@Tony,
Je zal vrij snel moeten gaan bepalen of je voor een 2 motoren of 3 motoren setup gaat. Want bij een 3 motorige boot zul je de middenspant aan de chterzijde moeten aanpassen om een derde as erin te kunnen schuiven. Hoe eerder je die aanpast hoe makkelijker het gaat. Je kunt eventueel als heel de romp beplankt is nog met enig kunst en vliegwerk de aanpassing nog maken, maar het is een stuk lastiger. Halverwege dit topic staan een aantal foto's van mensen die de aanpassing gedaan hebben.
Verder hoef je in het begin niet direct rekening te houden met enige vorm van RC. Als je bijv. de turrets wil laten bewegen zou je in een later stadium alvast wat voorwerk kunnen doen door de steunen te maken en de servo gelijk mee te nemen voordat je turrets inbouwd. Ook als je de lopen op en neer wil laten bewegen moet je de servo's hiervoor al inbouwen voordat je ze dichtmaakt. Verder hoef je nu nog niet direct te bepalen en heel veel rekening te houden met de apparatuur. In een later stadium zul je een beetje moeten passen en meten als je afwijkt van de standaard voor/achter links/rechts functies. Wel zou ik, maar dat is ook in een later stadium, een v-mixer gebruiken. Deze remt 1 motor en laat de ander iets harder draaien bij een bocht maken. Dit verkleint de draaicirkel een heel eind. Zelf maak ik pas steunen voor motoren als de assen erin zitten en goed zijn uitgelijnd. Op die manier weet ik exact de maten en afstanden. Ik heb wel al diverse oplossingen gezien en weet ook wel hoe ik het wil oplossen, maar het heeft nu, naar mijn idee, nog weinig nut om de assen erin te zetten. Ik weet ook nu al dat ik niet tot deel tig ga wachten op onderdelen voor de wellenhozen en assteunen. Een paar stukjes messing, hout en plamuur doen ook hun werk wel. Ik heb die dingen al een paar keer moeten maken voor mijn U-boten en heb er al wat ervaring mee.
Ik weet niet bij welk je deel je nu bent, maar het gietdeel aan de achterzijde/onder moet je heel voorzichtig open boren voor de derde as als je die gaat gebruiken. Werk steeds met verschillende diameter boortjes en vergroot steeds een klein stukje het gat. Dit is een vrij secuur werkje. Een stevige boorkolom is een goede hulp hierbij.
Danny
PS: basis setup: zender. ontvanger, servo voor het roeren en een vaartregelaar met BEC en een accu. De rest is luxe. Een tweede vaartregelaar en een mixer zijn handig. Overige functies zijn gewoon leuk.