bouw hydromite

carbonwinkel.nl (nevenvestiging van het Duitse R&G) kan je zeker van dienste zijn. Bij R&G kun je ook vragen stellen over de juiste toepassing van weefsels. Dat zal in dit geval overigens wel loslopen.

Als ik snel wil werken met 24-uurs epoxy dan laat ik de mengbeker een driekwartier/ uur op de verwarming staan. Warmte gecombineerd met een grote hoeveelheid versnellen het uithardingsproces. Eenmaal warm is het erg dun (lopend), echter eenmaal van de verwarming hardt het versneld uit. Oppassen en niet overdrijven (dus niet in de magnetron).
 
Interessante tip, Eric.
De "pro's" doen het trouwens andersom he: Die brengen het koud aan en vervolgens gaat het hele werkstuk in de oven (60-70 graden C). Op die manier heb je een lange verwerkingstijd en een uiteindelijk harder werkstuk.
 
Zeker bij het lamineren van weefsel waarbij veel gelamineerd moet worden in één keer, is het handiger om op kamertemperatuur te werken. Na een uur ontstaan er kleine vlokjes in de epoxy wat erop duidt dat de verwerkingstijd aan het opgeraken is.

De oven gebruiken is een optie. Leg er wel bakfolie onder want het drupt wel gemakkelijk. Moeilijke onderdelen die ik lamineer omwikkel ik ook nog wel 'ns met tape (strak). Vervolgens met een warme (niet hete) föhn erop en de vezels van het weefsel worden goed doordrenkt, terwijl het overtollige epoxy wegdrupt. Houdt wel rekening met goede doorluchting en hygiëne. Gezond is het spul niet.
 
het lamineren is me een beetje tegengevallen eerlijk gezegd.
ik dacht die hoekjes lukt wel, dus niet.

helaas had ik de hele onderkant al ingesmeerd met het spul, en toen ik met het glasweefsel aan de gang ging was de bodem heel strak, maar toen ik aan die kleine opstaande randjes wou beginnen aan de onderkant dan trek je weer alles uit zijn verband.

dus heb ik maar het hele glasweefsel erafgehaal, en maar de hele boot ingesmeerd.

dan komen er maar 2 lagen epoxy op doe ik het wel vlak voor vlak als alles droog is.

gaat alleen wel een aantal dagen duren dan.
 
Advies, gebruik tisues of keukenrol dat vouwt veel makkelijker in de hoekjes en is haast net zo sterk.
Nog een advies, knip niet te dicht langs de hoeken want dat vouwt slecht omdat je dan geen plakkracht hebt.
 
Dus er zit nu één laag epoxy op? Geen punt, die kun je met korrel 600 mooi strak wetsanden. Vlak voor vlak is denk ik de aangewezen manier.
 
idd ik heb de hele boot in de epoxy gezet.

ik ga nu gewoon vlak voor vlak doen.

ik vraag me alleen af of ik die kleine opstaande ribben aan de onderkant ook moet lamineren. want ik heb geen idee hoe ik dit strak moet krijgen.

ontvetten met thinner is goed neem ik aan?
 
Ontvetten met thinner hoeft niet als je klein beetje opschuurt en de oppervlakte ontstoft (vochtig doekje). Wat glasweefsel betreft... dat zou ik enkel aanbrengen op de grote oppervlaktes. Scheelt veel tijd. De rest staat al in de epoxy, dus hoef je niet bang te zijn dat er vocht in kruipt.
 
het lamineren is me een beetje tegengevallen eerlijk gezegd.
ik dacht die hoekjes lukt wel, dus niet.
Hallo Peyke,

Bij een boot als de Hydromite moet je per vlak werken wil je het glasweefsel er goed op krijgen.
Ik heb het bij mijn M.A.S. romp ook op die manier gedaan:

full


De stuken glasweefsel vooraf uitgeknipt met een kleine overlap, dan het betreffende vlak dun(!) in de epoxy gezet en het glasweefsel erop gelegd.
Vervolgend met een kwastje het glasweefsel in de epoxy tamponeren, zodat het weefsel helemaal verzadigd is.
Gebruik zo weinig mogelijk hars, om te voorkomen dat het glasweefsel gaat drijven, in dat geval zit het weefsel niet echt vast.

Laten uitharden, bij voorkeur in een verwarmde ruimte dan gaat het vlotter.

De volgende dag de overstekende rand wegsnijden met een scherp mes en de kanten licht schuren, waarbij je er op moet letten de rand niet rond te schuren, hier komt namelijk de volgende laag tegen aan.

Hier staat het bouwverslag:
motoscafo-anti-sommergibile

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rollertjes werken ook lekker, maar wel wat onhandig in hoekjes. Mijn ervaring is dat het met een rollertje makkelijker is zo min mogelijk hars op je boot te krijgen; met een kwastje heb ik sneller te veel hars.
Kwastjes komen wel mooier in de hoekjes.
 
even een update.
lamineren heb ik duidelijk nog niet onder de knie.
ik denk dat ik er teveel op smeer ofzo, ik heb ook stukken waar je echt kuiltjes ziet zeg maar in de epoxy.

ik heb de bovenkant zo ingesmeerd dat ik een mooie glimmende laag kreeg. hierna ook zo aan de onderkant gedaan
zoals op de foto van jan krijg ik het dus totaal niet. ik heb 25 grams weefsel gebruikt.

hierbij even wat foto's

p3120160.jpg


p3130166.jpg


p3130167.jpg


p3130175.jpg


p3130177l.jpg


en de extra verwarming:
p3130176.jpg
 
Zeker niet slecht, de hydromite zal er wel om varen. Wat je een volgende keer kunt doen, is met een rollertje eerst het glasweefsel verzadigen op een vlakken ondergrond (bijv. een glasplaat) en vervolgens het glasweefsel aanbrengen op het balsa. Je kunt ook het balsa met een rollertje lichtjes impregneren, maar don't overdo.
 
dat is idd een goede optie.

ik heb het nu met een kwast gedaan, maar heb het idee dat je dan altijd teveel erop smeert.
 
even een update.
lamineren heb ik duidelijk nog niet onder de knie.
ik denk dat ik er teveel op smeer ofzo,
Hallo Peyke,

Dat kun je wel stellen...
Om zo'n resultaat te krijgen als op mijn foto, moet je zo schraal mogelijk werken, de structuur van het weefsel moet zichtbaar blijven.

full


Na een nacht uitharden komt er dan nog een tweede, of, indien nodig, een derde laag op, die allemaal zo dun mogelijk zijn.

Ik zie bij jou boot 'gigantische' zakkers in de hars zitten, die zou ik er uit schuren zodra de hars droog is, eenmaal volledig uitgehard is epoxy loeihard en is het schuren ervan gewoon 'werk'.

Na een paar lagen epoxy ziet het er dan zo uit:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik had de epoxy wel opgewarmd maar de boot niet, misschien dat ik dat ook maar moet doen.

wat bedoel je met het juiste gereedschap?
 
Back
Top