Bouwverslag 1:200 Bismarck

Goedenavond heren

Ik wil toch even inhaken op het feit dat de bismarck wel degelijk in het roer geraakt heeft als men de moeite neemt om de documentaire van james cameron die heeft aangetoond dat het roer geraakt is, door de klap is het roer omgeslagen en is een gat in de romp ontstaan hij is zelfs met een ROV in het gat geweest ,je zou in de eerste instantie kunnen zeggen dat het roer omgeklapt is door de klap op de bodem maar er is een heel stuk uit het roer geslagen en dat gedeelte zit weer tegen de middelste schroef aan .

Groet desa

roeren

volgens het boek van robert d Ballard had de bismarck 2 roeren zie foto blz.116 en is zij getroffen door een torpedo vlak onder de stuurmachinekamer

hallo hezik

die eerste foto is ZERER NIET de bismarck
het is een of ander pasagiers schip
of de bismarck nu 1 of 2 roeren heeft gehad maakt verder niet uit het blijft een mooi model
ik heb nog ergens text dat ze de bosmarck zouden hebben laten zinken omdat er vooraan een nieuwe soort van aandrijving zou ingemonteerd zijn geworden en ze deze zeker niet in handen van de vijand zouden willen laten vallen
waar het over zou gaan is het volgende
bij het aan afmeren van zulke grote schepen heeft men altijd assistentie nodig van sleep boten en dit zou men bij de bismarck hebben willen voorkomen om tijd te sparen (ja reeds toen wilde men besparen)
en er zou geen boegschroef maar een voith sneider (of 2 ) zijn ingebouwd
dit zou gedaan zijn tijdens de laatste keer dat bismarck in het droogdock zou zijn geweest

groetjes raf

Ik zie hier, foto van de te waterlating van het casco, uberhaupt geen roer:

Hezik, das nie de Bismarck of de Tirpitz.

Om mij even in de discussie te mengen... ik heb het gevoel dat niet iedereen even correct kan lezen, en anderzijds zich men baseert op interpretatie van anderen....

Ik overloop:

1)
Overigens is de Bismarck wel degelijkl op het roer getroffen. Op discovery is daar een documantaire over die dat beweert (neem aan dat die grondig onderzoek doen)
Hier staat letterlijk --> discovery beweert dat het zo is. Maw, dat is de interpretatie en mening van discovery, die er tijdens WW2 zelf niet bij waren.

2)
Bismarck is located by a Catalina flying boat and later attacked by Swordfish
aircraft from HMS Ark Royal, receiving 2 hits. One amidships and one in the rudder, jamming it while Bismarck was making a turn, this left Bismarck unable to maneuver and running in a circle.
one in the rudder is grammatical gewoonweg geen correct engels. Ofwel had het moeten zijn "One on the rudder" ofwel "One in the rudder area

3)
Thusly, the ship's location was once again centered by the nearby aircraft carrier HMS Ark Royal. As a result, British aerial Swordfish attacks from this carrier resumed, scoring two direct hits by torpedo on the Bismarck, effectively disabling her steering components.
Hier staat zelfs totaal nergens dat het roer (of roeren...) zou geraakt zijn. Er staat enkel dat de bismarck geraakt werd (maar niet waar) maar dat de stuurinstallatie effectief onklaar gemaakt werd door deze inslag.
Het is niet, omdat een stuurinstallatie onklaar is, dat daarom het roer effectief geraakt moet zijn.....

4)
The Swordfish attack took place at 2047. Bismarck was hit by a torpedo amidship which caused no damage. But then she was hit by a torpedo in the starboard rudder area. According to the rudder indicator, the rudder was jammed at 12º or 15º to port (the sources disagree here). Despite that the German anti-aircraft fire was very intense none of the Swordfish aircraft was shot down.
Hier staat dan weer letterlijk, dat het roer niet geraakt werd, maar wel in "the starboard rudder area" maw langs stuurboord, in de buurt van de roeren.

