Bouwverslag 1:200 Bismarck

@Danny van Dijk,
De spullen die ik had bestelt zijn niet door mij zelf te maken ten eerste heb ik daar geen ruimte voor en ten tweede geen electrisch gereedschap zoals b.v. een draaibank.

@Bumper,
Ik had ook bij lassek spullen bestelt maar kreeg van morgen een mailtje dat via de post alleen in duitsland bestelt kon worden en dus niet in Nederland hoe heb jij dat gedaan, heb jij misschien een Duits postadres?
Er blijft waarschijnlijk niets ander over dan bestellen via Marki

Je kan via de mail bij hun aangeven dat je het naar Nederland verstuurd wil hebben. Online bestellen kan alleen maar in Duitsland zelf maar uit de katalogus bestellen kan wel vanuit het buitenland maar simpelweg een mail met je bestelling sturen is genoeg en dan zenden zij een brief met betalingsinfo voor geld overmaken naar een buitenlandse bank en dan krijg je het tegen extra kosten (20EU excl transactiekosten) thuis gestuurd.

@Robert75 Bedankt voor de tip,

Groeten

Laatst bewerkt:
hallo

ik moet danny gelijk geven (90%)
ik heb de prijs van de bismarck gegeven van aeronaut
daar heb je dezelfde boot voor maar met een plastieke romp
er is wel degelijk een verschil als het om een varend dan om een statische model gaat
wil je der niet mee gaan varen dan is die de boot die je nu aan het bouwen bent ideaal
wil je der mee gaan varen is het vragen om ellende met al die details
en ik spreek uit ondervindig want ik heb reeds 30 zo een boot
elke keer je de boot transporteert en uit zijn kist haalt heb je stukken
als een roer maken nu reeds een probleem geeft dan zal je nog veel problemen tegen komen tijdens het bouwen van dit model
toen ik 30 jaar geleden deze boot bouwde had ik zelfs nog geen dremel of een boorkolom
laat staan een draaibank
net zoals danny misschien onpopulair nu dat wel
maar het is MODELBOUW met de nadruk op BOUW
er zijn bij de auto en vliegtuig bouwers die denken zo een bootje bouwen we effe 123
wel daar staan der dus heeeeeeeeeeeeel veel ergens weg te rotten op een zolder of kelder

groetjes raf

hi,

moet Raf en Danny gelijk geven.

"Geduld is een mooie deugd" zegt het spreekwoord!

Nu dit is zelf mijn eerste modelbouw (niet echt, heb eens ene geprobeerd zo'n 28 jaar geleden) .
Ik bouw deze om 2 redenen, 1 omdat het een mooie boot is en 2 omdat het zogoed gedocumenteerd is (stap voor stap) en er veel op diverse forums te vinden is. Zodoende kan ik er ervaring mee op doen.

En ondertussen merk ik van me zelf dat ik veel geduldiger ben geworden. Ik bouw het niet om mee te varen maar als mooi sierstuk in huis.

Groeten uit België

Karel

...Maar zoals ik al eerder schreef. Ik kan jullie toch niet weerhouden om met z'n alle naar de diverse webshops te rennen (lees in het begin van deze draad over mijn mening over de spullen van een Engelse bouwer). Lassek maakt hele mooie spullen, maar de prijs is ook hoog. Net als die RC kit van de Engelsman. Leuk spul, netjes verzorgt en ongeveer 3x zo duur als dat je het zelf maakt en bij elkaar koopt hier in Nederland. Dus ga jullie gang, maak het allemaal nog mooier en duurder. Ik doe er niet aan mee, ik hou liever geld over voor mijn eigen vakantie ipv van de webshopeigenaren. Als ik zie wat er gemaakt kan worden met de standaard kit en wat kleine aanpassingen (allen met een mesje, schuurpapier en wat extra latjes in verschillende diktes te maken), dan ben ik dik tevreden met het resultaat.

Ik zal me wel weer vreselijk onpopulair hebben gemaakt. Maar ik vind: we zijn modelBOUWERS. En dan vragen mensen zich af waarom ik tegenwoordig zo weinig hier schrijf. Als je met iets komt, zijn er tientallen mensen die zeggen: je kan het beter kopen, want meneer ABC uit XYZland maakt het ook zo en heeft het daar gekocht. Gebruik hun ideeen over het zelf maken en verbeteren ook eens. Er zijn zat voorbeelden te vinden van mensen die de boot maken met niets anders dan gewone vijltjes, gammaklemmen (ikzelf) en schuurpapier. En die schepen zijn mooier dan de meeste van ons ooit kunnen maken.
Danny

AMEN!

Hallo

Ik bouw ook de bismarck
tweemaal de bedoeling is een zoals hij voer ten tijde van de slag met de hood en een zoals hij nu op de bodem ligt.

desa

Effe kijken:
Roeren bestaan uit twee delen houten. Maak een sleuf voordat je de helften an elkaar lijmt, lijm een stukje messing erin en schuur het geheel in vorm. Plak een paar stukjes ABS erop voor de zinkanoden. De aansturings pennen voor de roeren zijn gewoon stukjes messing van 2 of 3 mm en een ander stukje messing buis waar deze in valt. Daarop maak je een Robbe/Graupner roerkroon (moet ook bij de Lassek delen).

