Blade Nano CP X

ncpx, mcpx, 130X,..

Ik zit te twijfelen tussen de nano cpx(met evt. BL conversion) en de mcpx BL (of evt 130X). Wat zijn de voordelen van elk model? Ik wil er stevig 3D mee gaan vliegen dus veel power en wendbaarheid heb ik graag. Ook wil ik niet direct een tailblow out hebben zoals met de originele mcpx..
Misschien dat iemand beide modellen heeft en ze kan vergelijken?

De 130X is ook een optie maar die blijkt nogal problemen te hebben met de staart, of is dat ondertussen al opgelost? De hele constructie met de TT lijkt me ook weer fragieler..

Kortweg:
- Veel power
- geen tailblowout
- wendbaar maar stabiel
- redelijk crashproof

Welke voldoet er het meest hieraan denken jullie? Indien er ondertussen een andere micro op de markt zou zijn die het beter doet dan de blade modellen dan hoor ik dit ook graag.

Alvast bedankt
Mvg
Jelle

Qua vermogen is de nano zonder BL niet echt geweldig, stevig 3D vliegen lijkt het mij niet de aangewezen heli voor. Het vermogen van de MCPX-BL is blijkbaar wel super, en inderdaad zal die wat meer kunnen hebben dan 130X bij crashes. Maar wat ik gelezen heb, is dat de tail van de 130X (na wat noodzakelijke upgrades, zoals een lynx-staart) wel beter geschikt is voor het serieuze 3D-werk.

De 130X heb ik net besteld,dus ik kan het 3D-vliegen daarmee nog niet uit eigen ervaring vertellen maar het bovenstaande verhaal heb ik vooral gelezen van anderen die er wel veel ervaring mee hebben. Ik zat ook te twijfelen tussen de MCPX-BL en de 130X, juist vanwege de TT-staart heb ik voor de laatste gekozen om daar ook eens ervaring mee op te doen.

Succes met je keuze

Een van mijn vliegmaatjes heeft allebei ( en nog veel meer ) en vliegt met werkelijk alles van klein tot super groot. Hij heeft ook een MCPX en een 130 maar zijn woorden zijn altijd: de 130 is een echte heli daar kun je werkelijk alles mee. Hij vliegt bijna nooit meer stukken. Maar dat ding gaat als een speer en kun je ook in de tuin nog hooveren en rondjes vliegen zonder problemen. Hij heeft een erg strakke start maar ik weet niet of hij wat aangepast heeft. Natuurlijk is de TT wat fragieler maar ik denk dat er bij hoort. Bij een grote formaat heb je met TT ook makkelijk problemen als er iets fout gaat. Ik zou niet meer voor de Nano gaan want je hebt al een MCPX als ik het goed begrepen heb? De 130 is dan zeker een uitdaging

Mcpx had ik een jaar geleden maar is versleten. En idd na wat opzoekwerk lijkt de 130 het meest geschikt. Bedankt voor de reacties!

Spijtig heb juist een Mcpx BL te koop met solid tailboom enz. ;)
Ps ik heb de 130 ook en eens in orde met TBS-r tail boom enz enz , vliegt super maar je moet er wel eerst een flinke duit insteken .

Ik denk dat dat met de nieuwe modellen wel meevalt en dat ze redelijk out of the box vliegen

Het is niet zonder reden dat "Blade" rijmt op "upgrade" :mrgreen:

Maar daarna gaan ze wel als de brandweer! Nano brushless is nagenoeg onverwoestbaar en kan meer dan ik ermee kan :yes:

Na talloze crashes begon mijn nano heftig te schudden. Bleek de tailboom te zijn gespleten. Hij kon een dikke cm op en neer. Maar ondanks het geschut vloog het ding gewoon door.
Vastgelijmd. Ijzergaren erom heen gedraaid en wat CA lijm erover. Daarna met dat garen twee tailboom supports gemaakt. De staart is nu veel strakker.
Hij vliegt nu weer prima.
Lijkt strakker. Was binnen aan het hoveren (buiten oefen ik rondjes) en ik kan hem nu steeds vaker doodstil op zijn plaats hoveren en daarna weer heel langzaam precies op de startplaats weer landen.
Gaaf dingetje. Als je die vreselijk iele swash pinnetjes ziet dan is het bijna niet te geloven dat de staart de enige schade was. (zelfs met een blade met een barst van een cm vloog het ding gewoon door. En nu nog steeds superstabiel met het gelijmd blad.

