Bouwverslag 1:200 Bismarck

@ stefan
het zou echt zo jammer zijn als je er mee stopt want dan heb je er al dat geld in gestoken en dan sta je daar met een kale romp. in jou plaats zou ik doen zoals eerder vermeld de assen monteren en eventueel later de rest van de rc inbouw doen. het is natuurlijk ook een prachtige schuit om gewoon op je kamer in een kast te zetten.
grtz yoshie

hallo
zoals beloofd de foto's van mijn 30 jaar oude model
IMG_0877Small.jpg

IMG_0878Small-1.jpg

IMG_0879Small.jpg

IMG_0880Small.jpg

IMG_0881Small.jpg

IMG_0882Small.jpg

zoals reeds gemeld heeft deze boot maar 1 roer en toen zaten ze heel fout (ik dus ook)
dit is een van de eerste plastieke (geen abs)rompen die toe in die tijd gebouwd waren
veel van de mensen die nu deze boot aan het bouwen zijn hebben zelfs de leeftijd van dit model nog niet berijkt hahaha
de assen heb ik meteen maar opgemeten en ze zijn 20 cm lang
de buitense hebben een 4 blads prop de binnenste (ben ik eens verloren)is vervangen door een 3 blads plastiek prop
SB draait naar binnen en links om en BB draait ook naar binnen maar dan rechts om
midden prop draait ook links om
de drie motoren zijn direct op de bodem gelijmt om de assen zo vlak mogelijk te krijgen
en ze zitten allemaal op dezelfde regelaar dacht lrp regelaartje met bec
het roer wordt bestuurd door een graupner lineare servo met voldoende stelkracht

met dit model wordt er toch minstens 2 keer per jaar gevaren en dan doe ik dit heel de dag op 2 accu's van 6 amp (wel eventjes wisselen)
er is vogend jaar een droogdock besteld om dit model terug uptodate te brengen
de delen die ontbreken zijn bij aeronaut reeds gekocht alleen de reling moet nog bij besteld worden

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Ach Danny, het is wel historisch verantwoord. Zo heeft ze namelijk wel rond gevaren.

Alleen je hoeft er niet mee in Duitsland aan te komen op een modelbeurs, daar zijn ze geloof ik niet zo van gecharmeerd.

Gr robin

hallo danny

over dit logo is er reeds meer dan genoeg geschreven ook in dit topic
als ik op een tentoonstelling ben dan leg ik er een rol kabels overheen
maar stop dan met geschiedenis geven wat het oorspronkelijke teken stond ook op de standaards van de romeinen
en ik heb het nog netjes gedaan want normaal heeft bismarck er ook nog eentje op het achterdek
bij de renovering ga ik de bismarck in de staat brengen dat ze met twee grijze banden over het achter en voordek heeft gevaren en is dus meteen het probleem opgelost
als het al een probleem zou zijn geweest
want ik denk dat er meer ellende wordt veroorzaakt door mensen die er steeds weer over beginnen dan dat het symbool (van het eeuwige leven trouwens)teweegbrengt

groetjes raf
ps daarom vaar ik op mijn duikboten het vaandel van de kriegs marine

hallo

eventjes wat die kleuren aan gaat
je kan de bismarck zo maar niet van kleur veranderen ook niet wat de strepen en dergelijke betreft
het moet in het tijds era vallen welke kleur je de boot gaat geven
de bismarck is talloze keren in de haven terug geupdate geworden en daar zijn er toch wel belangrijke veranderingen bij gebeurt
die ronde bollen BV (rangefinders) waren eerst open maar zijn al zeer snel dicht gemaakt
zo zijn er ook periscopen op de geschutstoren verwijderd als ook rangefinders
en zo zijn er nog wel meer veranderingen
hou dus met je kleuren schema rekening in welke versie je de bismarck wil bouwen
er stan in deze postings genoeg links waar je waardevolle info uitkan halen en je toch de bismarck met kleine veranderingen in een ander tijd perk kan plaatsen ook wat de kleuren aangaat

groetjes raf

hallo

ja dat is waar maar dit is geen abs
het is haast hetzelfde materiaal als waar de plastiek modellen van gemaakt worden
abs wordt vacuum gezogen in een mal dit materiaal wordt gespoten (spuitgietwerk)
het heeft dus niet de nadelen van abs (abs moet natgehouden worden)en abs kan op sommige plaatsen dunner zijn
deze romp is dus overal even dik en dus steviger en stabilit of endfest 300 kleven op dit materiaal heel goed

groetjes raf

hallo

ja dat is waar maar dit is geen abs
het is haast hetzelfde materiaal als waar de plastiek modellen van gemaakt worden
abs wordt vacuum gezogen in een mal dit materiaal wordt gespoten (spuitgietwerk)
het heeft dus niet de nadelen van abs (abs moet natgehouden worden)en abs kan op sommige plaatsen dunner zijn
deze romp is dus overal even dik en dus steviger en stabilit of endfest 300 kleven op dit materiaal heel goed

groetjes raf

Hallo raf,
ik hoef niet persé gelijk te hebben maar ik kom zelf uit de kunststoffenbranche.
ABS (Acrylonitril Budatiene Styrene) kan op diverse manieren worden verwerkt, dieptrekken, vacuum en ook spuitgieten. Dit laatste wordt veelal gedaan voor behuizingen, denk o.a. koffie-apparaten, keukenmachines e.d.
Ik denk dat het materiaal van de romp wellicht een PP (polypropylene) is.

