Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Dank je Johannes, stoppen is ook geen optie.;)
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor het project.

Heel veel uren met het spuitwerk van de cabine bezig geweest en nu de afwerking ervan realiseren voor de beurs op 27 oktober.

Nog wat foto's van de voortgang.

20241012_221243.png

De hijsblokken weer in elkaar gezet na het spuitwerk de kleine met 3 schijven is goed voor 112 ton en de 7 schijven is goed voor 250 ton,

20241012_184347.png

Mijn broer was zeer tevreden over het resultaat.


20241012_184603.png

De onderzijde van de cabine in de kleur.

20241010_152236.png

Voor de verlichting in het frontdeel maak ik gebruik van een magneet connector, als dit deel naar voren wordt geklapt, dan kan de cabine kantelen.



20241012_184502.png

De verlichting in het frontdeel, het schilderwerk moet nog wat worden bijgewerkt.
Ik zou er nog een blauwe bies op spuiten, maar heb veel problemen met de lijm van de afplaktape die achter blijft op het spuitwerk na het spuiten.
Dit onderdeel heb ik helemaal weer kaal gehaald en opnieuw gespoten vanwege de tape problemen.


20241012_201950.png

En hoe krijg je al die draden weer weg gewerkt en aangesloten, met de minimale ruimte.:(

Wordt vervolgd

Groet Leo
 
Die stroomdraad weg werken is altijd weer een gevecht Leo. Is dunnere draad geen optie. Bij wetronic zag ik laast van brawa (volgens mij) dun soepel draad gebruikte ik vroeger bij modelspoor.
 
Ik zou er nog een blauwe bies op spuiten, maar heb veel problemen met de lijm van de afplaktape die achter blijft op het spuitwerk na het spuiten.
Met mijn afplakwerk op diverse modellen gebruik ik vaak de spullen uit onderstaande link o.a. de friskfilm voor grotere afplaksessies.
Afplak tape / Fineline Tape / Friskfilm | Diverse Materialen | Airbrush Services Almere (airbrush-services-almere.nl)
Grootste voordeel lage kleefkracht maar vast genoeg en geen lijmresten achterlatend.
Vloeibare maskeer film word door mij ook wel gebruikt voor moeilijkere details.

Grt John
 
De bedrading is gelukt Jan, inderdaad gewoon dun draad wat ik nog had liggen van mijn vroegere modelspoor, maar het paste allemaal maar net aan.
Jhon dank je voor de tip, ik ga daar eens op zoek voor andere tape voor het spuitwerk, voorlopig ben ik klaar met het spuiten van de onderwagen.
Charlotte dank je voor het compliment.

Verder met de afwerking van de onderwagen en met name de cabine.


20241018_104851.jpg

Vrijdag met de kraan op stap naar wetronic in Nieuwegein om de zender en de Beier op elkaar af te stemmen.



20241018_163209.jpg

Mijn zender uitgebreid met extra schakelaars om de functies die er nog staan aan te komen, om deze ook te kunnen bedienen
De kraan is wel erg groot voor in de winkel



20241019_210713.jpg

En hier de eerste plaatjes van het geheel in de kleur, en met de verlichting werkende.



20241019_210721.jpg

De onderwagen heeft ook een voltmeter in de cabine gekregen zodat de accu ook in de gaten gehouden kan worden. ( de onderwagen heeft een aparte voeding t.o.v. de bovenwagen )
Het voorraam zit er nog los op, daar moet nog een zwart vlak op komen met de naam Liebherr erin.

20241019_210736.jpg

En zo ziet dat er uit, vanaf de voorzijde.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
De bedrading is gelukt Jan, inderdaad gewoon dun draad wat ik nog had liggen van mijn vroegere modelspoor, maar het paste allemaal maar net aan.
Jhon dank je voor de tip, ik ga daar eens op zoek voor andere tape voor het spuitwerk, voorlopig ben ik klaar met het spuiten van de onderwagen.
Charlotte dank je voor het compliment.

Verder met de afwerking van de onderwagen en met name de cabine.


