Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

daarom terug bij deze
de gebruikte assen zijn 20cm lang dit voordiegene die wel de assen maar nog niet de motoren willen inbouwen
de dikte van de motor vind je bij graupner terug want dat is bepalend voor de afstand van de as tot de bodem
wel niet de hele dikte nemen maar tot juist het center van de motoras
bij mijn boot zijn ze gewoon met siliconen op de bodem gelijmt
dit werkt nog eens trillings dempent als je ze niet echt tot beneden drukt
ik had geen andere manier daar ik in deze romp geen spanten heb staan
het is 1 holle ruimte van voor tot achter

groetjes raf
ps koen

dan koop je toch gewoon het boek anatomy of the bismarck dan heb je lees stof genoeg

hallo

daarom terug bij deze
de gebruikte assen zijn 20cm lang dit voordiegene die wel de assen maar nog niet de motoren willen inbouwen
de dikte van de motor vind je bij graupner terug want dat is bepalend voor de afstand van de as tot de bodem
wel niet de hele dikte nemen maar tot juist het center van de motoras
bij mijn boot zijn ze gewoon met siliconen op de bodem gelijmt
dit werkt nog eens trillings dempent als je ze niet echt tot beneden drukt
ik had geen andere manier daar ik in deze romp geen spanten heb staan
het is 1 holle ruimte van voor tot achter

groetjes raf
ps koen

dan koop je toch gewoon het boek anatomy of the bismarck dan heb je lees stof genoeg
goed idee het boek..

Hey hey

Ik loop een paar delen achter met bouwen maar dat loop ik de komende week wel in
Ben nu zelf bezig met de beplanking van het schip ,1e laag , moet toch zeggen dat het af en toe een rot karweitje is maar het verveelt zeker niet , ben net weer een paar uurtjes bezig geweest en het word steeds mooier.

ik zal volgende week als ik weer iets verder bent wat foto's plaatsen
Moeten meer mensen doen :)

Mvg Bart

hallo

deze reeks boeken is heel mooi en geeft echt een meer waarde aan je model
hier staan al de kanonnen in gedetaileerd en ook de updates en waneer deze gedaan zijn
ik heb deze boeken ook van de nurenberg,u47(type7),u2540(type21),type23,de bismarck en van de hms hood
je kan haast vanaf dit boek heel het schip bouwen en de plannen zijn ook tekoop maar dat is een appart paket
foto's van wat je maar kan bedenken dat zichtbaar en voor modelbouw interesant is om na te bouwen

groetjes raf

lengte assen

goed idee het boek..
shafts.jpg

Ik had iets gevonde op de site van marcus waarbij de aslengte gegeven is .
Groetjes WielB

mounting.jpg

rc1.jpg

Laatst bewerkt:
hallo

klopt dus ongeveer die 20 cm
het nadeel van de motoren zo te monteren iswel dat je als er eentje defect geraakt ze der wel heel moeilijk uit kunt halen
ik zou heel het motorblok langs boven met schroeven vast zetten zodat je ingeval van een defecte motor na het losmaken van de koppelingen heel het blok er uit kan halen om ze de defecte motor te vervangen
aan de midelste motor ken je BV twee blokjes lijmen want daar is plaats genoeg (wel zien dat de koppeling er tussen kan)omdan langs boven een plaatje op de twee blokjes te schroeven en zo de motorbok op zijn plaats te houden
dit kan je ook doen aan de twee zijkanten met hetzelfde systeem
het is maar dat er nooit iets defect geraakt alleen het komt wel veel voor
een plastiekzakje (doorzichting)dat juist onder water drijft is bij een van onze leden in zijn asgekomen (hier bekent als kreeft op het forum)en met veel moeite deze as en de plastiekzak er terug uit kunnen krijgen en gelukkig geen motor of elektro verbrand
maar het kan dus wel voorkomen en dan kan je daar maar beter meteen rekening mee houden tijdens de bouw

en ik heb nog een afbeelding gevonden waar de bismarck met 1 roer opstaat
Modellbau
je ziet hier de afbeelding
bismar09.jpg

waar het over gaat
dit is wel een tamya modelletje maar zoals je ziet ook maar met 1 roer

