Bouwverslag 1:200 Bismarck

Na een hele lange tijd weer eens verder gegaan met m'n Bismarck. Net als sommige anderen ben ik ook de route ingeslagen om het dek in de romp te bouwen ipv overlappend aan de zijkanten. Om een stevige rand te krijgen heb ik eerst een rand op de normale boven rand gemaakt van hetzelfde materiaal als de eerste laag latten (ik had er genoeg over). Dit bleek niet genoeg sterkte te hebben en dus heb ik een tweede laag aan de binnenzijde ervan aangebracht. Deze rand is gelijk de "metalen" rand rond het dek. Er komt als de romp klaar is nog een hele kleine opstaande waterkeringsrand op te staan. Het geheel heb ik vervolgens vlak geschuurd gelijk aan het dek. Het dek is versmald met een figuurzaag en het teveel aan ruimte is opgevuld met plamuur (2k alabastine). Hoervoor heb ik eerste een beschermende rand van tape gemaakt zodat het dek niet zou verkleven aan de romp. Daarna de ruimte gevuld met plamuur en vlak geschuurd. De kimkielen zijn nog niet aangebracht omdat ze anders in de weg zitten voor de volgende fase: het impregneren en waterdicht maken van de romp. Ik loop een deeltje of 30 achter. Maar ik heb door omstandigheden niet veel kunnen doen. Ik ben nu eerst bezig de romp goed te maken. Het dek is trouwens afneembaar, maar de deling aan de voorzijde zit precies achter de plek waar de waterkering op het voordek moet komen. Zodra de romp klaar is, ga ik eens kijken of ik het dek kan maken met losse latjes. Oh ja, in de foto zie je in het dek bij de opbouw een schroef zitten. Ik heb er twee inzitten omdat ik anders het dek er niet uit krijg. Het zit er behoorlijk strak in.

Toestand nu:
romp.jpg

grzt.

Danny

Laatst bewerkt door een moderator:
Na een hele lange tijd weer eens verder gegaan met m'n Bismarck. Net als sommige anderen ben ik ook de route ingeslagen om het dek in de romp te bouwen ipv overlappend aan de zijkanten. Om een stevige rand te krijgen heb ik eerst een rand op de normale boven rand gemaakt van hetzelfde materiaal als de eerste laag latten (ik had er genoeg over). Dit bleek niet genoeg sterkte te hebben en dus heb ik een tweede laag aan de binnenzijde ervan aangebracht. Deze rand is gelijk de "metalen" rand rond het dek. Er komt als de romp klaar is nog een hele kleine opstaande waterkeringsrand op te staan. Het geheel heb ik vervolgens vlak geschuurd gelijk aan het dek. Het dek is versmald met een figuurzaag en het teveel aan ruimte is opgevuld met plamuur (2k alabastine). Hoervoor heb ik eerste een beschermende rand van tape gemaakt zodat het dek niet zou verkleven aan de romp. Daarna de ruimte gevuld met plamuur en vlak geschuurd. De kimkielen zijn nog niet aangebracht omdat ze anders in de weg zitten voor de volgende fase: het impregneren en waterdicht maken van de romp. Ik loop een deeltje of 30 achter. Maar ik heb door omstandigheden niet veel kunnen doen. Ik ben nu eerst bezig de romp goed te maken. Het dek is trouwens afneembaar, maar de deling aan de voorzijde zit precies achter de plek waar de waterkering op het voordek moet komen. Zodra de romp klaar is, ga ik eens kijken of ik het dek kan maken met losse latjes. Oh ja, in de foto zie je in het dek bij de opbouw een schroef zitten. Ik heb er twee inzitten omdat ik anders het dek er niet uit krijg. Het zit er behoorlijk strak in.

Toestand nu:
romp.jpg

grzt.

Danny

Danny.

het ziet er nu al mooi strak uit, nu nog zeker een vezelmat er overheen
en dan schuren.

Eerst een laagje of 3 met de G-troep. De eerste laag is al opgezet en glad geschuurd. Tweede laag is ondertussen ook al erop gesmeerd. Over die glasvezel zit ik te twijfelen. Qua stevigheid is het denk ik niet direct nodig. Het geheel is namelijk al dubbellaags en verlijmd met elkaar. Ik zal wel zien hoe het na drie lagen is. Het nadeel van glasvezel is wel dat er heel veel details afgevlakt worden. De boot is aan de binnenzijde ook al vrij robust. Ik heb nog geen geglasvezelde boten gezien en of het resultaat goed is. Vandaar mijn twijfels. De boot wordt varend maar meestal staat ze toch in de vitrine.

Danny

Matje

Danny,
Ik zou het niet doen, veel details vervagen en dat G spul is ruim voldoende.
Ik heb een keer van hout een ponton gebouw en na 20 jaar nog steeds ge probeer, sop het lekker in en dan is het goed
grt
Hawser

Ik twijfel op het moment of ik nou wel of niet moet gaan airbrushen.

