Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

eens een paar topics terug gaan lezen
mijn romp is in plastiek
ze is reeds een 30 tal jaar oud
maar het blijft de bismarck
op deze foto's zie je hoe minimaal het verschil maar is
IMG_0881Small.jpg

IMG_0882Small.jpg

groetjes raf
bedankt voor de foto,s raf ,, trouwens het is een mooi schip had ik hem maar zo ver klaar.. gr tony

hallo kees

ik heb zeker respect voor een andere mening die men er op na houd
en ik ben zeker niet pro nazi maar ik ben niet anti duitsland (het huidige)
maar of het nu allemaal rozengeur en manen schijn is wat ons voorgeschoteld wordt wil ik nu ook weer niet beweren
als dit alles niet was gebeurt waar had de mensheid nu gestaan
von braun zijn raket programma
de duitse duikboten de laatste die gebouwd zijn geworden waren hun tijd ver vooruit
zo ook de vliegtuigen met straalmotor
het modulair opbouwen van een cockpit wordt nu nog net zo gedaan als toen
al zijn de materialen verander tegen over vroeger
we zouden nooit op de maan geland zijn of jaren later
de nieuwe technologie waar we nu nog de goede eigen schappen van merken
digitale horloge ,zo een ding om je hart terug op te starten,zonne cellen,en last butt not least atoom centrales om electriciteit mee te maken (wat bijna propere energie is)
en zo zijn er nog wel een paar op te noemen

ik heb de bismarck en wil later ook op dezelfde schaal de hood bouwen waar ik reeds de plannen van heb

en omdat ik me weer kwaad heb gemaakt (geen jupiler trouwen)heb ik nog een mooi site met foto's over de bismarck gevonden
voor diegene die bepaalde mensen niet kunnen luchten en rode ogen krijgen ven een krom kruisje die kunnen beter niet gaan kijken
maar je ziet wel de bouw van de bismarck tot ongeveer waar jullie nu met jullie model zitten
ook die insprong in het midden van de romp zie je op die foto's heel goed

MaritimeQuest - Bismarck Page 1

op pagina drie de derde foto zie je de insprong
en de vierde foto zie je ook als je goed kijkt dat de huid platen niet overal even dik zijn
de boeg is een stuk dikker dan de platen die wat meer naar achter liggen
en dan in het midden is de romp weer dikker tot de insprong

wie goed kijkt ziet enorm veel details en deze zijn toch mischien toepasbaar op het model
ik ga ze wel gebruiken

groetjes raf

Raf, misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke schaal is jouw Bismarck?

@ all hier,

Ik denk dat we hier op het forum niet over politiek e.d. moeten gaan discu(zeuren).
Het gros is gewoon bezig om een mooi model in elkaar te zetten en lol te hebben van de bouw er van.
Of het nu de Yamato, Bismarck of Hood is.
Ik kijk naar het stuk techniek dat die schepen vertegenwoordigen.
Niet naar hun politieke achtergrond o.i.d.

Waarom kunnen soldaten uit WWII wel kijken naar de techniek en wij niet?
Op Discovery, NGC of mijn pc een docu gezien over de Tiger tank.
Toen aan het einde in die docu gevraagd werd aan tank crews van de div. landen enz. kwam er zonder een moment van denken een antwoord: geef mij maar de Tiger.
En dit komt dan van iemand die in de oorlog tegen over zo'n tank staat met een VS of UK tank typen.
Niets geen gezeur over "fout in de oorlog" nee, gewoon een mooi stukje "enginering"
en simpel, die van hun was beter, maar wij hadden er meer...

Als ik er zo ook niet naar zou kijken, dan zou ik van af nu elke dag met een schuld gevoel in mijn VW stappen om dat dit een van de geestens kindjes van A.H. was en dan bedoel ik niet die die winkel waar je voetbalplaatjes krijgt bij je boodschappen.

Mannen, lekker bouwen en varen met die hap!
Kom op met de foto's van de bouw! :-)

Hek deel

PICT3386.jpg

Gisteren nieuwe spullen ontvangen.
In GB hebben ze een groter en beter deel van de achtersteven ontvangen.
Dit zat bij deel 36. Zouden wij dat ook krijgen? Volgens mij moet dan het 2e triplexplankje (deel 21, 63 ofzo) aan het hek er niet aan.
Met het grotere gietdeel komt de ankerkluis op de juiste hoogte, met wat wij nu hebben zit die veel te laag. Zie orginele foto's Bismarck.

