Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Laadplug

Het ene probleem opgelost het andere dient zich weer aan. In de SkyFly heb ik 8 Eneloop batterijen/accu's. Om nu elke keer de batterijen eruit te moeten halen om ze op te laden vind ik omslachtig. Er zit een laadbus aan de zijkant van de zender. Nu is even de vraag welke polariteit de middelste pin heeft. Is dat de + (plus) of de - (min)? Heb het geprobeert op te meten maar dat lukt niet via de laadbus. Waarom kan ik geen spanning van de accu's meten via de laadbus? Loopt het laden via een stukje elektronica in de zender? En wordt daardoor de output via de laadbus afgeschermd? Kan ik zonder problemen er een passende laadplug in drukken als ik weet wat de polariteit van de midden pin is?
De laadpug heeft een aansluitingen voor + en -. ( zie foto) Dus dat zou moeten kunnen.
full
.
Hoop snel het goede antwoord te kunnen lezen.

Leu Oet Twente Leuke Leu

Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd. Dat zou betekenen dat meneer SkyFly bepaalt hoe en op welk kanaal jij je regelaar(s) moet zetten? Alweer een reden voor mij om dit merk te mijden.

Als dat zo was zou ik de mijne ook direct de deur uit hebben gedaan. Gelukkig blijkt dit een misverstand, regelaar met BEC mag gewoon op elk kanaal.

Wat betreft de laadplug, volgens deze link is de middenpin de plus: Turnigy 9x charging - RC Groups

Net als bij Futaba dus. Let er alleen wel op dat sommige laders door de diode ook geen voltage kunnen meten.

Let ook op dat de zender met antenne op de HF module niet met nieuwere ontvangers zal werken, je moet dan de V2 versie hebben. Het kan ook zijn dat ER9x niet werkt op de V1, ik heb zelf alleen V2.

Edit: verschillen lijken vooral firmware te zijn, er zijn wel meerdere versies van het moederbord maar de firmware bepaalt de versie: http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=179

Voor de zenders die ik thuis heb liggen (HK-T6A) is ergens op internet gesuggereerd om die diode te overbruggen met een draadje zodat laders geen problemen meer hebben met die spanningsmeting.
Maar ik kan me voorstellen dat je niet zo veel zin hebt om je nieuwe zender uit elkaar te gaan halen en er in te gaan solderen...

Anders een idee om een zender-LiPo te gaan gebruiken? Er zijn bij HK een aantal te vinden die bijna plug-and-play in het batterijcompartiment passen.

3S LiFe pakket is ook een optie, spanning ligt met 9,9 volt dicht bij dat van een NiMh pakket. Als ik me goed herinner kun je met de standaard firmware niet instellen bij welke spanning het low-bat alarm gaat klinken, en bij een 3S lipo komt die waarschuwing veel te laat, omdat de zender van 8 cell NiMh uitgaat.

Als dat zo was zou ik de mijne ook direct de deur uit hebben gedaan. Gelukkig blijkt dit een misverstand, regelaar met BEC mag gewoon op elk kanaal.

Wat betreft de laadplug, volgens deze link is de middenpin de plus: Turnigy 9x charging - RC Groups

Net als bij Futaba dus. Let er alleen wel op dat sommige laders door de diode ook geen voltage kunnen meten.

Let ook op dat de zender met antenne op de HF module niet met nieuwere ontvangers zal werken, je moet dan de V2 versie hebben. Het kan ook zijn dat ER9x niet werkt op de V1, ik heb zelf alleen V2.

Edit: verschillen lijken vooral firmware te zijn, er zijn wel meerdere versies van het moederbord maar de firmware bepaalt de versie: openrcforums • View topic - 9x radio v1 or v2

Okay bedankt dat moet dus kunnen.

Wat zou hiervan dan de consequentie kunnen zijn?

Ik laad met Robbe 5 R 8308.
De accu's zijn 1,2 volt 1900 mA. Als ik laadt met 180 mA moet dat toch kunnen? 10 % van de capacitiet is toch de vuistregel?
Ik moet eerlijk zeggen dat elektronica niet mijn sterkste punt. Als gebruiker kan ik er prima mee werken. Maar kom mij niet met schema's en onderdelen aan.

