Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Bij een binnenvaartschip is iets voorover laden heel gebruikelijk als de reis opvarig is naar b.v. Mannheim. Bij aan de grond lopen heb je zo minder kans rond te vallen door de stroming in de rivier.

Dit is nu één van die zeer practische methoden, waar een zeeman nu nooit op zou komen....

Maar het zal inderdaad de foto's zijn, want die foto die je daar plaatst zie ik absoluut geen koplast.

Vandaag op uitnodiging van Klaas K. gevaren. Het was de eerste keer dat de D11 te water ging nadat alles op het trunkdek was toegevoegd. De diepgang is toegenomen maar het model lag stabiel. Voor de zekerheid wel de losse delen van de barlijn er af gehaald. Ter controle op lekkage het model enkele keren uit het water gehaald maar alles oké. Klaas bedankt voor de uitnodiging, het was gezellig.

Bekijk bijlage 581618 Bekijk bijlage 581619
Bekijk bijlage 581620
Bekijk bijlage 581621

Groet, Jan.
Mooi om haar eerste reis in het water te zien, Jan. Vooral die laatste foto is schitterend. Je moet heel goed kijken om te zien dat dit niet de 1-op-1 versie is. :)
Gr. Peter

Dag Jan,
Prachtig mooie Broere tanker geworden, en ze vaart ook goed zo te zien.
En inderdaad niet van echt te onderscheiden.
Inspecteur Martens , van Rederij Broere , zou het ook prachtig gevonden hebben , denk ik.
Mijn complimenten , grootte klasse.

Gr. Menne

Dankjewel Menne, mijn vader, die deze nieuw van de werf haalde, had het ook wel mooi gevonden maar helaas.
Aan de andere kant, als hij niet zo jong was overleden had ik waarschijnlijk de modelbouw niet her ontdekt. Ik heb nu zijn draaibankje waarmee voor mij de modelbouw weer begon.

Groet, Jan.

Beide relingen gesoldeerd en de SB reling geplaatst.

20240520 01 SB reling.jpg

20240523 01 SB reling geplaatst.jpg

Groet, Jan.

Dank je Klaas en hoewel ik nog geen plannen heb voor een helling of iets anders kan het misschien nog komen.
Vandaag de BB reling geplaatst nadat ik eerst meerdere scepters opnieuw moest solderen en afwerken.
Deze keer een foto met minder ruis op de achtergrond.

20240524 02 BB reling geplaatst.jpg

Groet, Jan.

Zit ik in mijn oude foto's te graaien en valt me iets op. K-terrein met steiger 30 in de 2e Petroleumhaven. Aan de binnenkant van de steiger zie ik een zusterschip? van de Dordrecht 11. Heeft de vliegenkast aan SB achter tegen de roef. De foto is van 1963. Gr. Klaas.

1963 2e Petr.  haven Stg 30.jpg

Klaas, op de foto is de Dordrecht 13 te zien. De 8, 9, 11, 12 en 13 waren soort van zusterschepen. De 8 is gebouwd in Heusden en de andere op de Biesbosch te Dordrecht. De 8 verschilde het meeste, had een ronde kont, maar 2 roeren en gebogen ramen in de roef. De 8 en 9 hadden een lager trunkdek. De 11 en de 12 waren gelijk behalve het fietsenhok op de 11. De 13 had door het vele commentaar op de uitzicht belemmerende pijp een smallere en lagere pijp. De 8, 9 en 13 hadden een MWM hoofdmotor en de 11 en 12 een Deutz.
Groet, Jan.

Dank je Klaas en hoewel ik nog geen plannen heb voor een helling of iets anders kan het misschien nog komen.
Vandaag de BB reling geplaatst nadat ik eerst meerdere scepters opnieuw moest solderen en afwerken.
Deze keer een foto met minder ruis op de achtergrond.

Bekijk bijlage 583663

Groet, Jan.
Met het plaatsen van de relingen is mijn modelbouw seizoen aan het einde gekomen.
Iedereen bedankt voor de vele "leukjes" en positieve reacties.
Groet, Jan.
Ik heb genoten van ‘dit seizoen’ van jou, Jan. Tot ‘binnenkort’, gr. Peter

Back