Bouwverslag 1:200 Bismarck

normaal is de voortgang van het neer laten van een anker
de winch open draaien zodat de ketting vrij kan lopen over de poelie die in de winch zit
of de winch in vrij zetten maar daar heb ik mijn twijfel bij want die gaat dan met een rot vaart draaien en krijg dat maar eens terug stop
dan licht heel je ketting op de bodem
als de winch open staat sla je met een hamer de ketting stopper weg (maken dat je weg bent)en dondert de zaak omlaag
waarna je de winch terug sluit en de ketting aanspant om het anker te laten pakken in de bodem(wordt soms achteruit/vooruit gevaren om dat te bereiken)

verbeter me als ik fout ben

groetjes raf

Ehhm met een hamer de ketting stopper weg slaan als de bandrem van de winch af is???? Ben jij niet helemaal lekker?!:onweer: Als je levensmoe ben is dit een goede optie! En als je je ankerspil naar de galemiezen wil hebben!

Normale procedure voor ankeren is als volgt:
Oceaansjorring eraf, ankerlier iets hieuwen waardoor de spanning uit de ketting is waardoor je de kettingstopper kan lichten. Vervolgens zorgt die ouwe ervoor dat je geen vaart meer loopt en het liefst vaart achteruit en dan pomp je je anker voorzichtig naar buiten tot op het water (op de ankerlier)! bandrem er weer vol op, ankerlier uitclutchen en vervolgens gecontroleerd het anker laten vallen door de bandrem voorzichtig op te lossen. Als de benodigde hoeveelheid lengtes in het water liggen dan bandrem er weer op en kettingstopper.

Kijken op welk uur je anker staat en of hij niet krabt dan ben je klaar.

Groeten Robert

Laatst bewerkt:
hallo robert

ja ik was een en ander vergeten sorry daar voor
maar die oceaan sjorring is dat die klauw die over de ketting gaat en die je dan kan opspannen met zo een (ja hoe noem je zo iets)wij noemen dat een twister die aan een kant met een ketting aan het dek vast zit en aan de andere kant een stukje ketting met die klauw er aan
daar steek je dan een staaf door en dan draai je de zaak vast
ook deze aceaan sjorring zie je niet op de foto's staan bij de zinnia heb ik ze er wel op zitten
het verschil is dat dit los op het dek liggende ankers zijn die de bismarck heeft en de moderne zitten in een ankerkluis in de romp
ook de anker lieren zijn helemaal anders gebouwd
de zinnia heeft ook recht opstaande lieren maar daar zit tussen die twee lieren een heel stel handwielen en hefbomen
natuurlijk niet met een rot vaart dat anker laten vieren ik ging er vanuit dat de boot reeds stil lag
wat het weg slaan van de ketting stopper betreft
dat heb ik nog ergens op film staan
deze ketting stopper had een beugel die over een lip heen ging en deze beugel werdt daar met een hamer weg geslagen waarna de beugel open ging en die ketting met een rotvaart het dek af donderde
of de winch mee draaide kon je niet zien
wel dat ze daarna de slag uit de ketting haalden en achteruit vaarden om het anker vast te zeten in de bodem
hoe ze de lengte van de naar beneden razende ketting konden stoppen was toen niet te zien
en wat naar beneden gaat komt ook nog eens uit de romp door dat gat terug omhoog
bij de zinnia is er een afdekking in het dek en een schuif die over de ketting heen gaat om het gat naar de kluis af te sluiten
ja die moet je ook effe weg halen voor je het anker laat vallen

op yutube staat er nog een filmpje waar je echt een anker ziet vallen ik zal het eens opzoeken
gevonden
http://www.youtube.com/v/zoU1HczQJQM&hl
en ik zie hier niet echt dat ze het anker stilletjes tot op het water laten zakken hoor

