Bouwverslag 1:200 Bismarck

hazik

wel dan zou ik toch maar oppassen
want er zit wel degelijk een inhert gas in harde schijven
de reden is dat dit gas zorgt dat de schijf en andere componenten niet kan gaan roesten doordat er lucht binnen in de schijf kan komen
want lucht bevat vocht
en bestellen kost geld en als je een defecte hd hebt is het recupereren en kost het niets

groetjes raf

Raf,

Met alle respect, maar over harde schijven ga je mij niets vertellen, en er zit GEEN gas in harde schijven, dat is gewoon klinkklaren nonsense.

Ik heb vroeger veel gehandeld in harde schijven, als 16 jarige was dat een leuk bijbaantje, op de destijds nog niet zo commerciele computerbeurzen kocht je dan 40 harde schijven, waarvan een groot deel defect was, door zaken weer handig samen te stellen kon je daar dan zeg 25 werkende schijven van maken die weer door te verkopen waren.

Echt... in een harde schijf zit GEEN gas. Verder is dit offtopic.

hallo hezik

het gas laten voor wat het is er zitten wel verdomd sterke magneten in
dus wat dat betreft wel ontopic
deze magneten gebruik ik om mijn duikboten aan te zetten reeds zo een 25 jaar
en wat je hebt liggen moet je niet kopen

groetjes raf

Raf en Hezik

Jullie discussie trekt me aan als een magneet. Twee polen trekken elkaar altijd aan he .

@Tony,
Je zal vrij snel moeten gaan bepalen of je voor een 2 motoren of 3 motoren setup gaat. Want bij een 3 motorige boot zul je de middenspant aan de chterzijde moeten aanpassen om een derde as erin te kunnen schuiven. Hoe eerder je die aanpast hoe makkelijker het gaat. Je kunt eventueel als heel de romp beplankt is nog met enig kunst en vliegwerk de aanpassing nog maken, maar het is een stuk lastiger. Halverwege dit topic staan een aantal foto's van mensen die de aanpassing gedaan hebben.

Verder hoef je in het begin niet direct rekening te houden met enige vorm van RC. Als je bijv. de turrets wil laten bewegen zou je in een later stadium alvast wat voorwerk kunnen doen door de steunen te maken en de servo gelijk mee te nemen voordat je turrets inbouwd. Ook als je de lopen op en neer wil laten bewegen moet je de servo's hiervoor al inbouwen voordat je ze dichtmaakt. Verder hoef je nu nog niet direct te bepalen en heel veel rekening te houden met de apparatuur. In een later stadium zul je een beetje moeten passen en meten als je afwijkt van de standaard voor/achter links/rechts functies. Wel zou ik, maar dat is ook in een later stadium, een v-mixer gebruiken. Deze remt 1 motor en laat de ander iets harder draaien bij een bocht maken. Dit verkleint de draaicirkel een heel eind. Zelf maak ik pas steunen voor motoren als de assen erin zitten en goed zijn uitgelijnd. Op die manier weet ik exact de maten en afstanden. Ik heb wel al diverse oplossingen gezien en weet ook wel hoe ik het wil oplossen, maar het heeft nu, naar mijn idee, nog weinig nut om de assen erin te zetten. Ik weet ook nu al dat ik niet tot deel tig ga wachten op onderdelen voor de wellenhozen en assteunen. Een paar stukjes messing, hout en plamuur doen ook hun werk wel. Ik heb die dingen al een paar keer moeten maken voor mijn U-boten en heb er al wat ervaring mee.

Ik weet niet bij welk je deel je nu bent, maar het gietdeel aan de achterzijde/onder moet je heel voorzichtig open boren voor de derde as als je die gaat gebruiken. Werk steeds met verschillende diameter boortjes en vergroot steeds een klein stukje het gat. Dit is een vrij secuur werkje. Een stevige boorkolom is een goede hulp hierbij.

