Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, daar zijn de discussies nog volop over aan de gang. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, en dat de verschillen in snelheid op basis van de rompvorm bij de meeste klassen echt minimaal is geworden. Er ligt waarschijnlijk nog wel iets winst in de kiel en roerprofielen. toch zit daar ook wel een trade-of in; breder (en dus een beetje lomper) geeft wat meer geprojecteerd oppervlak van voren en dus ook wat meer weerstand. van de andere kant is zo'n profiel veel vergevingsgezinde en houd dus langer stroming zonder te overtrekken (stalling). een smaller profiel is sneller, maar veel kritischer. Bantock heeft om die reden lang wat bredere profielen gehad dan een aantal andere toonaangevende ontwerpers. dat is ook de reden dat het roer vaak relatief een wat dikker profiel heeft dan de kielvin, omdat het risico op overtrekken hier ng veel groter is. Toch zie je in de ontwikkeling wel steeds smallere profielen. ook de bulb is steeds langer en slanker geworden, dus de tendens is om naar dunnere profielvormen te gaan. een andere tendens, die daar wel enigszins bij aansluit is de profielvorm, waarbij de max camber van 30% naar 40% is gefietst en de leading edge (of punt bij de bulb) steeds scherper zijn geworden.
Phielp,Bijgaand een test van mijn vorig project. Hij gaat mooi door de golven maar zeilt beroerd en waggelt. Een week later heb ik de kiel van 36 cm vervangen door een vrijwel identieke kiel (zelfde bulb en profiel) van 28 cm en plotseling kan hij mooi meekomen met de andere RG's. (vaak slechts tot de eerste boei). Mij is ook verteld dat ik een messing staaf moet gebruiken als ik lange dunne bulbs wil gieten van daklood. Kan ik weer aan de slag. https://youtu.be/aY63KII9oWQ