Bouwverslag 1:200 Bismarck

hezik we zijn er zo tevreden mee.. laat het zo. is niets mis mee. foto,s ed. komen van zelf .. als we eenmaal wat verder zijn met de bouw komen de plaatje,s vanzelf .. gr tony

@ Hezik en alle andere
Waarom moet er hier iets veranderen omdat er een paar figuren op de site komen die zelf geen bismarck bouwen maar wel commentaar er op hebben en willen dat de site veranderd wordt als dat gebeurt dan stop ik er mee.
Mvg

Gerard

Gerard, nogmaals het is geen kritiek op de bouw van de Bismarck, als de boot straks klaar is heb je een pracht van een schaalmodel waar je heel veel functies in kwijt zou kunnen.
mijn opmerking was alleen dat er heel veel berichten in de topic staan waar je niets aan hebt wat met de bouw te maken heeft en waar je als bouwer ook niks mee kunt.
maar ik blijf de topic wel volgen want het blijft een boot waar je flink wat werk aan hebt ook al gaat het niet snel.
groetjes piet

Van mij hoeft er niets te veranderen, ik probeer mee te denken. Het was ook een voorstel, geen wet :)

vanaf nu geen discussie meer over dit onderwerp. Iedereen heeft z'n zegje erover gedaan, nu weer terug naar de normale gang van zaken

hallo

dat is het juist dit is geen normaal topic hahahaha
dit is anders dan de anderen
het gaat wel heeeeeeeeeel lang blijven bestaan
dit gaat het langste topic worden op het forum denk ik

on topic nu terug maar

bij het plakken van sommige delen wel oppassen
er zijn stukken die los moeten blijven staan tot het bovendek er op komt te zitten
anders krijg je dat dek er niet meer op
komt ergens in deel 32 of 33 ergens dat probleem
dus voor je iets kleeft goed de handleiding lezen

wie heeft er reeds een idee wat hij met verlichting gaat doen
want die draden moet je zeker wel weg werken want het is geen mooi zicht
ik heb geen andere keuze gehad toen daar de delen zo dun waren dat ik de draden niet kon inwerken
bij de heropbouw zal ik dat dus wel kunnen gaan doen
mischien een idee om de delen vanaf 30 van hacette wel te kopen
kan dat ???????zonder abo
dan wordt het een mix van aeronaut en hacette
plastieke romp en hacette opbouw

groetjes raf

verlichting

@ alle
Ik heb al een voor bereiding getroffen voor het hek licht ,
door vanaf de achterkant net onder het dek (bouw nummer 66)een 4 mm dik gat door te boren en een pijpje in te doen nu kan ik later van af het achterdek een klein gaatje boren en wel zo dat de boor in het pijpje terecht komt en daar dan later de stroom draad in doen het gaatje aan de achterkant wordt toch later afgedekt door een plastik strip

en RAF dat denk ik ook
Mvg

Gerard

hallo

wat het gebruik van buisjes betreft
als je een messing buisje neemt kan je dat meteen als massa gebruiken
je soldeerd een dikke draad aan de binnen kant van de buis
en een dunne aan de andere kant
het hangt af hoeveel je aan die massa moet aan sluiten
wat het heck licht betreft ik geloof dat het net onder de mast voet stond (foto's nog eens terug bekijken)je kan dus dat buisje en de mast als massa gebruiken en dan hoef je maar met draad naar binnen
nu voor dat hek licht is dat geen probleem het is maar lampje
laar voor een mast of zoals aan de schoorsteen worden dat al snel 10 draden
er staan 5 scheinwerpers op
door de centrale massa zouden het er maar 6 zijn
minder draden geeft minder kans op storingen
en voor de lampjes kan je nu evengoed led's gebruiken
deze hebben een veel langer leven dan lampjes
maar een led heeft een + en een - kant dus daar moet je wel eventjes rekening mee houden bij het aan sluiten en monteren

groetjes raf

verlichting

Wel ik ben van plan de bakboord en stuurboord verlinhting te plaatsen als ook de boeg en hek verlichting heb allen geen flouw benul hoe de velichting op de boeg en hek moeten uitzien gewoon wit of wat van bak en stuurboord weet ik onder tussen en misschien de schijnwerper maar dat weet ik nog niet .

