Bouwverslag 1:200 Bismarck

LeoS

Ja, graag.
Dat bedoel ik, in 1:200.
Maar 1:350 is natuurlijk ook goed, dan pimp ik het zelf wel op naar 1:200.
En hoe zagen die hydrofoons eruit?
Hoe was de vorm van die hydrofoons.
Als het allemaal niet teveel gevraagd is.
Oh en ik heb nog wel even tijd, morgen is pas deel 11 aan de beurt.
En ik bevestig eerst ook nog een aluminium frame aan de binnenzijde van de romp, dat vervorming tegen dient te gaan.

Bouwer, je moet die hydrofoons op je model zien als een rij met gaatjes van 0,5 mm. Het waren onderwatermicrofoons maar in 1:200 slechts stipjes. Hierbij het malletje wat voor onze schaal 21 mm breed moet zijn en de plaats op de romp (is uit de instructies van het 1:350 model). Volgens mij heeft Bocdan een malletje op 1:200.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwers,
Wat een gedoe!
Ik heb er nu eindelijk aan beide zijden 2 plankjes op zitten op de juiste hoogte.
Ze zijn er wel 2x afgehaald, want dan kom je terug na een half uur, blijkt er weer een knijper of klem te zijn weggesprongen.
Iemand nog een goede tip om het iets beter te laten verlopen.

Die naalden dat is een idee! Over die naalden stond trouwens genoeg afgebeeld op andere sites. Had ik dus kunnen weten, maar een beginner is wel eens een beetje eigenwijs en begint dan zonder hij bezint.
Hoe is het met de dekplaten? Al klaar?

hoi met jan ik werk met naalden en met uhu hartde naalden zijn van graupner werken perfectgr.jan

nee mijn dek is nog niet klaar heb een foutje gemaakt dacht dat hij 3,8mm was heb ik een stukje hout van mijn standaard meegenomendat was 3,8 de dek is 3,0 nu heb uk gisteravond op ebay gekeken en zag daar deel60 ik besteld maar kan niet betalen want ik heb geen kreditkaart een vraag val het dek er in of ligt het er boven gr.jan

nee mijn dek is nog niet klaar heb een foutje gemaakt dacht dat hij 3,8mm was heb ik een stukje hout van mijn standaard meegenomendat was 3,8 de dek is 3,0 nu heb uk gisteravond op ebay gekeken en zag daar deel60 ik besteld maar kan niet betalen want ik heb geen kreditkaart een vraag val het dek er in of ligt het er boven gr.jan

Jan ik heb je gemaild!

Dek

Het dek komt bovenop te liggen. Het is dus extra nauwkeurig werken om geen naad te krijgen tussen het dek en de boorden. Dit is zeker van belang voor de RC vaarders. Als je statisch bouwt kun je, als je niet meer in de romp moet zijn, het dek het beste vastzetten en de zijkanten meeplamuren met de rest van de romp.
Aan de romp komen ook nog slingerkielen die heb ik met messing staafjes van binnenuit vastgezet, anders worden dat zwakke plekken, breken zo af.

Later komen er op het dek nog stukken fineer met plankenmotief. Die zijn bijna allemaal te groot. Het is een hoop werk om de ruimte op het dek voor de relingpaaltjes te krijgen.

Naast glaskopspelden heb ik ook van die punaises gebruikt die je met je duim en wijsvinger beet kunt pakken. Deze dus:

full

LeoS,

Ja, die HEMA punaises heb ik nu en dat ging gisterenavond een stuk beter en wel 10 plankjes in 1½ uur.

Dat van die slingerkielen/kimkielen stond al in mijn aangemaakte document (geplukt van dit forum).

Maar dat gelaserde houten dek komt toch niet tot aan de rand bovenop de huidbeplanking? Dat lijkt mij echt onwaarschijnlijk.
Kijk even in mijn privebox naar dat tekeningetje (van internet geplukt), daar zie je niet dat gelaserde gedeelte getekend en daar ziet het er ook naar uit dat het gelaserde dek helemaal tot aan de rand komt.
Ik ga nog maar eens naar details van de Bismarck op zoek hoe die rand er in werkelijkheid uitziet.
Vaak hebben of hadden schepen (ook onze KM!) ook nog een opstaand randje van circa 7cm aan het einde van de dekbeplanking en daarachter stonden dan, als ik mij goed herinner de railingpaaltjes, maar dat kan een foute herinnering zijn.
Dat opstaande randje van circa 7cm in de schaal 1:200 is dan 0.35mm (bijna niet te verwerken!). Kortom, hier ben ik nog niet uit.
PS. De Bismarck bij Blohm & Voss, schaal 1:50, heeft ook een opstaande rand en is duidelijk te zien +/- 12cm!
Ook goed te zien op: http://www.bismarck-class.dk/bismarck/gallery/themes/gallbismportmidshipsection1.html
Zie daar nu ook dat de railingpaaltjes binnen de opstaande rand geplaatst stonden en op andere plaatsen weer niet!