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

dat er door AH leden van je familie zijn omgebracht is niet allleen een voor recht van u
ook ik heb familie leden verloren in een oorlog die nu nog onzinnig is
en zoals ik ook reeds schreef is het teken terug te brengen tot de romeinen en die zagen ook niet op een kop meer of minder
maar het dood zwijgen van deze oorlog vind ik een heel slechte zaak
ik heb de foto en de posting aan gepast zodat comentaar als deze hier niet hoeft geschreven te worden
ook deze vlag http://www.allesamerika.com/images/amerikaanse-vlag.gif
heeft miljoenen onschuldige de dood ingejaagd

als het je dan toch zoveel slechte gevoelens geeft had je beter een vissersboot gebouwd want eender welk oorlogschip heeft leed bezorgd of zal dit nog doen in de toekomst

groetjes raf

Als jij denkt dat het uitmoorden van familie een voorrecht is, dan hou je er wel rare gedachte op na. Het was trouwens een schrijven als dank voor het begrip wat Danny van Dijk opbracht. Gelukkig zijn de meeste jongelui wel verstandig. En wat die romeinen betreft, daar heb ik geen brood voor gebakken.
Ga eens een bezoekje brengen aan Dachau, misschien ga je dan iets genuanceerder denken.
Verder hou ik dit onderwerp als gesloten.

Opa jan

hallo

dit was reeds gesloten ????
wat ik met voorrecht bedoelde is dat niet alleen Jij famillie hebt verloren
en als verzets strijders hebben die zeker geen broodjes voor duitsers gebakken
en als je terug gaat kijken dan zie je dat ik met respect voor andere hun gedachten en gevoelens reeds de foto heb aangepast

en daar moet ik niet voor naar dachau gaan het fort van breendonck is daar ook een mooi voorbeeld van
groetjes raf

Laatst bewerkt:
Dag allemaal ,

in jullie bouw , zij de buitenassen ook "bloot" gesteld aan de buitenkant , zoals op de echte Bismark ?

de groetjes ,

Laurent

hallo

laurent zoals je op mijn foto's kan zien zijn bij mij de assen dus bloot tot aan de uithouders
de as bussen komen tot juist daar waar de romp eindigt
bij mijn duikboten (type 7)draaien ze over een lengte van pakweg 10 cm vrij in het water

bij de bismarck is het maar een heel klein stukje voor ze in de uithouders gaan (dacht een cm of 2)
wat me op sommige modellen opvalt (zelfs in een museum)is dat ik een probleem heb met de anker kettingen
zoals de bismarck wordt voorgesteld loopt de anker ketting over het deck naar de anker kluis
maar ik stel me voor dat als dat anker valt die ketting in een rot vaart over dat dek gaat schuren
en bij een houten dek gaat dat niet lang goed gaan
dus ik denk dat er gewoon op deze modellen de metalen plaat onder de kettingen vergeten is
bij de zinnia licht daar dus een brede strip metaal onder om het verslijten van het dek tegen te gaan

groetjes raf

Laatst bewerkt:
raf ,

Twee oplossingen : oftewel was er een metalen strip onder de ankerkettingen , anders was er een strook hardhout , die gemakkelijk vervangen kon worden .

Op de Titanic bijvoorbeeld was dit een strook berghout , van ongeveer 5 centimeters dik

Voor de Bismark , kan het niet op de fotos gezien worden ?

de groetjes ,

Laurent

hallo laurent

nee ik heb verschillende foto's maar daar kan je niets op zien
ik zal eens op het duitse forum posten
de strip moet zeker breder zijn dan de ketting
want zo een ketting die de berg af raast die blijft niet mooi strak op 1 lijn
die rammelt toch een beetje links en rechts dus zou je de strip zeker moeten zien
ook een ketting stopper vind ik niet terug daar dat bij andere schepen toch wel een groot object is dat op het dek staat
normaal is de voortgang van het neer laten van een anker
de winch open draaien zodat de ketting vrij kan lopen over de poelie die in de winch zit
of de winch in vrij zetten maar daar heb ik mijn twijfel bij want die gaat dan met een rot vaart draaien en krijg dat maar eens terug stop
dan licht heel je ketting op de bodem
als de winch open staat sla je met een hamer de ketting stopper weg (maken dat je weg bent)en dondert de zaak omlaag
waarna je de winch terug sluit en de ketting aanspant om het anker te laten pakken in de bodem(wordt soms achteruit/vooruit gevaren om dat te bereiken)

verbeter me als ik fout ben

groetjes raf
ps ik heb nu spelling controle op explorer en dat werkt lekker
terwijl je typt komen er als het fout is rode lijntjes onder je text
je moet wel zelf naar een oplossing zoeken hahahaha

