Bouw van de Greenley gestart!

Is alleen niet geschikt (tenzij je een lichter soort rondhout vindt...) voor F3A-X oid. Te zwaar.
Maar voor het gebruik in slepers hopelijk servo-besparend.
Heb zojuist nieuwe servo's in mijn ST moeten stoppen op de ailerons(150 euro tot), dit is de derde wissel al in zijn 5 jarige leeftijd met 2500+ sleeps..
Elevators zijn 2 X gewisseld, sleephaak 1 X, Rudder 4 X.....

Is alleen niet geschikt (tenzij je een lichter soort rondhout vindt...) voor F3A-X oid. Te zwaar.
Maar voor het gebruik in slepers hopelijk servo-besparend.
Heb zojuist nieuwe servo's in mijn ST moeten stoppen op de ailerons(150 euro tot), dit is de derde wissel al in zijn 5 jarige leeftijd met 2500+ sleeps..
Elevators zijn 2 X gewisseld, sleephaak 1 X, Rudder 4 X.....

Balsa bestaat ook in rondhout, dacht ik ....:confused:

Bij Heerdegen hebben ze het :smile:

Balsarundstäbe

2 mm Ø * 1000mm Stück 0,55 €
3 mm Ø * 1000mm Stück 0,50 €
4 mm Ø * 1000mm Stück 0,50 €
5 mm Ø * 1000mm Stück 0,55 €
6 mm Ø * 1000mm Stück 0,60 €
8 mm Ø * 1000mm Stück 0,75 €
10 mm Ø * 1000mm Stück 0,90 €
12 mm Ø * 1000mm Stück 1,35 €
15 mm Ø * 1000mm Stück 1,65 €
20 mm Ø * 1000mm Stück 2,65 €
25 mm Ø * 1000mm Stück 3,95 €
30 mm Ø * 1000mm Stück 5,85 €

Laatst bewerkt:
Niet veel tijd, nu in het vliegseizoen..maar toch ff een flap geactiveerd. Is nog niet definitief, uiteindelijk verlijming van roerhoorns, hevels etc doe ik na het afwerken, scheelt een boel werk.
zie jouwbuis: 3IQjqnmLor8[/media] - MVI 6283
(Dymond 9500 servo wat langzamer afgesteld op de zender)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heeft de Greenley van team van der kooij de luchtdoop gehad. Vloog erg goed. Nog niet gesleept want in d landing een wiel verloren waardoor uiteindelijk de prop brak en we uitgevlogen waren. Prop was waarschijnlijk sowieso te groot. Wordt vervolgd dus!

3713121540_35e7af30c2.jpg

3712302125_f7b6f5449a.jpg

3712306611_271abf7ccd.jpg

eerste foto's van de Greenley van Arie. Hij heeft gisteren mijn Twinastir van 4,5m gesleept. Een lastige harde crosswind maakte het starten best lastig maar het ging goed!!

De greenley is na een dag of drie spierpijn in mijn schouder en bovenarm, voorzien van een easystart. Moet nu weer naar de sportschool voor mijn workout.
Overigens is de schuimvleugel vrij zwaar, deze winter wordt er een ribbenveugel gebouwd om een paar kilo te besparen.

Wie kan de tekening van de ribbenvelugel 1:1 printen of wellicht zelfs de ribben cnc'en?? Zou erg welkom zijn ;-)

Overigens vliegt de Greenley als een scheermes. Wel een beetje minder motordomping gegeven dan op tekening...

Ben weer verder gegaan aan mijn Greenley, vleugels zitten nu aan elkaar, ben bezig met afwerken. Eerst laagje spanlak erop, daarna lichte glasmat met G-4. Dat nog een keertje of wat herhalen. Denk er toch over hem verder in 2-K af te werken, dat is eigenlijk wel het mooiste, maar niet het lichtste en makkelijkste.
Stabilo/3 staartservo's en bevestiging kielvlak en stabilo bijna af.
Het geheel wordt dus afneembaar..
Foto's komen volgende week.

Heb overigens zo'n UK tailwheel set in gebruik op een TC Piper. Kunststoffen hevel die er bij zit kun je beter gelijk in de kliko gooien, die breekt véél te makkelijk, mijne al bij transport in een koffer. En kennis heeft er eentje gemaakt van Trespa. Verder doet dat ding het prima.

Had uit de reserve bak servo's Futaba S9201's (3,5 kg)genomen voor de hoogteroeren, maar op de valreep toch maar besloten voor moderne Hitecs 7965. Ook hoogteroeren krijgen op hun lazer met slepen.

Hier plaatjes van het tailgear van de Piper, heeft de laatste week (+-100 vluchten) prima gewerkt, maar let op de gemodificeerde hevel.

De aansturing heb ik met een goedkope, aparte servo gedaan, er gaat niks boven zo'n systeem, aansturen vanaf het rudder bvb, is toch maar prullen is mij gebleken met sleepkisten die enorm veel km's maken over de grond.
Ik heb er wel die handige veertjes van TC tussen zitten zodat de servo ontlast wordt als het allemaal even te ruw gaat. Die gebruiken zij ook bij de staartwiel aansturingen.

IMG_7321.JPG

IMG_7322.JPG

Richard, waarom heb je die foto´s nu net genomen toen er een paar wolkjes aan de lucht waren? :p:p

Dat met die 100 sleepvluchten afgelopen week kan aardig kloppen, heb het even nagerekend. :banana::banana::banana:

Hallo Richard,
Ik volg je draadje al een tijdje en was benieuwd of je -na de aankoop van de 2e Swiss trainer- nog verder zou gaan met de Greenley. Goed om te zien dat dat wel het geval is. Succes met de bouw.
Max

Richard,

Bedankt voor je duidelijke uitleg van de bouw.
Vooral hoe je de rolroeren en flaps gebouwd hebt komt goed van pas.
Ik ben nu bezig met de dornier DO28 en moet in de tempex vleugel ook rol en flaps in bouwen.
Ga zo door.
Groeten Arjan

Super duidelijk bouwverslag met veel tekst, erg handig voor minder ervaren bouwers zoals mijzelf.

groeten,

Johan

Back