Laatst bewerkt:
Dek II

@ Bouwer. Na de eerste laag plankjes komt er nog een tweede laag. :-)

Het triplex dek komt op de zijbeplanking van de romp te liggen. Dat moet dus gelijk geschuurd worden tot de zijkantbeplanking en de delen waar de patrijspoorten in komen. Bovenop dat dek komen de fineerplaten met bedrukt plankenmotief en die zijn te groot er blijft geen ruimte over voor de relingpaaltjes. Voor die paaltjes moeten 300 gaatjes geboord worden in het midden van de ruimte tussen het fineer en de zijkant romp. Zie ook de hulzen bij de vangers daarvoor. Heb ik toegevoegd om de functie van die vangers duidelijk te maken.

full

full

LeoS,
Ja ik begrijp het.
Maar ik ga wel een rand aanbrengen bij de railing en die kan dan tegen de rand van het het gelaserde dek komen. En ik maar denken: Eind december klaar, nou dat kan ik wel vergeten!
Dit wordt een bijna eindeloos gevraag en antwoord zo, want waar heb je die hulzen vandaan? Bij dezelfde als die van de 1:200 mannetjes?

Hulzen

Die hulzen komen uit de rommeldoos. Je houdt wel es wat over na een modelletje bouwen. Dat randje kan ik me zo 1,2,3 niet voorstellen. Ga je er een profieltje op lijmen ofzo?

Rand

LeoS,
Dat moet een erg dun randje worden. In 1:1 was het circa 12cm hoog en 1.5cm dik. In 1:200 wordt dat dan erg dun! Weet nog niet waarvan dat te maken, maar het zal wel in de handel zijn in zeer dun materiaal.
Hoogte mag dan niet meer zijn dan circa 0.2mm en het gelaserde dek is al ca. 1mm! Misschien een draadje vissnoer van 0.2mm. Is eigenlijk ook niet goed voor te stellen. Misschien laat ik het wel ‘varen’ of ik denk en informeer nog even door over dit. Ben ten slotte pas met deel 11 bezig.

is het ook mogenlijk om het dek vast te lijmen en het midden stuk er tussen af te zagen waar het stuur huis op kom dan heb je ruimte zat om je accu of vaart regelaar enz enz te plaatsen net als de boot van raf gr.jan

bouwer ik heb het hekdeel van kunstof net onder het anker gat doormidden gezaagd en het deel66 er tussen gelijmd zo zit dat akker gat mooi hoog gr.jan

Ankergat

bouwer ik heb het hekdeel van kunstof net onder het anker gat doormidden gezaagd en het deel66 er tussen gelijmd zo zit dat akker gat mooi hoog gr.jan

Ik heb denk ik wel 3 van die anker ‘resins’ en weet niet of die wel goed zijn. Ben er ook nog niet aan toe, nog steeds deel 11. Net in de stad lindehout plankjes voor deel 13 gehaald. Heb over de ankerproblematiek wel het nodige opgeslagen, zodat ik daar tegen die tijd wel langs zal komen. Er zijn als ik het mij goed herinner, verschillende oplossingen voor. Zelf denk ik aan het rondom uitboren van het ankergat en het dan naar boven te verplaatsen. Als je naar afbeeldingen van de Bismarck kijkt zit het circa een mensenhoofd onder het dek, dus hooguit 2mm onder het dek. Dasnieveul!

Die niet willende Hachette Engeland voor de HMS Hood wordt ook erg zat van mij. Geen gereedschapsset en andere toebehoren, het is ze allemaal veel te problematisch in een geautomatiseerd systeem, maar ik geef niet op.

PS. Ik ga niet voor RC, dus over dat stuk dek moet je maar even terugscrollen op dit forum, want daar staat wel iets over neergepend! Een mooi link voor de RC is:
http://buildthebismark.proboards.com/index.cgi?board=markus&action=display&thread=1234

Back