M.vr.gr. Leo

hallo

inderdaad hebben ze in duitsland ook een nieuw achter stuk gekregen
het eerste paste niet toen de tweede laag planken er op kwam en het anker zat niet op de juiste hoogte

mijn bismarck is net zoals die van jullie 1/200
hij is 1.25 m lang ongeveer
de romp is uit plastiek (geen abs)en de boven bouw een mengeling van printplaat ,messing en karton
de kanonnen en klein delen zijn van aeronaut
maar als je goed kijkt op de loop brug rond de schoorsteen dan zie je dat daar lampen zijn gezet die eigenlijk niet passen op dit model
de lampen horen er wel maar niet dit type
dus dat wordt opnieuw zelf bouwen naar een andere duitse site
en zo zijn er nog wel delen die toen wel en nu niet meer kunnen
nu zou ik meer details aan brengen dan toen want ik heb nu ook meer ervaring opgedaan wat bouwen betreft
daarom vind ik dit schip een hele uitdaging voor onze jonge vriend die met dit topic begonnen is
want een gemakkelijk bootje is de bismarck nu echt niet
er gaan nog onderdelen komen waar je bij gaat zweten
de kanonnen (lucht afweer en andere kleine delen)zou ik als laatste onderdelen plaatsen
want deze zijn heel gevoelig en de lopen breken heel snel af als je verder aan het schip aan het werken bent

wat film betreft hier ook een anecdote
rommel kwam een handje toe steken "the battle of brittan"" en vroeg aan de officieren van de lucht macht wat hun zou helpen om england te veroveren
het antwoord van 1 van de officieren was
een escader spitfire en daar konden ze nie mee lachen
maar net zoals die tiger tank was die spitfire een mooi staaltje techniek

wat die site betreft ze is inderdaad heel mooi en zeker voor mensen die boten aan het bouwen zijn een bron van extra details
zoals BV de bomen die naast het schip hangen
bij sommige waren ze bedoelt om de anti torpedo netten aan te hangen (het waren er dan wel meer)en bij de bismarck was het zo dat ze eigen lijk dienden om als er iemand over boord was gevallen hem terug aan boord te krijgen
er hingen touwen aan met knopen in om zo makkelijker er op te kunnen klimmen
er waren 4 van die bomen rondom het schip

hebben jullie ook naar de pantsering gekeken van de romp?????
op sommige foto's is deze mooi te zien
en met laurent zijn techniek zou die mooi aan te brengen zijn

bij een pantser schip lopen BV de leidingen niet door de water dichte schoten
maar er over heen
dit om geen stevigte te verliezen als er ooit een water inbreuk was
belangrijke leidingen werden twee en drie dubbel uitgevoerd
om Bv toch de kanonnen te kunnen blijven bedienen
maar zoals reeds geschreven op het einde was er geen minutie meer en waren de kanonnen nutteloos geworden
en te groot om mee te gooien lol

groetjes raf

hallo danny

als je de duitse site bekijkt dan zie je dat er nu niet veel te bouwen is
het achterste stuk dat je hebt is verkeerd van maat dus dat kan je niet monteren
en zoals reeds beschreven in duitsland hebben ze een ander deel bekomen
als je de dekken hebt gemonteerd en je zijkanten sluiten mooi aan dan wordt het een werkje van schuren en plamuren zodat je romp klaar is voor de tweede laag

welke onder delen zaten er bij de laatste levering ????
en houden jullie reeds rekening met inbouw van Rc materiaal ????

groetjes raf

hallo

zoals beloofd een doorsnede van hoe een romp van een echt pantser schip is opgebouwd
IMG_0921Small.jpg

de platen nummer 26 zijn 5 in. dik, numer 27 is 7 in. en nummer 28 is 12 inch dik speciaal staal
alle dekken en ander platen zijn 3 inch behalve de schuin lopende delen die zijn 2 inch
en alle dekplaten en waterdichte schoten zijn dubbel van uitvoering
achter de dikke buitenste pantser platen zat een laag hout om de schok te dempen als er een inslag kwam
je ziet die ronde buizen tussen de spanten zitten met het nummer 19
wel die als de romp door gebroken was dan vallen de buizen in dat gat en maken zo het gat kleiner
maar een veel belangrijker doel was dat doordat het buizen zijn waren ze samen drukbaar en daardoor absorberen ze een schok van een inslag beter dan dikke staal plaat en verdelen ze de kracht over een veel groter stuk romp en verminderd dat ook de schade