De diepontlading zou je nog wel met een lipo-checker kunnen opvangen, eentje die een signaaltje afgeeft. Mits er voldoende ruimte in het kastje is. Zou een oplossing kunnen zijn?

Met LifoPo ronde cellen even oppassen of het pakket ook gaat passen in de zender?.
A123 cellen. LifePO kunnen beter tegen diepontlading heb ik begrepen. Gaan niet stuk zoals een Lipo dat kan.

Heb in mijn zenders (Evo-9 MPX) Eneloops zitten. Houden het ook al weer bijna 5 jaar goed, en houden behoorlijk goed hun spanning, nog steeds. Met een middag vliegen trek ik de zender niet leeg. Komt ook al omdat het hoogfrequent 2,4 Ghz Jeti niet zoveel energie trekt als 35/40 Mhz.
Zelfontlading was met standaard NiMh celletjes wel anders. Ergste waren de GP celletjes. Slecht de 2650 Sanyo AA, heel goed ooit de 2100 mAh Panasonic AA, die worden meen ik niet meer gemaakt. Eneloop was een verbetering.
Eneloop... laad ze met 1/3 tot 1/4 C, blijft goed.
Met 180 mA zit je zeker safe. Vuistregel? Safe is het in ieder geval wel.
Hangt verder van de cel af. Fabrikant geeft in sommige gevallen wel specificaties af. Levensduur bij snelladenetc.

De MPX zender heeft eveneens een laadstekker, multistekker, maar ik trek nu gedurende 10 jaar het pakket uit de zender, en zet deze aan de Ultramat 16. De Evo-9 is echter zeer toegankelijk in deze.
Het is wel een handeling. De goudstekkertjes slijten niet echt, ooit wel... maar dan ben ik al weer een zender verder... mag ik hopen. En anders de soldeerbout aan zet.
Bij het laden wil ik zelf altijd wat controle hebben. En het pakket is bij mij uit de zender als ik deze weg zet.
Kan deze nimmer per ongeluk leeg worden getrokken.

Heb nu net een nieuw LifePO4 4S pakket Headway pakket in elkaar geschroefd en gesoldeerd. Niet voor de zender... het testbootje! Ben heel benieuwd hoe dit zware Ferropakket straks gaat presteren. (10Ah)

Lürsseneffect heb ik opgelost met 3 servo's en de aileronmixers (modelvliegtuig). Daarbij blijven de roerjes meesturen tijdens het Lürss-o-neren, maar ik kan het ook terug mixen dat ze star blijven staan, het hoofdroer alleen beweegt. De 3 servo's en mixers geven je maximale controle over de uitslagen.

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik een bericht verwijderen? En hoe kan ik een gedeelte van een citaat gebruiken? Heb nu 2 x zelfde bericht staan. Zal wel weer simpel zijn. Verwijderen lukt me niet

3S LiFe pakket is ook een optie, spanning ligt met 9,9 volt dicht bij dat van een NiMh pakket. Als ik me goed herinner kun je met de standaard firmware niet instellen bij welke spanning het low-bat alarm gaat klinken, en bij een 3S lipo komt die waarschuwing veel te laat, omdat de zender van 8 cell NiMh uitgaat.

Ik kan wel een passend Lipo accupakket kopen maar ik heb geen Lipo lader. Komt nog bij dat ik een beetjes huiverig ben voor lipo's. Heb er diverse zien branden op You Tube.
Maar ja kan ook koudwater vrees zijn.

Als je normaal met lipo's omgaat is er niets mis mee.
Lipolader of balancer heb je wel nodig. Overigens moet je (beter van wel) LifePo (Life) pakketten ook balanceren.

Als je Lipo echt link vind, en dat vind ik het zelf ook, kan je een brandkoffer aanschaffen (Robbe).
Ik heb dat maar wel gedaan omdat ik hier zware pakketen heb liggen. Gewoon veiligheid. Laden doe ik in een laadzak. Zou het fout gaan, heb je geen brand... slechts witte rook... en blijf in de buurt.
In rust toestand zijn ze rond de 40% geladen, voor de overwintering. Ontladen dan amper.

