Blade Nano CP X

Ja, ben ook wel nieuwsgierig naar de instellingen waar je het over hebt. Voor buiten vind ik de nano super, maar binnen zou het af en toe best wat rustiger kunnen. Dus als je een linkje hebt, graag!

TA is travel adjust.
Sorry, ik kwam dat zo vaak tegen dat ik er foutief van uit ging dat dit een bekende afkorting was. Blijkbaar niet dus. Hij regelt de boel terug door de travel adjust aan te passen. Dit is blijkbaar een nogal omstreden en "foute" manier (niet fout als in "gaat kapot", maar meer fout als in "zo doen we het nooit, leer maar gewoon vliegen")
.
Ik heb hem zo ingesteld en nu kan ik er aardig mee uit de voeten (buiten, want zo goed ben ik nog niet. Binnen kan ik er wel mee vliegen maar ik heb gemerkt dat dat geklooi op de vierkante meter voor mij eerder negatief werkt. Buiten heb je meer tijd en kun je bijna crashes vaak nog (wat) opvangen. Binnen is het even met je oog knipperen en hij zit aan zo'n vliegplak strip vast. Ik gebruik mijn MSRx binnen en dat vreet al genoeg onderdelen. (in een maand al 3 swash plates, 4 sets bladgrips en nu is ook een canopy steun afgebroken en dan heb ik nog niet eens echt gecrashes want ik laat hem meestal vallen waarbij ik dadelijk e throttle hold schakelaar omgooi) De ncpx lijkt iets crash vaster
Dit is de link:

http://www.helifreak.com/showthread.php?p=5579208#post5579208

Ik heb na de ervaring hiermee de dx6i met Dual Rate en Expo geprogrammeerd (niet uit het manual maar ook ergens uit een beginners topic. Dit als vergelijk, maar daarmee was het ding nog steeds veel te moeilijk voor mij. Hij staat nu weer zoals in de link hier boven

Na iets van 50 vluchten de afgelopen week en een afnemend aantal crashes (nog steeds zonder enige schade, muv de canopy die met tape aan elkaar hangt.) gaat het steeds beter. Net buiten eindelijk een heel banked rondje gevlogen. (diameter een meter of 5) Het oefenen zoals hierboven werpt zijn vruchten af. Hij staat ondertussen voor buiten op idle up en het is vreselijk gaaf om hem naar voren te laten schieten en dan omhoog een noodstop en zo achteruit weer terug. Een keer lukte het zelfs daarna een snelle pyro te maken en dan nose in weer terug, weer een pyro en hoover. Zelfs het landen lukte een aantal keer precies midden op het "platform"(een plank op het gras)

Echt een gaaf gevoel. Dat had ik even nodig voor mijn zelfvertrouwen wat door de 200SRx weer een deuk had gekregen. Hoe meer ik de nano vlieg hoe meer ik het ding ga waarderen. Het is net een horzel op speed :p . Ik moet me inhouden niet inverted te proberen. Nooit gedacht dat zo'n mini ding zo leuk is, zeker buiten. De 200 trok de wind niet vanmiddag en schudde zichzelf tegen de grond. De nano blies gewoon vrolijk door.

Is een mcpx een zinnige aanvulling of teveel het zelfde en een 130x bet
er (vooral qua crashen) ? Voor wanneer ik beter ben, nu nog niet. Ik heb al een 450 voor later maar zo'n kleintje is in de tuin toch wel erg praktisch.

hmm je hebt toch al een nano? waarom zou je dan een mcpx of 130x willen? ik zou gewoon de nano pakken en de 450 erbij.. met een 200sr, nano en 450 heb je genoeg kleintjes toch? als je het echt wil zou ik de 130x nemen maar die vliegt out of the box niet zo fijn.. staart is wat trillerig en de spares zijn duur in verhouding tot.. Bijvoorbeeld een 450 maar ik zou eerst eens met wat je hebt LEREN vliegen dan elke keer een nieuwe.. je moet het toch zelf doen maar ieder zijn ding hoor. De mcpx en nano zijn vergelijkbaar maar de nano is iets beter.

Grappig, ik zit precies in hetzelfde schuitje; ook veel aan het leren met de nano, die ik nu redelijk goed onder controle heb (crash nu nog maar af en toe) ... En wat is dan een goede volgende stap, die vraag heb ik ook al ergens anders gesteld (zie draadje over nieuwe 130x).

Ik heb zelf ook steeds meer het gevoel dat een mcpx behoorlijk lijkt op de nano, de 130x heeft een wat ander gedrag (oa door het gewicht en de tt-aandrijving). Dus mijn keuze gaat voor die laatste, hopelijk maak ik dan weer een stapje in deze leuke hobby.

