[QUOTE="willum, post: 4227872, member: 61161”]
geld terugkrijgen?
Dat is weer zeer slecht.
[/QUOTE]
Ach, er zijn ergere dingen in het leven.
Dat passtuk maak je toch wel even zelf.
Kun je gelijk een serie maken, een klant heb je al.
[/QUOTE]
Zou ik kunnen doen. Toevallig heeft een paar weken geleden mijn favourite Youtube “machinist” Blondihack er een leuk videootje over gemaakt.
Tandwielen. Wat is perfect?
[/QUOTE]
Ik ben denk ik wel een redelijke perfectionist. Maar tegelijkertijd ben ik me ook wel bewust van mijn eigen beperkingen. Dus op een gegeven moment vind ik het wel mooi. Kan altijd beter, maar dat zou me heel veel extra tijd en inspanning gaan kosten. We gaan zien of deze tandwieltjes in de praktijk gaan voldoen.
Vandaag de kruskasje verder afgemaakt. Een tijdje geleden had ik al de wangetjes gedraaid. Allereerst gaatje boren voor de kruktap. Was leuk, kon voor het eerst mijn nieuwe freesmachine, DRO en machineklem gebruiken. Ja, ook zonder DRO kan dit. En bij Debbie heb ik het indertijd allemaal uitgetekend/gepast en is het ook gelukt. Maar met een DRO gaat het lekker vlot en ontzettend nauwkeurig.
Werkstukje inspannen op de kraag van het wangetje. Met de DRO en een kantentaster exact het midden van de bekken bepalen.
Vervolgens met de kantentaster het meest linker punt op de wang vastleggen.
Met de centerboor kun je zien dat ik hier precies goed sta.
Vervolgens m.b.v. de DRO de juiste plaats (in mijn geval 5mm van de rand op 1mm zijnde de halve diameter van de kantentaster = 6mm) vanaf die positie instellen.
Boren maar en klaar. En herhalen voor de twee krukwang.
Kruktappen op de draaibank gemaakt. Voor dit soort klein priegelwerk zou zo’n spantang ook wel makkelijk zijn, maar het gaat zo ook wel.
Beide klaar, en passen keurig.
Ook nog even de twee 8mm asjes gemaakt.
Toen ik klaar was realiseerde ik me dat ik indertijd bij Debbie wat problemen had met het solderen van deze onderdelen. Ging niet lekker. Uiteindelijk denk ik dat bij Debbie alles vooral op zijn plek zit middels klemming, eerder dan goede solderingen.
Dus ik denk dat ik van die asje nog maar 0,1mm af haal over een lengte van een paar mm. Weet ik zeker dat de soldeer er goed tussen komt.
Toen ik alles aan het opruimen en schoonmaken was kwam ik ook nog een probleempje tegen met mijn digitale schuifmaat. Doet het niet meer, display geeft horizontale streepjes aan. Het is niet het batterijtje, dus maar eens het internet afzoeken naar wat dat kan zijn.
UPDATE:
Ik heb het probleem al opgelost. Er is een prima website van Mitutoyo, waar je alle handleidingen zo kunt downloaden.
https://shop.mitutoyo.eu/web/mituto...l Instruments and Data Management/index.xhtml
Mijn schuifmaat doet het weer prima. Schuift alleen een beetje stroef. Weer verder zoeken wat ik daar aan kan doen
De komende 5-7 dagen kom ik vermoedelijk niet veel verder met dit projectje. Al mijn Jeeponderdelen beginnen binnen te komen en ik hoop maandag aan alle Jeep klussen te beginnen. Dan gaat een van mijn andere auto’s de garage uit en kan de Jeep droog staan. Er moet nogal wat gebeuren en als ik eenmaal begin wil ik het afmaken. Denk wel een weekje nodig te hebben als het tegenzit.
Jeroen