Bouwverslag 1:200 Bismarck

groepengehoor instalatie

Als er nog bouwers zijn die deze instalatie willen aanbrengen, hier
een foto waar dat zit, en hoeveel gaatjes, sucses.!

full
:mrgreen:

Ps. de kleine zwarte streepjes net boven de waterlijn streep, zijn spuigaten, voor regen en
buiswater, staan in verbinding met het dek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo


een eenvoudige oplossing om alle fouten toch bij elkaar te krijgen kan je zelf doen

je selekteerd de text
kopiert deze en plakt die in een word document ik doe het zo reeds zeer lange tijd
en het werkt heus wel goed maar je moet wel de perma link mee kopieren
zo kan je steeds in het topic deze posting terug vinden



en die pagina sla je op en zo kan je steeds topic's blijven toevoegen

groetjes raf
 
Als er nog bouwers zijn die deze instalatie willen aanbrengen, hier
een foto waar dat zit, en hoeveel gaatjes, sucses.!
Ps. de kleine zwarte streepjes net boven de waterlijn streep, zijn spuigaten, voor regen en
buiswater, staan in verbinding met het dek

Bocdan,

Van die onderwatermicrofoontjes heb ik een malletje 1:350.
Dat kan ik wel naar 1:200 opblazen en hier neerzetten.
Die spuigaten zijn nieuw voor mij. Zijn die ook op foto's te zien ergens?
 
hallo

die onder water microfoons zijn het zelfde type als bij het type 7 duikboten in gebruik is/was
normaal zouden er nog 4 grotere deksels ergens iets hoger moeten zitten maar het kan natuurlijk zijn dat deze deksels meer duikboot eigen (toegang tot het syeteem)was omdat je daar met dubbele rompen zat en mischien bij de bismarck dit systeem langs binnen toegankelijk was
Mod001.jpg

hier zie je twee van de 4 deksels en de microfoons

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Malletje, spuigaten

Bocdan,

Van die onderwatermicrofoontjes heb ik een malletje 1:350.
Dat kan ik wel naar 1:200 opblazen en hier neerzetten.
Die spuigaten zijn nieuw voor mij. Zijn die ook op foto's te zien ergens?

Leos.

even een paar weken geduld dan heb ik een malletje voor de micro's in
schaal 1:200, komt uit duitsland.
die spuigaten zijn zo klein, ik denk in het echt niet meer dan 7 cm.
geen wonder dat je ze op modellen niet ziet.
 
micro luiken.

Raf.

Ik denk dat die luiken alleen op duikboten voorkomen, op de Bismarck
heb ik ze niet kunnen vinden, ook in de boeken worden ze niet aan-
gehaald, overegens een heel mooie foto van je duikboot.
 
hallo


een eenvoudige oplossing om alle fouten toch bij elkaar te krijgen kan je zelf doen

je selekteerd de text
kopiert deze en plakt die in een word document ik doe het zo reeds zeer lange tijd
en het werkt heus wel goed maar je moet wel de perma link mee kopieren
zo kan je steeds in het topic deze posting terug vinden



en die pagina sla je op en zo kan je steeds topic's blijven toevoegen

groetjes raf
Dat begrijp ik ook wel.
Wat ik bedoel is dat het dan ook een makkelijke terug verwijzing wordt voor eventuele vragen en voor als je door omstandigheden een eind achter bent geraakt.
Is eigenlijk een stukje service vanuit dit forum en zo op te zetten toch?
Zo gebeurd het ook op de site van forumvallei.nl in diverse fora, zie onderstaande link.
NIEUW!! Sygic Mobile 2009 v7.71 7044D DEEL 3 Symbian - ForumVallei
 
vlaggen

heeft iemand een idee, wat deze vlaggen allemaal betekenen???

full
:confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heeft iemand een idee, wat deze vlaggen allemaal betekenen???

Bocdan,

De bovenste is natuurlijk de Kriegsmarine (zonder het hakenkruis, klopt dus niet) De andere vind je hieronder.

Linkje: Seinvlaggen / Signalflags

Vlaggen zijn ook letters zodat er woorden meegemaakt kunnen worden of codes. Op het model zie ik ook vlaggen die niet (meer?) in de lijst staan.
 
Laatst bewerkt:
LeoS

Het voeren van de "foute" vlag van de Kriegsmarine in deze mast is in de Duitse modelwereld een bekend verschijnsel. Er zijn bouwers die voor autentiek gaan en een deel die zich aanpast aan de (Duitse) wet wat betreft het hakenkruis. Persoonlijk vindt ik het een stukje geschiedsvervalsing om het weg te laten.
 
Persoonlijk vindt ik het een stukje geschiedsvervalsing om het weg te laten.

Misschien wel een beetje kinderachtig om weer in te haken bij deze discussie, maar ik kan het toch weer niet laten om de zaken wat te relativeren en tot de juiste proporties terug te brengen.

Geschiedenis wordt in onze samenleving beschreven door historici/geschiedschrijvers. Als deze bewust een aspect uit de geschiedenis fout of verdraaid weergeven dan kunnen me spreken van geschiedenis vervalsing. Een modelbouwer probeert een object zo getrouw mogelijk na te bouwen, maar schrijft geen geschiedenis. Als hij bewust van het origineel afwijkt, om wat voor reden dan ook, pleegt hij dus echt geen geschiedenis vervalsing.

