bouw van een Oostendse vissloep

de afgelopen tijd op de achtergrond geweest en jullie vorderingen gevolgd. Vanwege diverse redenen (waar ik liever niet te diep op in ga, laten we het er maar op houden dat ik niet bepaald lekker in mijn vel zat/zit) zelf niet echt intensief bezig geweest met modelbouw en helemaal al niet met een verslag op dit mooie forum. Ik was wel bezig, langzaamaan, met de bouw van een nieuw model.

Waarom dan nu toch een verslag opgestart? Ben tenslotte al een beetje gevorderd met de bouw. Simpele reden is omdat het leuk is om te delen met gelijkgestemden en dat ik met veel plezier jullie bouwwerken heb gevolgd. Daarbij de kans om advies te krijgen van toch echt wel deskundigen op het gebied van scheepsmodellen. Als ik zie hoe jullie die bizar ingewikkelde schepen en tuigages realiseren is dit een bron van input.

Dus, ik hoop dat jullie het niet als storend ervaren dat ik dit draadje opstart waarbij de bouw al ietwat gevorderd is....wordt vervolgd!

vriendelijke groet, Rob

Hoi Rob, voor mij ben je "nieuw". Maar zoals ik zie al actief vanaf 2016.
Dus welkom terug. ;) En zoals Hans al zei, ervaar ik het ook niet als storend. En ook ik ben benieuwd naar de "start" en de voortgang.

Bedankt Hans, we gaan ons best doen!

Hoi Clemens, zit idd al een tijdje op dit forum. Echter maar een keer een verslag gemaakt van de bouw van een blazer.

vind het leuk om oud nederlandse vissersschepen te bouwen en heb al een leuke `'vloot" staan. En, nu begonnen met de bouw van een oostendse vissloep.
Wat de naam al zegt, de thuishaven destijds van deze schepen was Oostende. wat niet weg nam dat deze schepen best wijd verspreid waren. Nederlandse vissersschepen zoals botters, kwakken, blazers en dergelijke kwamen ook terecht bij onze zuiderburen door simpele reden als verkoop door bijvoorbeeld einde bedrijfsuitoefening. De sloepen uit Oostende kun je op oude foto's ook zien in `nederlandse havens. Dus alle reden om dit schip te gaan bouwen.

Een replica van een echte vissloep is gebouwd door een scheepstimmerman in België samen met vrijwilligers. De bouw van dit grote schip is door hem vastgelegd in een boek. Het is een bizar verhaal van echte mannen die een dito schip bouwen. Heel mooi om te lezen en voor de bouwer van een model van grote waarde. Na zoekwerk heb ik een exemplaar kunnen vinden op internet en dit gekocht. De schrijver van dit boek geeft mij met veel geduld de nodige uitleg waarvoor ik heel dankbaar ben. Na nog meer zoekwerk ook een boekje kunnen vinden genaamd "van boom tot schip". Dit boekje behandeld de echte bouw van een vissloep. Hierin staan alle houtverbindingen etc etc omschreven.

ik ben de bouw van dit model in beginsel tegen gekomen op een amerikaans modelbouwforum. Gezien het een model op spanten is, waar ik in het geheel geen ervaring mee heb, is dit voor mij een goede leidraad!
De bouwmethodiek van deze bouwer pas ik ook toe.

vriendelijke groet, Rob
IMG_0528.jpg

Spantentekeningen heb ik vanaf het lijnenplan gemaakt.
IMG_0535.jpeg

IMG_0535.jpeg

Op de spantentekeningen leg ik de delen eikenhout. Spanten werden destijds gemaakt uit eikenhout. Een spant bestond uit een dekker en een ligger. Deze werden op elkaar en aan elkaar genageld. Dekker en ligger waren ieder om en nabij de 5 á 6 delen. Reden was dat er geen enkele boom was welke de exacte ronding van een spant kon volgen. Op deze manier zaag je nooit door de draad heen van het hout en krijg je een sterk spant. Het plastic folie dient om de dekker en de ligger niet aan elkaar te verlijmen boven het dek. De ligger loopt door boven het dek en de dekker blijft onder de deklijn.

IMG_0539.jpeg

Op de dusdanig verkregen spant plak ik met fotolijm ofwel rubbercement de tekening van de achterkant van het spant. Zodoende kan je zien wat de hoek van het spant wordt, deze volgt immers de huid.
IMG_0540.jpeg

Daarna klemmen om te drogen.
IMG_0542.jpeg

Al een hoop spanten geplaatst:
IMG_0532.jpeg

IMG_0529.jpeg

Volgende foto’s volgen hoe het te zagen spant er dan uit ziet.

Prettige zondag!

Bijlagen

• IMG_0534.jpeg
    IMG_0534.jpeg
    233,5 KB · Weergaven: 4
Bij deze een paar foto’s van de kiel en de voor- en achterboeg.
In de kiel is de sponning voor de zandstrook gemaakt. In beginsel had ik deze fout. Na het nodige advies goed vervaardigd. De hoek verloopt per spant. Heb van stanleymesjes schraapstalen gemaakt met de diverse hoeken. Heb dit aantal weten te verlagen tot 6 hoeken. De zandstrook komt dan keurig in de sponning te liggen. De kiel bestaat uit twee delen, er was immers geen boom van voldoende lengte

Op de beide stevens aan de zijkant de zg apostels aangebracht. Deze dienden tot steun van de huidplanken. De apostels verlopen de hoeken per waterlijn. Immers, de huid heeft op iedere waterlijn een andere hoek ten opzichte van een steven.

IMG_0223.jpeg
IMG_0231.jpeg
image001.jpeg
image001.jpeg

Laatst bewerkt:
Back