Bouwverslag 1:200 Bismarck

Leo, bij mij waren een paar dekdelen ook wat krom maar niet meer dan ca. 1 mm. Heeft denk ik te maken met de manier van verpakken en verzenden. Heb de delen eerst met gewichten vlak kunnen krijgen en daarna verlijmd.

@ Gerard de Beer,
Ik wil je er even op attent maken dat de gebruikte latjes niet van vuren maar van lindenhout zijn.

Lagopus,

De latjes van de 2e laag zijn 1 mm dik, dus 0,5 mm dunner dan wat we nu erop geplakt hebben. Makkelijker buigbaar en minder grote kieren. Voor die laag erop gaat krijgen we eerst een stuk 1 mm triplex voor onze kiezen, waar later de water in- en uitlaatroosters in komen (messing) en dat de plaats van de slingerkielen bepaalt. Dat is een lastig onderdeel, veel gedoe om het op de juiste manier bol te krijgen.

Zo te zien heeft niemand last van kromme triplex dekdelen??

M.vr.gr. Leo

Leo,

Ik had 1 dekdeel die iets of wat krom was. Dit was echter minimaal en heb dit gewoon zonder problemen kunnen verwerken in het dek.

Ik heb het dek inmiddels af en ziet er mooi strak uit.

Heb gisteren ook een ongelukje gehad. Ik heb de boot namelijk van tafel laten vallen :hammer:. Er ging toen van alles door mij heen, maar gelukkig geen schade :D.

Lagopus

hoi medebouwers is het verfen van de binnenkant genoeg tegen het eventueel kromtrekken van het hout.. heb alle zijden van de latjes gelijmd wat volgens mij het kromtrekken ook al tegenhoud.. groetjes nico... nieuwe medebouwer.:D

Ik heb hier een foto van van de schroefkoker gemaakt, maar deze ligt al bijna gelijk al met de eerste beplanking.
Er komt nu nog 1 mm er bovenop geplakt en ik denk dat dan de schroefkoker onder de beplanking zit.
zou ik de schroefkoker iets hoger leggen wie kan mij hier iets zinnig op zeggen?

full

full

Groetjes Wiel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Enkele van jullie denken ,dat als de boot met drie motoren is uitgerust dat hij dan beter vaart.Hij zal zeer zeker dan sneller varen wordt dan een speed boot . maar voor de vaar eigen schappen is het beter om maar twee motoren je hebben , en de boot wordt dan ook lichter waardoor er later meer functies ingebouwd kunnen worden ,zoals beweegbare en werkende kannonen ,werkende radar , sirene ,navigatie en binnen verlichting ,en evt. een grotere accu.Met drie motoren wordt de boot te zwaar en ligt de boot ook dik aan de water lijn.en daardoor is er dan ook weinig speel ruimte voor de andere funkties
De draaicirkel is met twee motoren ook net zo groot of zelfs beter. ,gewoon roer naar bakboord, bakboord moter achteruit laten draaien en stuur boord vooruit laten draaien ,de boot draai dan als een zonnetje.en voor motor drie gewoon een dummy gebruiken,zie je dan later niets van. Evt . laten de roeren zich later ook nog verlengen.(klein op zet stukje voor tijdens het varen ) maar dat is echt niet nodig. Het inbouwen van een derde motor is ook niet aan te raden voor beginnende model bouwers als je dat niet goed doet dan verzwakt dat de romp.

hallo met deze informatie ben ik wel geholpen.. want met 3 motoren werken zag ik al niet zitten.. dit is voor mij de eerste schip wat ik bouw, dus zal ik al moeite genoeg hebben om 2 motoren in te bouwen.. verder is dit forum een lust om te lezen voor een onervaren modelbouwer.. gr tony

