Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

Nou Gert-Jan ik daag je uit om bij een volgend sleeptreffen een graad verdraaiing in mijn romp te maken. :);) Zo’n doosromp is super torsiestijf, ook zonder dubbelingen. Die latjes in de hoeken zorgen voor een stevige verlijming tussen de vlakken, en dan krijg je er geen beweging meer in! En het grote voordeel van elektro is de gelijkmatige belasting. Een stationair draaiende eencilinder benzinemotor stelt de constructie veel meer op de proef met alle trillingen.

Een fabrikant (Ratzo Modellbau) levert cnc kits van onder andere de Curare.
Hij leverde ze zoals ze officieel gemaakt werden voor brandstofmotoren.
Op een gegeven moment kreeg hij klachten dat spanten loskwamen of braken.
Hij had geen rekening gehouden met het snelle opspoelen van electromotoren, dat zorgt voor krachten die bij brandstofmotoren niet voorkomen.
Dus heeft ie veranderingen moeten doen en dingen versterkt..
Daarom zijn er nu ook kits voor electro en brandstof en die verschillen.

GJ
 
........Een voorbeeld zijn de landingsgestellen van de Pichler Joker (in elk geval bij de eerste versies, ik weet niet hoe het nu is).Die worden koud op een blokje in de romp geschroefd dat zonder dat deze met een goede overgang met de rest van de romp is verbonden. ......

20190420_172428.jpg


:banana::banana:

Ik heb er wat betere kwaliteit hout voor terug gezet en inderdaad een kleine aanvullende constructie om de krachten beter te spreiden.
 
Onderstel te zwak, dan is gelijk ook de prop naar de ....
Plaatje multiplex 100 X 100 X 5 mm gedubbeld op de plaats van de inslag moeren en onderstel met M6 nylon boutjes .
Als je dan toch een te harde inpakt hebt breken de boutjes , maar zijn zeker sterk genoeg om een harde landing te overleven.
Hoogdekker trainer 190 cm span ~ 4 kg
 
Goede tips allemaal!

Dat onderstel, als je het daar bekijkt puur natuurkundig: kracht x arm.....
Daar komen enorme krachten op!

Inderdaad aandacht aan schenken met de bouw.
Sterk en licht!

Paf trainer 230 is het aanbevolen gewicht (volgens de site) 8 tot 12 kg

Ik ga ervan uit dat ik ergens rond de 5~5.5 kg kom.

Dan heb ik wel wat over gok ik?
Maar inderdaad: elke kilo die niet meehoeft scheelt weer!
 
Je moet de kracht van het landinggestel verspreiden.
Het gestel is een hefboom dus breekt een klein plaatje uit de bodem.
Ik zou iets van triplex van 2x3mm dikte met daartussen eventueel een weefseltje maken.
Dat in de bodem verlijmen.
Dat weefsel is tegen het breken van het triplex, het blijft dan wel wat flexibel maar het breekt niet.

Heb je al nagedacht hoe je de vleugel op de romp bevestigd?
Als je hem met schroeven vastzet moet je ook verstevigingen in de vleugel maken waar de schroeven en eventuele pen komen.


GJ
 
Je moet de kracht van het landinggestel verspreiden.
Het gestel is een hefboom dus breekt een klein plaatje uit de bodem.
Ik zou iets van triplex van 2x3mm dikte met daartussen eventueel een weefseltje maken.
Dat in de bodem verlijmen.
Dat weefsel is tegen het breken van het triplex, het blijft dan wel wat flexibel maar het breekt niet.

Heb je al nagedacht hoe je de vleugel op de romp bevestigd?
Als je hem met schroeven vastzet moet je ook verstevigingen in de vleugel maken waar de schroeven en eventuele pen komen.


GJ
Met elastieken [emoji13]
Nee hoor, grapje....

Op de tekening staat een baan weefsel van 10 cm breed midden over de vleugel.
Ik doe dat ook en dan nog een plaatje dun triplex net onder de schroeven. Dat staat allemaal wel helder op tekening.

In de romp moeten de deuvels(staat 1 getekend, ik doe 2 kleinere) van de aanvalslijst in een spant.
Bij de achterlijst (in de romp) komen ook triplex verstevigingen voor de schroeven.

