Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Sorry voor de comateuze mus Dennis!

Fastplane, zoals Rudi al aangeeft is dat de manier om het uitbreken v/d staart te voorkomen c.q. beperken,.. als je niks van je bladen af wilt halen ;-)

Oké, bedankt voor de info mensen !
Ik zal eerst dit eens proberen en anders doe ik ook wel een stukje van mijn blades als dat helpt.

Ik heb vandaag mijn tailboom ook verlengt, ik moet zeggen: dit werkt echt! de staart blijft nu beter staan dan standaard.

Een filmpje om het effect te laten zien: _4zZxzdSrdM[/media] - ‪MCP-X (extended tailboom)‬‏

En een foto van huidige situatie:
img9627w.jpg

img9628z.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nog iets gevonden, deze man beweert dat als je de tailmotor zonder stekkertje rechtstreeks op de 3in1 soldeert, dat de staart het dan ook beter houdt..

kan het zijn dat die stekkertjes dan niet genoeg stroom door kunnen laten naar de tailmotor?

Grt

1 inch (zoals aangegeven in topics op helifreak.com)

Balans is nogsteeds goed ik heb de accu niet hoeven verplaatsen.

Ik heb de tail ook 2,5cm verlengt en die plastic tabs aan de zijkant van de accu eraf gehaald, cog is nu veel beter.
Probeer het eens met één lipo, wedden dat je de rest ook doet;)

Grtz Rudi

ik heb nog iets gevonden, deze man beweert dat als je de tailmotor zonder stekkertje rechtstreeks op de 3in1 soldeert, dat de staart het dan ook beter houdt..

kan het zijn dat die stekkertjes dan niet genoeg stroom door kunnen laten naar de tailmotor?

Grt

Dit klopt, er zit wat verlies op de stekkers en kabels:( Ik heb een iets dikkere bekabeling gemonteert mét stekker (0,3mm draad van de 120SR )en in combinatie met de langere tailboom houd de staart nu bijna altijd tijdens de 3 eerste minuten van de vlucht, bij het inzakken van de lipo breekt de tail soms terug uit bij extreme stickbewegingen.

Grtz Rudi

Mijn mcp'x vertoond hick-ups.

Alles zit goed gemonteerd, spur wheel is vastgeklikt...

Hij vliegt 5 a 10 seconden stabiel en dan schudt hij plots (niet als gevolg van een extra stuurinput). Soms blijft hij schudden met vallen als gevolg.

Misschien rebinden? Visueel lijkt alles nog in orde...

Mijn mcp'x vertoond hick-ups.

Alles zit goed gemonteerd, spur wheel is vastgeklikt...

Hij vliegt 5 a 10 seconden stabiel en dan schudt hij plots (niet als gevolg van een extra stuurinput). Soms blijft hij schudden met vallen als gevolg.

Misschien rebinden? Visueel lijkt alles nog in orde...

ik had dit gisteren ook voor de eerste keer ! heel erg vreemd, ik was inverted hover aan het oefenen en toen kreeg hij het, dus ik wilde hem nog snel terug positief hangen wat resulteerde in een crash met de tail eerst.. tail boom gebroken :(

heb hem meteen vervangen door een langer exemplaar vol carbon stokje van 2mm, werkt perfect !

maar goed, daarna heeft hij niet meer zitten schudden.. maar misschien dat het inderdaad iets met de servo's te maken heeft..

ga straks ook eens kijken of mijne misschien vuil zijn

Grt

Ik had per abuis een van mijn wieken verkeerd gemonteerd. Dus blade logo wees naar beneden op 1 vd wieken. Beide bullets wezen dezelfde kant uit.

Gevolg:

Geen. Heli vloog vrij stabiel. Vreemd eigenlijk. Denk dat de mcp x bij wijze van spreken zelfs met vlakke wieken zou opstijgen. Ook geen trillingen opgemerkt.

En het Cogging probleem is ook van de baan na de heli eens uit en in elkaar te zetten.