hallo wiel

gewoon laten zitten
de andere latjes komen daar overheen denk ik
het voordeel van de bismark met drie motoren merk je wel
het is zeker waar dat je met drie motoren ietsje sneller vaart maar het bochten werk is veel beter met de midelste motor dan met de twee buitenset
daar het roer direct in het schroef water zit
de tirpits (zusterschip)had twee roeren en turbines inplaats van diesel motoren zoals de bismark
de tirpits heeft steeds problemen gegeven tijdens zijn leven vooral wat motorisatie aangaat was er heel veel vibratie en defecten
anders het heel mooie boek anathomie of the ship aan schaffen en daar zie je zelfs alle verbouwingen die de beide schepen tijdens hun leven hebben ondergaan
wist je trouwens dat deze schepen de top van hooft mast konden laten zakken omdat ze anders niet onder de bruggen door konden
en ja ik heb een bismarck van 125 cm en deze is reeds meer dan 30 jaar en vaart nog steeds al zijn er wel nieuwe motoren ingekomen over een paar jaar
daarom ook de hervaring wat de schroeven betreft
groetjes raf

Raf

Bismarck had twee roeren.
Hier een plaatje ervan, daaronder de technische details.
04_rudder_propeller_layout_above.gif

Total rudder surface area: 2 x 24,28 m² = 48,56 m² (2 rudders)
Total rudder volume: 2 x 11,63 m³ = 23,26 m³ (2 rudders)
Angle of the rudders: Inclined from the vertical with 8º divergence towards the centreline

En als laatste nog een plaatje van de werf:
09_bs_rudders_propellers_1940.jpg

schroef koker

je kunt gewoon de schroef koker een milimeter omhoog brengen door een stukje triplex er onder aan te brengen daarna past alles weer.

Hallo
Enkele van jullie denken ,dat als de boot met drie motoren is uitgerust dat hij dan beter vaart.Hij zal zeer zeker dan sneller varen wordt dan een speed boot . maar voor de vaar eigen schappen is het beter om maar twee motoren je hebben , en de boot wordt dan ook lichter waardoor er later meer functies ingebouwd kunnen worden ,zoals beweegbare en werkende kannonen ,werkende radar , sirene ,navigatie en binnen verlichting ,en evt. een grotere accu.Met drie motoren wordt de boot te zwaar en ligt de boot ook dik aan de water lijn.en daardoor is er dan ook weinig speel ruimte voor de andere funkties
De draaicirkel is met twee motoren ook net zo groot of zelfs beter. ,gewoon roer naar bakboord, bakboord moter achteruit laten draaien en stuur boord vooruit laten draaien ,de boot draai dan als een zonnetje.en voor motor drie gewoon een dummy gebruiken,zie je dan later niets van. Evt . laten de roeren zich later ook nog verlengen.(klein op zet stukje voor tijdens het varen ) maar dat is echt niet nodig. Het inbouwen van een derde motor is ook niet aan te raden voor beginnende model bouwers als je dat niet goed doet dan verzwakt dat de romp.

De driemotor setup is helemaal niet te zwaar, de man die de setup verkoopt heeft precies dezelfde set in zijn model ingebouwd, samen met een 9000MAh accu, 4 beweegbare hoofdkanonnen, 6 beweegbare zijkanonnen, rookgenerator etc. En dat model heeft ook nog steeds ballast nodig om aan de waterlijn te komen...

Blijkbaar weet u nog niet op welke manier de driemotor setup werkt die wij gebruiken voor het model...

De setup waar wij gebruik van maken gebruikt V-mixers om de buitenste motoren op variabele snelheden te laten draaien, waardoor de draaicirkel extreem klein wordt. De derde motor is hierbij gewoon een stukje gemoedsrust, ik kan er persoonlijk niet tegen als ik weet dat de middelste motor niet meedraait. Daarnaast maken wij gebruik van schaalroeren, welke kleiner en mooier zijn dan de roeren welke voor de twee-motor setup gebruikt worden. Hier komen die V-mixers goed van pas, want de schaalroeren hebben amper effect ( eigenlijk lijkt me dat de standaard roeren ook niet veel effect hebben, ze zitten niet diect in de aanstroom van de schroeven oefenen dus minder zijwaartse kracht uit...).
zeg nou zelf, als je de moeite neemt om de kanonnen draaiend te maken, ( dus schaal), dan moet je niet gaan bezuinigen op de motorfuncties en schaalroeren...

en volgens mij is het aanpassen van de romp voor de 3 motor setup makkelijker dan het inbouwen van bewegende radar/kanonnen etc... lijkt me zoiezo dat het gewicht van een derde motor met as niet opweegt tegen het gewicht van bewegende kanonnen en radar, en alles wat benodigd is voor binnen verlichting en geluidsmodules...

