gr. Klaas.

1963 Vianen 9d.jpg
 
Dankjewel Jan B maar de foto's verraden alles. Als alles later geverfd is vallen de leidinkjes waarschijnlijk niet meer op.
Klaas, de "Deutz" was het kleinste motortje dat ik in de modelbouwwinkel zag. De diameter is 27 mm. De inbouw ruimte in een model binnenvaarttanker is beperkt.
De leidingen die langs de trunk lopen zijn de voorpiek leiding en de dekwas leiding.

Groet, Jan.
 
De bochtjes zijn niet helemaal 100% maar ik heb inmiddels ook geleerd dat je tevreden moet zijn voordat je de neiging krijgt alles uit het dakraam te gooien.

Bekijk bijlage 579719
Bekijk bijlage 579720

Groet, Jan.

Hier net zo, bochtjes netjes gebogen (2mm messing massief) maar toch kleine "platte" kantjes in de bochtjes, maar waarschijnlijk ben ik de enige die het ziet..
Andere kant, het is een werkschip (HappyHunter), net als de jouwe en en geen duur glimmend "one of a kind" jacht en als het geverft is, wat zie je er dan nog van?

20240419_205150.jpg
20240420_163939.jpg
 
Vandaag op uitnodiging van Klaas K. gevaren. Het was de eerste keer dat de D11 te water ging nadat alles op het trunkdek was toegevoegd. De diepgang is toegenomen maar het model lag stabiel. Voor de zekerheid wel de losse delen van de barlijn er af gehaald. Ter controle op lekkage het model enkele keren uit het water gehaald maar alles oké. Klaas bedankt voor de uitnodiging, het was gezellig.

20240430 04.JPG
20240430 06.JPG

20240430 08.JPG

20240430 09.JPG


Groet, Jan.
 
Geen dank hoor Jan! En het genoegen was wederzijds. Schitterend scheepje en haast niet van echt te onderscheiden. Gr. Klaas.
 
Prachtig scheepje in het water, Jan!
Verbeeld ik het mij, of ligt ze een haartje in de kop?
Kan ook zijn dat de foto's wat vertekenen hoor...

Maar ze is echt schitterend!
 
Ik denk dat de foto's vertekenen. Ik had wel iets extra ballast voorin gelegd omdat ik wilde voorkomen dat ze achter te diep lag. Doordat het achterdek uitneembaar moet zijn i.v.m. verwijderen van de roeren loopt de kluis door tot net onder het dek.
Bij te grote diepgang achter zou daar dus bij golfslag water naar binnen komen. Bij een binnenvaartschip is iets voorover laden heel gebruikelijk als de reis opvarig is naar b.v. Mannheim. Bij aan de grond lopen heb je zo minder kans rond te vallen door de stroming in de rivier.

20240430 07.JPG


Groet, Jan.
 
In mijn beleving lag ze een beetje achterover Jan. Maar ieder kijkt door zijn eigen bril. Wij probeerden ook altijd een beetje voorover te laden. Stuurde lichter, waarschijnlijk omdat je iets meer water onder het achterschip had en het draaipunt verder naar voren lag. Het schip was daardoor wel wat minder koersvast. Met de hand sturend kiende je dat wel uit. Vandaag de dag is dat gevoel weg. Ergens wel jammer, want je voelde precies als je wat minder water onder de kiel kreeg en handelde daarnaar door wat gas terug te nemen. Ach, we hebben de herinneringen nog en wat modellen om ons mee uit te leven. Gr. Klaas.
 
Back
Top