5)
...
Ik wil toch even inhaken op het feit dat de bismarck wel degelijk in het roer geraakt heeft als men de moeite neemt om de documentaire van james cameron die heeft aangetoond dat het roer geraakt is, door de klap is het roer omgeslagen en is een gat in de romp ontstaan hij is zelfs met een ROV in het gat geweest ,je zou in de eerste instantie kunnen zeggen dat het roer omgeklapt is door de klap op de bodem maar er is een heel stuk uit het roer geslagen en dat gedeelte zit weer tegen de middelste schroef aan .
Groet desa
Hier wil ik even de opmerking maken dat James Cameron een filmregisseur is, en man die met blockbusters zoals Titanic, Terminator of Aliens bewezen heeft schitterende films te kunnen maken, maar dat maakt van hem geen wetenschapper of betrouwbare scheepswrakken-expert.
Ten eerste geeft bovenstaande eveneens een persoonlijke interpretatie weer van deze man, namelijk dat het gat is ontstaan omdat een roer door de klap is omgeslagen en dit gat zou gemaakt hebben...
Je zou er evengoed van kunnen uitgaan, dat het gat is ontstaan door de inslag van de torpedo, en dat als gevolg daarvan de roeren geblokkeerd zijn...
Ten tweede heeft deze man reeds bewezen fictie en realiteit perfect te kunnen mengen, Titanic is gebaseerd om ware feiten, maar ook in deze film zitten onjuiste elementen.

6)
B. von Müllenheim-Rechberg zei:
"Bij de laatste torpedo-aanval door vliegtuigen van het vliegkampschip Ark Royal kreeg de Bismarck een treffer in de buurt van de ROEREN, waardoor deze uitgeslagen naar bakboord vast kwamen te zitten. Met zijn zware bepantsering overal bleek de Bismarck in het kwetsbare TWEELINGROER een ware Archilleshiel te hebben. De twee roervlakken zijn goed te zien op deze foto van het slagschip in het droogdok van Blohm & Voss terwijl de drie reusachtige schroeven worden aangebracht."
Je zou mogen veronderstellen, dat van alle aangehaalde citaten, deze de enige is van een man die er bij was toen het gebeurde. En dus de enige die het misschien echt weet, zonder zich te moeten baseren op interpretaties van verhalen, of interpretaties van expedities naar een 50 jaar oud scheepwrak dat 4800 meter diep ligt...

Ik laat het aan jullie, om zelf de juiste conclusies te trekken.
(voor mij persoonlijk is het althans nooit bewezen dat het roer zelf geraakt werd)

In Duitsland zijn ze daar al, bij de vliegtuigjes: Die Bismarck

Ik heb de pagina net even bekeken en ben door alle afleveringen gegaan, maar nu is mijn vraag, wanneer worden de assen en de RC electronica geleverd? Ik zie daar in de beschrijvingen (nog) niets van terug, terwijl ik als ik goed kijk in aflevering 122 wel electrinica zie zitten?

Weet iemand dit?

RC

Lagopus,

De RC elektronica moet je apart bestellen.
Ik neem aan dat je dat gedaan hebt en dat daar toen wel een leverdatum bij afgesproken is. Romp blijft open dus je kunt er altijd bij of in.
Misschien dat iemand die deze spullen ook besteld heeft hier meer over weet.

M.vr.gr. Leo

Lagopus,

De RC elektronica moet je apart bestellen.
Ik neem aan dat je dat gedaan hebt en dat daar toen wel een leverdatum bij afgesproken is. Romp blijft open dus je kunt er altijd bij of in.
Misschien dat iemand die deze spullen ook besteld heeft hier meer over weet.

M.vr.gr. Leo

Beste Leo,

Ik weet bij het begin hebben ze gezegd dat je tzt de optie krijgt omde RC elektronica te bestellen. Ik heb die mogelijkheid in ieder geval nog niet gehad. Zitten de assen dan ook bij het RC gedeelte??

Lagopus

RC

Ik zou inderdaad net zoals Lagopus ook wel eens willen weten hoe onze RC setup er uit ziet.

Wie heeft een idee of heeft het al gekocht wat een goede setup is voor de Bismarck met 2 aangedreven schroeven. Dan praat ik over de elektromotortjes, koppelingen, schroefassen + kokers, servo units, roerinstallatie, RC receiver en de hele santekraam..

Ik heb totaal geen kennis en ervaring op dit vlak dus laat me graag adviseren door de kenners.

En ik zou dan ook graag willen weten waar je die spullen kan bestellen.

groeten

Robert

2 roeren

Hallo, de Bismarck had toch echt 2 roeren. Het bakboord roer is getroffen door de torpedo, men is wel geslaagd om het stuurboord roer los te koppelen van het geblokkeerde bakboordroer, maar men zag geen mogelijkheid om dit stuurboordroer weer te kunnen gebruiken. bovendien zijn alle 3 de schroeven 3-blads.

groeten,

Willie

Los van de discussie over het aantal roeren en bladen van de schroeven heb ik de volgende vraag: op een Engelse website is er in de 1e beplanking al ruimte (sleuven) gemaakt voor de schroefassen. Is dat wellicht verstandig om dat nu al te doen of kan ik er beter mee wachten tot later? Hoe zit het dan met de 2e beplanking? Kan ik er dan nog bij? Zo ja, hoe zou ik die dan het beste kunnen aanbrengen, met een hobbymes of door een aantal kleinere gaten te boren en te fresen? Wie kan mij daarmee van een goed advies dienen?