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

hier wat over de ankers
01_anchor_fore.gif

03_tp_above.gif

11_anchors_bs.jpg

10_anchors_bs.jpg

12_anchors_bs.jpg

13_anchors_bs.jpg

17_anchors_bs.jpg

18_anchors_bs.jpg

19_anchors_tp.jpg

keting stoppers en heel de mikmak die er bij hoort
en vooral mooie foto's van een toch wel imposant schip
vooral de sleepboot langs de bismarck vergaat daar in het niets
op het dek zie je dat er wel een strook hout in de andere richting loopt onder de ketting
dus daar zal een laah hardt hout zijn gebruikt zoals reeds eerder gepost
het achterste anker zit wat verdiept in de romp maar bij mijn model licht het er gewoon boven op (dus onthouden als ik de bismarck ga updaten)zo ook ik heb vooraan maar 2 ankers en nu blijken het er drie te zijn
er zullen nog wel details zijn die jullie opvallen en mij ontgaan

groetjes raf

hallo stefan

hoezo onzin ??????
er is op dit ogenblik niets te bouwen en daarom wat mooie foto's en een heel deel info
ge gaat toch niet zeggen dat het geen mooie foto's zijn he
meestal vind je zulke detail foto's zelden
kijk er naar en geniet er van en vooral kijk naar de kleine zaken die aan en op het schip staan
er zijn zaken die je voor haast nop kunt maken omdat ze niet bij het originele bouwproject bij zitten
en leren met je ogen kost niets

groetjes raf

@ stefan Ik vind het onzin dat jij zo reageert ,, voor sommige is dit waardevolle informatie en hebben hier juist heel veel aan , en leren kan nooit kwaad toch?? of wil je het schip maken zonder dat je er iets over weet behalfe de naam.

Mvg Bart

Misschien ook leuk om te weten, de SB en BB ankers zitten aan de ankerketting. Boeganker en hekanker werden (wanneer gebruikt) voorzien van staaldraad. Dus zonder ketting. Wel wat minder sterk.

sorry Peter maar kettingen worden gebruikt voornaamlijk voor het gewicht om de stok op de bodem te houden, en daardoor het krabben van het anker te verminderen.
nadeel is dan ook als je 500 mtr ketting uitvierd, nogal wat gewicht heb.
kabel is daartegen wel geschikt qua gewicht/lengte.
groet loek

Hallo Loek, weet dat de ketting de hoofdzakelijke reden is dat je achter de "spijker" blijft liggen. Alleen werd er voor de boeg- en hekanker op de Bismarck geen ketting gebruikt. Alleen eerste voorloop is ketting, stuk wat aan de stok zit om het door jou gemelde effect te hebben. Wanneer je anker krabt dan helpt bijsteken van ketting over algemeen.
Groeten Peter

hallo

niet bismarck gerelaterd maar wel wat anker betreft
een batiscaaf (diepzee duikboot)heeft geen anker maar toch een ketting
deze hangt onder de boot en schuurt over de bodem
het is zoals een lucht ballon maar dan onder water en andersom
benzine er uit om te dalen ijzer korreltjes lossen om te stijgen
met die ketting kon men mooi op een bepaalde hoogte over de bodem navigeren

en wat die ankers van de bismarck betreft dat wist ik dus ook niet en het is inderdaad heel leerzaam wat hier verteld wordt

groetjes raf

hoi raf
batiscaven werken inderdaad anders dan ROV's.
batys zijn in principe negatief geballast, al tijdens de afdaling wordt er al ballast geloosd.
is men op diepte dan wordt door nog meer ballast afwerpen neutraal gevlogen.
om te stijgen wordt er weer ballast afgeworpen.
nooit zal men olie lozen om te dalen.(greenpeace)
de olie dient alleen om de drijftanks niet te laten imploderen.
lucht is indrukbaar, vloeistof niet
sorry voor deze kleine correctie, nu weer ontopic
Loek

