Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Er staan er 2 nieuwe te koop op Marktplaats, dus vandaar de vraag.

De helicopter zender/ontvanger lijkt overleden te zijn, of de ESC is kapot.
Er moet een 11V lipo batterij op, maar die zijn kapot, dus een regelbare trafo erop gezet.
Bij 11V doet de ontvanger niets, bij 6V wel, maar brand alleen de ontvang LED.
De motor geeft geen draad, en sommige servos soms een beetje.
Gereageerd op de advertentie, maar die was jammer genoeg al weg. Nu op een andere gereageerd.

Hoe test je een ESC of die kapot is, want zo te zien heb ik hem een keer verkeerd om aangesloten.
 
De ESC heeft een dikke rode en zwarte draad.
Ik ga ervanuit dat Rood positief is en zwart Negatief.
Ik heb in het verleden zo te zien een LIPO stekker waar rood + en zwart - is aan gepast, maar tot mijn verbazing heb ik dit andersom gedaan. Nou ben ik dus geen electronica expert, maar dat je dan de rode draad van de lipo op de zwarte draad van de ESC zet gaat er bij mij niet in.
Ik heb hem door gemeten, vond een filmpje hoe je dit kon doen.
Simpel gezegd: je gebruikt de piep instelling op de meter, en piept hij als je de ene probe op een ingang zet en de andere op een van de motor uitgangen, dan is het foute boel.
Dat gebeurt dus.
 
De ESC heeft een dikke rode en zwarte draad.
Ik ga ervanuit dat Rood positief is en zwart Negatief.
Nou... Met je kennis van elektronica zit het wel goed hoor. Rood = + en Zwart = - dat klopt.
Maar hoe je dan in vredesnaam de handel verkeerd aan een lipo kunt hangen...
Je moet nooit gaan hobbyen na een borrel! :rtfm:
 
2312 Borstelloze Outrunner Motor Uav Sterke Voeding Vliegtuigen 800KV

Wat me een beetje tegenstaat bij deze motor is dat je hem aan de achterkant moet vastzetten, en het draaiende huis dus zonder ondersteunig in de rondte draait aan de voorkant richting schroefas. Zit de as met kruiskoppelingen dan niet helemaal recht, dan schudt volgens mij de motor continue heen en weer en zal tzt wel van zijn support afbreken.
Een support waar de motor achterzit en de motor as door de support heen steekt lijkt me steviger, of een outrunner met een plaat met lager aan de voorkant.
Of heb ik het mis?
 
Bert, Met een stevige motorsteun valt het wel mee. Diverse uitgeprobeerd in mijn avatar. Belangrijk is dat de binnenkant van je askoker goed is verankerd. Die begint het eerst te zwiepen.
Vaak kun je de as van zo'n buitenloper doorschuiven, maar weet niet of het bij de motor, die ik aangaf, kan. En anders deze, zie link.. Gr. Klaas.


 
Laatst bewerkt:
Goed, de ESC is dus overleden, maar nu weet ik nog steeds niet of de zender/ontvanger het nog doet.
Hoe kan ik dat testen zonder de ESC ertussen te hebben?

Vanuit de ESC gaan er drie draden naar de ontvanger, een zwarte, rode en witte.
Deze gaan naar poort 3 op de ontvanger.
Op de B poort zit niets aan gesloten.
Ik snap dus niet hoe de ESC de ontvanger aanstuurt en van spanning voorziet.

1747308664002.png


Maar goed, als ik dus wil testen zonder ESC, moet ik dan spanning zetten op de B ingang, en hoeveel spanning. De Lipo batterij geeft 11,1 V, maar daar ik niet weet wat de ESC doet met het voltage weet ik niet hoeveel volt. (ik weet alleen dat een ESC de snelheid regelt van de motor, maar volgens mij doet het ding veel meer. Kan iemand dat uitleggen?)
Als ik kan testen door direct spanning op de B ingang te zetten, waar is dan de witte draad voor.

Ik heb al rondlopen zoeken op het forum naar Jip en Janneke uitleg, maar nog niets gevonden. Het zal er ongetwijfeld ergens staan, maar waar?
Wie kan me vertellen hoe ik de zender/ontvanger kan testen zonder ESC ertussen.
 