ik hoop hier wat meer inzicht te hebben kunnen geven van hoe een romp opgebouwd is
en dat dus een losse huidplaat niet tot het zinken van een(oorlogs) schip leid
een vracht schip heeft een andere opbouw (een supper tanker had vroeger maar 1 plaat tussen de olie en het water maar dat moet nu ook een dubbele romp zijn)

groetjes raf

hallo

zoals beloofd een doorsnede van hoe een romp van een echt pantser schip is opgebouwd
IMG_0921Small.jpg

de platen nummer 26 zijn 5 in. dik, numer 27 is 7 in. en nummer 28 is 12 inch dik speciaal staal
alle dekken en ander platen zijn 3 inch behalve de schuin lopende delen die zijn 2 inch
en alle dekplaten en waterdichte schoten zijn dubbel van uitvoering
achter de dikke buitenste pantser platen zat een laag hout om de schok te dempen als er een inslag kwam
je ziet die ronde buizen tussen de spanten zitten met het nummer 19
wel die als de romp door gebroken was dan vallen de buizen in dat gat en maken zo het gat kleiner
maar een veel belangrijker doel was dat doordat het buizen zijn waren ze samen drukbaar en daardoor absorberen ze een schok van een inslag beter dan dikke staal plaat en verdelen ze de kracht over een veel groter stuk romp en verminderd dat ook de schade

ik hoop hier wat meer inzicht te hebben kunnen geven van hoe een romp opgebouwd is
en dat dus een losse huidplaat niet tot het zinken van een(oorlogs) schip leid
een vracht schip heeft een andere opbouw (een supper tanker had vroeger maar 1 plaat tussen de olie en het water maar dat moet nu ook een dubbele romp zijn)

groetjes raf

Raf, met alle respect, maar het plaatje wat je hier laat zien past meer in het tijdperk van het Pantserdekschip van Paul Burghoorn. (Laat 19e eeuw)
In de jaren '30 en '40 bouwde Duitsland haar slagschepen op een ietwat modernere manier.
De Bismarck had een massief pantser. Naar alle kanten. (Citadelpantser)
Op de ene plaats dikker, op de andere plaats dunner, maar buizen in het pantser opgenomen? Nee.
Aan het einde van de slag was de munitie niét op; de kanons waren defect, de richtmiddelen defect, één 38cm kanonsloop was geëxplodeerd, maar in de munitiebunkers lag nog behoorlijk wat munitie. Ook al waren die bunkers deels onder water gezet omdat er in de buurt brand was.

En in een van je vorige postings: Rommel had niets met de Battle of Britain te maken; Erwin Rommel, de latere "Woestijnvos" was in 1940 commandant van een Panzer-eenheid. Welke weet ik zo niet meer.
Het was ene Göring (Hermann voor intimi en Commandant van de Luftwaffe) die bijzonder boos was toen men die opmerking over die Spitfires maakte. Overigens is dat een aardige anekdote in de film "Battle of Britain", maar of het historisch verantwoord is...

hallo roel

ja ik heb die twee door elkaar gegooit het moest göring zijn wat die vliegtuigen betreft
en of het verantwoord is geen idee maar het blijft een mooie film
wat de foto aan gaat over de bouw van dit schip
dit is de opbouw van een schip dat in 1916 gebouwd is geworden
en wat eigenlijk wel met de bismarck te maken heeft onrechtstreeks
ik heb ergens het boek over de bismarck liggen maar kon het niet direct vinden
ik heb nogal heeeeeeel veel boeken en die zitten in bananen dozen op zolder
en inderdaad aan de bismarck is in 1936 begonnen
dat is 20 jaar later en inplaats van rivetten zal bismarck wel gelast zijn geworden
rara welk schip heb ik als tekening geplaatst

groetjes raf

Titanic? of "de Gamma"? met al die buizen er in...

hahahaha grapje Raf.

