Om mij even in de discussie te mengen... ik heb het gevoel dat niet iedereen even correct kan lezen, en anderzijds zich men baseert op
interpretatie van anderen....
Ik overloop:
1)
Overigens is de Bismarck wel degelijkl op het roer getroffen. Op discovery is daar een documantaire over die dat beweert (neem aan dat die grondig onderzoek doen)
Hier staat letterlijk --> discovery
beweert dat het zo is. Maw, dat is de interpretatie en mening van discovery, die er tijdens WW2 zelf niet bij waren.
2)
Bismarck is located by a Catalina flying boat and later attacked by Swordfish
aircraft from HMS Ark Royal, receiving 2 hits. One amidships and one in the rudder, jamming it while Bismarck was making a turn, this left Bismarck unable to maneuver and running in a circle.
one in the rudder is grammatical gewoonweg geen correct engels. Ofwel had het moeten zijn "One
on the rudder" ofwel "One
in the rudder
area
3)
Thusly, the ship's location was once again centered by the nearby aircraft carrier HMS Ark Royal. As a result, British aerial Swordfish attacks from this carrier resumed, scoring two direct hits by torpedo on the Bismarck, effectively disabling her steering components.
Hier staat zelfs totaal nergens dat het roer (of roeren...) zou geraakt zijn. Er staat enkel dat de bismarck geraakt werd (maar niet waar) maar dat de stuurinstallatie effectief onklaar gemaakt werd door deze inslag.
Het is niet, omdat een stuurinstallatie onklaar is, dat daarom het roer effectief geraakt moet zijn.....
4)
The Swordfish attack took place at 2047. Bismarck was hit by a torpedo amidship which caused no damage. But then she was hit by a torpedo in the starboard rudder area. According to the rudder indicator, the rudder was jammed at 12º or 15º to port (the sources disagree here). Despite that the German anti-aircraft fire was very intense none of the Swordfish aircraft was shot down.
Hier staat dan weer letterlijk, dat het roer
niet geraakt werd, maar wel in "the starboard rudder area" maw langs stuurboord, in de buurt van de roeren.
5)
...
Ik wil toch even inhaken op het feit dat de bismarck wel degelijk in het roer geraakt heeft als men de moeite neemt om de documentaire van james cameron die heeft aangetoond dat het roer geraakt is, door de klap is het roer omgeslagen en is een gat in de romp ontstaan hij is zelfs met een ROV in het gat geweest ,je zou in de eerste instantie kunnen zeggen dat het roer omgeklapt is door de klap op de bodem maar er is een heel stuk uit het roer geslagen en dat gedeelte zit weer tegen de middelste schroef aan .
Groet desa
Hier wil ik even de opmerking maken dat James Cameron een filmregisseur is, en man die met blockbusters zoals Titanic, Terminator of Aliens bewezen heeft schitterende films te kunnen maken, maar dat maakt van hem geen wetenschapper of betrouwbare scheepswrakken-expert.
Ten eerste geeft bovenstaande eveneens een
persoonlijke interpretatie weer van deze man, namelijk dat het gat is ontstaan omdat een roer door de klap is omgeslagen en dit gat zou gemaakt hebben...
Je zou er evengoed van kunnen uitgaan, dat het gat is ontstaan door de inslag van de torpedo, en dat als gevolg daarvan de roeren geblokkeerd zijn...
Ten tweede heeft deze man reeds bewezen fictie en realiteit perfect te kunnen mengen, Titanic is gebaseerd om ware feiten, maar ook in deze film zitten onjuiste elementen.
6)
B. von Müllenheim-Rechberg zei:
"Bij de laatste torpedo-aanval door vliegtuigen van het vliegkampschip Ark Royal kreeg de Bismarck een treffer in de buurt van de ROEREN, waardoor deze uitgeslagen naar bakboord vast kwamen te zitten. Met zijn zware bepantsering overal bleek de Bismarck in het kwetsbare TWEELINGROER een ware Archilleshiel te hebben. De twee roervlakken zijn goed te zien op deze foto van het slagschip in het droogdok van Blohm & Voss terwijl de drie reusachtige schroeven worden aangebracht."
Je zou mogen veronderstellen, dat van alle aangehaalde citaten, deze de enige is van een man die er bij was toen het gebeurde. En dus de enige die het misschien echt weet, zonder zich te moeten baseren op interpretaties van verhalen, of interpretaties van expedities naar een 50 jaar oud scheepwrak dat 4800 meter diep ligt...
Ik laat het aan jullie, om zelf de juiste conclusies te trekken.
(voor mij persoonlijk is het althans nooit bewezen dat het roer zelf geraakt werd)