Bert, De ontvanger heeft doorgaans 5 Volt nodig om te werken. De B aansluiting voor de accu heeft een standaard stekkeraansluiting.
Die is eender als voor de 6 kanalen waarop je servo's, ESC's en eventueel multiswitches aansluit. In de ontvanger zijn alle plus verbindingen voor de kanalen met elkaar verbonden. Hetzelfde met de min verbindingen. De derde aansluiting is voor de stuurpuls, die de ontvanger aan de gebruikers levert. Dat is de witte draad. Er zijn ook merken waarbij de draad voor de stuurpuls geel of oranje is.
Het kan zijn dat jouw ontvanger een hogere spanning verdraagt dan de genoemde 5 Volt, maar aangezien die wordt doorgegeven aan andere verbruikers zoals servo's moeten die daarvoor ook geschikt zijn.
Om de zender en ontvanger te testen zou je het volgende kunnen doen. Knip het ontvangersnoertje van de defecte ESC en gebruikt dat om 4,8, 5 of 6 Volt op je ontvanger te zetten. Steek in één van de kanaaluitgangen een servo. Zet de zender aan en kijk of de servo reageert op één van de kanalen op je zender. Geen idee of je ontvanger een ledindicatie heeft om aan te geven of er verbinding tussen zender en ontvanger is. Kijk maar of dit werkt. De ESC's waarnaar ik verwees hebben een BEC functie. D.w.z. dat de BEC 5 Volt uit de vaaraccu genereert en die op de ontvangerdraad zet. Je hebt dan geen aparte ontvangeraccu nodig. 4,8 of 6 Volt haal je uit een batterijhouder gevuld met 4 Nimh cellen of alkalinebatterijen. Een oude 5 Volt batterijlader voor je telefoon kun je ook aanpassen door daaraan het 3 aderige kabeltje van je defecte ESC te solderen. Wel even kijken welke draadjes 5 Volt leveren. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
De servo's giro en ontvanger uit de helicopter geschroefd, alles weer aangesloten en op tafel gelegd. De ontvanger aangesloten zoals Klaas hierboven beschreven heeft en de boel aangezet.
Op de ontvanger zit een LED, die begint te knipperen, samen met de giro. Na enige tijd blijft de LED op de ontvanger branden, maar op de giro blijf hij knipperen, en sommige servo's bewegen een beetje. Na een half uur is dat nog steeds zo, dus is mijn conclusie dat er iets niet goed gaat in de giro.
Dan de giro er uitgehaald en alleen de servo's in de ontvanger. De ontvanger maakt dan vrijwel direct verbinding (veel sneller als met de giro ingeplugd), maar er is geen beweging in de servo's te krijgen via de zender.
Dit alles heb ik een paar uur geprobeerd, aan/uit etc, maar resultaat blijf hetzelfde.
Ik steek er geen tijd meer in want het lijkt sowieso dat dit alleen maar werkt met een giro, en dat is niet nodig op een boot,
Ik probeer een andere zender/ontvanger op de kop te tikken. Helaas was ik 2x net te laat met een aanbieding op het forum.
 
Gewoon even een stap terug doen Bert. Nu ben ik geen Heli-vlieger, maar naar mijn gevoel heeft de giro invloed op je servo's. En ik heb ook het idee dat je zoiets kunt instellen c.q. uitschakelen. Is er in de zender een keuze te maken tussen heli en vliegtuig? Zo ja zet daar de keuze eens op vliegtuig, schakel eventuele mixers uit en doe de test nog eens. Dan moet je minimaal met 3 kanalen van de knuppels servo's aan kunnen sturen. Geen idee op welk kanaal het gas zit, want dat kanaal werkt meestal iets anders dan de normale stuurkanalen. Even voor je beeldvorming; De zender genereert een soort pulstrein, waarin kanaal 1 t/m 6 achter elkaar aan lopen. Elke puls heeft in de neutraalstand een lengte van 1,5 milliseconde. Die pulslengte is door de zender te variëren van 1 tot 2 milliseconde. Achter elke pulstrein volgt er even een pauze en dan herhaalt het proces zich. De ontvanger zet per kanaal de gedetecteerde pulslengte door naar de servo's of vaartregelaar(s). Elektronica in de servo en regelaar zet die pulslengte om in een daarbij behorende stand.
Kijk maar eens of het op die manier wil lukken en hoop dat je de manual nog hebt of eventueel op het internet vindt. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ik heb dan nog één poging gewaagd, de zender opengemaakt of ik dipswitches kon vinden.
Bij het openmaken bleek dat veel dingen gecorrodeerd zijn door de waterschade, wat dus niet erg bemoedigend is.
Een paar dipswiches gevonden, hierop mr. Google zijn hulp ingeroepen of ik daarmee wat wijzer kon worden.
Niet echt dus.
Het lukt nu om een paar servo's op hol te laten gaan bij het aanzetten van de ontvanger. Draaien een paar rondjes en dan weer klaar.
Geen beweging in te krijgen met de stuurknuppels op de zender.
Nu echt klaar ermee.
 
Eens houdt het op Bert en nu gaat dit "gebakje" met een goed gevoel in de kliko. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas (of iemand anders),
Kan jij mij uitleggen hoe het nu zit met het toerental, KV, voltage en Amp van een te kiezen motor.
Ik heb inmiddels begrepen dat je voor een boot beter geen motor kunt nemen met een hoog toerental, maar meer een met een groter koppel. M.a.w. wat zou de ideale motor zijn in getallen uitgedrukt.
Nu zie ik allerlei motoren op Aliex, oftewel, je ziet door de bomen het bos niet.

