Bouwverslag 1:200 Bismarck

polyester

Nou zeker helpt hij me goed op weg. Tja het is allemaal nieuw voor me. Ik ben een vrager omdat ik een praktijk man ben. Uit tekst leer ik weinig, ik moet het doen.

Trouwens moet ik eerst dat polyester doen en dan verven, of andersom?

Gr Rene

PS: Ik hou dan even op heb genoeg info.

Rene.

EERST de polyester, schuren, plamuren, schuren, en dan pas verven of
spuiten

Mede bouwers.

Nu even wat anders, de buiten zijde van de vorige romp was met glasvezel
doek bekleed, dat wil ik niet meer doen, omdat ik toch statich bouw.
Maar hoe ga ik nu de buiten zijde bewerken, ik zelf dacht aan, eerst
parket lak erop 3 maal, schuren, plamuren, schuren, pla. enz.
totdat alles mooi glad is ,en dan in de primer.
Is het idee goed, of deugt er niets van, hoe hebben de statisch bouwers
dit opgelost, als na enige tijd de romp gaat werken is alles voor niets
geweest.
Graag jullie mening, en oplossingen??
Misschien een gek idee maar heeft iemand al eens nagedacht en of geprobeerd om de glasvezel tussen de 2 latten/lagen in te doen?
Dus 1 latten laag dan glasvezel en dan pas de tweede laag latten?
Kwam zomaar in mij op, ik begrijp dat dat voor statisch niet zo belangrijk is maar tegen het krom trekken toch een optie?

Laatst bewerkt:
ik zou zeggen dat je daar meer nadelen dan voordelen mee schept....

glasvezel is in mijn ogen eigenlijk helemaal niet nodig, maar iedereen heeft uiteraard het recht zijn eigen methode te gebruiken.;)

kleuren bismarck

rene

de orinale kleuren zijn

lightgrijs ral no 7001
grijs ral no 7000
donker grijs ral no 7024
rood ral no 3010
roodbruin ral no 8013
zwart
wit
teak voor het dek maar om dat het dek al bruin is zal ik glitsa acryl meubellak
ei glans gebruiken het transparant

rene

de orinale kleuren zijn

lightgrijs ral no 7001
grijs ral no 7000
donker grijs ral no 7024
rood ral no 3010
roodbruin ral no 8013
zwart
wit
teak voor het dek maar om dat het dek al bruin is zal ik glitsa acryl meubellak
ei glans gebruiken het transparant

Dank je. Wel een vraagje wat is RAL?
En welke nummers zijn het dan van Tamiya?

Gr Rene

kleuren bismarck

rene

nee is geen verf van tamiha
dit verf kun je bij een schilder zaak met de nummer ral
dan heb je precies de kleur die je moet hebben
in blikjes van 250 ml
glisa kun je kopen bij de gamma
in blik van 250 ml

weer wat verder

Zoals belooft op 27 maart, eindelijk wat nieuwe foto's geplaatst. Ik bouw nog steeds met veel plezier al ga ik wel scheel kijken van de zeer kleine onderdelen 8O!
Het is trouwens wel erg grappig dat ik totaal geen idee heb wat ik aan het doen ben, Vind boten prachtig, maar heb geen idee hoe al die dekken en onderdelen heten. Ik weet het verschil niet eens tussen stuurboord en bakboord. Lees de beschrijving als een stripboek en zet het spul dan in elkaar. Zal toch ooit wel goed komen als alles in elkaar moet worden gezet zodat het een hele boot wordt :confused:
Gelukkig is de beschrijving met plaatjes dus prima te doen voor een beginneling. Ik geniet ervan om hiermee bezig te zijn.
Het forum is ook een grote hulp, kan er veel in vinden.:thumbsup: Dus, ervaren bouwers, bedankt voor al jullie geduldige reacties en antwoorden op vragen van minder ervaren en beginnende bouwers. Hoop nog erg veel te leren op dit forum. We zitten nog een jaar vast aan dit schuitje:p

stand van zaken

Hallo Allemaal.

Hier een foto van de stand op maandag, ik had jullie beloofd om de vorderingen
te laten zien.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
LeoS.

De naadjes van de plankjes, blijven die nu weg?

Bocdan,

Wat een drukte hier ineens :D.

Na de G4 houdt het hout op met werken, want er kan geen vocht meer intrekken. Ik heb gewoon plamuur en spuitplamuur van Alabastine over de G4 heen gezet en totaal geen problemen met naadjes die open gaan of weer zichtbaar worden. Mijn romp staat er nu een half jaar zo bij en blijft er keigaaf uitzien.

Ik zou geen G4 tussen de twee lagen latten doen. Houtlijm trekt gedeeltelijk in het hout en vormt zo een sterke hechting. Met G4 ertussen blijft de lijm op de laag G4 en je moet maar af wachten of de verbinding sterk genoeg is.

Spuitplamuur

Bocdan,

Wat een drukte hier ineens :D.

Na de G4 houdt het hout op met werken, want er kan geen vocht meer intrekken. Ik heb gewoon plamuur en spuitplamuur van Alabastine over de G4 heen gezet en totaal geen problemen met naadjes die open gaan of weer zichtbaar worden. Mijn romp staat er nu een half jaar zo bij en blijft er keigaaf uitzien.

Ik zou geen G4 tussen de twee lagen latten doen. Houtlijm trekt gedeeltelijk in het hout en vormt zo een sterke hechting. Met G4 ertussen blijft de lijm op de laag G4 en je moet maar af wachten of de verbinding sterk genoeg is.

LeoS.

Die spuitplamuur zit die in een spuitbus??

spuit plamuur

Ik denk dat ik dat ook maar ga halen. Klinkt makkelijker dan die snel hard wordende rommel van mij.

Even nog over dat lijstje met RAL nummers.
Dat lijstje klopt niet met de link die ik schilper heb gehad. Daar staat achter de kleurcodes een andere omschrijving van de kleur.

Welke lijst klopt er nu?

Gr Rene

Ral kleuren

Ik denk dat ik dat ook maar ga halen. Klinkt makkelijker dan die snel hard wordende rommel van mij.

Even nog over dat lijstje met RAL nummers.
Dat lijstje klopt niet met de link die ik schilper heb gehad. Daar staat achter de kleurcodes een andere omschrijving van de kleur.

Welke lijst klopt er nu?

Gr Rene

Rene.

Laat die RAL tabel maar zitten, niet al de kleuren zijn op RAL nr te krijgen
Je moet eens op LIVE COLOR kijken daar heb je een verpakking, daar zitten al de kleuren die je nodig hebt in Kijk eens op MOL modelbouw .nl
Daar kan je de kleuren opzoeken en bestellen, ik zelf heb dat doosje
ook gekocht koste ongeveer 16 euro voor 6 kleuren
Let wel op dat je het pakketje voor oppervlakte schepen neemt, en niet voor onder zeeers
Het staat er bij, voor kriegs marine.

Laatst bewerkt:
Oh jee

Bocdan,
Ik was een paar dagen in Toscane. Kon niet eerder reageren. Jammer dat je opnieuw moet beginnen maar ik las dat je gelukkig veel hulp krijgt. Wat is het ineens druk hier. Wel gezellig.

Bocdan

Bedankt voor de tip maar als ik op de site ga kijken kan ik wel die van de onderzeeeres vinden maar geen kriegsmarine. Misschien hebben ze het niet meer.

Gr Rene

Back