Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

De rode/witte striping die jij op het voordek hebt zitten is alleen in de Middellandse Zee gebruikt als herkenningsteken voor de (eigen) luchtmachten (Luftwaffe en Italiaanse Luchtmacht. Die heeft zeer zeker nooit op een S-100 gezeten.

Noppes... is wel gebruikt! En als S-boot bemanning met Italiaanse luchtmacht in de buurt zou ik zelfs de hele boot zo geschilderd hebben

Italian MS boat
The poor seaworthiness of the MAS boats led the Italian Navy to build its own version of S-boats, called simply MS (Motoscafo Silurante). The prototype was designed on the pattern of six German-built S-boats captured from the Yugoslav Navy in 1941. Notably, two of them sank the largest warship (the British cruiser HMS Manchester) that was sunk by this kind of vessel in World War II.[7] Two MS boats were used to infiltrate a party of 14 Italian marines behind the Allied lines in Egypt on 3 September 1942. The marines blew up a railway and an aquaduct before being captured.[8] Thirty six of these vessels were completed by 1943.

Service in the Spanish Navy
The Kriegsmarine supplied the Spanish Navy with six S-boats during the Spanish Civil War, and six more during the Second World War. Another six were built in Spain with some assistance from Lürssen. One of them, either the Falange or the Requeté, laid two mines that crippled the British destroyer HMS Hunter off Almería on 13 May 1937. The German-built boats were discarded in the 1960s, while some of the Spanish-built ones served until the early 1970s.

Foto bewijs: Black Sea

http://www.collectrussia.com/sBoot/Stripes.jpg

http://www.collectrussia.com/sBoot/sAirRecStripes.jpg

Van deze site: http://www.prinzeugen.com/colors.htm

@Marten,

De S-boten op de foto's zijn geen S-100's maar van de S-38 serie. Het rood-witte kleuren schema op het voordek werd ook gebruikt door de S-boten in de Baltic Zee en is later door de Italiaanse marine overgenomen.

Of dit kleurenschema ook door de S-100's is gebruik verschillen de meningen erg over, voor alsnog zijn hier geen foto's of documentatie over te vinden.

.

Laatst bewerkt:
hey mensen, ik heb die striping gezien op een ander S-100 model die ooit eens door iemand is gebouwd, dit model heb ik ook een klein beetje als uitgangspunt voor mijn S-100 gehouden.
hier link :
Malaysia Scale Modelling - Italeri 1/35 Schnellboot Typ S100

Vandaag Ledjes aangesloten en voordek verder aan het afmonteren.

Even tussen 2 (),;)

(Zijn er ook mensen die me kunnen vertellen of ik het netjes doe of lelijk, dat ik bijv. eens kan zeggen ... bedankt voor jullie positieve reacties, of kunnen jullie alleen maar vertellen wat ik niet goed doet). :???:
Misschien een beetje cru, maar wilde het even kwijt...:(
Vergeet niet dat dit mijn eerste boot is he...

foto's volgen nog!

Nog even over de Italiaanse S100 types

Hier een verslag:
Die Schnellboot-Seite - S-Boote - Kriegsmarine - Adria

Hier staat een plaatje van de: S 47" with the New Kalotte-Bridge (Scull Cap) in the Black Sea
Die Schnellboot-Seite - Grundseite - UK

http://s-boot.net/pics/kriegsmarine/s47-2.jpg

Dus een S38b met Kalotte, De S38b is dus de basis voor de S100 serie.
Er heeft dus een type met kalotte gevaren in de Zwarte zee en dus wellicht het strepen patroon. Een model van de S100 in die kleuren zou dus historisch gezien mogelijk zijn geweest.