Wat is je mening over deze motor (die dus aan de voorkant vastgemaakt kan worden)
750KV motor Aliex

gr.
Bert
 
Volgens mij een prima motor Bert! Vermogen zat, maar het is maar net welke schroef je eraan hangt en met hoeveel Volt je de motor voedt.
De 750 KV motor trekt onbelast 0,6 Amp. Mag maximaal 15 Volt op en trekt op vol vermogen 18 Amp.
750 KV geeft aan hoeveel toeren de motor (onbelast) per Volt maakt. Op 12 Volt zou dat 9.000 zijn.
Maar dan trekt de motor een vrij hoog amperage. In mijn Smit Finland ooit een proef gedaan met een 750 KV motor op 12 Volt.
Maar toen ik even volgas gaf om het effect te zien klapte de 10 Amp. zekering. En na die zekering pas de splitsing naar beide regelaars. Resultaat "dood" schip dat tot overmaat van ramp door de wind onder een fontein langs dreef. Gelukkig viel de schade mee.
In jouw geval zou dat op 12 Volt meer dan 20 Amp betekenen. Je zou het kunnen proberen, mits je regelaars goed presteren in het lage toerenbereik. Mijn advies zou zijn om daarmee op 6 Volt te gaan varen. Dan is de volgende rekensom te maken.
Volt x KV x minuten x spoed in cm : cm per km = theoretisch afgelegde afstand in km in een vaste stof.
6 x 750 x 60 x 5,5 : 100.000 = 14,85 km.
Om te kijken of je hiermee de theoretische rompsnelheid kunt halen hanteer ik voor het gemak even 50% slip, want water is geen vaste stof. De theoretische rompsnelheid van je model ligt rond de 4 km/uur. Dus die is gemakkelijk haalbaar.
Dan het opgenomen vermogen. Die is afhankelijk van het toerental en de schroef. In jouw geval ben ik uitgegaan vaan 55 mm schroeven met een spoedverhouding van 1:1. Er is ook nog een beetje wrijvingsverlies op de aandrijflijn.
Bij mijn model loopt er bij maximaal toerental 3 Amp. stroom. Dus elke motor trekt ongeveer 1,5 Ampere. Dat zijn borstelmotoren en ik schat het toerental tussen de 2.000 en 2,500.
Durf er geen gok op te doen hoeveel toeren jouw motoren belast willen lopen. Heb er erg in dat met het toerental het amperage snel oploopt. Zal ergens tussen de 3 en 5 Amp. per motor zijn. Dan moet een 20 Amp. ZMR ESC zwaar genoeg zijn
Dan zou ik per ESC een 10 Amp. zekering zetten. Vond ook een formule om de schaalsnelheid te berekenen.
Hoop dat je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.


Vaarsnelheid berekenen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vermogen zat, maar het is maar net welke schroef je eraan hangt
Hallo Klaas,
Idee is om de bijgeleverde schroeven van BB te gebruiken.

Ik kom nog terug op het onderwerp electronica, de uitleg snap ik helemaal, nu ga ik dit proberen te vertalen naar hardware, en welke aan te schaffen.
Een zender/ontvanger heb ik inmiddels via het forum weten te kopen, er was nog een Graupner MX16S met 2,4G module te koop.
 
De stuurservo
Inmiddels zijn we in Nederland aangekomen, en waarbij we nu niet kunnen zeggen dat we van het goede weer genieten. Maar goed, het zal wel beter worden.
Ik ben dus bezig om naar meer onderdelen te kijken, ditmaal de stuurservo.
Vraag voor de kenners: is deze geschikt voor het aansturen van de twee roeren Stuurservo op Aliex
 
Neem gerust een iets lichtere Bert. Bij mij ligt er een standaard 3 kg servo in. Bedient de roeren en met een lange stang ook nog het waterkanon. Door de vorm van de flaproeren is er niet veel kracht nodig. Kijk eens naar die in de link. Heb de versie met metalen tandwielen. Wil ze gebruiken als de 50 jaar oude Microprop servo's in mijn tankertje of Bugsier 3 de geest geven. Zijn wel kleiner dan een standaard servo. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Bert, don't overdue. Neem gerust één 'standaardservo' voor je roeren.
Er komt echt niet zoveel kracht op die roeren. Ter vergelijk: de Schottels (roerpropellors) van mijn sleper Tito Neri worden rondgedraaid met 2 simpele standaard servo's. Waarom 2? Omdat het technisch niet mogelijk is om 2 Schottels met 1 servo te laten draaien.
En op een roerpropellor (een combinatie van schroef en roer die 180 graden kan draaien) komen behoorlijk wat meer krachten dan op een 'normaal' roer.
De 2 roeren van mijn Norderney (1,3m lang) worden bediend door een standaard servo. Ondertussen al een jaar of 5.
Het (best wel grote) roer van mijn Smaragd (een zeilboot van 1,5m lang): standaard servo.
Belangrijk is ook dat je de verbinding tussen servo en roer lichtlopend, maar spelingvrij maakt.
 
Back
Top