Net weer 5 lipos leeg gevlogen. Echt gaaf. 1x in de heg, 1x in een struik (zijwindje) en 2x te laag waardoor hij over een grasspriet struikelde.
Verder ging het perfect. Weer een paar rondjes en een geslaagd achtje. Wat zelfvertrouwen zorgt voor relaxter vliegen en dan blijkt de simulator toch stiekem zijn vruchten af te werpen. (oefen zo'n 3 a 4 uur per dag in Phoenix)

@servor: Even mezelf quoten

Voor wanneer ik beter ben, nu nog niet.
De 200 zit weer in de lappenmand, de 450 is nog een paar stappen te veel en niet echt geschikt om in de tuin te oefenen. Die bewaar ik voor later. De 200 stript al een tandwiel als je er aan denkt (heb in de maand dat ik hem heb ongeveer 3 weken in het totaal op tandwielen zitten wachten en nu weer) En dit is de tweede die stript door dat het ding soms behekst lijkt, eerste keer vindt de staartrotor het niet nodig om mee te doen en pyro'd hard naar de grond, de tweede een vlucht of 3 later ,omdat het ding zo hard begint te schudden dat hij omvalt bij landen) Ik heb hem de tweede vlucht (dus na de maiden) zelf "gecrashed" , ook een tandwiel, maar verder zelfs zelfs geen bijna crashes er mee gehad. Het ding vliegt super relaxed als de electronica besluit mee te doen. en ik vind hem erg mooi.

Ik hoef nu dus geen tweede maar buiten vliegen is leuker dan ik dacht en een CP inderdaad beter met wind om kan gaan . Maar met 49 gram waait het hier in de tuin , in het open veld, al snel aan de harde kant. De 200 bedoeld voor dat doel probeert zichzelf te vermoorden bij wind waar zelfs de nano nog vliegt.
Ik was dacht daarom dat een mcpx bl of 130x daar beter voor geschikt is. (op termijn, voorlopig amuseer ik me goed met de nano (ben niet de enige die vliegt, mijn vrouw heeft een scout en mijn zoontje een scout en nano quad (en die wil nu al mijn nano lenen)

Ik heb je een PB gestuurd met mijn email adres.
Ik heb een PDF-je met instelling voor de MSRX waarmee ik binnen maar ook buiten goed kan vliegen.
Met een kleine aanpassing hierin heb in de MCPX ook onder de knie gekregen

weet je.. De nano vliegt tot windkracht 3 aardig.. De mcpx ook en de 130x iets beter maar niet veel. qua gedrag schijnt de 130x op de 450 te lijken alleen weet ik dit niet uit eigen ervaring.. een 130x is voor hooveren in de tuin prima maar als ik ze bij ons op het veld zie is de tuin snel te klein naar mijn mening, of je hebt een aardig tuintje, dat kan ook. ik zou het bij de nano houden en mocht je het willen de 130x kopen. btw ik had het over de mcpx v2, de bl heb ik nooit gehad en weet niet hoe die het houdt, ken ook niemand die hem heeft. Ik ben van de nano icm simmen naar de 450 gegaan daarom zou ik lekker een veldje zoeken en met de 450 gaan spelen.. das met de nano en 200sr ook veel leuker op zo'n veldje.. die heg staat dan wat verder en misschien redt je hem dan wel! wel even opletten dat het er rustig is en er niet iemand plots je rotor in kan komen stuiteren maar op een veld leer je meer.. je hebt wat "uitloop" en dus zekerheid zodat je makkelijker zonder brokken kunt corrigeren wat weer goed is voor je vlieg vertrouwen etc.
In de tuin is ook leuk maar op een veld 100 x leuker!
succes!!

oh en heb je nog geen sim, steek dan het geld van de 130x in een goede sim als phoenix of real flight. dat heeft mij al heel wat kosten bespaard en heb er veel mee geleerd. dat kost je dan ook minder tandwielen en met regen en harde wind kun je toch wat vliegen!
nogmaals succes!

Ik heb een aardige maat tuin (1700 m2 ) en een enorm weiland tegenover. Daar mag ik wanneer er geen schapen staan ook boven vliegen. Ik kan niet ver lopen en lang staan, in de tuin is dan makkelijker. Ik vlieg laag omdat ik zittend vlieg en niet goed omhoog kan kijken. De nano is daar ideaal. Een 200 maat is ook nog goed te doen als ik wat beter wordt in dingen ontwijken (bomen, heggen, struiken, schommel etc)

Bedankt voor de toelichting.
Als ik het zo hoor is de nano dus een goede keus geweest. Ik twijfelde toen tussen de nano, mcpx bl en de 130x. De nano leek me toen al de beste keus.

Ik type blijkbaar te langen teksten, even mezelf weer quoten ;-)
ik oefen zo'n 3 a 4 uur per dag in Phoenix

nee hoor dat heb ik eerder gelezen en ben vergeten dat je dat erbij gezet had eerder of ik heb er overheen gelezen. maar dan kun je met een 130x ook wel in de tuin aan de slag hoor maar hoe meer ruimte hoe fijner!