Ter info S151 is op de schelde gebouwd

Nog even opgezocht in de boeken, niet echt duidelijk allemaal maar er zijn 5 types S38 of mogelijk type 30 omgebouwd met een kalotte en kwamen voor in de Middelandse zee en de zwarte zee. Het verschil verder tussen de S38 en S38b zit 'm in vergrote brandstoftanks en type motoren. Het bewijs dat de strepen er met kalotte ook waren is er niet, je kan wel stellen dat ze het wel hadden voor de kalotte, dus waarom niet daarna?? De S47 had dus eerst geen kalotte en later dus wel. Helaas van deze is geen foto waarop het dek te zien is. Het dek was Pea-Green welke kleur dat ook mogen zijn.

@Eric: inderdaad niet verteld, maar je gaat lekker zo.

@Maarten: in mijn berichtje had ik het specifiek over de typen S-100.
De 38's met kalotte... Tja... een soort stiefbroer wellicht?;)

Of de S100 (met kalotte) zo Zuidelijke en Oostelijk hebben gevaren? Bijkans Ja? Bijvoorbeeld S102 is gezonken in de Bosporus en had een Kalotte, Zwarte Zee Flottille.
Mooi gedetailleerd staat het een en ander in het boekje "Schnellboote im einsatz 1939-1945" van Volkmar Kühn, Motor Buch Verlag.
Kan je rustig alle S-nummers nalopen.

Kort: Om de Middellandse Zee of in de Balkan de Zwarte Zee te bereiken, moesten de schepen op transport via wegen, rivieren, kanalen, via bezet gebied en naar de Middellandse Zee, resp. Zwarte Zee worden getransporteerd, daar Gibraltar alleen door duikboten nog enigszins gepasseerd kon worden. Behoorlijk intensieve kwetsbare operatie?!

Is er in november 1941 een drietal snelbootflottilles via de Rijn, Rijn-Rhoneknaal en Rhone naar de Middellandse Zee verplaatst. Ze deden zowat 3 maanden over het transport, hebben de Flottilles zich verder verdeeld over de Middellandse Zee, 1942. Boten als S31, S63 etc. maar ook S110, 112, 115, 121, 117, 158... Is er vast gelijk-op gevaren met de MAS boten? Dus de kermistentkleuren op het dek? Maar of die '100' typen ook daadwerkelijk met kalottes waren uitgerus?
@Toje: Nee, die hebben de Duitsers overgenomen van de Italianen... niet omgekeerd, om friendly fire te voorkomen. Prima schietschijf voor de geallieerden :)

Dan voor de Zwarte Zee: In 1942 hebben ze een aantal schepen over land vervoerd. Mix oudere S-schepen en S38 en S100 klasse, kwamen deels uit de Nederlandse wateren etc. Werden eerst gereviseerd, uiteengenomen, zware compacte mechanische onderdelen als motoren, opbouw per trein naar Linz.
De rompen (casco's) tot aan Dresden gesleept over water, verder over de weg op diepladers tot aan Ingoldstadt an der Donau (36 uur), te water gelaten, in zeer ondiep water naar Regensburg, verder naar Linz, aan de Donau, waar het water weer bevaarbaar werd. De motoren ter plaatse weer ingebouwd. Om de motoren te sparen werden ze verder gesleept tot aan de Donaumonding. Zo ik lees een dikke 2400 kilometer!
Zo hebben ze tot aan 1944 slechts 16 Schnellboote('n) naar de Zwarte Zee kunnen transporteren. Type S7-13 en S38, de S102 van Töniges... met de behangetjes beschilderingen?

Laatst bewerkt:
Zoals beloofd zou ik nog wat foto's plaatsen van de verdere vorderingen,
Allereerst heb ik alle electrische onderdelen hun vaste plekje gegeven en de ledjes ( behalve het geschut) aangesloten en getest.
Ook heb ik het schakelingetje voor het flitsled in elkaar gezet en werkt, maar heb er nog wel een vraagje over, hoe kan ik het ledje sneller laten flitsen?
Hij flitst nl niet snel naar mijn zin, zie foto met tekening.
full

Ik moet waarschijnlijk een codensator verkleinen, maar weet niet welke...

Hier de foto's van de rest..