Bekijk bijlage 596861
Vrijdag met de kraan op stap naar wetronic in Nieuwegein om de zender en de Beier op elkaar af te stemmen.



Bekijk bijlage 596862
Mijn zender uitgebreid met extra schakelaars om de functies die er nog staan aan te komen, om deze ook te kunnen bedienen
De kraan is wel erg groot voor in de winkel



Bekijk bijlage 596863
En hier de eerste plaatjes van het geheel in de kleur, en met de verlichting werkende.



Bekijk bijlage 596864
De onderwagen heeft ook een voltmeter in de cabine gekregen zodat de accu ook in de gaten gehouden kan worden. ( de onderwagen heeft een aparte voeding t.o.v. de bovenwagen )
Het voorraam zit er nog los op, daar moet nog een zwart vlak op komen met de naam Liebherr erin.

Bekijk bijlage 596865
En zo ziet dat er uit, vanaf de voorzijde.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
Alleen de ‘leuk knop’ gebruiken is niet meer voldoende. Wat zie dat er in kleur gespoten schitterend uit.
Gr. Peter
 
Johannes, Rhelie, Marceline, Roald, Charlotte en Peter dank je voor de complimenten.
Roald, vandaag nog even proef gedraaid met de kraan, toch nog een paar aanpassingen moeten doen, maar de kraan staat gereed voor zondag in de Koggenhal in De Goorn
Peter, jij hebt ook weer een mooi project onder handen met de Balder, met veel uitdagingen.

Nu de kraan in de kleur staat wordt het tijd voor verdere afwerking.

20241022_133224.png

De cabine heeft eindelijk een stuur gekregen, maar er moeten nog wel wat details gemaakt worden zoals binnenbekleding op de deur samen met een hangreep, en de klokken naast de
chauffeur moeten nog afgemaakt worden.


20241024_122635.png

De spreid cilinders hebben de hydraulisch aansluiting gekregen, en uit zeskant profiel heb ik nog wartels gedraaid voor op de slangen.


20241024_122938.png




20241025_121017.png

Ook bij de 1:1 zitten er nog aansluitingen bij de stempelarmen voor het hydraulische bedienen van de pennen onder in het draaipunt van de arm, dus hier ook toegepast.

20241025_133721.png

Nog wat stickers geplaatst op de ballast blokken en de onderwagen.

20241025_133739.png

En zo staat de kraan er nu bij, met nog wat werkzaamheden te gaan, aan o, a, de cabine is de onderwagen bijna gereed.

Wordt vervolgd


Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Fixit, voor het compliment.
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor het project.


Inmiddels is de modelbouwshow in de Koggenhal weer achter de rug, met hier onder nog een plaatje van de opstelling.

20241027_094633.jpg



20241027_114927.jpg

Ik had mooi de ruimte met drie tafels om het model te showen.
Over de hele dag weer veel belangstelling gehad.

20241031_103824.jpg

Voor de show had ik nog niet alles af kunnen maken aan de cabine, daar ontbrak het nog aan de spiegels. Hier worden de onderdelen van de spiegel uitgefreesd.


20241031_122555.jpg

De spiegel bestaat uit twee keer twee lagen styreen van 2 mm en deze worden door twee M1.6 mm boutjes aan elkaar gezet. Daarna in model schuren en
in de spuitplamuur gespoten en afgewerkt. Ik gebruik hier tape met de plakzijde naar boven zodat de onderdelen niet weggeblazen worden tijdens het spuiten.



20241031_190731.jpg

Doordat de spiegel uit twee delen bestaat zijn kan je de spiegel aan de spiegelsteun bevestigen, de boutjes komen achter het spiegelglas.

20241031_190815.jpg

Ook de spoilers langs het voorraam gemonteerd zoals bij 1:1 , dit maakt de cabine op paar kleine details na, helemaal af.

Wordt vervolgd

Groet Leo
 
Ik ben een paar jaar weggeweest van het forum maar sinds kort weer terug. Dit topic is echt SUPER wat een fantastisch mooie kraan en vakmanschap van Leo.
Zoals Piet vroeger zou zeggen Petje af voor jouw bouwkunsten.
 
Back
Top