Met de BL geupgrade nano afgl maandagavond dingen gedaan die ik met de 450 niet durf..

1x t hek gepakt. Bij de Mcpx is dat onderdelen kwijt of stuk, bij de nano is t accu heraansluiten (crashdetectie?) en verder vliegen :D

Mmmm, die nano blijft me wel bezig houden zeg ... Gisteren nog prima kunnen vliegen, alleen helemaal aan het einde leek de motor een beetje te haperen. Geen probleem dacht ik, had nog een reserve klaar liggen dus die er maar ingezet.

Maar vandaag valt ie ineens spontaan uit de lucht en lijkt het ineens of de stroom helemaal wegvalt (zowel de staart of hoofdmotor vallen uit). Met verschillende (volle) lipo's getest, maar continue hetzelfde effect. uiteindelijk zelfs maar even de oude motor terug gezet, maar ook daar weer hetzelfde effect. Laatste test bleef de nano wel in de lucht, maar vermogen leek er weinig meer te zijn (misschien dat dit door de oude motor komt die er nu nog in zet).

De lipo's heb ik even nagemeten, die hadden allemaal nog meer dan 3.8v dus dat is volgens mij wel normaal. Heb ook wat gelezen over de feathering shaft (te strak aandraaien kan dit probleem ook veroorzaken), maar die zit zeker niet te vast dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.

Iemand nog suggesties wat het probleem zou kunnen veroorzaken?

Effe andermans lipos uitproberen.
ncpx is erg kritisch op zn stoombron.

Stekkers goed stevig stekkeren, de fabrikant zelf zecht dat deze stekkers voor 1 malig cq weinig gebruik bedoeld zijn...

Die stekkers zijn idd niet zo geweldig. Ik had bij mijn msrx wat van die goedkope turnigy nano lipotjes.
Ze doen het alle 5 niet meer. De problemen waren divers. Bij sommige kon je een beetje wiebelen en hij deed het soms weer even. In ieder geval was bij een de soldering tussen connector en lipo los. Daarvan was de "kop" los gegaan.
Nu gebruik ik alleen nog eflite lipos. Vooral de 45C gaat goed.

In jou geval kan er een mechanisch probleem zijn, bv draadbreuk, rot stekkertje, pcb/component breuk of slechte/losse soldering. Dit kan je met een weerstand meting en wat bewegen mogelijk vinden (als je meter snel genoeg reageert)

Of een electronisch probleem met een component wat op zijn laatste pootjes loopt. Als de rest goed blijkt, zou ik het pcb eens onder de microscoop op haarscheuren, brak soldeerwerk of missende onderdeeltjes controleren..

http://ganninger.de/DX6i-mSRX.pdf

Dit zijn echt goede instellingen voor de MSRX. Met name MIX 1 en 2 zijn blijkbaar onontbeerlijk. Expo op +30 % en je kunt hem binnen heel goed vliegen. Voor de MCPX heb ik deze ook alleen de Pithc op reverse gezet en de mix1 en 2 heb je niet nodig. Je kunt dan binnen met allebei hooveren en rustig vliegen. Later kun je DR en Expo wat hoger zetten heeft voor mij zoveel geholpen. Expo op -15 wil je juist niet

Daarbij vlieg ik de MSRX op accus van de MCPX dan gaat tie niet snel in de low cut off, je hoeft dan alleen maar het verloop stekkertje te gebruiken en je accu met een stiekje onder de tray vast te maken zodat het CG hetzelfde blijft. Ik doe dit met de MSR ook en gaat echt geweldig.
Mogelijk moet je bij de NANO ook je DR op 70 zetten en Expo op +30 wordt echt veel rustiger

Vanavond weer wat getest, lijkt toch het meeste op slechte contactjes. Dat verklaart ook waarom het ineens (na het wisselen van de motor) ontstaan is, vandaag alle stekkertjes nog eens goed aangedrukt en daarna ging het de eerste 3 lipo's een heel stuk beter (alleen bij de 3e één kleine hik). Laatste vlucht ging het weer minder, dat kan door het trillen komen of misschien een stukje warmte... Moet nog maar eens goed alles nalopen, hopelijk lost het zichzelf op door het goed aan te drukken.

Maar ben ik de enige die de stekkertjes los haalt bij het verwisselen van de motor, of zou je dat eigenlijk niet moeten doen?

Zonder stekkertjes los halen kom je niet ver als je iets moet wisselen denk ik. Maar ik ken de Nano niet.
Wat wel kan gebeuren met die mini stekkers als op de MSRX en zo dat de stekertjes wel eens te makkelijk er in gaan. Een klein stukje naar buiten buigen wil wel eens helpen.
ook gebeurt het weleens dat er al een contact breuk is maar door het huls op de adereind kun je dat dan weer niet zien.
Extra controle kan dan geen kwaad

Back