In modelvliegland is er nu duidelijk een zwenking naar elektrovliegen. Omdat onder meer daar de pakketen zo donders goed presteren. Kiest men nu eerder voor elektro dan voor methanolmotor.

YouTube? Kan je alles laten branden. Zelfs een loodaccu.
Er zijn al heel wat vliegers met een lipo in de zender... anders een life...

In je telefoontje zit een lipo.. zo ook in je TomTommetje... fikken niet vaak af :)

In dat geval laad je de Life of Lipo akku buiten de zender op...

Zenderspecifieke vragen kan je ook nog hier stellen. Niet iedereen leest het botenforum
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/

Laatst bewerkt:
[quote="arkonide, post: 2920966"]Hoe kan ik een bericht verwijderen? En hoe kan ik een gedeelte van een citaat gebruiken? Heb nu 2 x zelfde bericht staan. Zal wel weer simpel zijn. Verwijderen lukt me niet[/QUOTE]

Alles wat tussen de ] en [ staat kan je laten staan of delen ervan wissen

[quote="arkonide, post: 2920966"]een gedeelte van een citaat gebruiken? [/QUOTE]

geeft dan
een gedeelte van een citaat gebruiken?

Nog even een beetje geklooid met de diverse instellingen. Ik heb een servo op het Gear kanaal gezet en toen de uitslag van de servo verkleint. Naar mijn idee had ik een te grote uitslag voor het Lurssen (effect). Wil nog eens kijken of het lukt om onder het varen de uitslag via het mix progamma aan te kunnen passen. Dus van bv 30 graden naar bv. 15 graden. Zo werkte het in het eggie ook heb ik begrepen.

Ja, dat laatste kan, maar houdt er rekening mee dat het Lürssen-effect alleen op hoge snelheid optreedt. En om nou met hoge snelheid op je zender met mix-programma's te zitten pielen... Laat ik 't zó zeggen: Ik doe het niet.
Dan maar op een kant een paar keer trial & error en vervolgens in het water uitproberen.

Voor de zenders die ik thuis heb liggen (HK-T6A) is ergens op internet gesuggereerd om die diode te overbruggen met een draadje zodat laders geen problemen meer hebben met die spanningsmeting.
Maar ik kan me voorstellen dat je niet zo veel zin hebt om je nieuwe zender uit elkaar te gaan halen en er in te gaan solderen...
Hmmm.... die diode zit er niet voor Jan-met-de-korte-achternaam. Hij dient ervoor om je zender te beschermen tegen verkeerd polen.
Een bescherming weghalen om een stukje gebruiksgemak te creëeren is leuk, maar je loopt meteen het risico dat je je gloednieuwe zender naar diezelfde Jan-met-de-korte-achternaam helpt.

De accu's zijn 1,2 volt 1900 mA. Als ik laadt met 180 mA moet dat toch kunnen? 10 % van de capaciteit is toch de vuistregel?

Correct en tevens juist.

Ik moet eerlijk zeggen dat elektronica niet mijn sterkste punt. Als gebruiker kan ik er prima mee werken. Maar kom mij niet met schema's en onderdelen aan.
Same here. Rood = +, zwart = -, een derde kleur is de puls.
Je kunt er redelijk ver mee komen hoor...;)

Een Eneloop 2000 kan je rustig met 500 mA laden. (laad zelf met 750 mA)
Zitten sinds 2009 in de MPX zenders, zijn nog steeds perfect. (gebruikerservaring)
Pakket zelf gesoldeerd...
Sanyo raad laadtijden vanaf twee uur en meer aan aan (twee uur is 0,5C ofwel 1.000 mA)
http://us.sanyo.com/eneloop/FAQs

Sanyo's AA lader laad deze 2000 dan in 7 uur, ofwel met 286 mA.

Ik kan wel een passend Lipo accupakket kopen maar ik heb geen Lipo lader. Komt nog bij dat ik een beetjes huiverig ben voor lipo's. Heb er diverse zien branden op You Tube.
Maar ja kan ook koudwater vrees zijn.