Bizar bizar bizar die mcpx!

vreemd, ik had het eerst verkeerd begrepen
je zou denken dat hij onstabiel wordt..

Goed, nu komt die ouderwetse "old school" zeur weer om de hoek: Hoewel ik niet verwacht had dat het überhaupt zou vliegen, verbaast het me totaal niet dat ALS het vliegt, dat het dan verder min of meer normaal vliegt
Dat is dus het gevaar van E-stab: Het verdoezelt een heleboel, in dit geval zelfs een achterstevoren gemonteerd blad. Het systeem blijft net zo lang actief sturen (zonder dat je er als piloot erg veel van merkt) totdat de heli weer doet wat jij verwacht. Wat denk je dat zo'n systeem doet met een overbelaste rotor van bijvoorbeeld een dikke en wat zwaar uitgevallen schaalheli? Verdoezelen tot het punt waar dat echt niet meer gaat, en dan komt je heli zonder verdere waarschuwing naar beneden.
En al de tijd dat het goed gaat, merk je niks van het feit dat je heli eigenlijk te zwaar is en op de grens van het technisch mogelijke vliegt.

Groet, Bert

Goed, nu komt die ouderwetse "old school" zeur weer om de hoek: Hoewel ik niet verwacht had dat het überhaupt zou vliegen, verbaast het me totaal niet dat ALS het vliegt, dat het dan verder min of meer normaal vliegt
Dat is dus het gevaar van E-stab: Het verdoezelt een heleboel, in dit geval zelfs een achterstevoren gemonteerd blad. Het systeem blijft net zo lang actief sturen (zonder dat je er als piloot erg veel van merkt) totdat de heli weer doet wat jij verwacht. Wat denk je dat zo'n systeem doet met een overbelaste rotor van bijvoorbeeld een dikke en wat zwaar uitgevallen schaalheli? Verdoezelen tot het punt waar dat echt niet meer gaat, en dan komt je heli zonder verdere waarschuwing naar beneden.
En al de tijd dat het goed gaat, merk je niks van het feit dat je heli eigenlijk te zwaar is en op de grens van het technisch mogelijke vliegt.

Groet, Bert

Hi Bert,

Tussen de regels door lees ik dan dat het FBL systeem in de MCPx zeer goed werkt:rolleyes: anders zou hij gewoon weigeren om de lucht in te gaan door de vibratie die er ongetwijfelt moet zijn als je de blades verkeerd monteerd;)

Grtz Rudi

@ brutus: old school rules!8-)

Je argumentatie geldt trouwens ook voor moderne (niet modelbouw) auto's met een ESP. Het 'pushen' gaat langer prima tot ze uitbreekt maar dan is het echt fataal.

:!:Wat ook leuk is. De heli zonder de bladen gemonteerd vanonder vastnemen bij de 'pootjes', vervolgens wat throttle geven. En probeer de heli met de hand dan maar eens te roteren volgens de as. Je merkt dan goed hoe de gyro werkt en waar die kleine tail rotor in staat is. De gyro werkt trouwens enkel op versnelling, niet op eenparige snelheid. Maar dat was jullie wellicht al duidelijk.

Hi Bert,

Tussen de regels door lees ik dan dat het FBL systeem in de MCPx zeer goed werkt:rolleyes: anders zou hij gewoon weigeren om de lucht in te gaan door de vibratie die er ongetwijfelt moet zijn als je de blades verkeerd monteerd;)

Grtz Rudi

Heb vroeger uit balorigheid wel eens ge-expirimenteerd met bladen achterstevoren, gewoon om te kijken wat er gebeurt. Er gaat niks trillen want de bladen veranderen er niet van. Wel worden je servo's mogelijk overbelast omdat het blad niet lekker door de lucht wil, maar meer ook niet. Dus ook hier mispoes, die E-stab merkt er niet zoveel van. Hooguit, als het ding zelf kon denken: "wat stuurt die heli toch k*t vandaag".... maar dat ding denkt niks en jij merkt niks....

Groet, Bert

Back