Bouwverslag 1:200 Bismarck

goedendag allemaal
ik heb een bismarck van iemand overgenomen maar mis een paar kleine dingetjes
deze spullen zitten bij deel 121, 123 en 124
heeft iemand deze delen voor mij?
en dan nog een andere vraag betreffende het hoofdgeschut en het iets kleinere geschut.
er moeten metalen lopen op komen maar deze zitten er niet bij.
ik heb alle delen bekeken met wat er in hoort te zitten maar ik kom ze nergens tegen.
nu is dat niet zo'n probleem want ik kan ze desnoods zelf maken.
maar ik ben wel benieuwd bij welk deel dit hoort te zitten.

goedendag allemaal
ik heb een bismarck van iemand overgenomen maar mis een paar kleine dingetjes
deze spullen zitten bij deel 121, 123 en 124
heeft iemand deze delen voor mij?
en dan nog een andere vraag betreffende het hoofdgeschut en het iets kleinere geschut.
er moeten metalen lopen op komen maar deze zitten er niet bij.
ik heb alle delen bekeken met wat er in hoort te zitten maar ik kom ze nergens tegen.
nu is dat niet zo'n probleem want ik kan ze desnoods zelf maken.
maar ik ben wel benieuwd bij welk deel dit hoort te zitten.

John,

Op deze site kun je alle zendingen zien, dan kun je precies nagaan waar de loopjes bij horen te zitten. Die Bismarck
Ik heb nog wel wat lossen spulletjes maar geen complete uitgaves.

hallo leo
bedankt voor de info
ik heb echt alle bladen door zitten spitten maar ik kom ze nergens tegen,
ook niet in de bouwverslagen zelf.
de lopen zitten er ineens op zonder enige verwijzing.
verder zoek ik 1 glaasje van een vliegtuig en het stuk met de bolders van het voorste anker
misschien heb ik geluk.

John,

De lopen zijn meegeleverd met bouwinstructie 119.

groet Theo
jaaaaaa das de enige info die helemaal goed is haha
dankjewel en als je toevallig ook weet bij wie ik de delen 121, 123 en 124 kan krijgen dan ben ik helemaal gelukkig.
groetjes john

ja ebay hou ik al in de gaten
ik kan bijna de volledige boot kopen behalve deze 3 delen .
maar ik heb geen haast want er is nog zat te doen

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de uitgever nog exemplaren los te koop heeft, het is vaak zo bij dit soort volksverlakkerij dat er niet veel extra exemplaren overbliijven.

Ash.

Nou nou, volksverlakkerij lijkt mij een beetje kort door de bocht hoor... Het bouwmodel wat we geleverd gekregen hebben is van zeer hoge kwaliteit, en ik heb bij hachette in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een serie vroegtijdig werd stopgezet ( in tegenstelling tot deagostini). Sowieso is de klantenservice van hachette altijd perfect geweest bij mij, en ik verwacht eigenlijk ook wel dat john best bij hachette terecht kan voor de ontbrekende delen.

Naleveren

Wat het nabestellen van onderdelen ect. betreft moet ik Danny gelijk geven. Elke keer als ik wat ontbrekende spullen of wat extra nodig had werd dit na een telefoontje altijd keurig binnen een paar weken nagezonden. Ook als ik zelf de zaak kwijtgemaakt of verpest had.

volksverlakkerij

Danny.

Ik moet je hier voor 100 % gelijk in geven, met Hachette absoluut geen problemen gehad, zelf nu heb ik nog een na bestelling gekregen, het ging om de sloepen, nu heb ik er genoeg.
Met mijn gezondheid gaat het de goede kant op, maar zal nog wel even duren.

Ah okee, ik dacht dat Hachette net zo erg was als deAgostini.

Heb zelf nooit gekocht of geabonneerd. De enige modellen die ik wellicht ooit had willen bouwen zijn de Yamato en een Japans Samurai kasteel dat helaas nooit in Europa beschikbaar is gekomen.

Ik bedoelde meer dat deze vorm van modelbouw in mijn ogen niet de meest prettige is.
Een abonnement is belachelijk duur als je ziet wat je er voor krijgt. Zelfs een 1:200 RC model is al goedkoper over het algemeen. En mocht een serie het niet goed doen dan stopt ie gewoon.... Dat is alles.

De delen 1-80 die ik vond ga ik op marktplaats en ebay zetten aangezien ik deel 81 tot 140 niet ga bestellen.

Ash.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of de uitgever nog exemplaren los te koop heeft, het is vaak zo bij dit soort volksverlakkerij dat er niet veel extra exemplaren overbliijven.
Ash.

Ash, een citaat van mijn post 15 uit dit draadje (heel, heeeeel lang geleden)
Roel van Essen zei:
Hallo.
Het is niet mijn bedoeling om iedereen teleur te stellen of te deprimeren, maar...
Kijk even naar de prijzen:
Deel 1 £0.50
Deel 2 £2.99
Deel 3 en de rest £4.99 per deel.

Aantal delen: 140 maakt alles zusammen 692,11 ENGELSE PONDEN.
Da's 868,93 Euro's tegen de momenteel geldende koers.
Ik vind dat nogal wat, maar oké.
Voor de fijnslijpers onder ons komen er dus nog de nodige ets-setjes bij, die ook niet bepaald goedkoop zijn.

