Hallo Roel,Neem gerust één 'standaardservo' voor je roeren.
Wat is een standaard maat in lxbxh (ongeveer), want ik zie mega veel "mini" servo's, en die lijken me nogal klein.
gr.
Bert
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Roel,Neem gerust één 'standaardservo' voor je roeren.
Mee eens @Roel van Essen , echter is dat wat @BKu bedoelt?Dan een vraag over vooruit en achteruit varen. Om de motoren links of rechtsom te laten draaien, moet daar nog iets speciaals voor gedaan worden, of zorgt de ontvanger daarvoor dat de motor andersom gaat draaien als dat vanuit de zender zo gestuurd wordt?
Ja, daarvoor zijn regelaars uitgevonden! Sommige regelaars zijn 'zelflerend' wat zoveel wil zeggen dat, als je de zender inschakelt met de knuppel(s) in de neutraalstand en daarna je boot (en dus de ontvanger) inschakelt dat de regelaars meteen de stand van de knuppel als 'neutraalstand herkennen en erkennen. Duw je de knuppel(s) naar voren, gaat de motor die kant uit dat de boot naar voren gaat. Trek je knuppel(s) naar achteren, voorbij het 'neutrale punt, gaat de motor de andere kant uit en je boot dus achteruit.
'Niet zelflerende' regelaars onthouden domweg de eenmaal ingestelde settings.
En ja, sommige regelaars moet je programmeren; het makkelijkst werkt dat met een programmeerkaartje, anders moet je ze programmeren via een menuutje in je regelaars. En da's vaak lastig, omdat je moet reageren op piepjes van je regelaar.
Nee, vermoed* dat dit een dubbele vaarregelaar is, geschikt voor 2 -onafhankelijke- motoren.Nu kom ik weer iets tegen m.b.t. een ESC waar ik niet uitkom:
Een bidirectionele ESC.
Heeft dit te maken dat je hiermee de motor links en rechtsom kunt laten draaien, of wat?
Sorry Hans. Da's niet correct. Ik zie maar één set motordraden uit de regelaars op de plaatjes komen.Nee, vermoed* dat dit een dubbele vaarregelaar is, geschikt voor 2 -onafhankelijke- motoren.
*Heb de info niet van jouw esc.
Sorry Marc, bijna goed. Ja, hij kan voor- en achteruit, maar de term 'bidirectional' heeft niets met programmeren te maken.Marc zei:Zij noemen hem zo omdat je hem kan programeren. Vooruit-achtruit ( 2 richtingen) of enkel voorwaarts ( 1 richting)
Bingo. Een 'bidirectional' regelaar is een regelaar die inderdaad in voer- en vaartuigen gebruikt wordt die ook wel eens achteruit moeten.k-k zei:Bert, Je hebt ESC's voor vliegtuigen met één draairichting. De biodirectionele willen twee kanten op en zijn voor bootjes. Wel belangrijk dat je de goede kiest. Ging de eerste keer met brushless ook in de fout. Had ik er één voor een vliegtuig. Gr. Klaas.
Ehhh... Ja. Twee stuks dus, als je je motoren onafhankelijk wil bedienen. En als je die van Ali koopt, die je op dat plaatje had: koop meteen de programmeerkaart erbij. Dat scheelt je heel veel 'knoppenbonken' op je zender. Zonder programmeerkaartje moet je de regelaars via de zender programmeren. Niet het leukste werk, vind ik.Dus lijkt het me dat het aanschaffen van een bidirectionele ESC de juiste keuze is?