Danny

PS: basis setup: zender. ontvanger, servo voor het roeren en een vaartregelaar met BEC en een accu. De rest is luxe. Een tweede vaartregelaar en een mixer zijn handig. Overige functies zijn gewoon leuk.

hallo medebouwers ..bedankt voor de info ..
maar wat zijn turrets?? dit is nou mijn probleem ik weet niets van rc dus komen die namen mij niet bekent voor. ik ga denk ik maar voor de twee motor set-up met de hoop dat het makkelijker is..
ik ben met deel 23 bezig en twee delen worden na geleverd waren niet op voorraad.. begint nu al... ik hoop dat er veel geschreven gaat worden als er aan de rc gewerkt wordt.. daar zijn veel onervaren bouwers mee geholpen.. en ja zeker zou ik alles willen laten bewegen zoals de lopen het draaien van het geschut enz enz.. maar ik moet wel realistisch blijven dat het meer voor de gevorderde bouwers is.. gr tony

Tony, 'turrets' is engels voor 'geschuttorens'. Niets RC dus. Er komt vanzelf genoeg info te staan hier, dus dat komt zeker goed.
En voor de statestieken, ik bouw hier in Ferwoude (Frl.) ook een versie van de Bismarck.

Deel 24 en 25
Ik hoor nu van verschillende mensen dat ze de delen 24 en 25 niet hebben gehad Hachettte schijnt dus toch leverings problemen te hebben, het begint nu al, hoe moet dit later ??? Ze weten nu toch wel hoeveel mensen een abonnement hebben , moet niet zo moeilijk zijn, tenslotte hebben we weken terug al betaald
Nu naar 22 delen al problemen, ik zie de toekomst somber in

Deel 24 en 25
Ik hoor nu van verschillende mensen dat ze de delen 24 en 25 niet hebben gehad Hachettte schijnt dus toch leverings problemen te hebben, het begint nu al, hoe moet dit later ??? Ze weten nu toch wel hoeveel mensen een abonnement hebben , moet niet zo moeilijk zijn, tenslotte hebben we weken terug al betaald
Nu naar 22 delen al problemen, ik zie de toekomst somber in

mischien komt het doordat belgie ook begonnen is , maar gaat inderdaad niet goed zo

hallo werner

welkom bij de bismarck bouwers
we wisselen soms wel eens wat niet relevante info uit maar het heeft meestal toch wel met het model te maken
dat het fout loopt met onder delen is niet verwonderlijk
met de dinosaurusen liep het ook fout en dan met dat robotje was het ook knudde
dus nu zal het wel niet anders zijn zeker

groetjes raf
ps hier is het meestal tof

Raf en Hezik

Jullie discussie trekt me aan als een magneet. Twee polen trekken elkaar altijd aan he .

Tsja ach, Gerard, het is maar hoe je het bekijkt. Van RAF heeft ie de tip gekregen magneten uit een harde schijf te halen, van mij een link waar je magneten online kunt bestellen. Welke tip kwam jij ook alweer mee? ;)

Ik zou het wel leuk vinden om eens wat foto's te zien van de bouwwerken tot nu toe, want er zouden toch al aardig wat rompjes moeten zijn, als ik zo de lijst van bouwers bekijk.

De risico's van deagostini en de levering van onderdelen hebben we het in het begin van dit topic al uitgebreid over gehad.

Laten we nu niet gelijk deze draad weer vergallen over de levering en wat je ervan vindt.

Dat was dan ook precies wat ik bedoelde met zeggen dat het al uitgebreid besproken was, laten we die kant niet meer opgaan. Dat was dus een post als moderator, maar ik vind de bouw van dit schip ook gewoon interessant.

Verder met de Bismarck.. waar blijven die foto's? :)

Het plaatsen van de Roeren
In deel 23 Blz 46 foto 09A wordt verteld dat je gaten moeten boren van 3 mm voor de roeren maar alleen bij het show model ,volgens mijn moet dit ook voor het RC model ,wat is dan het verschil ?

foto,s plaatsen

Dat was dan ook precies wat ik bedoelde met zeggen dat het al uitgebreid besproken was, laten we die kant niet meer opgaan. Dat was dus een post als moderator, maar ik vind de bouw van dit schip ook gewoon interessant.

Verder met de Bismarck.. waar blijven die foto's? :)

zou niet weten hoe ik dan hier de foto,s op de site moet zetten, heb het al een paar keer geprobeert maar werd steeds geweigert .kwam een melding dat ik geen toestemming daarvoor heb.

Roeren

@Gerard

Bij het showmodel zijn de roeren op schaal en hebben enkel een esthetische functie. Bij het RC model komen er andere grotere roeren op die ook anders worden bevestigd. Instructies hierover zullen wel bij het RC setje zitten, of zul je zelf moeten verzinnen als je zelfgemaakte spullen gebruikt.

Back