Wiel, als ik jou was zou ik gewoon even wachten de latjes voor de tweede keer aanbrengen en dan de hoogte van de schroefkoker aanpassen.

hallo roel

zeker weten dan de bismarck geen twee roeren had
dat was ook de reden dat door 1 torpedo zijn roer geblokeerd was en hij niet verder kon varen
indien hij twee roeren hadgehad dan was hij wel trager maar had nogsteeds recht door kunnen varen

de foto is van de tirpits want ik geloof dat de middelste schroef van de bismark 4 blads was maar dat moet ik eventjes opzoeken

groetjes raf

Bismarck class battleship - Wikipedia, the free encyclopedia
The Bismarck class rudder has been criticized as being too small to effectively turn the ship quickly, and excessively vulnerable compared to the double rudder setup of the American Iowa class. These latter criticisms are justified by the single torpedo hit scored on Bismarck's rudder by Fairey Swordfish torpedo bombers during the British pursuit of the vessel.[15]

An additional flaw is the choice of only three screws instead of a more common four as in most American, British, and Japanese battleships of the time. The central shaft of the three-screw setup compromises the strength of the keel particularly where it emerges from the hull. A four-screw setup allows greater flexibility and maneuverability. It would have also allowed the Bismarck more effective steering "by propeller revolutions" after her rudder was disabled by a torpedo. However, the triple-screw arrangement required a lesser beam (an important consideration, given the constraints of the Kiel Canal) and left space for the torpedo-protection system.

maw de Bismarck had 1 roer en dat was ook een van de punten waar men kritiek op had en wat ook een zwak punt bleek.

Raf:
Ik heb hier het boek voor me "De ondergang van de Bismarck"geschreven door baron B. von Müllenheim-Rechberg, 4e Artillerie-officier ten tijde van Operation Rheinübung en hoogste in rang van de overlevenden.
Tijdens de afbouw van het schip en het opwerken was hij persoonlijk assistent van de commandant van het schip, Kap zur See Lindemann.

Je mag aannemen dat deze marine-officier met een behoorlijk aantal dienstjaren toen hij op de Bismarck voer, goed op de hoogte was van de anatomie van het schip. Hij heeft er een boek over geschreven wat de complete geschiedenis van het schip vanaf de kiellegging tot en met het zinken ervan beschrijft.
Op blz 16 van dit boek staat de foto die ik hierboven ook al liet zien.
Onderschrift van deze foto:
"Bij de laatste torpedo-aanval door vliegtuigen van het vliegkampschip Ark Royal kreeg de Bismarck een treffer in de buurt van de ROEREN, waardoor deze uitgeslagen naar bakboord vast kwamen te zitten. Met zijn zware bepantsering overal bleek de Bismarck in het kwetsbare TWEELINGROER een ware Archilleshiel te hebben. De twee roervlakken zijn goed te zien op deze foto van het slagschip in het droogdok van Blohm & Voss terwijl de drie reusachtige schroeven worden aangebracht." Einde citaat.

Verder, bij een korte beschrijving van het schip, staat op blz 24 de volgende zinsnede:
"Een electrisch aangedreven roerinstallatie bestuurde Twee parallel aangebrachte balansroeren met per stuk een oppervlak van 24 vierkante meter."

Tot zover de baron.