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
C 2 is de condensator die de tijd bepaald
Hoe kleiner hoe sneller
Je kan ook r 1 vervangen door een potmeter dan heb je de snelheid zelf in de hand
Tot een bepaalde grens natuurlijk
mvg
Frederik

Eric: Hoe snel flitst je LED nu? De praktische vuursnelheid van de 3.7 cm Flak 43 M43U was 150 schoten/minuut. DWZ: Theoretische vuursnelheid was 250 schoten/minuut, maar door onderbrekingen om te laden werd die vuursnelheid omlaag gehaald. Je LED zou dus 4 x per seconde moeten flitsen, met om de 6 schoten een onderbreking.

Volgende vraag: wordt je boot niet erg neuslastig met je accu zo ver voorin?
En: kun je 'm wel makkelijk wisselen?
De achterzijde van mijn accu ligt ongeveer was jij de achterzijde van je buitenste motoren hebt.

hey Roel,

De schakeling is er te traag voor helaas, zal er met ongeveer 1 x per seconde moeten doen.:(
Met 1 accu voorin gaat het zeker goed, maar met 2 wordt het waarschijnlijk iets te zwaar maar weet het nog niet zeker, heb inmiddels wel 2 lipo's besteld van 5000mah, deze zijn lichter.
Het wisselen ervan gaat goed, het kan altijd makkelijker maar gaat goed genoeg.

Iig bedankt voor de info en aandachtspunten:wink:

Neem anders (via pb) een contact op met Lex Verkuijl. Hij heeft een MTB (Ja, zo'n boot van de andere kant van het kanaal) met een 6-ponder op de boeg.
Die 6-ponders schoten ook automatisch; 4 (of 5??) schoten met een interval van 0,5 seconde.
Heeft Lex met elektronisch heel mooi nagebootst. Ook met een LED in de loop en geluid.

m.b.t. accu's en gewicht:
In de S-139 liggen 2 accu's; 1 x 3S Lipo en een 7,2V NiMH. Die liggen verder naar achteren als jouw accu, maar qua gewicht kan de boot dat makkelijk hebben. Ze ligt dan 0,4 cm dieper in het water (als ze stil ligt, wat bij mij natuurlijk niet veel voorkomt) en als ze rustig vaart (ook zeldzaam;)) scheelt het behoorlijk qua stabiliteit.

By the way: had ik je al verteld dat je goed bezig bent?:D

hey Roel,

Bedankt voor je compliment:wink:

Ik heb er toch even aandacht aan besteed en de 2de accu een andere plek gegeven, heb nu een hangen rekje gemaakt waarmee ik hem nu boven de motoren laat hangen als het ware, zal straks ff foto's maken.

Eric, accu`s zijn toch vaak wel het zwaarst, ben je niet bang de je het zwaartepunt van de boot te hoog brengt door die accu boven de motoren te plaatsen?

Mijn gedachte ook, zoveel mogelijk gewicht zo laag mogelijk, kan de 2e acuu niet achterin boven de middelste schroefas? Heb je gelijk ook wat achterin qua gewichts verdeling.

de accu hangt nu met voorzijde boven de 2 buitenste motoren en met de achterkant boven de middelste motor, maar hangt net een millimeter boven de motoren, dus niet net onder het dek.

Zal straks foto's plaatsen:wink:

Bedankt voor de aandacht, zal het in de gaten houden, maar wil eigenlijk eerst ff proefvaren.
Als het morgen hebbelijk weer is gaat ik ergens in de buurt ff een leuk plasje opzoeken.:D

Hij gaat waggelen teveel gewicht te ver boven de waterlijn, als de accu iets verschuift hangt ie gelijk scheef, ik zou kijken of het toch anders zou kunnen. Als je de boeg mooi uit het water wilt laten komen moet er toch wat gewicht naar achteren, je hebt nu in 2/3 van voren al het gewicht zitten Hoe heb je het de lipo's aangesloten? ik vaar 15 minuten op een 2200 mah met één lipo van 5000 kom je een eind en is lichter dan 2.

Back