hallo loek

het is geen olie maar petrolium waar die tanks mee zijn gevuld
en men laat wel degelijk petrolium uit om te dalen
de ballast zijn kleine staalkogeltjes die door magneten worden vast gehouden
en door het aan en afschakelen van de magneten kunnen die kogeltjes vallen en dus gewicht verminderen wat resulteert in stijgen
het lozen van de petrolium laat de boot terug dalen
bij een nood opduik kieperen eerstens de accu's het water in en door dat er dan geen spanning meer is vallen langzaam de stalen korreltjes uit de reservoirs en zo begint de boot terug te stijgen
en ik sprak niet over een ROV maar over een luchtbalon
en greenpeace heeft niets te maken met wetenschap
het tweede is dat petrolium verdampt zo snel het warmer wordt dan 10°dus aan de oppervlakte blijft alleen petrolium damp over die door de lucht wordt verspreid
http://upload.wikimedia.org/wikiped...ste_nh96807.svg/546px-Trieste_nh96807.svg.png
zie hier de tekening van de trieste
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trieste_(onderzeeboot)
en hier wat uitleg over deze wel zeer speciale boot

groetjes raf

Ik heb gelezen op een Duits forum dat de uitsparingen waar de assen in komen te liggen 6 mm moeten zijn, dus heb ik dat ook alvast gedaan, en heb toen maar meteen de gaten in de romp gemaakt.
als de tweede beplanking gemaakt wordt dan plak ik er gewoon overheen , en maak later van binnenuit opnieuw de gaten.
Lijkt mij makkelijker (zie foto)
Ik heb ook panserband (Gama) gebruikt in plaats van verband, dat plakt vanzelf, je kunt het mooi op maat knippen, en daarna als het geplaatst is met plaksel insmeren (houtlijm) (Kijk naar de gaten)

Groetjes WielB

Die Bismarck Op deze pagina wordt aangegeven hoe de RC moet worden aangesloten en schroefassen volgens Hachette.

hallo mede bouwers,, ik heb nu de beplanking klaar en heb de binnen kant afgewerkt met gaas band en alles in gesmeerd met lijm,, nu zie ik dat de plankjes wat gaan bobbelen tussen de spanten in.. komt dat door het drogen van de lijm?? heb water vaste hout lijm gebruikt . de plankjes bobbelen op de manier in de lengte . dus als ik over de plankjes wrijf in de lengte richting voel ik tussen de spanten dat het een deuk is.. zeg maar dat ze tussen de spanten wat naar binnen gaan trekken.. hoop dat het door uitharden van de lijm komt.. zijn er meer bouwers wie dit ook hadden.. wilde graag ook g4 gebruiken maar kon het hier niet verkrijgen.. gr tony

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo mede bouwers,, ik heb nu de beplanking klaar en heb de binnen kant afgewerkt met gaas band en alles in gesmeerd met lijm,, nu zie ik dat de plankjes wat gaan bobbelen tussen de spanten in.. komt dat door het drogen van de lijm?? heb water vaste hout lijm gebruikt . de plankjes bobbelen op de manier in de lengte . dus als ik over de plankjes wrijf in de lengte richting voel ik tussen de spanten dat het een deuk is.. zeg maar dat ze tussen de spanten wat naar binnen gaan trekken.. hoop dat het door uitharden van de lijm komt.. zijn er meer bouwers wie dit ook hadden.. wilde graag ook g4 gebruiken maar kon het hier niet verkrijgen.. gr tony

Wat ikzelf gelezen heb op duitse forums, en die zijn al veel verder dan wij. Dat die pas G4 gebruiken na de tweede beplanking, omdat de tweede beplanking ook goed gelijmd moet worden. Ikzelf doe dat ook. Bij het lijmen van de eerste beplanking heb je toen ook de planken aan elkaar gelijmd, of heb je de planken alleen aan de spanten gelijmd? Je moet nu toch eerst gaan schuren als alles goed droog is. En er komt toch nog een tweede beplanking overheen.

Groetjes WielB

hallo
het verbuigen tussen de spanten komt door de lijm
wat het bekomen van G4 betreft
dat kan je over al kopen en bekomen vooral via internet
lijm is niet hetzelfde als G4
maar ja dat is al 80 keer uitgelegd
in lijm zit vocht en hout en vocht gaat niet goed samen
G4 gebruikt het vocht uit het hout en de lucht om uit te harden

groetjes raf

Back