LiFe is niet hetzelfde als Lipo. Beide accu's gebruiken wel lithium, maar het 2e element is anders. Daarom zit er ook verschil in spanning. LiPo heeft per cell 3.7 volt, LiFe per cel 3.3 volt. Je moet er netjes mee omgaan, maar LiFe is wel iets minder gevoelig dan LiPo, en wat anderen ook opmerkten, lithium accu's zitten ook in je GSM, je laptop, tablet, etc.

Ja, dat laatste kan, maar houdt er rekening mee dat het Lürssen-effect alleen op hoge snelheid optreedt. En om nou met hoge snelheid op je zender met mix-programma's te zitten pielen... Laat ik 't zó zeggen: Ik doe het niet.
Dan maar op een kant een paar keer trial & error en vervolgens in het water uitproberen.

Wat je, indien de zender is voorzien van aangepaste firmware, wel zou kunnen doen, is een mix koppelen aan een stand van een switch. ER9x is dermate flexibel dat je van alles kan instellen. Aan de waterkant stel je dan een paar mixen in, en op het water probeer je ze dan 1 voor 1 uit.

Wat je, indien de zender is voorzien van aangepaste firmware, wel zou kunnen doen, is een mix koppelen aan een stand van een switch. ER9x is dermate flexibel dat je van alles kan instellen. Aan de waterkant stel je dan een paar mixen in, en op het water probeer je ze dan 1 voor 1 uit.

Heb wel even rondgekeken op internet. Maar daar gebeurt bijna alles in de USA.
Zijn er in Nederland ook Wizkids die dat voor mij erop kunnenzetten? Een Navigatie apparaat updaten lukt me nog wel. Maar of ik dat ook met een zender aandurf? Nee nu nog niet. Alles is nog veel te nieuw voor mij. Dit is mijn eerste progammeerbare zender. Overigens heb ik de laadkabel klaar, het lampje op de lader brandt dus ik neem aan dat de zender nu geladen wordt.

Primer

full

Na de zenderperikelen maar weer met de bouw begonnen.
Vandaag de romp en het dek in de primer gespoten. Morgen nog even de binnenkant mee nemen maar dan met de kwast. Het schijnt dat het beter is om de kunststof aan beide kanten te behandelen heb ik ergens gelezen.
De weekmakers in de kunststof drogen anders uit. Hierdoor wordt de kunststof brosser. Is mijn wijsheid niet. Maar het klinkt geloofwaardig

En nog een link als iemand besluit om een FlySky zender te kopen.
en die wil upgraden.
9x Firmware Update Links

Morgen nog even de binnenkant mee nemen maar dan met de kwast. Het schijnt dat het beter is om de kunststof aan beide kanten te behandelen heb ik ergens gelezen.
De weekmakers in de kunststof drogen anders uit. Hierdoor wordt de kunststof brosser. Is mijn wijsheid niet. Maar het klinkt geloofwaardig

Kunststof (en met name ABS) hardt uit (weekmakers lossen op) onder invloed van UV-straling.
Daarom gaan veiligheidshelmen van ABS maar 3 jaar mee, daarna garandeert de fabrikant niet meer dat ze werken zoals ze zouden moeten werken.
Aan de binnenkant van je model zal weinig UV-straling komen, dan ik zo...
Maar het staat natuurlijk wel netter.

Denk dat die liefde snel over is als ik mijn antwoord toelicht.
Positief antwoorden op een negatieve vraag = negatief.
Sorry ik had vanmiddag zo'n bui dat ik me niet kon dwingen niet te reageren.
Vraag volgende keer wat je wil weten en niet wat je niet wil weten.
Ik heb net nog wel zitten kijken naar een Nederlandstalige handleiding, maar ik krijg de indruk dat die er niet is.

nou nou..... ik wilde eigelijk alleen maar vragen hoe ik 2 kanalen mix.. nou ja mixen..
Meer van dat bij half gas van het ene kanaal de andere motor op het andere kanaal ook meegaat op denzelfden stick dus heh :)

Back