Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Raspaardjes

Origineel geplaatst door HB Busking
Dat betekende met 1 van de 3 grote diesels gestart... er direct al gang in het schip zat... er voor delicaat manoeuvreren er een hulpdiesel werd gebruikt, die een van de schroeven aandreef...
Als je de boekjes zo leest werd er nogal eens oeps-oh-pardon schade gevaren onderling... is wat![/QUOTE]

Op dit forum heb ik ook al gevalletjes gelezen van (model) oeps-oh-pardon schade's. Daarom heb ik de boeg en romp versterkt met kunststof matjes.
In het echt waren het dus ook al echte raspaardjes, ik vermoed dat mijn Fusion motoren een zelfde gedrag gaan vertonen
Het probleem met model varen is toch vaak de afmeting waar je mee werkt. Als je alles 1 op 1 in je model wilt hebben wil dat niet zeggen dat je model op dezelfde manier reageert als het originele varende schip. Dus concessies moet je bijna altijd doen. Het water waar je in vaart is nooit model.(understatement) Dus ja welke schroeven of roeren je ook gebruikt uiteindelijk kies je voor de samenstelling die het beste snelheid/vaar gedrag geeft. Eind maart hoop ik zover te zijn dat ik mijn eerst test vaart kan maken. Eerst zonder maar uiteindelijk met Raboesch schroeven. Mag er trouwens niet aan denken als je deze schroeven verliest,valt er ruim 30 Euri in de plomp. Moet er nog driftig over na denken hoe ik dat voorkomen kan. Ga nu maar eens eerst beginnen aan het magnetiseren van het dummy / dek.

Laatst bewerkt:
Heel slim Arkonide, ik ben namelijk meer dan eens dure messingschroeven verloren, word je niet blij van :(
Ik heb nog 4 maiden runs te gaan hier maar ja het weer wil dus echt niet meewerken.
De laatste testvaart die ik heb gehad was op 2e kerstdag vorig jaar en toen is mijn robbe pt-15 gezonken, nieuwe regelaar, accu, motor als rust nu zacht op de bodem .....

...Eind maart hoop ik zover te zijn dat ik mijn eerst test vaart kan maken. Eerst zonder maar uiteindelijk met Raboesch schroeven. Mag er trouwens niet aan denken als je deze schroeven verliest,valt er ruim 30 Euri in de plomp. Moet er nog driftig over na denken hoe ik dat voorkomen kan.

Simpel... Eerst een moertje op de schroefas draaien, vervolgens de schroef er op.
Moertje zover op de schroefas draaien dat het nét speling heeft met de schroefaskoker. Dan de schroef tegen het moertje aandraaien. Moertje met een sleuteltje in positie houden, schroef er klem tegenaan draaien. Eventueel, voordat je de schroef tegen het moertje aandraait, de schroefdraad van de schroefas een likje Locktite geven. Dat gaat niet uit zichzelf los!

En wil je het uiteindelijk tóch loskrijgen: Schroefas uitnemen, schroefas verwarmen en vervolgens kun je de schroef losdraaien.

Simpel... Eerst een moertje op de schroefas draaien, vervolgens de schroef er op.
Moertje zover op de schroefas draaien dat het nét speling heeft met de schroefaskoker. Dan de schroef tegen het moertje aandraaien. Moertje met een sleuteltje in positie houden, schroef er klem tegenaan draaien. Eventueel, voordat je de schroef tegen het moertje aandraait, de schroefdraad van de schroefas een likje Locktite geven. Dat gaat niet uit zichzelf los!

En wil je het uiteindelijk tóch loskrijgen: Schroefas uitnemen, schroefas verwarmen en vervolgens kun je de schroef losdraaien.
Dat gaat alleen op als je de locktite neemt die "threadlocker, heat removable" oid neemt... Locktite heeft een aantal varianten, waaronder ook eentje die niet zomaar met een beetje warmte los laat. Even opletten bij de aanschaf dus.

Hoi Peter,
Voorlopig als koester-verzamelobject hoor. Alleen de catalogie al waren lastig te pakken te krijgen. Over het model ben ik gewoonweg gestruikeld. Dan laat je het niet staan als je erboven staat te kletsen.

Maar... de romp van Microglass in de USA of die van de Italeri zijn wel strakker, Italeri de overtreffende trap in fijndetail. De hele kit van Italeri is eigenlijk prachtig uitgewerkt. Schaffer is echt een heel stuk grover, onnodig zwaar dek. Model uit andere tijden. Van de Schaffer kan je wel een mooie boze grote foute treiter-boot bouwen.
De S-80 vind ik nog gemener ogen. Die heb ik helaas niet... En de kit van Hasse? Schiet het in de prijs Himmel-hoch... Wel een grote bak... supermooi... dat toch maar niet gedaan. Budget heeft grenzen.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dat snap ik ja, je komt er maar moeilijk aan en als je er een tegenkomt vragen ze de hoofdprijs :-|
Ik zou er stiekem wel een willen in 1: 25 :-)

maar mocht je 'm weg doen....

Update

Hey mensen, het is al weer ff geleden dat ik eens wat van de voortgang heb laten zien.;)
Er is een hoop gebeurd, nieuwe koppelingen, assen hebben nog ondersteuninggekregen (staat niet op de foto), hoop verfwerk al gebeurd, en hier en daar wat in elkaar gelijmd.

Zie hier de foto's:D;)

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
schöne Sache

Eric, excellent pictures and nice painting from you - looking forward to see you at the yearly meeting of the 8th Schnellbootflotilla in September.

Bis denne

Christian

hey,

bedankt voor jullie reacties, ben blij dat jullie het mooi vinden, vind ik namelijk ook:wink:
Maar zo goed zijn mijn verf en schilder kwaliteiten niet hoor....

Ben nu bezig met de verlichting, het wordt dit keer alleen SB, BB, toplicht en heklicht:smile:

zie foto.....
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey mensen, het is al weer ff geleden dat ik eens wat van de voortgang heb laten zien.;)
Er is een hoop gebeurd, nieuwe koppelingen, assen hebben nog ondersteuninggekregen (staat niet op de foto), hoop verfwerk al gebeurd, en hier en daar wat in elkaar gelijmd.

Strak werk Eric. Waar heb je mee afgeplakt?
En wat is het kleurnummer van je dek?
Vind ik een mooie kleur.

Gr.Karel

Strak werk Eric. Waar heb je mee afgeplakt?
En wat is het kleurnummer van je dek?
Vind ik een mooie kleur.

Gr.Karel

Hey, het grijs is RAL kleur 7016 en is afgeplakt met Blauwe Tessa tape, je moet dan de gladde tape hebben;)

Ow ja filmpje, vergeten:rolleyes: zal het ff proberen van het weekend;)

Back