Wist nog niet van dit systeem om gaten wat te dichten.
Iets voor Mythbusters. Lijkt me wel wat om het in aktie te zien.
Wel benieuwd welk schip het wel is!!!

hallo

danny gij krijgt van mij een pint als we elkaar eens tegen komen
inderdaad dit was de tegenhanger HMS Hood
blijkbaar het enige schip met genoeg fire power om de bismarck aan te kunnen
maar door een toevals treffer is er een en ander ontploft en is de hood redelijk snel gezonken
daar ze op dat ogenblik 29 knopen liep
het verschil van de 20 jaar die er tussen beide schepen lag was enorm
tegen elkaar kon de bismarck meer incaseren en kon sneller en juister schieten dan HMS Hood
maar beide schepen hadden de mogelijkheid elkaar grote schade aan te brengen of om elkaar tot zinken te brengen
wat kanonen betreft (hoofd geschut)hadden ze hetzelfde caliber
wat volgde kan men op deze site lezen (engels)
H.M.S. Hood Association-Battle Cruiser Hood - The History of H.M.S. Hood: Part 1 of The Pursuit of Bismarck and Sinking of Hood (Battle of the Denmark Strait)

groetjes raf

Plamuur

Hallo ervaren medebouwers,
kan iemand mij vertellen welk soort plamuur (merk/type) ik het beste kan gebruiken nu de eerste laag planken er op zit.
Is de kleur hierbij nog belangrijk?
Ik heb op de Duitse site iets gelezen over spuitplamuur.
Is dat iets dat ik na de 1e laag plamuur kan gebruiken om het geheel heel erg glad te krijgen?
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen nu ik t/m WK 23 gevorderd ben.

Oh ja, nog een vraag: in nr. 23 staat dat er een folder bij zit met info over besturing e.d., heb ik echter niet gehad.:confused:
Heeft iemand van jullie die wel ontvangen?

Groetjes
Ton

hallo

scheeps plamuur is niet hetzelfde als auto plamuur
auto plamuur op polyester basis is eigenlijk polyester waar ze talkpoeder bij hebben gedaan
en talkpoeder trekt water aan (ja daar ben ik dus weer)
wil je der mee varen dan naar voss chemie en yacht plamuur halen
maar omdat er nog een laag hout opgaat komen kan je gewoon plamuur voor auto's gebruiken
dan blijft hij nog wat poreus voor de lijm van de volgende laag
spuit plamuur heb je ook in spuitbussen en wordt als laatste plamuur laag gezet om het super glad te krijgen
daarna komt de primer

hier de bismarck in zijn element

DSC00044SmallSmall.jpg

DSCF0653SmallSmall.jpg

en dat er veel mee gevaren wordt bewijzen hier de foto's van verleden jaar de grijzen schepen dagen
DSCF0410Small.jpg

achter de bismarck zie je de nurenberg op dezelfde schaal en nog wat duikboten van mij
de nurenberg is een balsa op triplex spanten gebouwd schip
en de bovenbouw is in abs het beslag is weer van aeronaut daar veel van de kanonnen van de andere duitse schepen passen op die niet als bouwdoos zijn verkocht
de nurenberg heeft wel een kieltje nodig daar hij nogal topzwaar is

groetjes raf
ps voor diegene die er moeilijkheden mee hebben
als ik ergens ga varen dan doe ik op het embleem vooraan twee zwarte plak bandjes
als het jullie nog niet moest zijn opgevallen dan bij deze

Laatst bewerkt:
@all,

Hehe ook ik heb aflevering 22 t/m 25 ontvangen.

Nu heb ik een vraag ik heb links en rechts al 4 latjes gemonteerd, maar ik moet er volgens de bouwbeschrijving aan iedere kant nog 2 kwijt. Één latje links en recht zal al niet helemaal makkelijk gaan, laat staan 2.

Volgens mij zal het een stuk makkelijker gaan als het voordek vast gelijmd zou zijn, maar volgens mij is dit niet de bedoeling?

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Hier heb ik een paar foto's:

1234428841_resized.jpg

1234428844_resized.jpg

1234428847_resized.jpg

Lagopus

Laatst bewerkt:
@all,

Hehe ook ik heb aflevering 22 t/m 25 ontvangen.

Nu heb ik een vraag ik heb links en rechts al 4 latjes gemonteerd, maar ik moet er volgens de bouwbeschrijving aan iedere kant nog 2 kwijt. Één latje links en recht zal al niet helemaal makkelijk gaan, laat staan 2.

Volgens mij zal het een stuk makkelijker gaan als het voordek vast gelijmd zou zijn, maar volgens mij is dit niet de bedoeling?

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Lagopus

Hallo Lagopus,
ik heb het voordek vastgelijmd, dan is het makkelijker om richting boeg de latjes aan te brengen. Bovendien zijn dit smalle latjes, 3 x 1,5 ipv de brede van 6 x 1,5 voor midscheeps.

Back