Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

frame170tekstmotorstop8.jpg

frame171onderzoekmotors.jpg

frame172onderzoekmotors.jpg

frame173onderzoekmotors.jpg

frame174onderzoekmotors.jpg

frame175onderzoekmotors.jpg

frame176onderzoekmotors.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt meer dan 600 vluchten gemaakt met deze heli, hoe vaak heb je tussendoor de motor gedemonteerd om te checken hoe de motor er van binnen uitzag? Heb je bijv de lagers en het big -end op speling gecheckt?

En je zuiger zat vast??
Daar moet wat van terug te vinden zijn. Hoe ziet het zuigerhemd eruit aan de uitlaat-poort zijde?

Grt,
Eric.

Idd eric,

meestal begint een zuiger vastlopen aan de uitlaatzijde, hij krijgt er immers het warmste.
in ieder geval als het segment los zit zoals nick zegt zal hij waarschijnlijk niet vastgelopen hebben.
misschien iets aan de ontsteking?? bobijn, cdi, vliegwiel niet losgekomen of spie gebroken?
in ieder geval zou ik het motortje eens in het echt willen zien, en dan moet de panne zeker te vinden zijn. meedoen in dortmund is de boodschap nick! :-)

greetz jan

En je zuiger zat vast??
Daar moet wat van terug te vinden zijn. Hoe ziet het zuigerhemd eruit aan de uitlaat-poort zijde?

Grt,
Eric.

@ Super John,

na om en bij de 400 vluchten is de motor onderworpen aan een visuele inspectie.
Hij is niet open geweest.
Er was toen reeds kroet waar te nemen.
Preventief heb ik toen de bougie vervangen.

@ Eric,

er komt direct een prentje dat de zuigermantel aan de uitlaatzijde van dichtbij toont.

@ Jan,

ik breng de motor zeker mee naar Heidelberg/Gräfendorf.
PS. Zorg dadde nie in Dortmund staat hé, anders wordt je Schnitzel in Dossenheim koud!!!

@ Arie,

ik gebruik Stihl HP olie, die ik in een verhouding van 1:40 meng met Shell V-power.

Heligroeten en alvast thx voor de reacties,

Nick

@ Super John,

na om en bij de 400 vluchten is de motor onderworpen aan een visuele inspectie.
Hij is niet open geweest.
Er was toen reeds kroet waar te nemen.
Preventief heb ik toen de bougie vervangen.
Nick, hier kijk ik een beetje van op. Ik zou zelf verbrandingsmotoren wel eens open halen om te kijken hoe het zit met slijtage delen. Maar hoe is de staat van de lagers, zitten die nog op zijn plaats en zijn er misschien kogels gebroken of 'verdwenen'?

Op zich geen schokkende beelden Nick..
Aan de zuigerveer zijn de bedrijfsuren af te lezen..
Net als de sporen van het "kantelen" van de zuiger. Echter allemaal slijtsporen waar een zuiger niet mee vast gaat zitten... of plots stopt met draaien.
...
Hoe liep de motor aan zijn eind Nick? ik bedoel, liep de motor "pats" in ene niet meer of "smoorde" hij als het ware?
Gezien de staat van de delen, zal het wel het laatste zijn.

Groet Eric.

Iedereen die de foto's tot op heden heeft bekeken merkt niks abnormaals Eric, behalve dan normale slijtagesporen. Ook aan alle mogelijke andere onderdelen is er niks bijzonders op te merken of te voelen. Indien er iets in een lager of een ander bewegend element zou gebroken zijn, zou dat te voelen zijn.

De motor heeft op het einde niet "gesmoord", maar is plots gestopt. Het geluid dat hij éénmalig (zijn laatste ademstoot) produceerde was "kloenk". Ik herkende dat geluid als het geluid van een piston die plots vastliep... en de piston zat ook vast, ook al is daar vreemd genoeg geen enkel spoor van terug te vinden.
Ook vreemd is dat de cilinderkop van de vastzittende piston probleemloos was af te nemen...

Heligroeten en thx voor het meedenken,

Nick

Laatst bewerkt:
Welke maneuvre vloog je terwijl dit gebeurde Nick?
Ik ken je lange approaches vanaf hoogte, Is het in deze afdaling gebeurd?

Groet Eric.

Misschien zat het startmechanisme vast nick? zou het kunnen dat er daar iets gebroken is waardoor de motor is gestopt.

Iedereen die de foto's tot op heden heeft bekeken merkt niks abnormaals Eric, behalve dan normale slijtagesporen. Ook aan alle mogelijke andere onderdelen is er niks bijzonders op te merken of te voelen. Indien er iets in een lager of een ander bewegend element zou gebroken zijn, zou dat te voelen zijn.

De motor heeft op het einde niet "gesmoord", maar is plots gestopt. Het geluid dat hij éénmalig (zijn laatste ademstoot) produceerde was "kloenk". Ik herkende dat geluid als het geluid van een piston die plots vastliep... en de piston zat ook vast, ook al is daar vreemd genoeg geen enkel spoor van terug te vinden.
Ook vreemd is dat de cilinderkop van de vastzittende piston probleemloos was af te nemen...

Heligroeten en thx voor het meedenken,

Nick

@ Eric,

de laatste figuren die ik vloog met de Alouette waren:
- enkele minuten gehoverd, net buiten het grondeffect;
- een rustig rondje boven het veld op een meter of 10 hoogte;
- in translatie rustig opklimmen tot op een hoogte van ongeveer 50 meter;
- verder vliegen in translatie met de gasstick in de middenpositie;
- inrollen en insturen van een linkerbocht en dan het "kloenkgeluid" en gedaan.

Tijdens al deze figuren draaide de motor in idle-up 1 (min gas ongeveer 35%).

@ Jan,

het startmechanisme zat niet niet vast, evenmin de koppeling.

Heligroeten,

Nick

Zoals je het omschrijft lijkt het meer op een warmloper.
Met alleen een glimmende plek onde de zuigerveer achterlatend.
..
Door een kleine/lichte vertopping in het brandstof systeem kan na verloop van tijd, kan het brandstof mengsel te schraal zijn geworden.
Als je wilt kun je het dekseltje van de Walbro carburateur afhalen (het deel welke met de grote kruiskop schroef vastzit) om te kijken of het brandstofzeefje vervuilt is.
Het is een cupvormig zeefje, je kunt hem uit z,n boring halen met een scherp kraspennetje oid.
Bekijk het eens met goede verlichting en laat ons een fototje zien alsje wilt (scherp fotootje... :)

Grt,
Eric.

Tja , ik kan er niets aan doen ,

Maar ik vindt dat de MAX gewoon , dit is het voorbereidende werk wat ooooo zoooooo cruciaal is voor het eindresultaat ,

Nick , dikke pluim , ZEER ZEER STERK bezig ...... :-)

Ik geniet met volle teugen van deze SCHAAL HELI in wording foto's .... oleeeeeee

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
hey nick

blij te zien de de cobra werken zo goed vooruit gaan

ik blijf je volgen en hoop dat het bouwteam blijft werken aan de mooie cobra

@ santini air,

hey hey, onzen Bjorn, de jongste telg van het Belgium Vario Team, heeft ook zijne weg gevonden naar het forum. 'k Weet dat je hier al lang rondzweeft, maar 't is tof om je hier ook ne keer actief tegen te komen.

Als je nu nog wat foto's maakt van je in aanbouw zijnde Santini Air JetRanger en ze in een eigen draadje post, ben je helemaal een echte... ;-P

Heligroeten en tot gauw live,

Nick

Back