Hallo, de Bismarck had toch echt 2 roeren.

Ja het blijft leuk zo'n forum;)

Maar ik moet me toch aansluiten bij de "bismarck had 2 roeren partij" Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat de duitsers de fout zouden maken een slagschip van deze grootte uit te rusten met 1 roer... het zou ten eerste een enorme lel worden, ten 2e en, mede als gevolg van, ook zeer kwetsbaar (het heeft achteraf gelukkig niet mogen baten er 2 op te zetten)

En wat betreft die schade aan de roeren, ik heb nooit anders geweten dan dat het defect in de stuurmachine was (door de inslag van de torpedo) maar ja kan het niet helemaal hardmaken.

Maar hier een foto van de tewaterlating van de Bismarck, en dit is em toch echt! en jawel... 2 roeren

full

Stel je voor, anders hebben we straks allemaal bismarckjes met 1 roer... omdat het op modelbouwforum stond;)

groetjes Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben eens gaan kijken op de website van Amati, maar nergens geen Bismarck kit gevonden;of betreft het hier een speciale produktie voor Hachette ? Wie hem volledig bouwt via Hachette systeem, t'zal nogal prijzig zijn..... Zou graag eens weten als de bouwdoos bij Amati zelf wordt besteld hoeveel deze mag kosten. Wie destijds de Titanic kit bij Amati kocht of in de winkel betaalde 300€. Hachette heeft voor de Bismarck kit ook de Yamato van Amati uitgebracht; niets van terug te vinden op hun website. Een woordje uitleg graag....

Stel je voor, anders hebben we straks allemaal bismarckjes met 1 roer... omdat het op modelbouwforum stond;)

groetjes Kees

Wat op zich wel humor is, natuurlijk...:-)

Maar goed, ik laat de Bismarckbouwers weer lekker plakken; da's tenslotte veel beter dan elkaar proberen te overtuigen van het feit dat het voorste boutje van het linker navigatielicht van de 2e Arado 176 van de B toch écht gepuntlast was...

Want op dat niveau begeven de tankbouwers van de Twenot zich wel eens, en dat gaat het er :agrue: aan toe.

Tsja, dat is het nadeel van zo'n serie met delen.. tussen de delen door is er veel tijd om over van alles en nog wat te muggeziften..

Als iemand normaal de uitgifte van deeltjes volgt, wat is dan de geplande 'klaar' datum?

Ik heb het al eens heel veel pagina's terug vermeldt, maar bij deze:

Die Bismarck
geeft je een overzicht van de RC apparatuur.

In Engeland en Duitsland hebben de meesten de set van Hachette rond deel 58 binnen gekregen. (in engeland rond de 110 pond)

Heb even de vrijheid genomen, en de foto's van de site in Engeland gehaald, de eer komt dus aan de poster Russ toe :D

Er zijn wel een aantal bouwers die aangeven, dat de reductie set, die Hachette aanlevert er voor zorgt, dat de schroefassen onder een grotere hoek onder uit de boot komen,

PIC_0001-6.jpg

PIC_0003-1.jpg

PIC_0006-2.jpg

PIC_0007-2.jpg

PIC_0004-3.jpg

PIC_0005-2.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c52/bwskid/PIC_0005-2.jpg

Een link met aardig wat info
http://www.kbismarck.com/

groeten Paul

de tirpits (zusterschip)had twee roeren en turbines inplaats van diesel motoren zoals de bismark
De bismarck had ook gewoon stoomturbines hoor, de ketels waren van wagner, en de turbines gebouwd door blohm & voss zelf....

en ja ik heb een bismarck van 125 cm en deze is reeds meer dan 30 jaar en vaart nog steeds al zijn er wel nieuwe motoren ingekomen over een paar jaar
daarom ook de hervaring wat de schroeven betreft
foto's?
Zoiezo is een model van 30 jaar oud niet echt te gebruiken als bewijs dat het schip maar 1 roer had, tenzij je het model gebruikt wat blohm & voss zelf heeft gemaakt als referentie tijdens het bouwen. 30 jaar terug was het wrak van de bismarck niet eens gevonden en waren uitgebreide bouwtekeningen amper voorhanden, een accuraat model maken was rond die tijd niet te doen....

hier het originele model gebouwd door blohm & voss als referentie tijdens de bouw, met duidelijk de twee roeren te zien:
http://www.bismarck-class.dk/shipmodels/german_models/bismarckblohmvoss1.html

Laatst bewerkt:
Back