"ps ik heb nu spelling controle op explorer en dat werkt lekker
terwijl je typt komen er als het fout is rode lijntjes onder je text
je moet wel zelf naar een oplossing zoeken hahahaha"

Ja dat is inderdaad heel handig. Nu nog hoofdletters en leestekens gebruiken. Dat leest een stuk makkelijker.

@all,

Ik heb inmiddels de eerste laag op de romp helemaal compleet en het ziet er goed uit. Wanneer zou ik het beste de gaten voor de schroef-assen kunnen maken? Moet ik daar nu al mee beginnen? Of kan ik beter wachten tot dat de 2-de laag er opzit en ik de schoef-assen binnen heb?

Lagopus

Hallo allemaal,
er wordt heel veel gediscussieerd over zaken die niets met de bouw van dit schip te maken.
Ik heb echter nog geen antwoord op de vraag van Lagopus gezien.
Kan iemand hem en mij daarover informeren svp?

Hallo allemaal,
er wordt heel veel gediscussieerd over zaken die niets met de bouw van dit schip te maken.
Ik heb echter nog geen antwoord op de vraag van Lagopus gezien.
Kan iemand hem en mij daarover informeren svp?

Ik heb gelezen op een Duits forum dat de uitsparingen waar de assen in komen te liggen 6 mm moeten zijn, dus heb ik dat ook alvast gedaan, en heb toen maar meteen de gaten in de romp gemaakt.
als de tweede beplanking gemaakt wordt dan plak ik er gewoon overheen , en maak later van binnenuit opnieuw de gaten.
Lijkt mij makkelijker (zie foto)
Ik heb ook panserband (Gama) gebruikt in plaats van verband, dat plakt vanzelf, je kunt het mooi op maat knippen, en daarna als het geplaatst is met plaksel insmeren (houtlijm) (Kijk naar de gaten)

Groetjes WielB

http://www.subifa.de/heftvorschau/die_bismarck_einbau.htm Op deze pagina wordt aangegeven hoe de RC moet worden aangesloten en schroefassen volgens Hachette.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo onbekende

ja je hebt gelijk maar dat typt veel trager
hallo ton
wat je vraag betreft zou ik inderdaad de raad van danny opvolgen
dit is geen bouwdoos waar je verder aan kunt hoe je maar wil
je moet wachten op je onderdeeltjes
als ik zelf moest beslissen dan zou ik de assen er reeds in hebben zitten voor het beplanken en er mooi rondom hebben gewerkt
maar je hebt geen idee wat er nog moet komen
de assen lopen in twee verdikkingen voor ze naar buiten toe komen
het zou kunnen dat ze deze ook in kunst stof net zoals het midden gedeelte hebben voorzien

dus gewoon afwachten is de boodschap

groetjes raf

hallo

was er nu interessant aan te vertellen dat je achter een pc aan het typen bent?????
wat wel belangrijk is dat dat je kunt proberen vooruit te kijken naar de problemen die je nog kan tegen komen
zoals het inbouwen van de assen BV
en de roer kokers waar je misschien een versteviging blokje moet aan brengen als ze niet juist langs een spant gaan om ze voldoende stevig te verankeren
dit speciaal als je er mee gaat varen
want als je iets onder water met je roer raakt op volle snelheid dan zou het kunnen dat als er niet voldoende verstevigd is ze zo uit je romp breken
deze boot is gemaakt als sier model maar kan omgebouwd worden naar rc
en dat probleem heb je dus ook met modellen van billing boats
en daar heb ik er reeds een paar van gebouwd
die volledig hout bouw waren maar waarvan de qualiteit van het hout te wensen over liet

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Back