bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

full

Helemaal mooi Renee...naast injecteurs..stoompompen...ook ideaal om stoomfluiten goed af te stellen.
Ik denk dat je het druk gaat krijgen... :-)

Daar mag je trots op zijn, op dit vakwerk.
Netjes afgewerkt dit alles:thumbsup:
En welke loc. Heb je daar op de achtergrond staan?

Vandaag maar eens mijn reeds aangevangen nieuwe project laten zien.
Het gaat hier om een modelstoom aangedreven locomotief op spoor 5 inch (127 mm) nagenoeg geheel gebouwd in rvs met rvs stoomketel met een werkdruk van 8 bar.
Het model wordt inclusief tender ca. 190cm lang en zo'n 150 kg.

een uitgebreid fotoverslag houd ik bij op onze verenigingssite zie: https://www.radingspoor.nl/index.php/bouwserie-19-1001
Het bijzondere van de locomotief is dat elke aangedreven as een V2 stoommachine heeft.
Er zijn dus 4 stoommotoren gemonteerd.

Laatst bewerkt:
View media item 259181View media item 259187View media item 259186View media item 259185View media item 259182
De overbrenging van de motor naar de as gebeurd met het zogenaamde Pawelka aandrijfsysteem: deze zorgt middels de kogelgewrichten dat de motor welke star is opgehangen aan het frame , de as kan laten veren en zijdelings verschuiven.

klik op foto voor vergroting en / of een uitgebreid fotoverslag houd ik bij op onze verenigingssite zie: https://www.radingspoor.nl/index.php/modellen-van-leden/bouwserie-19-1001

Laatst bewerkt:
Dank je Jan, zal wel even duren voordat het project is afgerond en ik post hier dan ook maar af en toe wat op.
In het bouwen gaat meer tijd zitten naast (gewoon werken) en het bijhouden van een verslag op de site is dan maar bijzaak.

Ook jammer dat we elkaar niet meer treffen op de diverse evenementen.

Werkelijk fantastisch René! Ik heb vanochtend het uitgebreide fotoverslag gelezen. Imposant! Hele bijzondere locomotief, nog nooit dit aandrijfmechanisme gezien!

veel succes en plezier met de rest van dit (mega) project.

Jeroen

Beste Norwin, zou haast niet kunnen.
Er is maar 1 prototype gemaakt van deze lokomotief en deze is na de oorlog meegenomen door de Amerikanen.
Of bedoel je een model?

Klopt Jeroen,
Ik snap de overeenkomst : de stroomlijnbeplating deze was voor een aantal van deze types nagenoeg gelijk.
De door mij gebouwde lok had ook deze beplating waardoor hij in de testfase al 180km/u reed.

nagenoeg geheel gebouwd in rvs met rvs stoomketel met een werkdruk van 8 bar.

RVS een mooi en duurzaam metaal.
Mooi om mee te werken.

Succes en veel plezier met de bouw van zo'n grote machine.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Back