Zal binnenkort eens wat foto's van de tekening maken.

Ik moet ook oppassen dat ik niet teveel afdwaal, word anders word het geen bouwdraad.....ligt niet aan jullie[emoji56]
 
Goede tips allemaal!

Dat onderstel, als je het daar bekijkt puur natuurkundig: kracht x arm.....
Daar komen enorme krachten op!

Inderdaad aandacht aan schenken met de bouw.
Sterk en licht!

Paf trainer 230 is het aanbevolen gewicht (volgens de site) 8 tot 12 kg

Ik ga ervan uit dat ik ergens rond de 5~5.5 kg kom.

Dan heb ik wel wat over gok ik?
Maar inderdaad: elke kilo die niet meehoeft scheelt weer!
Ik soldeer een draadstaal landingsgestel in elkaar. Voorste draad 5 mm en de achterste 4. Dat is nl ook weer een manier om de krachten beter te verdelen
 
Arnold, als je wilt kan ik ook wel een carbon/glasvezel onderstel voor je lamineren als experiment.
Leuk om een keer uit te proberen. Laat maar horen. Ik heb dan wel gewenste maten / hoeken nodig.
 
Dat is grappig, zat daar pas ook aan te denken. Op tekening staat ook een glasweefsel gestel aanbevolen.
Ik heb carbon/aramide weefsel (loeisterk), een meerdere soorten carbon en glasweefsel.

Tzt meldt ik mij, mocht de "mijne" niet lukken.

Mooi aanbod[emoji847]
 
leuk, doen! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, en je moet even overwegen of je het met of zonder vacuum doet,
maar zonder kan denk ik prima. Een mal van schuim (eps of zo) in de juiste vorm en voldoende dikte/breedte om het
landinggestel over te lamineren. Inpakken met keukenfolie of paktape. laminaat goed insoppen en aanbrengen.
Peelply er over, aantal lagen keukenpapier en dan plasticfolie. Strak inpakken met tape of aandrukken met het contra-stuk
wat je uitgesneden hebt. Uitharden, bijwerken en klaar is klara.

Even uitrekenen wat je nodig hebt aan laagdikte, het is vrij veel wat er op gaat om tot een laagdikte van zo'n 3 mm te komen.
Dik/zwaar weefsel helpt een hoop en is goedkoper. Afwerken met glas aan de buitenkant, dat verwerkt lekkerder dan carbon
en aramide.
 
leuk, doen! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, en je moet even overwegen of je het met of zonder vacuum doet,
maar zonder kan denk ik prima. Een mal van schuim (eps of zo) in de juiste vorm en voldoende dikte/breedte om het
landinggestel over te lamineren. Inpakken met keukenfolie of paktape. laminaat goed insoppen en aanbrengen.
Peelply er over, aantal lagen keukenpapier en dan plasticfolie. Strak inpakken met tape of aandrukken met het contra-stuk
wat je uitgesneden hebt. Uitharden, bijwerken en klaar is klara.

Even uitrekenen wat je nodig hebt aan laagdikte, het is vrij veel wat er op gaat om tot een laagdikte van zo'n 3 mm te komen.
Dik/zwaar weefsel helpt een hoop en is goedkoper. Afwerken met glas aan de buitenkant, dat verwerkt lekkerder dan carbon
en aramide.

Makkelijkste methode is gewoon een houten vorm maken, dus een horizontaal stuk en 2 schuine stukken.
Daar plak je aan de binnenkant bruin inpaktape op, eventueel losmiddel erop.
Daar lamineer je een paar lagen glasweefsel op, dan een paar lagen koolstof aramide en dan weer een paar lagen glasweefsel.
Als je een laagdikte van iets van 4mm hebt dan is het dik genoeg.
Na 48 uur uitharden trek je het zo los van het inpaktape.
Uit dat stuk laminaat slijp je dan een landinggestel.

Maar goedkoper en beter is gewoon kopen.
Voor 2 a 3 tientjes heb je een supersterk landinggestel en is ook beter voor je gezondheid.

GJ
 
Verder met de romp:
212509151.jpeg

Even in elkaar gestoken.
Nu kom ik hier en daar wat dingen tegen die wat overmaat hebben. Dir komt door het dunnere triplex ipv balsa. Daar hebben ze een schaafje en schuurpapier voor uitgevonden.

