Bouwverslag 1:200 Bismarck

Zallig kerstfeest aan allen en een voorspoedig nieuwjaar en dit van uit Kortrijk ,Westvlaanderen,Beligié :):

@hellboy

Jimmy,

Als je duidelijk in dit forum plempt welke onderdelen je nog mist kunnen wij met z'n allen misschien helpen. Wij hebben allemaal wel es wat dubbel gekregen of bijbesteld en dat hebben we dan over. Dus er is een kans dat je op deze manier aan je spullen kunt komen.

Hallo Bissie-bouwers,

Allemaal heel fijne feestdagen gewenst en een heel goed uiteinde.
Voor 2011 heel veel bouwplezier.:xmas:

m vr gr
senmut:proost:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1:250

Hallo Bismarck bouwers,

OEPS!!! foutje in mijn dek.:(

Bij mijn bismarck ligt het fineer direct langs de dekrand. Ik heb dus geen ruimte om de gaatjes te boren.
Wat nu te doen? Wachten tot het fineer geplakt kan worden op het dek en dan de gaatjes boren voor de staanders? Of heeft iemand een oplossing voor mij?:confused:

Groetjes,

Carl

dek

hallo mokey het fineer dek moet rond om 2mm vrij zijn dat 2mm is het staal daar moet je de reling in maken dus de staanders van de reling maar die moet je eerst overbrengen met de slaboon die je uit het papier wat er bij zit uit moet knippen dus de fineer deks moet je pasent maken
Groetjes,kissie

Hallo Bismarck bouwers,

OEPS!!! foutje in mijn dek.:(

Bij mijn bismarck ligt het fineer direct langs de dekrand. Ik heb dus geen ruimte om de gaatjes te boren.
Wat nu te doen? Wachten tot het fineer geplakt kan worden op het dek en dan de gaatjes boren voor de staanders? Of heeft iemand een oplossing voor mij?:confused:

Groetjes,

Carl

Carl.

Mokey heeft gelijk, je moet eerst de fineer dekken passent maken, wordt ook aangegeven in de bouw beschrijving, 2mm is genoeg, en dan de gaatjes op 1mm van de rand boren.
Wees vorzichtig met boren, dat je niet door de scheepshuid heenboort, zeker bij het voorschip zit die kans er in, het boortje een beetje schuin houden helpt.
En gebruik een hand boortje, anders gaat het veel te snel.
sucses.

Laatst bewerkt:
Bedankt Kissie en Bocdan voor je reactie.:)

Ik ga vandaag wat foto's maken van mijn dek, misschien dat jullie mee willen kijken naar mijn probleem.
Ik heb namelijk al een aantal compromieen moeten doen met het passend maken van het fineer.
Waarschijnlijk is mijn romp iets scheef of is de huid niet helemaal goed gemaakt ofzo.

In welke resolutie moeten de foto's ook al weer verstuurd worden???

Groetjes,

Carl

full
full
full
full
full
full

Hierbij de foto,s van het fineer op het dek.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dekken

Carl.

Op sommige plaatsen passen de dekken niet goed tegen elkaar aan, dat moet je nog aanpassen, anders is dat dadelijk geen mooi gezicht, ze moeten perfect op elkander aansluiten, snij er desnoots een stukje af.
En hou die 2mm aan de zijkant aan.
Verder ziet het er heel goed uit.
Sucses.

Laatst bewerkt:
waar kan ik in noord holland hout kopen voor de dekken enz.

hier zyn alleen bouwmarkten ,en daar is het dunste 3,6 mm triplex.

nauwlyks of geen modelbouwzaak in de buurt

Quartel Modelbouw, zit ook in Amsterdam. en Hobby en Modelbouw in Katwijk. Op de startpagina van modelbouw, kan je zoeken naar adressen.:pc:

Gr. matador

nieuwe delen?

Zijn er meerdere mensen die misschien nog geen nieuwe delen hebben ontvangen? Als ik het goed heb moest de laatste zending uit de delen 118 t/m 121 bestaan.

Vliegtuigtriplex

Timberwolf,
Bij ons (NBr) heeft Fix-it (doehetzelf) altijd vliegtuigtriplex van 1mm in voorraad. Misschien bij jullie ook.
Er zijn een stuk of 9 zaken in NH. Kijk eens op www.fixet.nl

Laatst bewerkt:
Zending

Zijn er meerdere mensen die misschien nog geen nieuwe delen hebben ontvangen? Als ik het goed heb moest de laatste zending uit de delen 118 t/m 121 bestaan.

Willem,

Ik zou maar es gaan bellen want hier hebben we het al een poosje in huis.
Het is 18 december door een laag van 25 cm sneeuw 's avonds redelijk laat bezorgd.

@ Bocdan,

Bedankt voor je reactie, Ik ga het fineer aan de randen nog wat verder wegschuren. Er zullen wat details van de rand van het fineer wegvallen maar dat moet dan maar.

@Paulborsboom,

Je hebt een aantal berichten terug een kleurentabel versie 3 op het forum gezet. Heb jij misschien ook de tabel van de Bismarck versie 1?
Ik probeer eigenlijk het gebruik van de hakenkruizen te vermijden, dit heeft voor mij een te negatief beeld. Of stonden er in die versie ook hakenkruizen op het dek getekend?

@ Allemaal

Een gezond en voorspoedig modelbouwjaar!!!!

Groeten,

Carl

kleuren

Mokey.

De Bismarck had tijdens de proef vaarten, geen camouflage strepen en geen hakenkruizen, die werden pas aangebracht voor het schip naar Noorwegen vertrok.
De kleur code´s zijn precies het zelfde, basis kleuren zijn niet veranderd.
Maar let wel op dat er bepaalde onderdelen zijn die een andere kleur hadden, als toen het bschip vertrok.
Een voorbeeld is dat de top van de hoofdmast ZWART was.
Maar dat kan je heel goed uit de foto´s halen, die er zijn, ook al zijn ze zwart wit.

De Bismarck had tijdens de proef vaarten, geen camouflage strepen en geen hakenkruizen, die werden pas aangebracht voor het schip naar Noorwegen vertrok.

Is altijd een moeilijke zaak. Zo streef ik er bij de Rotterdam naar om de versie "af werf" te bouwen. En zelfs daarbij (een veel nieuwer schip dus) is het op een aantal punten al moeilijk om uit te vinden of bepaalde wijzigingen vóór of na de officiële overdracht (tijdens de "koninklijke" proefvaart) zijn uitgevoerd. Bij de Bismarck zal dat waarschijnlijk nog veel moeilijker liggen.

Groet,

Ad

PS
Een beetje flauw misschien, maar een goed argument om een historisch verantwoord model te maken zonder hakenkruizen.

Back