Bouwverslag 1:200 Bismarck

@LeoS

Ik bedoel dus die Tirpitz met al die zwart en witte strepen erop.

Mijn Bismarck wordt zoals ie Noorwegen lag vlak voordat ie vertrok richting de Atlantische Oceaan en dat is dus met de gewraakte kruizen erop en de strepen op de hull.

hallo

wat die teken aan gaan op torens en decks
deze waren voor de eigen vliegtuigen bedoelt zodat ze niet zelf op hun eigen schepen een bommetje gooiden
al is dat wel gebeurt tijdens de aanval op de bismarck
de torpedo's hadden geen schade toegebracht daar ze te vroeg ontploft waren
en de geallieerde hebben dan het type torpedo gewisselt voor de oudere met een raak contakt en dat heeft dus wel succes gegeven
wat de verschillende uitvoeringen waren bij de bismarck was nog minimaal
de hood heeft heeeeeeeeel veel veranderingen door gemaakt maar je die heeft ook veel langer gevaren
groetjes raf

@raf

Is dat wel zo, de Bismarck had namelijk alleen die strepen en hakenkruizen tijdens de sea trials erop (net als de Prinz Eugen). Tijdens de laatste stop voor dat ze richting de Atlantische Oceaan voer, zijn alle camouflagestrepen en ook de hakenkruizen verwijderd. Dit lijkt me ook wel logisch anders is het voor de vijand wel erg makkelijk te herkennen.

Kleuren

Over de kleuren zal nog wel menig diskussietje ontstaan.
Volgens: Bismarck - Paint Schemes - 1940
was de Bismarck tijdens de oplevering en sea trials in 1940 geheel maagdelijk grijs.
paintbism19401sidelarge.gif

Zie ook de verdere illustraties (klik een paar keer op next) en de ontwikkeling en afbouw van de camouflage op bovengenoemde site.

Laatst bewerkt:
Dat is zoals de bismarck voer toen zijn net van de werf af kwam en de eerste sea trials. Voor de tweede sea trials waren de camouflagestrepen aangebracht.

hallo

die camoflage strepen aan de zuikant die dienden om de vijanden te verwarren zodat ze dachten dat het schip kleiner leek(dus verder weg)en zo kon de schutter te ver mikken(of dat allemaal wel klopt ????)
de haken kruizen waren er niet meer op maar er zijn foto's waar je voor aan een grote grijze band over het dek zag lopen in plaats van die rode band
zo ook aan de achterkant
of bismarck die de laatste vaart ook had ?????
de hood had toen geen herkennings merken op de toren of het dek
de rodney daarentegen had zelfs camoflage op het dek
rod-dave5.jpg

en hier zoals bismarck nu op de bodem zou liggen
wrek-x1.jpg

met de text er boven
A view of the Bows of the wreck. : Note, the Swastika is still clearly visible on the bow main deck

de info komt van deze site
The Bismarck
dus wie er nu gelijk heeft doet niet ter zaken maar als deze info klopt dan is bismarck ten onder gegaan MET het hakenkruis op zijn dekken

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

volgens die site zouden de haken kruizen zijn over schildert met grijze verf
The way the Bismarck might have appeared when she left Norway on her journey to the North Atlantic.
Notice that the Swastika's on this drawing is completely painted over by dark grey. The black lines that illustrates the Swastika's is only to inform that they are underneath the dark grey paint.
The colour of especially the main - and secondary turrets and turret tops of the Bismarck in the last few days of her career is often heavily discussed. Many people believe that they were grey, some believe they were yellow or even red. I have not yet seen any reliable source that could support the theory that the colour should be yellow or red. Unless I see some clear documentation that other colours has been used I will not change the colours used in my paint schemes. The dark grey is still to be found on the secondary armament on the wreck.

het zou wel kunnen dat door toedoen van het zoute water deze er af gespoeld is en de bismarck dus wel met de rode banden en de kruizen op de bodem licht

groetjes raf

Goeie vondst raf. Wel opmerkelijk omdat volgens de meeste internetpagina's en andere deskundigen de swastika's met grijze verf overgeschilderd waren toen de Bismarck uit Noorwegen vertrok.

Swastika's

Ergens heb ik ook gelezen dat de swastika's tijdens de tocht over de oceaan waren afgedekt door grijze zeilen...?

Dit staat er trouwens op de wiki pagina:

In de ochtend van 26 mei werd de Bismarck bij toeval ontdekt door een Catalina verkenningsvliegtuig. Recent onderzoek van het wrak toonde aan dat Lütjens op 26 mei bevel gaf om de Swastika's op het dek en de 6 middelzware geschutstorens te ontdoen van de canvaszeilen en de bovenzijde van de zware torens donkergeel te verven;

Het blijft natuurlijk wel wikipedia.