Dek "versiering" Bismarck

Ik heb de laatste berichten gelezen over de beschildering van de voorplecht. Een heel verstandige opmerking las ik; Wat zullen de ouderen onder ons voelen wanneer zij dat symbool zien.!
Ik kan je antwoorden; HEEL VEEL, ondanks dat het al bijna 65 jaar geleden is.
Ik heb gekozen voor de bouw van de Bismarck omdat ik het een mooi schip vindt, daarnaast heeft het weinig uit kunnen halen. Maar...... die "versiering" komt er echt niet op.
De persoon A.H. destijds wonende te Berlijn, is er wel verantwoordelijk voor, dat meer dan 42 leden van mijn familie, zijn omgebracht in zijn kampen.
Ik waardeer het daarom des te meer, dat er ook nu nog jongelui zijn die daar respect voor hebben en daarom ook deze beeltenis achterwege laten.

Jongelui bedankt,
Opa Jan

hallo

dat er door AH leden van je familie zijn omgebracht is niet allleen een voor recht van u
ook ik heb familie leden verloren in een oorlog die nu nog onzinnig is
en zoals ik ook reeds schreef is het teken terug te brengen tot de romeinen en die zagen ook niet op een kop meer of minder
maar het dood zwijgen van deze oorlog vind ik een heel slechte zaak
ik heb de foto en de posting aan gepast zodat comentaar als deze hier niet hoeft geschreven te worden
ook deze vlag http://www.allesamerika.com/images/amerikaanse-vlag.gif
heeft miljoenen onschuldige de dood ingejaagd

als het je dan toch zoveel slechte gevoelens geeft had je beter een vissersboot gebouwd want eender welk oorlogschip heeft leed bezorgd of zal dit nog doen in de toekomst

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo,
ik ben het met opa eens ,ik moet dat symbool ook niet op myn boot hebben.
of op welk voorwerp dan ook in huis

Typisch zo'n onderwerp waar je het nooit met elkaar over eens zult worden, dus misschien beter gewoon geen discussie over kunt voeren.

Het leuke van modelbouw is dat iedereen zelf z'n model maakt en dus kan kiezen wat hij of zij er mee doet. De kunst is om andermans keuzes daarin te respecteren.

Laatst bewerkt door een moderator:
@all,

Dat dit een gevoelig onderwerp is dat weten we allemaal wel. Toch zou ik het jammer vinden als dit onderwerp dit forum zou gaan overheersen.

Ik zelf heb hier ook wel mijn mening over, maar laat deze bewust hier achterwegen.

We zijn met z'n allen enthousiaste modelbouwers en kunnen elkaar helpen middels dit forum. Laten we dit forum hier dan ook voor gebruiken.

Lagopus :)

Daarom dat ik nooit een duitse schip van tussen 1933 tot 1945 ga bouwen ...

de groetjes ,

Laurent
beste bouwers ,,, laten we de geschiedenis laten voor wat het is..als we hier aan gaan beginnen zijn we binnen de kortste keren er niet meer van bewust waar we dit forum voor gebruiken.. ik bouw dit schip omdat ik het een prachtig schip vind en verder er niet bij na denk waar voor het gebruikt werd... ik beleef er heel veel plezier aan met het bouwen er van,, ik hoop dat we het nu verder ook alleen maar over het bouwen er van zullen schrijven.. respect voor de mensen wie gesneuveld zijn in die tijd heb ik ook zonder dat ik dit schip bouw.. gr tony

Ik vind dit echter een hele interessante discussie en op een of andere manier vind ik de 2de wereld oorlog heel boeiend.
Uiteraard het des betreffende symbool had uiteraard een andere betekenis.
Namelijk: vriendschap.
Een zekere persoon heeft hier misbruik van gemaakt.
Dit achter wegen latent vind ik het toch heel boeiende gebeurtenis.
Die heel belangrijk is en waar ieder veel van leert!
(Dat oorlog slecht is, doch doen we het telkens weer)

Ik zelf ben altijd benieuwd van die oude verhalen!
(Ook zijn het geen leuke gebeurtenissen)

Enfin ieder brouwt zijn model op ze eigen manier!

Ik ben wel eens benieuwd naar een update of een paar plaatjes van hoe ver iedereen is????
(Ik bouw hem zelf niet maar ik leer er wel van!)

Back