Tot zover het prijsplaatje, nu de rest.
140 delen. Laten we positief blijven: per maand komen er 4 uit. Dan ben je dus 35 maanden verder. Da's krap aan 3 jaar.

Drie jaar waarin je elke week een klein stukje Bismarck verder kan. Of niet, want de uitgever bepaalt welke delen jij toegezonden krijgt. En ervaring heeft geleerd dat dat nooit de volgorde is die wij modelbouwers als prettig ervaren. Natuurlijk niet! De uitgever is ook niet gek. Die laat zaken die persé nodig zijn om het schip goed te bouwen pas ergens achterin de serie uitkomen. En vaak zijn de "bijzondere delen" alleen maar tegen meerprijs te krijgen. Een voorbeeld: Ooit was een automodel met brandstofmotor. De motor kwam met deel "X" uit, maar moest apart besteld worden, tegen een beduidend hogere prijs dan de doorsnee delen.

Dan de kwaliteit. Als ik in een modelbouwshop sta en een model wil kopen, kan ik in de doos kijken. Als de winkelier dat weigert, is dat meteen het laatste bezoek geweest. Verkoop middels een tijdschrift geeft me die garantie niet.

Hoe zit het met de after sales? Wat te doen als er delen krom of stuk zijn? Hoe snel wordt iets nageleverd? Wórdt het wel nageleverd?

Als laatste: Wie garandeert mij dat de uitgever het hele project afmaakt? Ja, de uitgever zelf natuurlijk. Maar die vertrouw ik in deze dus niet. Die wil alleen maar verkopen en winst maken.

Kortom: evenals bij andere, soortgelijke 'projecten' vind ik het buitensporig duur, te weinig garanties over de continue levering, geen garantie over de kwaliteit, kan ik de bouwvolgorde niet zelf bepalen en staat de bouwer aan het einde van de serie zonder twijfel een lelijke financiele verrassing te wachten.
Leuk dat je de betaling kan spreiden, maar dat weegt m.i. niet op tegen de nadelen.

Maar... da's slechts mijn mening. Als je vindt dat je dit schip op deze manier wilt bouwen: ga je gang en veel succes.

Ik moet deze post nu echter deels rectificeren.
De prijs blijf ik belachelijk hoog vinden. Oke, verdeeld over drie jaar voel je de pijn wat minder, maar toch...
De nauwkeurigheid waarmee onderdelen werden opgestuurd is voor verbetering vatbaar. Een behoorlijk deel van deze draad (een "draadje" is het allang niet meer) ging over leveringen die niet of niet op tijd of incompleet waren.
Qua "aftersales" scoort Hachette echter bijzonder goed, als ik de draad doorlees. Problemen, onderdelen niet aanwezig of defect: worden redelijk snel en zonder gemiep opnieuw geleverd. Da's netjes.
Mijn aanvankelijk grootste bezwaar: "Serie loopt niet = serie stopt" is geen bewaarheid geworden. Opnieuw netjes.

Kortom: mijn aanvankelijk sceptisme heeft plaats gemaakt voor een bescheiden waardering van Hachette.

Uitdaging

Voor een ieder die de prijs van onze Bismarck te hoog vindt.
Wilt u mij soortgelijke bouwdozen aanduiden met eenzelfde detaillering en kwaliteit. Dus ook met een messing opbouw ed. Het mogen zowel marineschepen zijn als ook civiele onderwerpen.

plank mis

Ashikaga

Wat LeoS bedoelde is niet wat jij daar even bijelkaar raapt.
Peter Bleisheim heeft zijn Bismarck van plastic gemaakt, en is dus geen bouwpakket, de overige zijn wel pakketten, maar niet van deze kwaliteit
En schaal.
Dus de uitgebrachte Bismarck van Hachette en Amaty is wel van een bijzondere klasse, en blinkt uit door z'n detaillering, die ik tot nu toe nog niet bij een ander merk van die schaal ben tegen gekomen.

Dus conclusie: veel geld,maar je krijgt er wel waar voor.
Levering kon beter, maar alles is geleverd
EEn prachtig model, een aanwinst.

Kwaliteit

Wat Bocdan schrijft bedoel ik ook.
Maar ik ben dus echt op zoek naar een model dat ik kan bouwen als vervolg op de Bismarck. Mag zowel een oorlogsschip zijn als een vrachtvaarder uit de tijd van WWII. Het wordt een statisch model. Nergens vind ik een vergelijkbare kwaliteit.

Ik heb nog overwogen de Absalon van Billing Boats te gaan bouwen. Dat is een modern oorlogsschip in 1:100. Zou een mooi contrast zijn met de Bismarck en is iets goedkoper. Maar als je dan ziet dat alle details op de romp, zoals ankers, luiken en deuren, gewoon decals zijn hoeft het al niet meer.

Trouwens morgen 31 augustus op National Geographic om 21:00 uur: Who sank the Bismarck.

Laatst bewerkt:
vervolg

LeoS.

Ik denk, dat als je een vervolg op de Bismarck wilt, van de zelfde kwaliteit je toch zal moeten wachten, tot Hachette met een nieuw product komt, en dan is het nog de vraag of ze een schip uitbrengen.
In Duitsland kwamen ze met de Tiger, daar zal hier wel niet zo veel interesse in zijn, en dat vliegtuig geheel van messing wordt veel te groot,
En ik vind ze beiden veel te duur.

Back