hallo

ikke met foto's van christine
IM000067Small.jpg

IM000068Small.jpg

IM000070Small.jpg

uitleg komt van haar zelf
ik heb wel aangeraden om hier over heen (in de lengte)een draadje te spannen
om zo recht te blijven
als je in het midden van elke spant een streepje trekt zou de draad over al de spanten op dat streepje moeten liggen

groetjes raf

hallo back stuurboort zijn gekleurd de rest is normaal wit

dat zijn
heck licht
top licht
BB en SB lichten
dit zijn de verplichte verlichting die je moet voeren
en boeg licht geloof ik niet dat het er bij hoort
ik heb nog ergens een website met al de wettelijke verlichting
dit is niet alle verlichting er zijn er nog veel meer maar dat zij bijkomende verlichtingen

groetjes raf

draad

Wel met die draad dat doe ik maar op de foto's oogt het niet mooi dus de draad weg genomen maar ik begrijp waarom je die tip heeft op de foto trek de bood persies krom heb het ook gemerkt en zo als je ziet kon ik niet wachten heb deel 8 en 9 verwerkt k'zal weer een paar stukken dubbel hebben maar misschien kan ik iemand anders er mee helpen

Bedankt nu weet ik wat ik moet doen allen die topverlichting die zal mooeilijk worden maar het zal wel lukken
ps: hebben jullie het gemerkt de spin was niet erbij ze is op zwier hahahaha

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel ik ben van plan de bakboord en stuurboord verlinhting te plaatsen als ook de boeg en hek verlichting heb allen geen flouw benul hoe de velichting op de boeg en hek moeten uitzien gewoon wit of wat van bak en stuurboord weet ik onder tussen en misschien de schijnwerper maar dat weet ik nog niet .

de verlichting zelf kun je bij billingboat kopen op de juiste schaal en is niet zo duur later zal ik wel een paar foto,s plaatsen hoe ik het heb gemaakt .

misschien kan RAF wel een een paar detail foto,s van zijn verlichting plaatsen

op Blz 81 van hachette geschiedenis en ondergang van de bismarck staat een stuk over de te voeren verlichting.
of kijk eens op http://users.telenet.be/yachtclubhetsas/verlichtingkort.htm is goede site voor de verlichting

mvg

Gerard

hallo

de bismarck verlichting komt mee met de ets delen en is heeeeeeeeeeeel mooi
dus ik zou die billingboat verlichting niet kopen
en ze is een deel van de ets delen (de brug verlichting )dus je zou een probleem krijgen
met deze te monteren
wat mijn verlichting betreft
wat denk je dat 30 jaar gedaan heeft met die lampjes hahahaha
dat is echt niet om aan te zien geloof mij

groetjes raf

de verlichting zelf kun je bij billingboat kopen op de juiste schaal en is niet zo duur later zal ik wel een paar foto,s plaatsen hoe ik het heb gemaakt .

misschien kan RAF wel een een paar detail foto,s van zijn verlichting plaatsen

op Blz 81 van hachette geschiedenis en ondergang van de bismarck staat een stuk over de te voeren verlichting.
of kijk eens op Scheepsverlichting is goede site voor de verlichting

mvg

Gerard

Bedankt Gerard nu weet ik wat waar mag komen en die site goed gevonden weet weer iets meer straks ben ik nog slimmer dan mijn man hahahahaha

hallo

de bismarck verlichting komt mee met de ets delen en is heeeeeeeeeeeel mooi
dus ik zou die billingboat verlichting niet kopen
en ze is een deel van de ets delen (de brug verlichting )dus je zou een probleem krijgen
met deze te monteren
wat mijn verlichting betreft
wat denk je dat 30 jaar gedaan heeft met die lampjes hahahaha
dat is echt niet om aan te zien geloof mij

groetjes raf

Oké Raf maar heb wel gezien op de duitse site dat er geen lampje in zitten wat is beter vanwege de groote lid of gewoone lampjes