Donkergeel

Waarom zou iemand de bovenkant van Anton, Bruno, Ceasar en Dora donkergeel verven? Wat was de functie daarvan? Heb ook al bijna fluoriserend oranje gezien op modellen en illustraties.

hallo

zoals ik reeds schreef en ik zelf vermoed
zou het kunnen dat de kruizen inderdaad over schildert zijn geworden door grijze verf
maar hoelang heeft die verf er op gezeten
als de boot gezonken is met de vers geverfde dekken dan zou het dus kunnen dat de veel vroeger aangebrachte rode band dieper in het hout van het dek is gedrongen en na de invloed van het zout de vers aangebrachte verf verdwenen is en alleen de rode banden met kruizen nog over gebleven zijn
wat dus als voor de bouwers de mogelijkheid geeft van twee oplossingen
of met grijze banden of met heel de rode poespas er op
een volledig houten dek kan dus nooit of het moet zijn bij de sea trails voor de Baltic camouflage was aangebracht
daarna kan ze nooit meer met een blank houten dek gebouwd worden

groetjes raf

U allen zal ook wel de diverse programma's gezien hebben op NGC enz.
Ik meen daar op beelden van onderwater duidelijk op het achterschip de cirkel en hk gezien te hebben.
Een deel ontbreekt om dat er een stuk met de achterkant van af is.
Maar wat Raf al schreef, laag voor laag zal langzaam weg eroderen onderwater.

@Mustang64,

Jij bedoeld vast een foto zoals deze:

1234971960_resized.jpg

Ik denk ook dat door de tand des tijds de verf verdwenen is.

Lagopus

Laatst bewerkt:
In het (ondertussen door mij vaker aangehaalde) boek van de 4e Artillerie-officier staat dat op de 21e mei 1941 de camouflagestrepen, met uitzondering van de witte boeggolf, werden overgeschilderd met standaard grijs.
Over de hakenkruizen op voor- en achterschip wordt niets verteld, maar gezien het feit dat vlieger en waarnemer van de Catalina (die haar na 31 uren ontdekten ten westen van Frankrijk) in 1e instantie twijfelden of het een "eigen" schip was of een Duits schip, doen vermoeden dat de hakenkruizen in Bergen ook overgeschilderd waren.

Immers: Bismarck en Prinz Eugen waren uitgestuurd om op de Atlantische Oceaan konvooien te ontscheppen en te vernietigen. Vér buiten Duitse luchtdekking. Dus hoefden zij niet bang te zijn voor "blue on blue" zoals dat tegenwoordig heet. (onder vuur liggen van eigen eenheden)
Dus die hakenkruizen waren zinloos in het midden van de Atlantic.

En ja: op de bodem van de Atlantic ligt hij, met anderhalf hakenkruis op voor- en achterschip. Waarschijnlijk is de "verse" grijze verf (heeft er maar aan paar dagen opgezeten en heeft waarschijnlijk amper kunnen drogen) al heel snel verweerd.

Dat met die grijze verf is zeer aannemelijk. Zoals Roel al aangaf zat de grijze verf er maar 4 dagen op en ik neem niet aan dat men fatsoenlijk schoongemaakt, ontvet en geschuurd heeft voordat de nieuwe verflaag erop ging.

hallo

wat de camoflage aan gaat heb ik toch geschreven dat ze daar voor een niet beschilderd houten dek had
een volledig houten dek kan dus nooit of het moet zijn bij de sea trails (VOOR) de Baltic camouflage was aangebracht

en ik denk dat inderdaad de grijze verf nog niet echt droog geweest zal zijn want wat is nu 4 dagen voor verf

blijft dus een kleine tijds spanne dat je de boot zonder kruizen en grijze banden kan bouwen

groetjes raf

Hallo Ton,

ik heb de volgende artikelnummers besteld:
1 Paar Ruderblätter "Bismarck" M 1 : 200

Artikel Nr. H-RB-B200MK

1 Paar Wellenhosen "Bismarck" M 1 : 200

Artikel Nr. H-WH-B200

Wellenanlage "Bismarck" M 1 : 200

Artikel Nr. H-3WMS-B200

Groeten Bumper
hallo mede bouwers ... ik wil mijn schip ook graag rc gaan maken .. en ik heb er echt alle hulp bij nodig wat er maar te krijgen is op het forum..
de onderdelen wie hier nu genoemd worden moet ik die ook gaan bestellen.. en danny ik wil wel zo veel mogelijk zelf maken en waardeer je hulp.. ik zou heel graag eens willen weten hoe te beginnen met rc en vooral waneer moet ik er rekening mee gaan houden..
en wat heb ik allemaal nodig..gr tony ....... nederland nijmegen

Back