Wellenhozen: 2 stukjes balsa hout of als je meer geduld hebt vurenhout. Lengte en dergelijke worden gegeven bij de Hachette versie (zie engelse en duitse sites) en schuur deze op maat. Impregneren en opplakken en netjes afplamuren.

Assen: de langste assen van Graupner hebben de juiste lengte. Bij de twee buitenste lopen de assen bloot tov de buitenas.

Nu heb ik het toch nog steeds niet gehad over draaibanken en freesmachines. Maar zoals ik al eerder schreef. Ik kan jullie toch niet weerhouden om met z'n alle naar de diverse webshops te rennen (lees in het begin van deze draad over mijn mening over de spullen van een Engelse bouwer). Lassek maakt hele mooie spullen, maar de prijs is ook hoog. Net als die RC kit van de Engelsman. Leuk spul, netjes verzorgt en ongeveer 3x zo duur als dat je het zelf maakt en bij elkaar koopt hier in Nederland. Dus ga jullie gang, maak het allemaal nog mooier en duurder. Ik doe er niet aan mee, ik hou liever geld over voor mijn eigen vakantie ipv van de webshopeigenaren. Als ik zie wat er gemaakt kan worden met de standaard kit en wat kleine aanpassingen (allen met een mesje, schuurpapier en wat extra latjes in verschillende diktes te maken), dan ben ik dik tevreden met het resultaat.

Ik zal me wel weer vreselijk onpopulair hebben gemaakt. Maar ik vind: we zijn modelBOUWERS. En dan vragen mensen zich af waarom ik tegenwoordig zo weinig hier schrijf. Als je met iets komt, zijn er tientallen mensen die zeggen: je kan het beter kopen, want meneer ABC uit XYZland maakt het ook zo en heeft het daar gekocht. Gebruik hun ideeen over het zelf maken en verbeteren ook eens. Er zijn zat voorbeelden te vinden van mensen die de boot maken met niets anders dan gewone vijltjes, gammaklemmen (ikzelf) en schuurpapier. En die schepen zijn mooier dan de meeste van ons ooit kunnen maken.

Danny
je moet iedereen in zijn waarde laten en de boot laten bouwen zoals ze dat zelf willen en ook beleven en pezier in hebben om het zo te doen dit betekend dat jou wijze niet altijd de juiste is

Hallo,helemaal met Roel eens.Wees inventief en neem de tijd.Alleen uit de vuilbak is al zat materiaal te halen.Ik heb ook niet meer dan een vijl schuurpapier kleine bankschroef soldeer bout en brander.Op het forum is zat info te vinden,hoe iets te maken uit scratch,gebruik dat dan ook.Tik eens wat in in de zoekfunctie!

Groeten E.J.

Ik heb toch een iets andere mening dan de vorige posters. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf te bepalen hoe hij/zij het model bouwt. Als iemand een aantal onderdelen wil aanschaffen bij een bepaalde winkel is dat zijn/haar keuze en dat hebben we te respecteren.

Iedereen bouwt het model op zijn/haar manier, de een schaft een aantal zaken aan en een ander probeert dat zelf te fabriceren. Natuurlijk is het het mooiste als je zoveel mogelijk dingen zelf kan maken, maar als je dat niet kan/geen zin in hebt/je hebt net een erfenis gehad, dan moet diegene dat helemaal zelf weten.

"De echte modelbouwer" bestaat niet (goh waar zal die uitspraak toch vandaan komen) en iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil.

Voor mij is dit het eerste houten model dat ik bouw en ik zal een aantal zaken gaan bestellen (zoals het rc gedeelte maar dan niet bij Marcus of Hachette maar bij andere winkels die wellicht goedkoper zijn) en ik ga proberen een aantal onderdelen zelf te maken. Ik bouw dit model om dezelfde redenen als Karel en probeer ervan te genieten (als ik de eerste onderdelen binnen krijg tenminste).

beschilderen

Hebben jullie eigenlijk al nagedacht over het beschilderen van de Bismarck en dan met name welk jaartal jullie aan gaan houden. Hiervoor heb ik de Revell 1/350 Bismarck gebouwd en die is beschilderd zoals ie voer in de sea trials.

Dit is dus met de camouflage op de superstructure. Dat doe ik dus nooit meer, was een vreselijk gepriegel en geknoei om dat te beschilderen.

Zelf ga ik voor deze versie, met camouflagestrepen op de hull en niet op de superstructure.

Robbert

Ik ga ook voor een versie zonder de camouflage op opbouw. Denk dat je met het afplakken meer stukmaakt dan je lief is. Wat ik ook nog uit moet zoeken is welke verf (voor airbrush) en hoe de juiste RAL nummers daarvan te krijgen.