Nu ligt het motorspant te drogen met een laagje glas ertussen. De loodaccu staat erop, valt niks aan te zien[emoji854]

Voordat de romp in elkaar gaat is het handig om de vorm van de stabilo te bepalen.
Binnenkort malletjes printen/maken dus!
Ik neem denk ik NACA 0009 als uitgangspunt. Even kijken of dat uitkomt zoals gepland.
Rudder is gewoon een rechte plank. Dat laat ik maar zo.

Instelhoek is op 0° getekend, maar er staat 1 graad met de hand op tekening geschreven.
Iemand een idee? Misschien Max een actieve herinnering? [emoji28]

De vleugel is gedraaid(net kaas[emoji28]) en heeft z'n andere ligger gekregen.
Nu kan ik op 2 plekken aan het werk, makkelijk als er iets ligt te drogen[emoji123]

Ik heb wel een foutje gemaakt met de hoofdligger.
De cg had ik vergeten op te schalen. De ligger
Zit dus ongeveer een liggerbreedte tever naar voren. We hebben wat sterkte over denk ik, ik denk niet dat het een probleem word/is.

Volgende keer weer verder.

Kopen is makkelijk, maar niet leuker!

Als ik eraan toe ben pak ik de tips er weer bij!
Bedankt zover[emoji106]

Arnold
 
Bij onze Big Easy hebben we de instelhoek van de vleugel op 1,5 graden gezet. Bij het origineel is dat 0 graden omdat het een aerobatic trainer is en dan wil je een neutraal vlieggedrag in alle standen. Wanneer slepen de core-business is dan helpt het wel om de vleugel een positieve instelhoek te geven, anders hangt de romp nogal achterover (=meer weerstand) tijdens het slepen
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de vleugel inderdaad op 1 a 1,5 graad zetten.
Dan krijg je meer lift bij een lagere snelheid.
Wat betreft landinggestel, zie de bijlage, daar staat exact beschreven hoe je het moet doen.

GJ
 

Bijlagen

Ik doe nu de voorlijst 1 graad omhoog. Bij een koorde van 415mm is dat 7 mm volgens m'n wiskundeboek

De verdubbelaars voor de vleugel, daar zit de goede vorm in. Op de rompdelen staat de middellijn, zodoende kan ik het mooi uitlijnen en vastlijmen, rompdelen schuur ik daarna gelijk met de "zadels"
 
Ik doe nu de voorlijst 1 graad omhoog. Bij een koorde van 415mm is dat 7 mm volgens m'n wiskundeboek

De verdubbelaars voor de vleugel, daar zit de goede vorm in. Op de rompdelen staat de middellijn, zodoende kan ik het mooi uitlijnen en vastlijmen, rompdelen schuur ik daarna gelijk met de "zadels"
komen er ook flaps in de vleugel? Want door het gebruik van flaps vergroot je ook de instelhoek (plaatselijk.
 
komen er ook flaps in de vleugel? Want door het gebruik van flaps vergroot je ook de instelhoek (plaatselijk.
Dat lijkt me wel leuk en soms handig.
Met dit vleugelprofiel en met flaps kun je aardige STOL landingen maken!
Handig om op ons eigen veld dwars te landen(35 meter)
 
Wat vordering. Gepiel....
1245676551.jpeg
557599709.jpeg
1548834848.jpeg

Nou hoor ik jullie denken.....die ailerons horen niet tot het eind te lopen!
Dat klopt als een zwerende vinger. De vleugel is nu 2000mm. Straks pak ik de snijboog nogmaals en plak ik er nog 2 stukjes aan aan weerszijden.
Op 1 of andere manier zat het in m'n hoofd in de war met die maten. Als je een plaat isolatie van 2 meter in 3 stukken zaagt, blijft het 2 meter.
Normaal ben ik nooit in de war[emoji847][emoji28]

Oja! En een bomproof motorschot is gemaakt.
696848425.jpeg

Laagje ertussen....oersterk!

Vleugel kan bijna ingedekt....
Nog de servodraden, servoplankjes en 4 maal een stukje balsa voor een roerhoorn
Dan weer verder met de romp.
 
Back
Top