Bouwverslag 1:200 Bismarck

Het gaat langzaam ergens op lijken

Nu er zo hier en daar wat grondverf op zit gaat het in ieder geval op een marineschip lijken. Ben wel zuinig geweest zie ik nu op de foto's. Wat nu ook duidelijk wordt zijn de foutjes hier en daar. Gelukkig staat alles er nog los op en kan ik de zaak nog eens kritisch bekijken. Ook de 300 gaatjes heb ik geboord. Eigenlijk 299, ben er 1 vergeten. Heb ze gewoon met een heel klein elektrisch boormachientje geboord en geen boortje gebroken. Om het boortje zat tape, zodat ik niet te diep kon gaan. Moet hier en daar nog wat bijstellen, ze zitten niet overal mooi op een rijtje.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dek laag

Ik heb dat hekwerk op mijn model ook niet mooi gebogen gekregen. De onderdeeltjes bleven steeds te breed, hoe ik het ook probeerde. Uiteindelijk heb ik een van de relings die in het midden komt afgeknipt op de vouwlijn, toen paste het wel. Het platform liet ik gewoon mooi aansluiten op het andere platform waar wel twee relingen aan zaten, er is nu amper nog te zien dat er een reling mist.

Ik heb de gaatjes zien zitten die je hebt geboord, moet je de deklaag nog aanpassen daarop, ik heb het idee dat het te wenig rimte laat om ernaast te boren, zeker als het er 300 moeten zijn

Grt Louis

Gaatjes

Ik heb de gaatjes zien zitten die je hebt geboord, moet je de deklaag nog aanpassen daarop, ik heb het idee dat het te weinig ruimte laat om ernaast te boren, zeker als het er 300 moeten zijn

Grt Louis

Louis,

Wilde je dat van mij weten?

De stukken fineer die de beplanking van het dek vormen zijn bijna overal te breed. Je moet ze zodanig bewerken dat er 2mm ruimte ernaast overblijft.
Daarin boor je op 1mm uit de zijkanten die gaatjes. Hierbij heb ik een malletje gebogen uit een reststuk messing. Na het boren even primer erover zodat je je potloodlijnen niet meer ziet en kunt controleren of ze er alle 300 zijn en of ze inderdaad mooi op een lijn liggen.

Laatst bewerkt:
aanpassing main guns

hoi medebouwers,

Ik ben begonnen om de main guns maar aan te passen, vnl de lopen. De diameter is teruggebracht volgens schaal naar 1,9 mm. Hierdoor krijgen de guns wat meer body en lijken tenminste op de echte:D.
De originele pijpjes zijn veel te iel naar mijn bescheiden mening. Verder heb ik een klemring aangebracht om de blastbags. Eigenlijk moeten er meer omheen, maar ik vond dit al een hele verbetering.
full

full

In mijn album staan nog meer fotos, anders wordt hier de ruimte overspoeld.:eek:

vr gr
Senmut:bye:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1:250

main guns

Senmut

Hoe heb je die bewapening aangepast, en dan voornamelijk de lanceer buizen, je verteld dat je die dikker hebt gemaakt, hoe??
De span bandjes vind ik een heelgoed idee, ik denk dat ik het zelf ook doe, vooral op de zwarte lopen doet dat het heel goed.

Blastbags

Deze zijn naar mijn idee te vlak en te glad. Ik ga proberen met milliput er wat plooien in te maken. Zie referentiefoto's.

gallbismportforesection02.jpg

gallbismportforesection05.jpg

Senmut

Hoe heb je die bewapening aangepast, en dan voornamelijk de lanceer buizen, je verteld dat je die dikker hebt gemaakt, hoe??
De span bandjes vind ik een heelgoed idee, ik denk dat ik het zelf ook doe, vooral op de zwarte lopen doet dat het heel goed.

hoi bocdan,

ik heb een messingpijpje in de buizen geschoven, eerst passend gemaakt qua buitendiameter, de binnenmaat was zo'n 1,9 a 2 mm. daarna met een schuurtolletje glad gemaakt mbt loopeinde.
de knelbanden zijn gemaakt van scratch uit de serie, maar vond het toch nog te dik, dus ben nu aan het knippen uit 0,1 mm messing, en ik heb ze messing gelaten, of eigenlijk nog opgepoetst.
voor alle duidelijkheid ik heb dus de binnenmaat van de lopen aangepast!
groetjes

Senmut:bye:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1:250

Laatst bewerkt:
klem banden

Senmut.

Vanmiddag heb ik op één loop de klembanden er op gemaakt,er moeten er zes opkomen, nu toen ik er mee klaar was, vond ik het er NIET uitzien, ze zitten zoo dicht opeen, dat het veel te druk wordt.
heb ze er maar weer af gehaald, ik had ze van alu tape gemaakt, kun je goed snijden, maar toch worden ze nog 1 mm breed.
Zoo met één klemband om de luchtzak vind ik prima, en die laat ik ook zitten.

glas

Hallo Kissie.

Om eens op dat glas terug te komen, het glas voor de vitrine kast heb ik staan, van een vriend gekregen, als ik de steuntjes niet te hoog maak, heb ik er genoeg aan.
Maar nu de vraag: het is 3mm dik, wat denk jij daar van, je verteld dat je in het glas zit, dan moet je me toch een goede raad kunnen geven,
is het te dun?

glas vitrine

hallo bocdan
3mm glas voor een vitrine is erg dun
in verband met het slijpen van de kopse kanten
waar ik het over had de vitrines die ik zelf heb is 5 mm dik en 3mm kan heel snel breken en dat is zonde als het je bismarck valt

Heel mooi plaatje, ik had dit al eens op een film gezien.
Hier zoals de sleper er nu uitziet:

full

Weer een mooi schip, net als de Yamato, maar weer 3 jaar??:( Denk niet dat ik daar nog aan begin. Erg jammer, ze zijn heerlijk om te bouwen, maar dan wel in één keer aan te schaffen.

Net op de site gekeken, maar helaas niets te bestellen rechtstreeks, alleen inwoners van Engeland. Jammer!

glas

Kissie

Okay, kissie, bedankt voor de reactie, de waarschuwing neem ik ter harte, het is wat je zegt, als het breekt, is alles kapot.
we gaan eens kijken wat we er aan kunnen doen.

Back