Bouwverslag 1:200 Bismarck

380 mm geschud

Ik zit met een klein probleempje,
Het geschud BRUNO past goed op de lafet, maar als ik hem draai, komt hij tegen dat kleine bordesje, op de voorzijde van de opbouw.
Precies de lucht inlaten die achter op de toren zitten.
Is dat bij jullie ook??
En wat hebben jullie daaraan gedaan?

Ik zit met een klein probleempje,
Het geschud BRUNO past goed op de lafet, maar als ik hem draai, komt hij tegen dat kleine bordesje, op de voorzijde van de opbouw.
Precies de lucht inlaten die achter op de toren zitten.
Is dat bij jullie ook??
En wat hebben jullie daaraan gedaan?

Bocdan,

Dat is bij mij ook. Ik lijm het geschut vast, maar kloppen doet het niet.

hoofdgeschut Bruno

hoi,

ik heb er geen last van, maar dat komt eigenlijk bij toeval. Ik heb de houten beplanking van het dek niet helemaal afgeschuurd, waardoor het geschut eigenlijk iets naar voren komt, en waardoor de toren net vrij kan draaien.

vr gr
Senmut

Laatst bewerkt:
bruno

hoi,

ik heb er geen last van, maar dat komt eigenlijk bij toeval. Ik heb de houten beplanking van het dek niet helemaal afgeschuurd, waardoor het geschut eigenlijk iets naar voren komt, en waardoor de toren net vrij kan draaien.

vr gr
Senmut

Senmut.

Maar dan zal hij er ook maar net langs draaien, laat je hem draaibaar, of lijm je hem ook vast.

Bruno

hoi bocdan,

ik had nog 0,5mm over van het dek, dus niet glad op het huis afgeschuurd. dat is net genoeg om vrij te draaien en aangezien ik ze allemaal draaiend wil hebben, laat ik het zo en plak niks vast. Beetje heen en weer rommelen met de opbouw en je ziet er niks van.

vr gr
Senmut

Bij mij kan het geschut ook niet voorbij dat kistje draaien, ik heb het geschut gewoon zo vastgelijmd. Sowieso komen er op het dek nog twee palen te staan aan beide kanten van het geschut, en deze zullen de draaiing van het geschut ook blokkeren omdat de lopen er niet langs kunnen.

edit: na nog eens naar mijn model te hebben gekeken zie ik dat die palen niet naast bruno maar naast anton staan. beide geschutstorens kunnen dus maar een beperkte draaicirkel maken.

Arado met kraan

Enne, hoe komen de Arado's voorbij de kranen?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
arado/kraan crash

full

Hoi Leos,

Bij het passen rees bij mij al de vrees, die jij nu beantwoord hebt.:rolleyes:
De kraan zit dus duidelijk op de verkeerde positie:shock: weer een probleem om eens over na te denken.:onweer:

vr gr
Senmut

Bij mij kan het geschut ook niet voorbij dat kistje draaien, ik heb het geschut gewoon zo vastgelijmd. Sowieso komen er op het dek nog twee palen te staan aan beide kanten van het geschut, en deze zullen de draaiing van het geschut ook blokkeren omdat de lopen er niet langs kunnen.

edit: na nog eens naar mijn model te hebben gekeken zie ik dat die palen niet naast bruno maar naast anton staan. beide geschutstorens kunnen dus maar een beperkte draaicirkel maken.

hoi,

dan zou het volgens mij om deze paal gaan:
full

vr gr
Senmut

palen

Zijn dat niet de palen voor de valreep,
Dan zouden ze tijdens de vaart weg worden gehaald.
Zijn ze voor de otters, dan blijven ze alleen staan in een mijnen veld.
Maar vreemd is het wel.
Zeker met die vliegtuig kraan, ze gebruiken hem alleen als er vliegtuigen aanboord moesten worden getakeld, of de bootjes van of aan boord
Bij de Tirpitz is de kraan ook daarom verhuist, hij stond gruwelijk in de weg.
Zouden ze de kraan inklappen, tijdens het starten van de vliegtuigen.
Of misschien hebben ze daarom op de Bismarck NOOIT een vliegtuig gelanseerd.

kraan

Als je nu hier kijkt ,zie je de kraan, recht boven de vleugel, dan zouden ze hem gedraaid hebben.
gallbismportmidshipsection209.jpg

Laatst bewerkt:
Paal

Senmut.

OP die hoogte, van die paal zit daadwerkelijk een valreep, die ze in de haven uitklappen, voor de matrozen, om aan boord te komen.
Dat zou inhouden dat hij tijdens de vaart, weg is.

Laatst bewerkt:

full

Staat het vliegtuig op deze foto niet met zijn neus de verkeerde kant op?
Als ik naar de foto van Bocdan kijk wel, zou het zo kunnen zijn dat de toestellen aan stuurboordzijde aan boord werden getakeld en aan bakboord gelanceerd?

De tekening van LeoS maakt het volgens mij wat duidelijker. Toestel staat "in ruste" met ingeklapte vleugels achter de kraan. Zodra hij operationeel moet worden gemaakt wordt de lanceer rails uitgeschoven, het toestel voorbij de kraan getrokken vleugels uitklappen en lanceren.

verkeerde kant

Schilper

Aan beide zijden stond een kraan, dus ook hetzelfde probleem.
Die foto die jij meent, is waarschijnlijk het toestel n et aan boord getakelt,
om vervolgens de hangaar in te gaan.

katapult

De katapult kon meters worden uitgeschoven, hoeveel meter precies weet ik niet, maar is toch heel wat.
Het vliegtuig moest tenslotte ook met ingeklapte vleugels tussen de hangaar en de schoorsteen door.
Dan hebben ze hem waarschijnlijk ook met ingeklapte vleugels, voorbij de kraan gezet, en dan de vleugels uitgeklapt, en gelanceert

Laatst bewerkt:
paal

Senmut.

OP die hoogte, van die paal zit daadwerkelijk een valreep, die ze in de haven uitklappen, voor de matrozen, om aan boord te komen.
Dat zou inhouden dat hij tijdens de vaart, weg is.

hoi bocdan,

volgens mij heb je gelijk en is die paal voor de valreep. Op de varende fotos is hij dan ook nergens te bekennen:D

Ik geloof dat ik hem dan ook maar gewoon weglaat.

vr gr
Senmut

Back