hallo christine

het voordeel van een LED is dat ze heel lang mee gaat
net nadeel is dat ze werken op een volt of 2 a 3 en een plus en min kant hebben
er moet dus een weerstand tussen komen (voor elke led 1)
je kan naar een elektronica winkel gaan en daar naar led's vragen
ze bestaan in wit ,rood en groen juist de kleuren die je nodig hebt
andere zijn er ook maar minder belangrijk
je kan vragen naar heel fel brandende led's ik zoek het type nummer nog wel op
want er zijn er wel 1000 verschillende
eerst moet je weten hoe groot ze mogen zijn om in de fitingen te kunnen
en wat ook belangrijk is op hoeveel volt ga je varen
en welke accu's ga je gebruiken (lood of Nmh )
wat weer twee verschillende nadelen geeft
lood heel zwaar maar wel veel amperes en je kan ze aan het water niet na laden
Nmh veel lichter maar minder amperes maar je kan ze met de lader terug opladen aan een apparte accu of je auto
lood accu is 6 of 12 volt
Nmh is 4.8 /6 /7.2/8.4/9.6/10.8/12
waarom nu deze getallen
wel dat heeft te maken met de mee te leveren weerstand voor de led's
de man in de elektro shop moet weten op welk voltage de led moet gaan branden om zo de juiste weerstand mee te kunnen geven
deze verschillen ook nog eens per led
een rode heeft bij het zelfde voltage een andere weerstand nodig dan de groene of witte
daarom stuur ik jullie liever naar een electro shop waar er een bevoegd persoon achter de toog staat
je laat de weerstand en de led in een appart zakje doen zo kan je later als je de led's gaat gebruiken je niet vergissen

groetjes raf

het gebruik van led's is voor de navigatieverlichting wel mogelijk, je kunt de vier led's zelfs in serie zetten, het totale voltage van de led's optellen en de rest door middel van een weerstand, (dus zeg maar rood 1,8V, groen 1,9V en 2x wit 3,3V = 10,3V + een weerstand van 100 ohm bij 12V) dit is een voorbeeld.
het is niet perse noodzakelijk om voor elke led een weerstand te gebruiken alleen led's hebben wel het nadeel dat ze onder een vrij kleine hoek naar voren schijnen.
en misschien is het dan wel beter om gewone gloeilampjes te gebruiken.
op circuitsonline vindt je een calculator om zelf de weerstand te bepalen.

Circuits Online - Al 30360 geregistreerde gebruikers

groetjes piet

wat uitgeprobeerd

foto van de lijm
full
Hoera het is mij gelukt nu weet ik hoe het moet naar lang zoeken

hallo piet

er kleeft maar een klein nadeeltje aan uw opstelling
als er eentje defect geraakt brand er wel geen eentje meer
het is als kerstboom verlichting 1 stuk zoeken maar welke het is

dus daarom doe ik zeker de navigatie verlichting allemaal hun eigen weerstand
want als je met je verlichting opvaart is het meestal donker (1 keer per jaar op onze club nacht varen)en probeer je model dan op een vijver om 12 uur s'nachts met geen maan maar eens terug te vinden

als nu Bv je een staand model maakt en je SB verlichting is defect dan moet je dat niet meteen herstellen maar draai je gewoon het model de andere kant uit en heb je nog steeds je verlichting
en kunnen je bezoekers je prachtige model bewonderen zonder dat je zoiets krijgt van
der brand een lampke nie kapot zekers ????

wat het naar de zijkant branden van de led's betreft er zijn nu leds die naar de zijkant schijnen en die waren niet duur want ze waren bij van craenen broek als kerst verlichting
10 euro voor een 60 ledjes is echt nie duur

groetjes raf

hallo

hier wat info over de led's

Kleur: Wit
Uitvoering: Lambertian
Vermogen: 3 W
Reflectiehoek: 140 °
Type: LXHL-PW09
Bedrijfstemperatuur: -40 - +80 °C
IF: 700 mA
IPULS max.: 1000 mA