De reden dat de Bismarck na een torpedotreffer onbestuurbaar was, was omdat die treffer in de stuurmachinekamer was, niet op een van de roeren.
De stuurmachine was compleet geblokkeerd, de stuurmachinekamer stond onder water wat met de hoge deining van de Atlantic met dusdanig grote kracht er in en er uit spoot dat duikers geen kans hadden om de stuurmachine te ontzetten.
Na de treffer en nadat reparatie van de stuurmachine onmogelijk bleek, is overwogen om de roeren middels explosieven (snijladingen) van het schip te verwijderen, maar daar is vanaf gezien wegens te grote risico's voor het schip en de onmogelijkheid voor duikers om in de stuurmachinekamer te werken.
Je redenatie dat de Bismarck met twee roeren wél Frankrijk had kunnen bereiken zal je dus wellicht moeten herzien.

@Henri:
Soms ben ik té nieuwgierig en lees ik stiekum nog een berichtje van je:
had je nou écht geen betere bron dan Wikipedia voorhanden?

O ja, en als je de volgende keer ergens uit citeert, doe het dan even compleet, wil je?
Wat het volgende staat onder "jouw" citaat:

" The problems in steering Bismarck with propellers alone became obvious during her Baltic sea trials. The rudders were locked in a neutral position and an attempt was made to steer with differential power on the propellers. The propellers' effect was minimal. This may have been due to the port and starboard propeller shafts being aligned along converging lines with the center shaft, which would have reduced their capacity to turn the ship by asymmetrical thrust. No thought was given during trials to seeing what would happen if the rudders were locked hard over. This would have grave repercussions for Bismarck during its only combat mission. [16]

In het laatste citaat wordt duidelijk over "rudders" gesproken... Wat overigens mijn mening over Wikipedia onverlet laat:
Een leuke bron om research mee te beginnen, maar wetenschappelijk gezien absoluut onbetrouwbaar. Maar dat weet jij waarschijnlijk net zo goed als ik, dus dan zijn we het weer eens.

Laatst bewerkt:
@Roel: wikipedia is reeds van aangetoond dat het als bron net zo betrouwbaar is als een papieren enceclopedie. Overigens is wikipedia niet de enige die (kennelijk foutief) beweert dat er 1 roer onder de Bismarck zat, maar wel de bron met het beste verhaal erbij en de meeste achtergrondinformatie.

Wat betreft het lezen: geef toe je leest praktisch al mijn berichten (als je ze tegenkomt in draadjes) en besluit dan tenenkrommend dat het blokkeren terecht was ;)

Overigens is de Bismarck wel degelijkl op het roer getroffen. Op discovery is daar een documantaire over die dat beweert (neem aan dat die grondig onderzoek doen) maar ook zo'n beetje ELKE bron op internet maakt daar melding van. Bv:
MaritimeQuest - Bismarck Ship's History

Bismarck is located by a Catalina flying boat and later attacked by Swordfish
aircraft from HMS Ark Royal, receiving 2 hits. One amidships and one in the rudder,
jamming it while Bismarck was making a turn, this left Bismarck unable to maneuver
and running in a circle.

KMS Bismarck Battleship
Thusly, the ship's location was once again centered by the nearby aircraft carrier HMS Ark Royal. As a result, British aerial Swordfish attacks from this carrier resumed, scoring two direct hits by torpedo on the Bismarck, effectively disabling her steering components.

Bismarck - The History - The Fatal Torpedo Hit

The Swordfish attack took place at 2047. Bismarck was hit by a torpedo amidship which caused no damage. But then she was hit by a torpedo in the starboard rudder area. According to the rudder indicator, the rudder was jammed at 12º or 15º to port (the sources disagree here). Despite that the German anti-aircraft fire was very intense none of the Swordfish aircraft was shot down.

Ik zie hier, foto van de te waterlating van het casco, uberhaupt geen roer:
Bismarck-01-launch.jpg

Maar.. in alle eerlijkheid.. hier een foto van de Bismarck.. en 2 roeren:
09_bs_rudders_propellers_1940.jpg

(en ja, volgens de bron is dit de Bismarck)

//edit
Ik lees je herziene verhaal en dat is ook wat ik vind. De treffer midscheeps was niet het probleem, maar wel een treffen in de 'rudder section' die een 'linkage' klemzetten die onder water zat.. enz enz enz.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back