Dus: laten we ons lekker met modelbouw bezig houden, en de geschiedschrijverij aan professionals overlaten.

Groet,

Ad Bakker
 
Ad

Helemaal niet kinderachtig hoor. Ieder zo zijn mening. En net wat je zegt het is modelbouw, dat bestaat dus uit heel veel variateiten. Het bouwen van de Bismarck is het maken van een replica op schaal.
Het zou net zoiets zijn als: Ik bouw de Bismarck maar ik laat de kanonnen achterwege, want ik ben tegen oorlog.
 
Laatst bewerkt:
vlaggen.

mijne heren.

het was niet de bedoeling om een discussie op gang te brengen over
het hoe of waarom, het bouwen van model marine schepen.
Maar ik wou eigenlijk wat meer weten over de vlaggen die in dit
model worden gevoerd, meschien hadden ze een speciale betekenis
of een bootschap, of zijn ze willekeurig in de mast gehangen.
Ik heb namelijk nog niet een foto, zeker van de Bismarck, met
zo'n heisa in de vlaggen mast gezien,( wel met vlaggetjes dag in
scheveningen) "ha"ha
 
hallo


een marine van een bepaald land kan met de vlaggen een heel andere betekenis hebben dan origineel de bedoeling van deze vlaggen is

het zou eventueel kunnen beteken
ik draai BB en ga dan breedvuur geven op de tanker in het konvooi
bismarck vaarde nooit alleen uit het was steeds een flotille van andere schepen dat mee vaarde en onderling werdt met signaal lichten en vlaggen boodschappen over geseind
radio kon worden opgevangen en duurde soms langer om een bericht te coderen/decoderen dan het bericht lang was

groetjes raf
wat de vlaggen aangaat
als je de boot thuis op je schoorsteen/kast zet is er helemaal geen probleem mee
ga je naar een tentoonstelling krijg je heibel (heb het ook reeds ondervonden)
als de inrichter zegt dat je of de vlag moet verwijderen of het kruis afdekken en indien je dit niet doet aub verdwijnen met je model heb je natuurlijk de keuze
daarom voer ik de vlag van voor 40 en heb je er geen problemen mee
 
Als er nog bouwers zijn die deze instalatie willen aanbrengen, hier
een foto waar dat zit, en hoeveel gaatjes, sucses.!

full
:mrgreen:

Ps. de kleine zwarte streepjes net boven de waterlijn streep, zijn spuigaten, voor regen en
buiswater, staan in verbinding met het dek


het zijn 62 microfoons.
Volgens mijn info uit : schlachtschiff bismarck das modell
Zijn er minder van die spuigaten op het schip. ik kom niet verder dan 12
hiervan liggen er 2 in de waterlijn markering
bij de bevestiging voor de davits nabij de kleine koelwater ingangen
Er is trouwens ook nog een boei bevestigings oog in de boeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
spuigaten

Ik vind het een raar verhaal over die spuigaten. Waarom zo laag en in het pantser gedeelte, wie doe dat nu? Het verzwakt ook de constructie, volgens mij moet het echt iets ander zijn.
grt
Hawser
 
Detaillering

Nu we het toch over details hebben.
Gaat er ook iemand de "wenkbrauwen" aanbrengen boven de patrijspoorten?
Ook die zitten op de Revell 1:350 wel en op de onze niet.
Zie plaatje van Bocdan, daar staan ze op.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Centrale structuur Arrado Hangar.

Ik heb ergens gelezen dat de binnenruimte van het houten hangar gedeelte:
delen 230 t/m234 (bouwinstructie blz.92) te smal zou uitvallen voor het vliegtuigje. Ik zit echter zoveel Bismarck fora uit te pluizen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :mad:.
Kan iemand me vertellen wat de benodigde binnenruimte v/h houten hangargedeelte moet zijn om het vliegtuigje binnen te krijgen evtl met een geopende hangarpoort?
 
Laatst bewerkt:
spuigaten

hawser.
Ik sta helemaal open voor een idee wat het anders zou moeten zijn,
en zag wel dat ze door de panser platen heen liepen, maar kon in geen
documentatie vinden wat het anders zou moeten zijn.


Leos.

Met de wenkbrouwen ( regen afwijzers ) ben ik momenteel mee bezig
het is wel priegel werk, maar met geduld lukt het wel, de messing waar die
uit zijn gemaakt is maar 0,25 mm dik, als je het raam open zet waait
het weg, en om ze precies boven de poorten te krijgen, dat valt niet mee.
als ik klaar ben volgt een foto.
 
Ik heb ergens gelezen dat de binnenruimte van het houten hangar gedeelte:
delen 230 t/m234 (bouwinstructie blz.92) te smal zou uitvallen voor het vliegtuigje. Ik zit echter zoveel Bismarck fora uit te pluizen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :mad:.
Kan iemand me vertellen wat de benodigde binnenruimte v/h houten hangargedeelte moet zijn om het vliegtuigje binnen te krijgen evtl met een geopende hangarpoort?

Xaro,

Dat kunnen we pas zeggen als we de vliegtuigjes hebben. Eentje wordt er met opgeklapte vleugels gebouwd en eentje uitgeklapt. Zodra we de vliegtuigjes hebben kunnen we duidelijker zijn. Misschien zolang even op: bismarck.oehm.net kijken of je daar iets kunt vinden.
 
Back
Top