Omdat de eerste originele motor van m'n Nano steeds vaker begon te haperen (na zo'n 60 vluchten) heb ik ook maar gekozen om de brushless upgrade te monteren... Stelde niet veel voor... Bordje ontdaan van overtollig krimpfolie, met het bijgeleverde dubbelzijdig plakband vastgeplakt... Draadjes netjes ingekort en rechtstreeks gesoldeerd. Al met al een kwartiertje werk... Het viel mij op dat hij toch wel een stukje zwaarder is geworden.. Maar ook....... Veel meer power! Maar als ik nu ineens veel pitch /throttle geef houd het staartje het totaal niet meer bij en draait hij in de rondte.. Ook ging de vliegtijd van makkelijk 5 minuten naar hooguit 2 a 3 minuten.. Valt dus al met al (nog) een beetje tegen... Vlieg nu nog met de originele E-flite 25C lipo's.. Zou het probleem met de staart verholpen zijn als ik met de 45C lipo's van E-flite ga vliegen en passen die op hetzelfde stekkertje? Ik kom daar niet helemaal achter... Lees soms ook dat je een verloopstekker nodig hebt en dat wil ik liever niet.. Verder alleen maar lol met deze heli en kan hem iedereen aanraden!!

ik gebruik die 45C. De nano vliegt daar gevoelsmatig lekkerder mee. Maar dat kan tussen mijn oren zitten. Als de ESC meer trekt dan de batterij aankan is hij bij een 45 C eerder leeg. Ik heb er niet aan gemeten maar ik heb de indruk dat vaak de ESR van de accu de begrenzing vormt. Mijn 450 heeft een 50A ESC, mijn lipo is 2800 mAh. Na 3 minuten zijn die bloedheet en van 4.1 naar 4V gezakt.
Volgens mij wordt er aardig aangeklooid, ook door de handelaren, ipv op elkaar afgestemde onderdelen.

Ik vlieg met de "mild setup" van Astroid Designs en gebruik daarbij zowel de 45C van Blade als de 205mAh 25C-50C van Mylipo.de. De 205's geven voor mijn gevoel iets meer "ummpff" dan de 45C's. En ze hebben uiteraard een langere vliegtijd..

Heb net gekeken op de site van Mylipo.de er staat bij de 205mAh's "Lieferung*mit Molex R5002 Spezialstecker für E-Flite MSR / Nano CPX" is die stekker bedoeld voor een lipolader of moet ik de stekker op m'n Nano cpx vervangen? En kan ik dan alleen met de Blade 45C's lpo's en deze vliegen? Heb 6 25C liggen.. Zou deze dan niet meer kunnen gebruiken...

Heb net gekeken op de site van Mylipo.de er staat bij de 205mAh's "Lieferung*mit Molex R5002 Spezialstecker für E-Flite MSR / Nano CPX" is die stekker bedoeld voor een lipolader of moet ik de stekker op m'n Nano cpx vervangen? En kan ik dan alleen met de Blade 45C's lpo's en deze vliegen? Heb 6 25C liggen.. Zou deze dan niet meer kunnen gebruiken...

Stekker is gewoon goed. Past op ncpx en de lader.

De 25C kun je nog wel gebruiken, maar als ze al wat ouder zijn, vallen ze met brushless snel door de mand. Optie is om je throttle lager dan 100% flat te zetten.

Om dezelfde vliegtijden te bekomen heb ik de trottle curves 10 t 15% lager gezet.
Dan kunnen dezelfde accus nog steeds gebruikt worden.

Ik heb sinds een week ook een nano was in de aanbieding bij fastlad voor 93 euro.
Wat een leuk ding vliegt echt lekker, beter dan ik had verwacht.
Beter ook dan de mcpxv1 die ik had.

Heb idd de trottle curves lager gezet.. Waarschijnlijk zijn m'n lipotjes toch niet meer wat ze geweest zijn.. Ik heb zojuist de 205mAh's besteld, ben benieuwd! hoop dat straks het staartje het ook weer bij kan houden! Thanx voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Heb idd de trottle curves lager gezet.. Waarschijnlijk zijn m'n lipotjes toch niet meer wat ze geweest zijn.. Ik ga de 205mAh's bestellen en hoop dat dan het staartje het ook weer bij kan houden! Thanx voor de reacties!

De staart kun je het best vervangen door een massieve staart van 2 mm carbon (zaaglengte 112 mm)

T viel mij net op dat het staart motortje nogal zwaar loopt... Heb al een druppeltje kruipolie op t asje gedaan, maar dat helpt niet veel.. Vóór de BL upgrade was het goed dus denk toch dat de lipo's het probleem zijn.. Heb zojuist de 205mAh's besteld dus even afwachten nog...

t boardje is weer aan t mieteren, bind wel met mn dx7 (dsm2) maar moet bij iedere accu weer opnieuw binden met mn dx9 (dsmx)

:-(

o ja, en t 3e landingsgestelletje is weer gescheurd...

Back