Zeker voor een ship als deze is het netuurlijk makkelijker.

Maar dan de vraag waar aan te schaffen?

Heb zelf bij de conrad een volledige set gezien. Spuitmond en compressor maar is dat wat?

Zou iemand mij advies kunnen geven?

Grtss,

Willem

Ik haal me spullen altijd bij airbrush almere. Je wordt er goeg geholpen, en goed advies.
Als je nog niets hebt en je moet alles nog aanschaven dan ben je wel wat geld kwijt. En zou als ik jou was eerst wat gaan oefenen op een stuk papier. Want het vergt wel enige ervaring om er mee om te gaan.
veel succes.

jimmy

hoi wy hebben nu rond kerst/nieuwjaar geen delen.

maar het voordeel van loskopen is dat je altyd je deel heb op tyd , behalve eind dec.

en ik heb alles kompleet en heel.
en daar hebben de abbon. wel last van. ,dubbel ,niet aanwezig of kapot.

iedereen gelukkige kerst en nieuw jaar.
Heb ik trouwens nog geen last van gehad, tot op heden alles schade vrij en op tijd.
Het voordeel van een abo is dat als er toch iets kapot gaat de kans groot is dat het gratis word na gezonden.
Heb ik zelf gehad met het kunststof hek stuk, gaatje boren voor de 3e as braken er stukjes af, kreeg per post GRATIS binnen 2 dagen een nieuwe.

kan het zijn dat abn er 4 per maand ontvangen dus 48 per jaar.
ik koop losse bladen en ben nu aan no 67,dus ik heb er nu 50 ontv dit jaar.
kan dinsdag 29-12 nog blad 68 ophalen
vrg Visser

Laatst bewerkt:
kan het zijn dat abn er 4 per maand ontvangen dus 48 per jaar.
ik koop losse bladen en ben nu aan no 67,dus ik heb er nu 50 ontv dit jaar.
kan dinsdag 29-12 nog blad 68 ophalen
vrg Visser

Visser,

Wij, als abonnees, krijgen 4 delen per 4 weken, das 52 per jaar.
Als het goed gaat tenminste, maar dat lukt meestal wel.

Helaas voor de kerstdagen ben ik te laat maarja als toeringcarchauffeur ben je met de kerst altijd de klos maar ik kan jullie nog wel een goed uiteinde en een heel goed en gezond 2010 wensen

Wij wachten op 70 t/m 73

hallo LEOS bij welk no zijn jullie nu.
een prettige nw jaar wisselling.

vrg Visser

Visser

Mijn Bismarck rust even uit, totdat ik genoeg spullen heb om weer een paar dagen te kunnen bouwen. Volgens mij heb ik deel 69 met de mastjes al een poosje binnen en krijgen wij over een paar weken de volgende delen binnen.
Bocdan heeft geloof ik een lijst met uitgavedatums van het abbonnement.
Die weet precies hoe en wanneer.

uitgaven

Visser.

in week twee van het nieuwe jaar, volgen de nr. 70/71/72/73.
of ze die week precies aan houden is mij niet bekent.
de afgelopen nr. kregen we ook 4 tot 5 dagen eerder.
dus we zullen zien!!
het worden in ieder geval delen voor de mast, om die er goed op te zetten
adviceer ik om er een malletje voor te maken, het is even wat werk,
maar naderhand heb je er plezier van, het ziet namelijk niet uit
als de onderdelen van de mast scheef zitten.:(

Abo.

Visser.
Stefan.

Neem toch een Abo, ben je toch overal van af, eens in de twee maanden
wordt 50 euries afgeschreven, en om de vier weken alles netjes
in de bus, en mocht er iets mis zijn, gebroken of( ik had wel eens iets
te kort) vermist, een telefoontje en het wordt rechtgezet.:D

Ps. wij als abo houders hebben allemaal nr 69 ontvangen, tot eind dit jaar.

Laatst bewerkt:
Gelukkig nieuwjaar

Hierbij wens ik een ieder een goed en gezond 2010 toe. Ik heb nu weer ff tijd om te gaan bouwen. Het jaar was erg druk met brandweeropleidingen cq bijscholing, tja je moet er wat voor doen om hogerop te komen he. Maar inmiddels ben ik bevelvoerder geworden en heb nu tijd om tussen de bedrijven door alles in te gaan halen. Ik zit nu nog maar net bij deel 23. Komt wel goed allemaal

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica][FONT=Verdana, Arial, Helvetica]En voor komend jaar 2010 en langer wens ik iedereen veel vrede en voorspoed, geluk en gezondheid en hopelijk brengt dit nieuwe jaar alles wat je ervan verwacht.:proost:
Skip67
[/FONT][/FONT]

Hekgeraamte en dek is iets krom

Hallo allemaal. Ik heb een klein probleem met het hekgeraamte net daar vast aan gemonteerd het dek. Dit is kromgetrokken :evil: . Weet iemand een methode om dit weer goed recht te krijgen? Ik ben jullie dankbaar voor de tips.

Back