M.vr.gr. Leo

Effe kijken:
Roeren bestaan uit twee delen houten. Maak een sleuf voordat je de helften an elkaar lijmt, lijm een stukje messing erin en schuur het geheel in vorm. Plak een paar stukjes ABS erop voor de zinkanoden. De aansturings pennen voor de roeren zijn gewoon stukjes messing van 2 of 3 mm en een ander stukje messing buis waar deze in valt. Daarop maak je een Robbe/Graupner roerkroon (moet ook bij de Lassek delen).

Wellenhozen: 2 stukjes balsa hout of als je meer geduld hebt vurenhout. Lengte en dergelijke worden gegeven bij de Hachette versie (zie engelse en duitse sites) en schuur deze op maat. Impregneren en opplakken en netjes afplamuren.

Assen: de langste assen van Graupner hebben de juiste lengte. Bij de twee buitenste lopen de assen bloot tov de buitenas.

Nu heb ik het toch nog steeds niet gehad over draaibanken en freesmachines. Maar zoals ik al eerder schreef. Ik kan jullie toch niet weerhouden om met z'n alle naar de diverse webshops te rennen (lees in het begin van deze draad over mijn mening over de spullen van een Engelse bouwer). Lassek maakt hele mooie spullen, maar de prijs is ook hoog. Net als die RC kit van de Engelsman. Leuk spul, netjes verzorgt en ongeveer 3x zo duur als dat je het zelf maakt en bij elkaar koopt hier in Nederland. Dus ga jullie gang, maak het allemaal nog mooier en duurder. Ik doe er niet aan mee, ik hou liever geld over voor mijn eigen vakantie ipv van de webshopeigenaren. Als ik zie wat er gemaakt kan worden met de standaard kit en wat kleine aanpassingen (allen met een mesje, schuurpapier en wat extra latjes in verschillende diktes te maken), dan ben ik dik tevreden met het resultaat.

Danny

ik ben het hellemaal met je eens waarom kopen als je het zelf kan maken al ben je er wat langer mee bezig maar zowat we zijn tenslotte toch nog ruim 2 jaar en een beetje bezig met dit bootje dus zo wat iets zelf maken.

groet Henk de Groot.:rolleyes:

Ik heb toch een iets andere mening dan de vorige posters. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf te bepalen hoe hij/zij het model bouwt. Als iemand een aantal onderdelen wil aanschaffen bij een bepaalde winkel is dat zijn/haar keuze en dat hebben we te respecteren.

Iedereen bouwt het model op zijn/haar manier, de een schaft een aantal zaken aan en een ander probeert dat zelf te fabriceren. Natuurlijk is het het mooiste als je zoveel mogelijk dingen zelf kan maken, maar als je dat niet kan/geen zin in hebt/je hebt net een erfenis gehad, dan moet diegene dat helemaal zelf weten.

"De echte modelbouwer" bestaat niet (goh waar zal die uitspraak toch vandaan komen) en iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil.

Voor mij is dit het eerste houten model dat ik bouw en ik zal een aantal zaken gaan bestellen (zoals het rc gedeelte maar dan niet bij Marcus of Hachette maar bij andere winkels die wellicht goedkoper zijn) en ik ga proberen een aantal onderdelen zelf te maken. Ik bouw dit model om dezelfde redenen als Karel en probeer ervan te genieten (als ik de eerste onderdelen binnen krijg tenminste).
je hebt groot gelijk zo denk ik er ook over , we zijn hier om elkaar te helpen niet om andere af te kraken en te vertellen hoe goed we zijn respekt hebben voor de meening van andere daar gaat het hier om .Ben zelf een ervaren vliegtuig bouwer ,maar die hebben volgens een bepaald persoon ook geen verstand van schepen bouwen klop dus lekker niet .eigen roem stink zeg ik maar Je woond trouwens vlak bij mijn in de buurt

groetjes
gerard

@all,

Ik denk dat we de discussie over het zelf maken van onderdelen of deze juist kopen maar eens moeten sluiten.

We hebben hier ervaren bouwers en minder ervaren bouwers. Iedereen bouwt de boot op zijn eigen manier en iedereen heeft hier veel plezier in. En daar gaat het om: PLEZIER! :-D

Ik heb respect voor ALLE bismarck bouwers ongeacht ze bepaalde dingen zelf maken of juist kopen.

Persoonlijk wil ik wel zoveel mogelijk zelf proberen te maken (als minder ervaren bouwer), maar mijn Bismarck zal hierdoor niets meer of minder zijn als een andermans schip. De ervaring die ik hiermee op doe kan ik weer gebruiken in een volgend project.

Lagopus

Kleuren

Robert

Bedoel je met de donkergrijze romp of degene met de "dazzle painting"?
Bij de laatste heb je nogal wat afplakwerk te doen, pffff.
Handig dat alle RAL nummers erbij staan. Ik kies voor de Bismarck tijdens de seatrials helemaal grijs en geen rare kruizen of vlekken erop. Maar dat verandert misschien nog wel.
Ik heb ook ergens op een site gelezen dat je tijdens de bouw van het model ook al keuzes moet maken voor welk jaar. Want ook de uitvoeringsdetails zijn tijdens zijn korte leven nog aangepast.

M.vr.gr. Leo

Back